"Maissinaksut"

Mikä ihmeen juttu se on kun vauvoille nykyään kaikki antaa sellaisia? Ne ei kuitenkaa oo mitään oikeeta ruokaa, mut.. en oikein ymmärrä mikä juttu se on... muutakuin, että vauva oppii niitä suussaan lutkuttamaan? Mä oon ajatellu, että sormiruokaa sitten kun kunnolla aletaan ruokailemaan, ja silloin hedelmiä ym. eikä mitään ihme maissinaksuja...

Mistä tämä muoti-ilmiö on tullut ja mikä idea siinä on? Mä en meinaan ymmärrä... Ja tämä ei siis millään pahalla - 4,5kk esikoisen äitinä vaan ihmettelen...
 
Meillä ainakin annetaan esim. jälkkäriksi, on pelkkää maissia, joten menee vaikka välipalasta, jos muuten ei suostu syömään. Saa opetella itse laittamaan suuhunsa jotain kiinteää, sulaa kuitenkin suussa, joten on turvallista. Meillä hampaat kutisi ja tyttö tykkäsi nakertaa niitä :)
Muoti-ilmiöistä en tiedä, mutta näin meillä.
Kyllä säkin sitten ymmärrät, kun huomaan esim. kaupassa antavasi näitä, jotta saat tehdä ostokset rauhassa loppuun, ilman kauheeta kiekumista ;)
 
niin no se kai siinä on juurikin ideana että lapsi oppii itse laittamaan suuhun ja pureskelemaan. siinä kai ne maissinaksut on sormiruokaa ku joku muukin. ei ole pakko antaa omalle lapselle jos nyppii ajatus... B)
 
No juu, mä jätän lapsen kotiin niin saa käydä kaupassa ilman kamalaa kiekumista :)
Lähinnä sen takia puhuin muoti-ilmiöstä, sillä joka paikassa näkee nykyään vauvoille annettavan niitä, enkä oo tuollasesta aiemmin kuullut... Siis ei varmaan ihan mikään vanha juttu oo tämä keksintö. Tulee vaan lähinnä mieleen koirat kun niille annetaan aina jtn herkkupaloja ja palkintoja :LOL: Noh, sormiruokaa sit aikanaan, ja pöydän ääressä ruoka-aikaan... ja voihan noitakin siis sitten kokeilla antaa... ravintoarvoa niillä tuskin kamalasti on? Turhia napostelu-välipaloja ajattelin kuitenkin YRITTÄÄ välttää jo pienestä pitäen
 
Kuulostat minulta noin vuosi sitten, jolloin tyttö oli vaivaiset 3kk.
Mutta kyllä se ääni kellossa SAATTAA muuttua tässä ajan saatossa. Ei se sinunkaan palleroisesi varmastikkaan tule ihan kiltisti aina pöydän ääressä istumaan ja syömään, ja voin vaikka vakuuttaa, että jossain vaiheessa kokeilet lahjoa sitä hiljaiseksi jossain tilanteessa.
Mutta kuten sanottu, ymmärrät sitten :)
Kaikesta ehdottomuudesta sitten kyllä kovinkin paljon joutuu luistamaan ;)

Ja tiedoksi vain, että kyllä mun veljenikin (20v) on syönyt maissinaksuja pienenä ;) Eli ei oo yllä mikään uus juttu. :LOL:
 
meillä syödään noit aika harvoin, mut niiden avulla on helppo opetella syömään ees hitusen karkeempaa ja laittaan just ite se ruoka suuhun. Meillä poika on 9kk eikä edelleenkää voi syödä 8kk soseita ku het oksentaa, ensin toki kakoo. Ja noi maissinaksut tosissaa on turvallisia ku sulavat nii nopeaan.
 
no ne maissinaksut on tosiaan kuten sanoit, pelkkää maissia. Ei lisäaineita eikä suolaa. Ja ne ovat esimerkiksi sellaiselle lapselle oikein oivia natustelupaloja jotka eivät vielä kovin montaa ruoka-ainetta kestä/ei ole vielä otettu ruokavalioon. Toiset kun aloittavat kiinteät 3kk iässä ja toiset 6kk iässä, haitari on iso.

Mä annoin niitä nimenomaan sormiruokailuopetteluun kun aloimme kiinteitä syödä. Toiset syöttävät mössöruokaa vuoden ikään saakka, toiset antavat ensimmäisistä kiinteistä alkaen sormiruokana. Meillä niitä monesti syötiin ruuan ohella, sama kai se on onko se maissi purkkimössöä vai naksuja joita toinen saa itse syödä?

Meillä kyllä nopeasti edettiin sitten muuhunkin sormiruokailuun ja naksut jäivät nopeasti kuvioista. Niillä oli helppo aloittaa. Ja itsellesi taitaa olla jäänyt kuva juustonaksuista päähän, eihän noita maissinaksuja tarvitse napostelumerkeissä syöttää joka välissä kuten monet ehkä napostelevat sipsejä ja juustonaksuja. Meillä ne naksut keskittyivät ateroiden yhteyteen ja kahvipöytään. Turhia välipaloja ja syömistä vaan syömisen ilosta on meilläkin pyritty välttämään.

Tänä päivänäkään tuo meidän kaksivuotiaamme ei napostele jatkuvasti eikä meillä syödä muualla kuin ruokapöydässä, ruoka-aikoina. Siitä huolimatta että sai 7kk iässä maissinaksuja ;)
 
Kirjoitin ensin postauksen mutta lyhennänpä sen paremmaksi:

Eikai maissinaksujen antaminen sormiruokana poissulje sitä että antaa hedelmiä o_O me ainakin annettiin useaa erilaista sorttia.

Siinä se oli sormiruokaa missä muutkin. toki en meinaa että ruokana olisi maissinaksuja annettu,tosin ei kyllä annettu ruokana hedelmiäkään vaan pelkästään. Mutta esim juuri kahvi/synttäripöydässä missä muut syö vaikka leivoksia tai muuta mitä vauvalle ei voi antaa, niin oli kätevä kaivaa maissinaksut kassista.

Jos meillä ei olisi ollut baby safe feederiä niin luultavasti oltaisiin syötetty pelkkiä maissinaksuja paljon kauemmin,koska en olisi puolivuotiaalle uskaltanut antaa mitään mistä voi irrota isoja palasia.
 
Meilläkin annetaan maissinaksuja ruokailun yhteydessä =) ja tyttö tykkää tosi paljon. Tykkää harjotella ite syömään ja on helppo syyä ilman hampaitakin. Annan tytölle aina naksun käteen kun valmistelen sille soseen valmiiksi ( lämmitys yms.muut jutut ) ja näin ei tartte tyhjän panttina istuu ennen ruokaa vaan voi itse harjoitella syömistä.
 
Muoti ilmiöstä en nyt tiedä. Annettiin niitä esikoiselle jo 5vuotta sitten. Ja edelleen tykkää syödä niitä.

Ja nehän ovat tosiaan pelkkää maissia. Ei suolaa tai sokeria, ei lisäaineita. Ei mitään muuta kuin maissia.
Kuten jo joku mainitsi. Eipä niillä suurta eroa ole purkista annettaavan maissiin. Vauva vain voi itse syödä niitä. Harjoitella sitä sormiruokailua ilman suurta sotkemista tai tukehtumisvaaraa.

Meillä nuorimmainen nyt 9kk ja maissinaksut menee muun sormiruuan ohessa, meillä syödään myös banaania, kurkkua, omenaa, viinirypäleitä, leipää yms yms. Maissinaksut ehkä helpoiten vain kulkevat mukana kun säilyvät hoitolaukussa eivätkä mene hevillä huonoksi. Eivätkä sotke. Vaikka noita tuoreitakin hedelmiä useimmiten tulee myös napattua mukaan jos tietää että on tarvis.

Ei ap:n ole pakko antaa maissinaksuja vauvalleen jos ne oudolta tuntuu. Mutta kannattaa kokeilla ja tutustua ennen tuomitsemista.
 
Mäkin oon suunnitellut ottavani maissinaksut mukaan sitten, kun aletaan tutustua sormiruokailun kautta kiinteisiin. Nuo on semmosia hyvän kokosia pötköjä, joista vauva saa kiinni ja joita on helppo makustaa ja mutustaa. Ja tosiaan lisäaineettomia, suolattomia, sokerittomia.

Tuttu 1-vuotias oli kylässä ja kun me muut syötiin jätskiä ja kakkua, tyttö söi tyytyväisenä naksuja. :)
 
minä en myöskään ole vielä kokenut tarpeeliseksi antaa maissinaksuja kohta 8kk pojalleni. hän mielellään jytystää vaikka sitkeää ruisleipää tai kuorittua raakaa porkkanaa ruokapöydässä. voi olla, että jossain vaiheessa niitä ostankin, mutta nyt näe mitään syytä niitä syöttä.
 
Meillä tyttö 7,5kk eilen ensimmäistä kertaa maistoi naksuja ja hyvin maistu :) yhtään hammasta ei oo, mut kivasti hankas ikeniin ku kutiaa. Itsekki olen kuivia ruisleivän palasia ja niitä kovia vesirinkeleitä koittanu antaa jyystettäväks, mutta kun saa niistä kunnon palasia ja ne ei sula suuhun samalla tavalla kun nuo naksut, ni pelottaa että tukehtuu niihin. Muuten tyttö kyllä hienosti kielellä ja ikenillä muussaa perunan tms. palaset :)
 
Meillä on kaikki kolme tykänny nakerrella maissinaksuja, olen antanut niitä n. 7 kk:n ikäisestä jo. Makean asemesta oikein hyviä, nytkin niitä syövät myös leikki-ikäiset ja 1-vuotiaan pussi menee usein vauhdilla. Hampaita lapsille tullut n. 4-5 kk:n iässä. Olen antanut myös porkkanaa, kurkkua, leipää jne n. 7 kk:n ikäisestä.
 
Ap, minäkin ihmettelen asiaa. :) Niistä on tullut tosi suosittu juttu, mutta... Itse en ole uskaltanut antaa siksi, että olen pari kertaa törmännyt keskusteluihin, joissa on puhuttu naksujen tahmaantuvan suussa ja jääneen kitalakeen kiinni ja/tai lapsi on meinannut tukehtua. Onko ne muka helposti nieltävää? Itse saan dipillä alas, mutta yksikseen on mielestäni aikas puuroa...
 
Toisinaan annan. Yleensä jos ite tarvii saada jotain tehtyä ja vauvis kaipaa seuraa/huomioo. Tai sitte myöhemmässä vaiheessa reissussa voipi olla kätsyjä kun säilyvät kassissa ja ovat nopeasti saatavilla.
Mutta siis, kyllä sormiruokana menee muutakin.
Ja koen et nuo turvallissia kun sulavat saman tein suuhun. Kurkusta tms. kun saa helpolla otettua liian ison palan.
 

Yhteistyössä