"normaalikokoinen 1½v?"

  • Viestiketjun aloittaja äåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäå
  • Ensimmäinen viesti
äåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäåäå
Paljon puhetta isoista ja pienistä pojista. Onhan aikuisetkin hyvin erimittaisia ja silti pituutensa suhteen normaaleja. Kertokaas nyt mulle tyhmälle sitten, minkä kokoinen puolitoistavuotias poika on normaali. Meillä nuori mies on 81.5cm pitkä ja 9.7kg on painoa. Mun mielestä kuitenkin normaali, vaikkakin hoikka.
 
pojan äiti
Meillä poika 1.5v iässä 87.5cm ja 12.1kg. Syntyessään 51cm ja 3756g.
kai se n.s. normaali pituus on lapsi kohtainen, kunhan vaan kasvaa hyvin omalla käyrällään.
 
tytön äippä
meillä tyttö 84,5cm ja 11,8kg.
ja tosiaan omalla käyrällä kasvavat lapset ja niistä katsotaan onko "ns normaalikasvuinen" .

meillä meinaan ystävän tyttö oli 5cm lyhyempi mutta saman painoinen ja syntymästä asti ollut kovin pyöreä ja hänelle vain sanottaan, että normaalikokoinen...??

 
kasvukäyristä
Alkuperäinen kirjoittaja pojan äiti:
kai se n.s. normaali pituus on lapsi kohtainen, kunhan vaan kasvaa hyvin omalla käyrällään.
Juuri näin olen itsekin käsittänyt. Eli kun sitä kasvukäyrää piirtävät neuvolassa, siinä näkee, jos kasvuun tulee notkahdus (joko painoon tai pituuteen). Ja se ns. 0-käyrä ei ole mikään ihannekäyrä, vaan keskikäyrä. Ja jotta se olisi keskikäyrä, osa lapsista on sen ala- ja osa yläpuolella.

Googlettamalla löytää muuten sivun, jossa voi piirtää kasvukäyrää. Pistä googleen "lapsen kasvukäyrä", pitäis löytyä.



 
Aurora Vee
Ainakin verkkoklinikka.fi-sivulla voi piirtää lapsen kasvukäyrän.

"Normaalin"(?) kokoinen eli keskikokoinen on mielestäni 0-käyrän mukaan kasvava. Termiä "normaali" en nyt lähde sen syvemmin analysoimaan, menee filosofoinniksi.
 

Yhteistyössä