Miksi päiväkodissa puhutaan niin kovasävyisesti lapsille?

  • Viestiketjun aloittaja Sivusta seurannut
  • Ensimmäinen viesti
Sivusta seurannut
Miksi lapselle täytyy sanoa tiukan oloisesti kaikkien muiden kuullen: "Nyt olet tuhma, olitpa ilkeä"? Eikö olisi fiksumpaa kertoa lapselle päiväkodin säännöistä ystävällisessä hengessä niin, että muut eivät kuule.

Ja miksi alalle menee tiukanoloisia kasvattajia? Itse komppaan lämpöä ja sydämellisyyttä.

Jotain sekin kertoo, että päiväkodin työntekijät vievät omat lapsensa mielummin perhepäivähoitoon. Taitavat tietää omat puutteensa tuon laitosmaisen hoidon suhteen.
 
Minä täällä vaan huutelen
Kyllä minä ainakin sanon pojalle ihan täällä kotona, että hän on ollu tuhma/ilkeä, jos on oikeesti sitä ollu... Sanon kyllä myöskin sen, mitä ei olisi saanut tehdä ja sen mitä olisi saanut tehdä ko. tilanteessa.
 
pph
Lapselle EI kuulu sanoa että "SINÄ olet tuhma/ilkeä" Vaan lapsen sen hetkinen TEKO voi olla tuhma. Siihen asiaan pitää tehdä selvä ero. Lapsen pitää saada tietää olevansa hyväksytty ja rakastettu sellaisenaan. ainoastaan hänen tekojaan ei aina tarvitse hyväksyä.
 
Sivusta seurannut
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
mä olen vain tyytyväinen jos noin tehdään.Meidän poika kun kuuluu nimenomaan näihin supervilkkaisiin.
Ihanko totta? En siis kysy tätä ivallisesti vaan oikeasti hämmästyneenä. Tämä on niitä ihmisten eroja kaiketi. Itse en haluaisi, että omalle lapselle puhuttaisiin noin. En myöskään itse puhuisi tuolla tavoin.

Mistä sitten johtuu, että usein päiväkodin henkilöstön ihmiset haluaa omat lapsensa perhepäivähoitoon?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
mä olen vain tyytyväinen jos noin tehdään.Meidän poika kun kuuluu nimenomaan näihin supervilkkaisiin.
Ihanko totta? En siis kysy tätä ivallisesti vaan oikeasti hämmästyneenä. Tämä on niitä ihmisten eroja kaiketi. Itse en haluaisi, että omalle lapselle puhuttaisiin noin. En myöskään itse puhuisi tuolla tavoin.

Mistä sitten johtuu, että usein päiväkodin henkilöstön ihmiset haluaa omat lapsensa perhepäivähoitoon?
Mä olen tässä eri mieltä,ei kaikki näin tee.Mun tyttö oli samassa paikassa hoidossa missä olin töissä ennen kakkosen syntymää ja nyt kun palaan töihin niin molemmat tulee samaan paikkaan myös hoitoon.Esikoinen oli jopa ekat 2v samassa ryhmässäkin kun minä olin.Nyt menee sitten eri ryhmään kun on jo sitten eskarilainen.Kakkonen tulee todennäköisesti samaan ryhmään.Meillä pieni päiväkoti ja 8 työntekijästä 6 on omat lapsensa siellä.Ja kaikki jotka tiedän niin melkein kaikilla on omat lapset samassa paikassa.Ja ne jotka ei ole tuoneet ovat sen sanoneet sillä että kun on yksityinen niin kalliimpi tai että heidän lapsi ei sovi samaan paikkaan missä on itse töissä.
 
-
ainakin meillä puhutaan tiukasti esim
10 min enne ruokaa kohta on ruoka , käsien pesua vioisi jo aloitella ja mene sinä " milla" vaikka ensin ja sitten kun se ruoka on sanotaan NYT on ruoka , mennään syöm''n, ei meintäisiinkö ja lapsen tehdessä väärin sanotaan lapselle Ei, noin ei voi tehdä Liisa!


omat lapsenikin ovat ryhmiksessä hoidossa!
 
Lto
Ikävästi sanottu muiden kuulen, mutta itse asiassa tuntematta lasta/työntekijää sen enempää niin et varmasti itsekään tiedä koko tilannetta/taustaa...Esim. tämän lapsen kanssa on jo kymmeniä kertoja voitu käydä joku sama tilanne uudestaan ja uudestaan "ystävällisemmässä" hengessä läpi ja kuvio vaan toistuu, jolloin on tiukemmat otteet tarpeen. Oikein olisi tietysti ollut sanoa, että "nyt teit tuhmasti" eikä kohdentaa lapseen, että nyt olet tuhma/ilkeä. Jos osanapuolena oli joku muukin lapsi/lapsia niin asia on hyvä käsitelläkin siinä ja heti, eikä jossain nurkan takana.

Itse olen töissä päiväkodissa, enkä todellakana ole VIELÄ halunnut pientä lastani päiväkotiin, koska ryhmät on suuri ja tiedän sen metelin ja melskeen, joka luonnostaan syntyy esim. 12 lapsesta pienten ryhmässä. Se on lapselle melkoinen työpäivä! Ymmärrän hyvin vanhempia, jotka tuovat päiväkotiin hoitoon, koska eivät esim. tunne mieluisaa perhepäivähoitajaa eikä ole muuta hoitomahdollissuutta. Totta kai me pyrimme ja teemme parhaamme, jotta jokaiselle lapsella olisi hyvä ja turvallinen olla hoidossa sekä aina syli lähettyvillä! Henkilökohtaista mielipidettäni, ettei alle 3-vuotiaan parhain paikka ole päiväkoti, en ole koskaan viestittänyt vanhemmille. Mutta jos vanhemmat olisivat itse viikonkin siinä touhussa mukana, niin ymmärtäisivät ettei se ole helppoa kenellekään osapuolelle. Silti tavoitteena on laadukas varhaiskasvatus jokaiselle lapselle!
 
nyt kyrsiintyi
Ajatelkaas, jos lapset saisi elää kuin pellossa. Siellä on 15-20 lasta, joista osalla on ongelmia. hoitajia on vähän ja kun joku sairastuu, niin sitten on hoitajia vielä vähemmän. Kyllä täytyy napakasti kieltää. Jos joku seisoo tuolilla ruokapöydässä tai laulaa ja riehuu, niin kyllä napakasti kielletään, eikä voisitko lopettaa. Ei esim 1-vuotias ymmärrä, jos sanotaan, että olisitko ystävällinen ja ethän keiku tuolilla. Ja pahimassa tapauksessa voidaan joutua poistamaan esim aamupiiristä tai ruokapöydästä.
Ja kyllä minun lapset ovat olleet päiväkodissa hoidossa.
Tervetuloa alalle kokeilemaan. Kuinka kauan sinä jaksat olla pikku Nico-Petterille, joka on ylivilkas eikä usko mitään. Riehuu, keikkuu, potkii, raapii ja tönii toisia, kuinka sinä hoidat tilanteen päivästä toiseen. Ja silittelet päätä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
mä olen vain tyytyväinen jos noin tehdään.Meidän poika kun kuuluu nimenomaan näihin supervilkkaisiin.
Ihanko totta? En siis kysy tätä ivallisesti vaan oikeasti hämmästyneenä. Tämä on niitä ihmisten eroja kaiketi. Itse en haluaisi, että omalle lapselle puhuttaisiin noin. En myöskään itse puhuisi tuolla tavoin.

Mistä sitten johtuu, että usein päiväkodin henkilöstön ihmiset haluaa omat lapsensa perhepäivähoitoon?
No sanotaanko niin että poikani ei ymmärrä jos sille sanoo nätisti yhtään vaan pelleilee lisää.Ja vielä vähemmän jos sitä ei sanota heti.Koska ei se hetken päästä muista mitä hän muka on pahaa tehnyt.
Mutta mä en tiedä miten meillä tehdään.Meidän päiväkoti pieni ja en ole päässyt vakoilemaan millään tavalla toimintaa.Mutta siellä ollessaan poika on selvästi rauhoittunut ja alkanut tajuamaan asioita joita olen hälle yrittänyt ilmeisesti liian hellästi sanoa.Hän käy osapäivähoidossa.
 
"Mariiia"
Lasta ei saa ymmärtämään asioita kovuudella vaan sillä, että ollaan johdonmukaisia ja jämäköitä - mutta siis lempeällä tavalla. Ketään lasta ei saa sanoatuhmaksi, sehän vaikuttaa lapsen minäkuvaan negatiivisesti pidemmän päälle jos kasvatus on tuollaista, varmasti lapsen tasapainoinen kehitys vaarantuu.
Pitää puuttua lapsen käytökseen ja tekemiseen, ei lapsen olemuksen arviointiin. Lapsen sanominen pahaksi tai tuhmaksi systemaattisesti aiheuttaa helposti emotionaalisen kehityksen häiriöitä.
 
Keittäjänä/ruoanjakajana päiväkodissa
Missä päiväkodissa on vielä oma keittäjä??? Yleensä vaan just ruuanjakajia/tiskaajia, ruoka tulee jakelukeittiöstä.

Ja tää tiukasti puhuminen on niin persoonakohtaista ja päiväkotikohtaista. Valitettavasti sellaisia kasvattajia on, niin päiväkodeissa, perhepäivähoidossa kuin kodeissakin. Onneksi kaikki (suurin osa) ei sellaisia ole. Ja itse haluan lapseni päiväkotiin, mutta vasta yli 3-vuotiaana, siihen asti haluan olla hänen kanssaan kotona. En halua häntä perhepäivähoitoon. Muuta ei ole perhepäivähoitoa vastaan kuin tällä hetkellä toimimaton varahoitojärjestelmä.
 
Ai niin, ja lisään vielä. Tiedän, että moni päiväkodissa töissä oleva ei halua lastaan sinne. Ja se johtuu liian suurista lapsiryhmistä, sijaisten puutteesta jne. Nähdään se todellisuus, kiire ja liukuhihnamaisuus. Tosin tämäkin on aika lailla paikkakohtaista (tai kuntakohtaista). Jossain on sijaiskieltoja, jossain on vaan vaikeampi saada sijaisia, jossain on hyvin varahenkilöitä ym. Varmaan riippuu, millaisessa arjessa itse joutuu/saa töitä tehdä, haluaako itse lastaan päiväkotiin laittaa.
 
mmn, niin.
Hmmn.. mun mielestä noin voi periaatteessa ihan hyvin sanoa, mutta ehkäpä parempi sanamuoto olis että "nytpä OLIT ilkeä, TEIT tosi tuhmasti". Eli ei nyt sentään tarvitse alkaa ilkeäksi, mutta mun mielestä tietyt tapaukset vaatii jämäkkyyttä (esim. mitä itse sanoisit jos näet jonkun lyövän toista lasta, tai eräs kaksikko riehuu ruokailussa eikä haluaisi sitten millään pysyä ruokapöydässä).

Lisäksi mun mielestä kannattaa aina ottaa huomioon se konteksti. Kuka puhuu ja kenelle, millä äänensävyllä, miksi ym. Myös ilmeet ja eleet vaikuttavat. Tiukastikin kun voi todeta niin monella tapaa (taisiis että ton saman lauseen saa kuulostamaan ihan erilaiselta riippuen siitä puhuuko maltillisesti vai huutaen ym.).
 
Eivät kaikki vanhemmat myöskään halua työskennellä samassa päiväkodissa lapsensa kanssa. Varmasti toisinaan ihan kivakin olla eri paikassa töissä kun missä omat lapset on eskarissa ja päiväkodissa. Näin uskoisin. :)
 
halipupu harmaana
Lapselle EI kuulu sanoa että "SINÄ olet tuhma/ilkeä" Vaan lapsen sen hetkinen TEKO voi olla tuhma. Siihen asiaan pitää tehdä selvä ero. Lapsen pitää saada tietää olevansa hyväksytty ja rakastettu sellaisenaan. ainoastaan hänen tekojaan ei aina tarvitse hyväksyä.
Peesi. Jos itse kuulen tuollaisen möläytyksen kollegan suusta, niin otan sen kyllä puheeksi, mutta omassa talossa siihen ei juurikaan ole tarvetta, koska kaikki ovat alan ammattilaisia ja työvuosia on takana useimmilla 20 tai enemmän.

Useimmat lapset tarvitsevat selkeät rajat (koska eivät saa niitä kotoa) ja siihen ei lepertely auta eikä päiväkodin kiireessä ole aikaa ja mahdollisuuksia alkaa ottamaan yhtä lasta erilleen muista ja supittaa hänelle päiväkodin sääntöjä.

Toisaalta meitäkin on moneen lähtöön ja tilanteita riittää lasten kanssa eikä keittäjä varmaan ole jokaisessa tilanteessa läsnä, ei ainakaan meillä, hän on keittössä. Olisi tietenkin kivaa, jos olisi enemmän aikaa lapsille, olisi mahdollisuuksia pitää lapsia sylissä jne... mutta tällä hetkellä kun tilanne on se, että lapset on vaativia, pitää olla siellä ja täällä palaverissa, kirjata vasuja, sijaistaa toisessa ryhmässä, joten lapsille jää yhä vähemmän aikaa, joka on aika surullista. Toivottavasti tilanteeseen saataisiin jotain apua lakisääteisesti, mutta kovin helppoa se ei ole.
 
lp
Joskus toivoisin että vanhemmat sais käydä viikonkin seuraamassa että mitä se on olla pväkodissa töissä! Luulisin että hlökuntaa kiiteltäisiin siitä että ovat he melkoisia sissejä kun jaksavat!

Siellä ei voi alkaa hyssytellä ja maanitella lapsia josko suostuisi käsienpesulle tai lepäämään... On oltava jämäkkä! Jos olet kovin softi, lapset kyllä äkkäävät sen todella nopeasti ja pompottelevat sinua sitten miten tahtovat! Ja siinä on sitten sellainen sirkus että kukaan ei kestä olla töissä enää, eikä varmasti lapsillakaan ole mukavaa/turvallista olla hälinän keskellä...
 
no haloo
On se kumma, jos ei ammattikasvattajat ymmärrä sanojen voimaa, ihan perus kasvatustieteeseen (jota ihan varmasti nykyajan koulutuksessa joka ainoa lähihoitaja sen verran lukee) kuuluu erilaisten asioiden prosessointi ja sen jälkeen ulosanti olisi seuraavaa lapselle : " NYT TEIT TODELLA VÄÄRIN" ja tiukka äänensävy. Lapsihan ei siis ole tuhma, tyhmä tai mitään muutakaan, vaan sanoitetaan teko, ei lasta. Teko on väärä ja huono, lapsi ei ole. Tämän nyt luulisi oikeasti toteutuvan varhaiskasvatuksen kentällä, koskapa nämä on siis ihan perusasioita. Lasta on päiväkodissa tarkoitus kasvattaa ja opettaa, auttaa itsetuntemuksessa, vahvistaa itseluottamusta ym.
Nyt on vaikeaa tässä arpoa, että mitä aloittaja tarkaalleen ottaen tarkoittaa, vai onko kyseessä hänen oma tulkintansa yksittäisistä tilanteista.
Rajat on rakkautta, tuntuu että monilla katoaa sellainen ihan normaali järjenkäyttö kasvatusasioissa.
 
pk
Kun olet tunnin aikana sanonut 3-vuotiaalle Jormalle ainakin 10 kertaa, että EI TÖNITÄ / PURRA / OTETA LELUJA TOISTEN KÄSISTÄ jne ja ohjannut muihin puuhiin ja tämä töniminen, pureminen ym toistuu jatkuvasti, niin kyllä se ääni vaan väkisin kovenee...
Surku vaan, että tuonkaan Jorman vanhemmat eivät itse edes ymmärrä hakea apua lapselleen :(
 
joutunut puuttumaan
Päiväkodin tädit eivät saa huutaa lapsille saati haukkua lapsia ilkeiksi. Voi sanoa käskevällä äänellä, muttei huutaa. Voi sanoa, että ei saa tehdä noin, tuhmasti tehty, mutta ei voi haukkua lasta ilkeäksi. Jos tällaista hoitajien tai muun henkilökunnan taholta kuulee, siitä voi tehdä kunnalle ilmoituksen. Mielellään korkeammalle taholle kuin kyseisen päiväkodin johtajalle.
 

Yhteistyössä