mandariini, satsuma, klementtiini

AAM
klemettiinit aromikkaimpia (minusta) saa joulun aikaan lähinnä tai loppu syksystä.

Satsumat/mandariinit en tiedä onko sama asia, minusta maistuvat samalta (mutta onko ero sitten tuontialueessa e tiä ) mutta parempia :D kuin klemmarit.
 
nanna
oon huomannut että satsumat on parhaita, ne on sellasia silee kuorisia, vähän kirpeitä ja oikein mehukkaita. klementtiinit taas on mun miehen mieleen ja ne on sellasia vähä "kuivia" ja isokokoisempia ja niissä paksut kuoret. mandariinit on.. en mä tiedä :D kai noiden välimuoto sitten :DD
 
Klementiinit taitaa olla parhaita. Niissäki kyllä kehnoja. Jotku on niin kovasti myrkytettyjä, että maistuuki aivan myrkylle. :( Monet on kaupassaki jo liian vanhoja, semmosia kuivuneita, joilla on liian suuri nahka. Ne hyvät tapaukset, ne on niin herkullisia, mutta kun koskaan ei tiedä että tuleeko ostettua niitä liikaa myrkytettyjä. Harvemmin tulee siis ostettua... Parhaat taitaa näin loppusyksystä/alkutalvesta saada.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teillä, jos en nyt ole erehtynyt henkilöstä. Valittelit täällä ennen heidän vierailua, että on rankka viikko edessä... =)
varmaan muistat väärin, he eivät ole vierailleet meillä viime aikoina ja ovat eronneetkin joten tulevat erikseen silloin kun tulevat :)
täällä on kyllä se toinen nimimerkki joka on Villasukka oisko hällä käynyt flaksi ja saanut appivanhemmat piinaviikolle :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teillä, jos en nyt ole erehtynyt henkilöstä. Valittelit täällä ennen heidän vierailua, että on rankka viikko edessä... =)
varmaan muistat väärin, he eivät ole vierailleet meillä viime aikoina ja ovat eronneetkin joten tulevat erikseen silloin kun tulevat :)
täällä on kyllä se toinen nimimerkki joka on Villasukka oisko hällä käynyt flaksi ja saanut appivanhemmat piinaviikolle :D
Ok. Sorry! =D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Minneolamandariinit on mun makuun.

Löytyi mielenkiintoinen mandariini/satsuma-sivusto, kun etsin, mikä risteytys mielisitrukseni on http://users.kymp.net/citruspages/mandariinit.html
Tuoha oliki mielenkiintone sivusto :D Oli ne satsumat sit just niitä parhaimpia, ei niin happamia, ei oo siemeniä ja kuoret irtoo helposti :)
 
""Klementiini on helposti kuorittava siemenetön mandariini, jonka aromikas maku miellyttää monia. Tarhassa, jossa on muita siemenellisiä sitrushedelmiä lähellä, saattaa ristipölytys aiheuttaa joitain siemeniä myös klementiinin hedelmiin. Klementiinin siemenistä ei kasva emokasvin kaltaisia jälkeläisiä. "" klementiinit on kyllä musta parhaan makuisia, makeita. :p :p
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Maroc klementtiinit on ihan ykkösiä!
tätä on helppo peesata :p (eikä mitään "kotikenttä" peesailua :LOL: )..
näppituntumalla sitä osaa ettiä makeimmat ja mehevimmät (tuoksu ja sitten sileä kuori ja tarpeeksi oranssi)
 
"minä vaan"
Mandariinista on risteytetty runsaasti erilaisia lajikkeita, joita jaotellaan lajikeryhmiin. Näitä ovat lähes siemenettömät tangeriinit, klementiinit ja satsumat. Arkikielessä mandariini on yleinen nimitys kaikille pikkusitrushedelmille.

Citrus reticulata Clementiini-ryhmä – klementiini
Citrus reticulata Deliciosa-ryhmä – mandariini
Citrus reticulata Mandariini-ryhmä – mandariini
Citrus reticulata Satsuma-ryhmä – satsuma
Citrus reticulata Tangeriini-ryhmä – tangeriini
Mandariinien ja appelsiinien risteymiä ovat esimerkiksi lajikkeet 'Temple' ja 'Topaz'
 

Yhteistyössä