kohdun limakalvon paksuus.

Onko täällä kenelläkään tietoa/kokemusta kohdun limakalvon paksuudesta kierron eri vaiheissa? Yritin netistä katsella tietoa, mutta en tuntunut löytävän omaan tilanteeseeni sopivaa tietoa..

Kävin keskiviikkona gynekologilla ultrassa, jolloin mulla oli kohdun limakalvo 8 mm. Gynekologi sanoi, että se "vastaa kierron vaihetta" (22. kiertopäivä). Kiertoni on normaalisti n. 30 päivää, mutta nykyisin noin joka kolmas kierto venyy ja joudun syömään terolut-kuurin kierron lopettamiseen. Tällöin kierto jää alle 50 päivään. Terolut-kuuria seuraava kierto on sitten jotain 2-3 viikon välillä, eli normaalia lyhyempi. Viimeisen kuurin söin joskus keväällä, sen jälkeen on tullut 20, 29 ja 30 päivän kierrot eli 2 suhteellisen normaalia. Tästä kierrosta odotin taas ylipitkää, mutta jostain syystä vuoto alkoi jo perjantaina eli kierto jäi sitten taas lyhyemmäksi, vain 23 päivään.

Gynekologi siis oletti, että kiertoni on 22/30 ja sanoi kohdun limakalvon olevan normaali tässä vaiheessa. Kiertopäiväni oli kuitenkin 22/23 ja nyt mietin, että onko kohdun limakalvo liian ohut, jotta raskautumiseen olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia! Tämän kertainen vuoto on normaalia niukempaan, kestänyt nyt 3 päivää ja verta tulee paperiin, mutta ei siteeseen asti. Minulla on ollut yksi keskenmeno ja lukuisia kemiallisia raskauksia näiden reilun 2 vuoden aikana, kun olemme miehen kanssa yrittäneet tulla raskaaksi. Nyt aloitimme tällä viikolla tutkimukset, ja keskiviikkoinen aika oli ensimmäinen. Gynekologi oli sitä mieltä, että minä en välttämättä ovuloi jokaisesta kierrosta, jolloin kierto venyy ja vuoto alkaa vain terolutien avulla.

Olisiko kellään kokemusta vastaavasta?
 
Mulle on sanottu, että limakalvon paksuutta tärkeämpi asia ainakin olisi se että limakalvo olisi kolmikaikuinen. En tiedä mitä se edes tarkoittaa, itsellä ainakin gynen papereissa lukee että "limakalvo hyvä 6mm ja kolmikaikuinen". Voithan sä soitella huomenna vaikka lääkärille ja kysyä asiasta :) Siihenkin vaivaan on kuitenkin lääkkeitä et jos on liian ohut limis! En tiedä oliko mitään apua tai lukeeko sulla tuosta kaikuasiasta mitään papereissa :p
 
Kuukautiskierron alussa (kun limakalvo alkaa paksuuntumaan) limakalvon paksuus on alle 2 mm, kierron keski- ja loppupuolella se on noin 10 - 15 mm. Usein ultra olisi hyvä tehdä pari päivää ennen ovulaatiota, jolloin kohdun limakalvon pitäisi olla rakenteeltaan kolmikerroksinen ja limakalvon paksuutta verrataan johtavan munarakkulan kokoon. Näin voidaan saada jotain tietoa ovulaation tapahtumisesta. Myöhemmin kuukautiskierron aikana tehtävässä ultrassa pitäisi näkyä kehittyvä keltarauhanen ja tiivistyvä kohdun limakalvo. Jotta kohdun limakalvo kehittyy normaalisti, vaaditaan hyvin toimiva keltarauhanen. Limakalvon paksuuntuminen on siis monen asian tulos ja riippuvainen hormonituotannosta, joten yhden ultran perusteella ei ehkä kannata yrittää tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Varmaankin ovuloimattomuus tai muu häiriö esim. keltarauhasessa ja hormonitoiminnassa voi selittää noita epätavallisia kiertoja.

Valitettavasti en paremmin osaa vastata kysymyksiisi, mutta kannattaa luottaa hoitavaan lääkäriin. Hormonitoimintaa pystytään hyvin selvittämään mm. verikokeilla ja tarvittaessa tukemaan lääkityksellä. Tyhjentävää vastausta voi olla vaikea netistä löytää, sillä jokainen tilanne on kuitenkin erilainen ja asiaa täytyy tarkastella kokonaisuutena. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nyytikkii
Ihan unohdin jo tännekin stressanneeni tätä asiaa! Kiitoksia Nyytikki ja Huppis vastauksista! Yritän tässä itseäni muistuttaa, että ihminen ei ole kone ja menkat voi olla eri kuukausina erilaisia. Pitää vain seuraavalla gynekologikäynnillä ottaa puheeksi tuo kohdunlimakalvon paksuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Huppis
vierailija
Mahtaako kohdun limakalvon paksuus millilleen olla kuitenkaan niin oleellinen ja järisyttävä asia naisen terveydessä? Se vaihtelee muutamasta millistä kahteen senttiin. Tietysti jos yrittää ja yrittää tulla raskaaksi eikä ole onnistunut kiinnittää huomion tietysti moneen asiaan.

Olin jo menopaussin läpikäynyt nainen ja alle 60- vuotiaana minua alettiin "hoitamaan" keltarauhaskierukalla, koska kohdun limakalvo oli kuulemma liian paksu ja oli muka jotain solujen epäjärjestystä (yksi lääkäri sanoi sellaisen olevan "tavallista") Mittaustuloksia en tiedä, paitsi nyt kun on mennyt 3 vuotta kierukan poistosta; 1cm. Aloin oirehtia monenmoisista allergiaoireista, se oli(0.23mm). Allergiaoireet kuitenkin puhkesivat todenteolla vasta 3 vuotta kierukan poistosta. Kuukautiset alkoivat heti kierukan laiton jälkeen runsaina ja ovat nyt säännöllistyneet ja ilmaantuneet viimeisen vuoden aikana joka kuukausi rankkojen PMS-oireiden kanssa. Pian tulivat pahat allergiaoireet nivusiin, rintojen alle ja kaikkien varpaiden välit aukesivat ja nokkosihottuma levisi jalkateriin turvotuksen kera. Sääret tulehtuivat nokkosihottumasta.
Aloin saada myös neurologisia häiriöitä, näköaistimukset vääristyivät, silloin huomasin myös, että olin ummessa eli vagina oli sulkeutunut niin ettei sinne saanut sormeakaan menemään. Kierukan poistanut gynekologi syytti minua; "Mitä olet tehnyt itsellesi, kun minkään kokoinen spekula ei pysy sisälläsi vaan ponnahtaa ulos?" Lausunnossaan, jota en meinannut häneltä saada, hän puhuu erittäin kovasta kudospaineesta ja runsaasta limakalvon poimuilusta, mikä estää näkyvyyden...Gynekologi suosittaa laihduttamista ja uni-apnea tutkimuksia. Vagina oli ummessa siten 3 vuotta. En sitä itse tiennyt, koska seksihalut olivat täysin kadonneet.

Pahin asia oli skolioosiselän romahtaminen heti kierukan poiston jälkeen. Kolme vuotta olen nyt ollut liikuntarajoitteinen. Kävelen 50metristä 200metriin, ristiselän voimakkaan paineen vuoksi, tunne selän katkeamisesta. Hiuksia irtoaa ja painoa olen saanut lisää nesteen kertymisenä 10-15 kg. Neste ilmeisesti vaikuttaa selässäkin estäen liikkumisen.

Lääkäreiden oirediagnoosit; ylipaino, uniapnea, syöpä, ruusu, sydämenvajaatoiminta, psyykkiset syyt..

Jos tällaisia oireita saa, on ehkä syytä etsiä muu "hoito" kuin synteettiset hormonivalmisteet. Näitä oireita lääkärit eivät suostu yhdistämään hormonihoitoihin!
 

Yhteistyössä