kuukautisista..

  • Viestiketjun aloittaja pompsis
  • Ensimmäinen viesti
pompsis
Onko "isojen tyttöjen" vanhempia? Milloin alkaneet kuukautiset tytöillä?

Meillä liki 13v ja rinnat jo jonkin aikaa kasvaneet, samoin h.karvoitusta jo ilmaantunut :whistle:

Kuinka kauan odotettavissa menkkojen alkuun??
 
mä olin just täyttänyt 13 ku alko kuukautiset.Varaudu jo siihen,lapsi varmaan tietääkin jo asiasta.
Mulle oli puhutttu siitä,muttei oma äitini vaan *ä-puoli*,omalleni oliki sit vaikeempi sanoo ku se ei ollu ennen kommentoinut asiasta,sillon sit kysy et tiedänhän mä siitä jo?..
Hyvä vinkki on et jos koulussa alkaa niin terkkarilla pitäis olla siteitä ettei tarvi paperitupoilla pelata tai siks lähtee kotiin,varmista asia..
 
läskimaha
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2004 klo 19:12 Tietoviisas kirjoitti:
Joskus oli telkussa dokkari jossa sanottiin että menkat alkaa silloin kun tyttö painaa 48 kg...


Juu sama kuttu mul alkoi 12v ja painoin amikses viel 49kg joten höpö höpö :LOL:
 
Itse olin 13½ kun menkat alkoi. Esikoiseni oli 13v5kk ja kakkoseni 13v10kk ja kolmonen on nyt 12½ eikä ole vielä menkkoja ja on muutenkin vasta ihan nyt alkanut kehittyä. Rinnat on aivan pienellä nupulla, joten luulen että hänelläkin alkaa vasta reippaasti yli 13-vuotiaana.
 
Voikohan olla että tuossa painojutussa on missattu joku olennainen pointti. Kuukautiset alkaa kun tytöllä ylittyy tietty rasvaprosentti... siksi laihemmilla alkaa USEIN kk myöhemmin kuin tukevammilla, vaikka tietysti poikkeus vahvistaa säännön. Ja samasta syystä kk lakkaavat tulemasta jos on liian laiha.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2005 klo 23:59 mantu kirjoitti:
Voikohan olla että tuossa painojutussa on missattu joku olennainen pointti. Kuukautiset alkaa kun tytöllä ylittyy tietty rasvaprosentti... siksi laihemmilla alkaa USEIN kk myöhemmin kuin tukevammilla, vaikka tietysti poikkeus vahvistaa säännön. Ja samasta syystä kk lakkaavat tulemasta jos on liian laiha.
Mutta eikös kuukautiset ole vaarassa myös sillon, jos on liian lihava, joten ei tuokaan ihan niin yksioikoinen juttu voi olla.
 
No ei se tietenkään ole yksioikoista, niinkuin harva asia muutenkaan ihmisten terveydessä, tai sairaudessa. Kommentti oli lähinnä tuohon alkamiseen liittyvä, ja vielä siihen painoon että eihän ne kk ala pienillä tytöillä vaikka olisi painoa ja rasvaa. Kaikkien kehityksen osa-alueitten pitää olla kohallaan.
 
Mulla alkoi kun olin 9v. Mulla on nyt saman ikäinen tyttö ja toivon ettei vielä pariin vuoteen alkaisi. Olen kyllä puhunut asiasta hänen kanssaan ettei tule sitten täytenä shokkina jos alkaa. Itse kun en aikoinaan tiennyt kuukautisista juuri mitään ja koin sen alkuun häpeänä ja salasin asian äidiltänikin pitkään. Koulussakin asiasta alettiin puhua vasta kuudennella, nyt ovat vissiin aikaistaneet.
 
mulla alko myös 9-vuotiaana, enkä ees aluks ymmärtäny mitä se on - parit kuukautiset oli ennen kuin äidilleni kerroin (hävetti). Sitä ennen olin toki jo ymmärtäny et kyseessä oli kuukautiset ja "pöllin" äitini siteitä.
Lapsille kannattaa puhua ajoissa, 13V osaa luultavasti jo odottaakin niitä mut 8-10-vuotiaalle voi olla aika järkytys. (Omani on vielä alle 4-vuotiaat, joten en vielä selitä mitään :D )
 
Mammuliini
Niin, kai ne yleensä alkavat suhteellisen samoihin aikoihin kuin omalla äidillä. Minulla alkoi 10-vuotiaana, jolloin oli rinnat jo alkaneet kasvaa ja murrosikä muutenkin alkanut (olin tosi pitkä ikäisekseni, finnejä, karvoitusta). Olin kaveripiirini ensimmäinen ja jatkuvasti sain vastailla kysymyksiin.

Minä kerroin asiasta heti kotona ja koska vanhempani asuivat erillään ja itse isäni luona, isäni piti minulle valistusta kuukautisista, mikä oli aika noloa. Nyt esikoiseni on 7-vuotias ja on kiinnostunut minun "pikkuvaipoistani" lähinnä niitä naureskellen. En ole kertonut vielä, mitä varten niitä käytetään, joten varmaan luulee vielä, että naiset pissailevat.. Vähitellen olen ajatellut kertoa, koska odotettavissa on varmaan aikainen murrosikä hänelläkin. Kasvaa kuin pavunvarsi, päätään muita pidempi kuten itse aikoinani ja finnejä on nenän päällä jo nyt 7-vuotiaana. Kunhan ei nyt vielä muutamaan vuoteen alkaisi sentään.
 

Yhteistyössä