Mitä palkkaa yksityiselle hoitajalle?

  • Viestiketjun aloittaja Pinni27
  • Ensimmäinen viesti
Pinni27
Meillä syksystä alkaen tilanne, että 11 kk esikoinen menee hoitoon yksityiselle hoitajalle. Olen tässä pääni puhki miettinyt, että millaista palkkaa maksaisin hoitajalle. Hänellä on itsellään suht samanikäinen vauva ja tietää systeemit vauvanhoidossa. Luotamus jne toimii siis loistavasti, mutta tuo raha-asia askarruttaa.

Oon lukenut Kelan sivuilta, että saamme yksityisenhoidon tukea,sitä hoitorahaa, 137.33 euroa. Hoitolisää emme tule saamaan,sillä olemme molemmat töissä ja yhteiset bruttotulot ylittävät rajan. Eli maksamme hoitajalle tietysti tuon summan plus jotain. Mutta MITÄ??

Kun olis ehkä hyvä, et päivähoitoon sisältyis ruoka ja esim vaipat. Vaatteet toki laitan mukaan, samoin jos on jotain muuta erityistä, lääkkeitä, rasvoja tms.

Oisin kiitollinen kokemuksista, mitä olette maksaneet yksityiselle hoitajalle noin vuoden ikäisen lapsen hoidosta /kk ja mitä se on sisältänyt?
 
Menossa yksityiselle...
perhepäivähoitajalle. En tiedä onko sitten sama asia? Mutta meillä kelan korvaukset menee suoraan hoitajalle ja me maksetaan se kunnan korkein hoitomaksu eli 200€/kk lisäksi. Ruoka kuuluu, mutta omat vaipat pitää viedä.
 
Pimeenäkö
Maksatko siis pimeenä vai kortilla?
Jos pimeenä, niin silloinhan on tapana että kumpikin hyötyy. Jos taas kortilla, niin kyllä vähintään se kaksi sataa sen kelan rahan lisäksi että jää sille hoitajallekin jotain käteen.
 
Eikö..
Lisäys edelliseen. Meillä perhepäivähoitajan taksa on 550 e kuukaudessa. Tukien jälkeen (ilman että edes tulot on vielä vaikuttanut) jää itse maksettavaksi reilu 130 e.
 
yksit.hoitaja
Hei. Olen yksityisenä hoitajana, omasta työstäni hoitovapaalla. Hoidettava ja oma lapsi suht samanikäisiä. Maksu on 500euroa /kk. Yksityisenhoidon tuki maksetaan minulle + vanhemmat sitten maksavat lopun. Tämä on yleinen suositus, kun on kyseessä kokopäiväinen lapsi hoidossa eli 25h/vko tai yli. Vaipat kyllä tulee lapsen kotonta.
Enkä itse suosittele missään nimessä pimeetä toimintaa, vaan reilusti verokortilla, kuten muutkin työtä tekevät. No, tämä vaan oma kantani ja jokaisella on omansa. Tietysti hoitomaksu sisältää ruoat ja kaikkia on hyvä sopia jo etukäteen, sillä asiat on aika pitkälle sovittavissa. Itse otin yhteyttä omaan perhepäivähoidon ohjaajaan, sillä hänellä oli taksat myös koskien yksityisiä hoitajia esim. aamu-,välipalojen, lounaan ja päivällisen hinnoista.
Näin voin todeta, että aivan ihanasti on mennyt "kaksosia" hoidellessa. Ovat vaan niin hyvin toimeen tulevia tenavia, että ei ole ollut hätiä mitiä. Ikää lapsilla 11kk.
Toivottavasti sait jotain apua.
 
Pinni27
kiitos kaikille vastauksista, auttoi paljon. hoitaja ei ole vielä ilmoittanut taksaansa, kun ollaan sitä tässä molemmat vähän mietitty. ja tosiaan ajateltiin olla ihan rehdisti kortilla, niin on sitten ainakin kaikki vakuutukset voimassa jne. nimimerkki Eikö... voitko vielä kertoa, et mitä tukia saatte, kun jää niin vähän maksettavaksi tuohon 550 euroon? ja siten vielä kysymys yksit.hoitaja:lle, vaikuttaako sun yksityinen hoitaminen omasta lapsestasi saatavaan hoitovapaa rahaan, vai saatko sitä ihan normaalisti? kiitos taas jos viitsitte vastailla.
 
yksit.hoitaja
Hei Pinni27. Saan ihan normaalisti minulle kuuluvan kotihoidontuen omasta lapsesta, sillä omanihan ei ole kunnallisessa hoidossa.
Minulle maksetaan myös Lapsen yksityisen hoidontuki, jonka vanhemmat hakee, mutta se maksetaan siis hoitajalle. Se on jotain 137,00e/kk.
Onhan siinä aikamoinen paperishow, mutta kyllä se luonnistuu ja itseasiassa enpi se rasittaa lapsen vanhempia, kuin hoitajaa.
 
Eikö..
Tuet, jotka meille (tai siis hoitajalle..) tulee, jos oikein muistan, niin ovat kuntalisä ja yksityisen hoidon tuki. Nämä meillä ainakin selviää kaupungin omilta nettisivuilta (Turku). Ja siis yllättävää mulle oli se, että kunnallinen hoito olisi ollut se 200 e kuukaudessa. Ei heti tulisi mieleen, että yksityinen on tässä asiassa halvempaa kuin kunnallinen. Erona on se, että yksityiselle maksamme hoitomaksua 12kk vuodessa, mutta kunnallisessa ei tarvitse lomakuukaudelta (heinäkuulta) hoitomaksua, jos lapsi ei ole hoidossakaan silloin.
 
Tasan ei käy onnenlahjat
Onpa yksityinen hoito halpaa Turussa, kyllä muulla, jossa ei kuntalisiä maksella jää maksettaviksi yli 400e kk ei on puolet kalliimpaa kuin kunnallinen. Tosin kyseessä on ammattitaitoiset yksityisethoitajat/pphkodit, ei kuka tahansa, joka oman lapsen ohella lapsia hoitaa vaan koulutuksen omaavat.
 
bebex3
edelliselle: Mä kysyin asiaa päiväkodista jossa poikani on (yksityinen). Ne sano että kela maksaa tukia jos ei kunta maksa. Myös sisarusalennus menee yksityisellä samanlailla ku kunnallisella. Täällä kunnallisen ja yksityisen maksuero on +20e/kk kun kyseessä 3 lasta.
 
edellinen vastaa
Ystäväni pitää yksityistä päivähoitoa, hänellä on koulutus, ei pelkkä pph, ja työssä yksi työntekijä, joten tiedän mistä puhun. Juuri eräs tuttavani harmitteli, ettei raskinut pitää poikaa siellä hoidossa puolta vuotta pitempään, kun hoitomaksu oli yli 400e/kk. Täällä Kelalta saa vain sen hoitolisän 135 e, ei muuta ja kunta ei tuota ykstyisen hoidon kuntalisää täällä maksa senttiäkään.
 

Yhteistyössä