laululeikit/laulut

Hei,
Olen lähdössä piakkoin au pairiks, ja haluaisin lauleskella suomalaisia lauluja lapsille. En nyt tarkoita mitään jänis istui maassa tai peppi pitkätossu, vaan sellasia suht lyhyitä lauluja, joihin ehkä liittyy joku helppo leikki. Itse muistan yhden rivin tälläisestä laulusta tarha-ajoilta, laulettiin että ruusunpiikki pistää, mutta en kuolemaksenikaan muista miten koko laulu meni.

Sain idean kun oli hoitamassa lapsia ja heidän kanssaan laulettiin missä on [esineen nimi], täällähän minä, täällähän minä..etc. Jos tein lapset on oppineet jotain tälläisiä päiväkodista tai olette itse opettaneet lapsille, ois kiva oppia niitä myöskin. Hätätapauksessa käy myös jotkin lorut, sormilla tai varpailla.

Toinen vaihtoehto on suositella jotain sivustoa tai kirjaa josta näitä voisin opetalla. Kiitoksia etukäteen.
 
Tää on musta kiva, ainakin vauvaikäiset ja pienemmät lapset tykkää:
Lipsis-lapsis lap-lap-laa, kaksi kättä taputtaa ( taputetaan vauvan käsiä yhteen), nipsis-napsis-nap-nap-naa, sormen päät ne naputtaa (naputelaan vauvan sormen päitä toisiinsa), läpsis-läpsis-läp-läp-lää, jalkapohjat läpyttää (läpsytellään vauvan jalkapohjia yhteen), myky-myky-mykkyrään, löysitkös jo varpaan pään? ( viedään varvasta suuhun päin). Toivottavasti sait jotain tolkkua. ;)
 
Zeiza
Sellainen löytyy tämän pään muistista kuin: Piiri pieni pyörii, lapset siinä höyrii. Sormet sanoo soo-soo-soo ja kengän kannat koo-koo-koo. Eli pidätte toisianne kädestä kiinni ja olette piirissä ja pyöritte ympyrää. Sormet-kohdassa lopetatte pyörimisen ja näytätte sormilla soo-soo-soo. Ja vastaavasti kengät-kohdassa koputatte kantapäitä lattiaan. Lauluun on olemassa lisää säkeistöjä, mutta en niitä muista.
 
Noppu
Kaikki leikki-ikäiset on tykännyt kovasti: Laitetaan lapsi istumaan hajareisin kasvot sinuun päin syliisi. Ja sanotaan: "Näin ne hienot rouvat ratsastaa, Näin ne hienot herrat ratsastaa" ja samalla keinutetaan polvia niin että hitaasti lapsi heiluu puolelta toiselle. Sitten:"Näin ne pienet tytöt ratsastaa, näin ne pienet pojat ratsastaa" Ja hyppyytetään nopeasti mutta pienesti polvien päällä. Sitten: "näin ne lännenmiehet ratsastaa, näin ne lännen naiset ratsastaa" Ja tehdään hurjaa hyppyytystä. Semmonen tuli näin äkkiä mieleen.
 
yxz
hämä-hämähäkki
pupulaulu, jossa puput saa korvat ristiin
missä on peukalo...
Miten hiiret juoksevat , näin ne hiiret juoksevat (ja tekevät mitä vaan keskikään tuon juoksevat tilalle)

Käy katsomassa kirjastossa lastenlaulukirjoja (ja miksei levyjäkin), siellä on hyvin monenlaisia ja niiden joukosta löytyy vaikka mitä lauluja.
 
Pikkuiset kultakalat lammessa ui, pikkuinen kala-äiti huolestui, uikaa uikaa jos osaatte ja ne uivat ja uivat sen uskotte, HOP-HOP-DÄPÄ-DÄPÄ-HOP-HOP-HUI, HOP-HOP-DÄPÄ-DÄPÄ-HOP-HOP-HUI-HOP-HOP-DÄPÄ-DÄPÄ-HOP-HOP-HUI, ja ne uivat ja uivat sen uskotte. Kädet yhteen liitettyinä liikutellaan kuin kalan pyrstöä, Hop kohdassa taputetaan vuorotellen reisille ja vuorotellen edessä ja Hui kohdassa nostetaan kädet ilmaan.
 

Yhteistyössä