Kuinka monella on asuntolainaa??

-jansku-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2004 klo 16:48 karla kirjoitti:
niin...olishan se kaikinpuolin yleensä kannattavampaa maksaa lainaa pois kun asua vuokralla, mutta jotkut kommentoivista eivät ajatelleet sitä, etteivät kaikki ihmiset saa lainaa! varsinkaan nuoret opiskelijat, tai ei-vakituisessa työsuhteessa olevat...että sillain.
Meille sanottiin pankissa, että ei asuntolainan saantiin vaikuta se, että onko vakituine työpaikka vai ei....saahan sitä lainaa työötömätkin, kun tehdään sellanen maksusuunnitelma, että sitä on sitten varaa maksaa myös pois, ja on takaajat, jos ei ole muita vakuuksia.

itellämme on asuntolainaa reilut 30 tuhattaa ekee vielä, laina otettiin viime syksynä.
maksuaikaa meillä tällä hetkellä reilut 8 vuotta näillä tuloissa...jos tulot suurenee, myös lainaa lyhennetään isommissa erissä =)
 
Mirpeli
Kyllähän sitä lainaa on tullut hankittua, 15 vuotta olis vielä tällä maksusuunnitelmalla jäljellä.

Itse mieluummin makselen asuntolainaa kuin vuokraa. Ensimmäistä asuntoa ostaessa kyllä hirvitti suuret velat ja pärjääminen tulevaisuudessa. Mutta ajattelin, että jos jotakin odottamatonta sattuu, niin voipihan sen asunnon sitten myydä.

Verohelpotus on kyllä huomattava. Siis jos saman lyhentää lainaa kuin maksaa vuokraa, jää vielä enemmän käteen kun asuntolainan korot saa verovähennyksiin ja prosentti on näin ollen pienempi. Ja onhan se mukavaa kun tietää, että joskus se laina kaiketi loppuu.
 
Eloäiti
Asuntolainaa on meilläkin ja paljon. Jotenkuten on nyt pärjäilty, vaikka mies saneerattiin firmasta ulos viime syksynä; tällähetkellä hän on onneksemme päässyt työllistämiskurssille. Pankin kanssa on voitu onneksi sumplia noita laina-asioita, muuten olisi kyllä tullut äitiä ikävä.
Ja Martalle haluaisin sanoa, että kiva kun joku saa nykypäivänä jotain ilmaiseksi; kaikilla ei äveriäitä (appi)vanhempia tai mukavaa sukua avittamassa. Vanha sananlasku sanookin, että kun ei ole rahaa, niin ei ole rahaa, vaikka olisit kuinka rikkaan talon poika(tytär). Mutta, no hard feelings... :\|
 
huolitsija
Onneks meilla on laina maksettu, kun mies saneerattiin kans toista. Onneksi tehtiin ennen lasten saamista niin paljon toita, etta saatiin laina maksettua nopsaan ( oli edulliset lainaehdot, sai maksaa sita mukaan kun jaksoi ja mehan jaksettiin).
Nyt on oma tupa ja lupa ja saa keskittya molemmat muksuihin. Tulot on laskenut, mulla ei mitaan, mutta mihinkas sita nyt niin tarvii, ei oo lainoja ja ei tarvii uusia autoja jne. JA ei tuu muita valtion tukia kuin lapslisat, jotka isokenkasillekin kuulema tulee.
Kylla sita parjaa, vaikkei heti luukulla juoksekaan.

Kieltamatta hirsitalokirjoittajan viesti tuli elvistelyksi, kun oli laittanut kielta nayttavia kuvia. Hyvahan se on omasta metasta kaataa, mutta naapurin mehtaan on heikompi menna.
 
jenni
parhaillaan taloa rakennetaan ja lainaa on otettu 120 000e, saa nähä riittääkö tuo summa, vai joutuuko ottaan lisää. Ite oon minimi äitiyspv.rahalla :$ ja miehellä suht mukavat tulot n.1900e kuussa jää käteen. tällä pitäis pärjäillä lyhennysten alkaessa ja mulla tarkotus jäähä kotia hoitaan lapsia muutamiksi vuosiksi.
Muuta lainaa ei meillä enään oo. =) lyhennykseksi otettu 610e kuussa, ei kovin iso summa, mutta ei oo tarkotusta kituuttaa... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2004 klo 10:28 omppu kirjoitti:
Asuntolainaa on (karvan alle sata tonnia) ja suurella osalla muistakin suomalaisista on takuuvarmasti sitä velkaa. Kai maar sitä iso osa asuntolainojen kanssa elävistä on ihan tavallisia keskivertoduunareita perheineen ja arkisine menoineen.

Joskus rahaa riittää pieneen hemmotteluun ja joskus taas sitä revitään itku silmässä selkänahasta, mutta aina on selvitty. Ainahan on mahdollisuus myydä asunto ja palata vuokra-asumiseen, jos tuntuu ettei kertakaikkiaan selviä.

Itse maksan mieluummin omaa, kuin toisen lainaa. Vuokralla asuessani tuntui kuin olisin heittänyt rahat vessanpönttöön. Tällä tavoin on ehkä mahdollisuus jättää jälkikasvulle perinnöksi muutakin kuin pölyisiä pahvilaatikoita ;)
Olen muutoin täysin samaa mieltä, paitsi että täällä maalla ei oo ollenkaan niin yksinkertasta myydä taloa jos ei pysty maksaan! Talolla ei oo täällä mitään arvoa, et saa uudesta talosta edes rakennustarvikkeiden hintaa!!!Usko huvikses!! :eek: ;) :D
 
sauva-iita
Ei ole lainaa kotiin. Asutaan omassa osakkeessa rivitalossa.
Mutta vasta otettiin 40 ooo euron laina autoa varten jota lyhennetään 425? kuussa. Mä kotona kht ja mies tuo nettona kotiin 1500?.Ihan hyvin pärjätään :)
 

Yhteistyössä