Mitä syötte uusien perunoiden kanssa (kastike tms.)?

Millaisia versioita löytyy uusien perunoiden kastikkeeksi? Kuinka esim. teette uudesta sipulista lisuketta uudelle perunalle? Mummoni teki "sievoita", jossa on sipulia, ruokaöljyä ja suolaa. Itsekin olen nyt aikuisena tehnyt sitä ja se on mielestäni kaikkein paras lisuke. Joskus on tullut kotosalla asuessa syötyä jotain kermasötkötystäkin, mutten edes muista, miten se tehdään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Millaisia versioita löytyy uusien perunoiden kastikkeeksi? Kuinka esim. teette uudesta sipulista lisuketta uudelle perunalle? Mummoni teki "sievoita", jossa on sipulia, ruokaöljyä ja suolaa. Itsekin olen nyt aikuisena tehnyt sitä ja se on mielestäni kaikkein paras lisuke. Joskus on tullut kotosalla asuessa syötyä jotain kermasötkötystäkin, mutten edes muista, miten se tehdään.
Täällä Länsi-Suomessa syödään naputusvettä uusien pottuloiden kanssa :kieh: älä kysy mistä on nimen saanut.
Kuitenkin...siihen tulee kiehuvaan veteen sipulia, voita, tilliä, suolaa ja nami kun on hyvää :D
 
Sievoi :D Hassu nimi, jota en ole koskaan kuullut :)

Yleensä kastike (uutta sipulia, margariinia, vettä, mausteita) ja itsetehtyjä kasvispihvejä/pyöryköitä sekä salaattia. Aika ykspuolista, mutta uudenperunan kanssa ei kauheesti keksi mitään vaikka olenkin aina mielikuvituksellinen ruoanlaitossa (siis olen kasvissyöjä ja on tullut itse keksittyä monet kasvisversiot eri liharuuista).
 
Me tykätään miehen kanssa syödä uudet perunat tuorejuuston kanssa, mä tykkään tacotuorejuustosta ja mies siitä mustapippuri&tilli:stä. Eli nokare tuorejuustoa perunan päälle ja suuhun :p

Toinen mistä tykätään ja laitetaan myös grillipihvin päälle on curry-kermaviilikastike, johon laitetaan siis currya oman maun mukaan, sitruunapippuria, kuivattua tilliä, n. ruokalusikallinen appelsiinimehua, ripaus suolaa ja sokeria. Ja kuten yleensä kermaviilikastikkeissa niin pari tuntia ennen nauttimista kun tekee niin hyvä tulee.
 
[quote="Homemami
Täällä Länsi-Suomessa syödään naputusvettä uusien pottuloiden kanssa :kieh: älä kysy mistä on nimen saanut.
Kuitenkin...siihen tulee kiehuvaan veteen sipulia, voita, tilliä, suolaa ja nami kun on hyvää :D [/quote]

Vanhemmat on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta ja siellä syödään tuikkipottuja. Eli kahvikuppiin (tai vastaavaan) silputtua sipulia, voinokare, suolaa ja kiehuvaa vettä päälle. Siellä sitten tuikataan pottua eli kastellaan.
 
Ina
Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Alkuperäinen kirjoittaja Ina:
Meillä syödään uusien perunoiden kanssa kermaa ja suolaa. Lisukkeena kaikka yksinkertaista esim. kalapuikkoja, nakkeja, tonnikalaa, grillattua lihaa yms.
Eikös tuo ole aika "litkua". Pitäisi mössätä potut, että saisi kermaakin mukaan! :p
Litkua on, mutta meillä muussataan perunat. Tosin mun vanhemmat ei muussaa ja syövät kerman kanssa...

Anopin kotona keitettiin maitoa ja siihen voita. Perunat sitten kellui maidossa... ja syötiin lusikalla!!!

 
mummo
meillä syödään uusien perunoiden kanssa valkokastiketta.
siihen lisättynä keitetty kananmunaa lohkoina ja sipulin vartta,tilliä

toinen vaihtoehto.maitopotut
kuori perunat ja lohko ne.
keitä kypsäksi suolalla maustetussa vedessä.
kun perunat on kypsiä kaada vesi pois
lisää maito voita ja sipulia voit laitaa sekaan myös kananmunan.
keitä. on hyvää.
 

Yhteistyössä