"Oikeeseen" maitoon siirtymisestä kyselisin...

...eli kun vaaville nyt 10 kk aikoihin voi alkaa antaa niitä hapanmaitotuotteita ja sit n.12 kk ihan maitookin, niin minkälaisia maitotuotteita niitten pitäis olla? Moni tuntuu antavan hylaa, luomua, gefilusta tai rasvatonta eli onko ihan perus-maitotuotteissa jotain ongelmallista miks niillä ei kukaan tunnu aloittavan? Itte ei olla allergisia ja käytetään tavallista kevytmaitoa ja muita normaalirasvaisia ja muutenkin tavallisia maitotuotteita.
Ja toinen juttu...meillä ongelmallista saada menemään se 5 dl maitotuotteita päivässä (poika 10,5 kk), koska hän ei juo korviketta sellaisenaan. Maitotuotteita menee puurossa ja iltavellissä, vähän jugurtissa ja nyt piimässä ja rahkassa. Teen siis puuronkin aina lämpimään korvikkeeseen. Voiko tän ikäselle tehdä puuron jo tavalliseen (tai esim luomu-)maitoon? Korviketta kun ei saa keittää, niin noita tavallisia "aikuisten" puuroryynejä en voi käyttää. Olisi helpompi tehdä aamulla koko sakille samaa puuroa.
 
En tiedä mikä on se oikeaoppinen tapa siirtyä, mutta itse aloin antaa 10kk piimää ruuan kanssa nokkamukista. Maisteltiin myös viiliä, rahkaa ja joskus hiukan raejuustoa. Vuoden vanhana annoin ihan tuikitavallista rasvatonta maitoa, jota meillä juodaan muutenkin. Muksu ei vaan oikein tykästynyt siihen, vaan joi mielummin piimää.
 
No syitä on erilaisia... Esim. Hyla-maito on kevyesti makeanmakuista ja moni, varsinkin rintaruokittu, lapsi tykästyy siihen paremmin kuin tavalliseen. Sitten Gefilus-tuotteet ja maito ovat yleisesti hyviä ja vatsaa rauhoittavia, onpa jopa tutkimuksia korvatulehdusten enneltaehkäisevästä vaikutuksesta. Suosittelen sitä! Luomu-maidon edut varmasti ymmärrät itsekin...

Maidon rasvat eivät ole niitä terveellisiä rasvoja, joten maidosta ei tarvitse saada rasvaa. Siksi valitsisin sinuna rasvattoman tai edes vähärasvaisen (1%:sen) maidon. Kasvirasvat kuten leivänpäällisen margariini tai ruoanvalmistukseen käytetty rypsiöljy takaavat riittävän rasvamäärän lapselle. Tämä pätee niin aikuiseen kuin lapseenkin, että voitte koko perhe siirtyä rasvattomampaan linjaan. ;)

Lehmänmaito vaikuttaa aina voimakkaasti pienen elimistöön, joten aloita hyvin pienillä määrillä. Muistan, että molemmilla lapsilla on tullut pientä löysävatsaisuutta lehmänmaidon alkaessa. Ekoina päivinä siis ihan vaan 10-20 milliä ja sitten tarkkailua. Harjoittelussa ja totuttelussa voi mennä viikkokin eli ole maltillinen. Pikku hiljaa pienen elimistö tottuu lehmänmaitoon ja sietää suurempia määriä.
 
Meillä tyttö 11kk on siirtynyt nytten ihan norm. maitoon kokonaan.välipalat on viiliä, jogurttia jne.

Hitaasti totuttelin, sai yöllä tuntea "nahkoissaan" jos oli liikaa antanut :D Mutta ei sitä siihen kuole jos joutuu yön tai kaksikin joskus valvoon sen takia... Taisinpa pari kertaa gefilusmaitoakin ostaa, ihan varalta. Mutta kun sattu loppumaan niin norm. kokeilin.

Elikkä 8kk iässä pikkusen antelin jo hapanmaito tuotteita (ehkä kerran vkossa).

10 kk ikäsenä jo hyvinkin pystyi puuron keittämään norm. maitoon(tai oikeastaan osa vettä ja osa maitoa)
. ja silloin alkoi totuttelu myös juomaan sitä. että vajaa kk meni kuitenki ennenkui uskalsi kokonaan siirtyä siihen.

ps. Meilläkin juodaan kevyt maitoa. iät ajat juotu. eikä edes neuvolan täti kommentoinu asiaa mitenkään, niinku monille on tuntunut tekevän.
johtuiskohan siitä ku olemme niin laihoja koko porukka :D
 
Meillä näin
Minä aloitin 9kk jälkeen hapanmaitotuotteet ja alle 10kk annoin välillä tavalliseen maitoon tehtyä perunamuussia ja lorautin joskus vähän puuroa ohentamaan tavallista maitoa. Ei ole oireita tullut, mutta tyttö on muutenkin ihan "yliterve", vasta 10,5kk ekassa flunssassa. Neuvolassa 10kk kerroin, että näin olen toiminut ja terkkari sanoi, että ihan ok. Liekö sitten siksi sanonut kun olen itse hoitsu... :whistle: Nyt siis vajaa 11kk ikää. Imetän kaikki juomamaidot, mutta ruokiin lisään välillä korviketta ja välillä tavallista rasvatonta maitoa tai laktoositonta kevytmaitojuomaa (mies käyttää sitä, joten ruokiin laitan sitä, jos kaikki syömme samaa). Jogurttia annan useasti viikossa välipalalla, ihan noita ingmannin perinteisiä maustettuja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 20:09 Kristiina kirjoitti:
Korviketta kun ei saa keittää, niin noita tavallisia "aikuisten" puuroryynejä en voi käyttää. Olisi helpompi tehdä aamulla koko sakille samaa puuroa.
Asian vierestä, mutta miksi et tee mikrossa puuroa korvikkeeseen? Meillä ainakin käytetään ihan tavallisia hiutaleita ja mikropuuroa tehdään.
 
Kiitos vastauksista! Eli kokeilenpa sit ihan oikeeseen maitoon siirtymistä pikkuhiljaa, pääsee tosta korvikkeen ostelustakin eroon.

Ja tohon maidon rasvasuuteen/rasvattomuuteen ITSENI kohdalta: en todellakaan aio siirtyä itse siihen vedenmakuiseen rasvattomaan litkuun! Koulussa sitä pakkojuotettiin ja oksennus tulee, jos sitä erehtyy juomaan ;) Voin itse todistetusti paljon paremmin, kun syön ja juon NORMAALIA (myös normaalirasvaista) ruokaa eli maidot, juustot, leikkeleet, jugurtit, liha ym, ärsyttävä karkinhimokin pysyy aisoissa ja paino normaalina. Näin täällä, kukin taaplatkoon tyylillään tottakai. Pojalle hankittavan maidon laadusta taidan kysästä vielä neuvolasta, eihän se ole iso vaiva ostaa yks purkki hänelle ja toinen meille muille.

Noista tavallisista puurohiutaleista vielä...meillä on tota Nalle riisipuuroa ja sen ohje myös mikrossa tehdessä on, että maidon tulee kiehua koko ajan!? Siksi en sitä korvikkeeseen tee vaan oon niitä vauvojen hiutaleita käyttäny.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 13:00 Kristiina kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Eli kokeilenpa sit ihan oikeeseen maitoon siirtymistä pikkuhiljaa, pääsee tosta korvikkeen ostelustakin eroon.

Ja tohon maidon rasvasuuteen/rasvattomuuteen ITSENI kohdalta: en todellakaan aio siirtyä itse siihen vedenmakuiseen rasvattomaan litkuun! Koulussa sitä pakkojuotettiin ja oksennus tulee, jos sitä erehtyy juomaan ;) Voin itse todistetusti paljon paremmin, kun syön ja juon NORMAALIA (myös normaalirasvaista) ruokaa eli maidot, juustot, leikkeleet, jugurtit, liha ym, ärsyttävä karkinhimokin pysyy aisoissa ja paino normaalina. Näin täällä, kukin taaplatkoon tyylillään tottakai. Pojalle hankittavan maidon laadusta taidan kysästä vielä neuvolasta, eihän se ole iso vaiva ostaa yks purkki hänelle ja toinen meille muille.

Noista tavallisista puurohiutaleista vielä...meillä on tota Nalle riisipuuroa ja sen ohje myös mikrossa tehdessä on, että maidon tulee kiehua koko ajan!? Siksi en sitä korvikkeeseen tee vaan oon niitä vauvojen hiutaleita käyttäny.
Mikset ostaiosi ykkösmaitoa? Siinä on vähän vähemmän rasvaa, mutta ei eroa paljoakaan kevytmaidosta. Maullisesti ovat mielestäni samanmakuisia. Tuosta mausta pakko vielä mainita, että minä olen teininä juonut vain ja ainoastaan punaista kulutusmaitoa, mutta pikkuhiljaa siirtynyt kevytmaidon kautta ykköseen ja rasvattomaan. Näin sitä makueroa ei tule niin voimakkaasti. =)
Gefilusmaito on ykkösmaitoa, sitä meillä juodaan kun on terveysvaikutteinen.
 
eemelinäippä
Mä en ole jaksanut kaivella mitään ohjeita mistään, eli ihan fiilispohjalla. Neuvolasta ei olla saatu mitään rajoiteitta tms. 5kk poikani on jo maistellut oikeaa maitoakin, tosin ostin yömaitoa ja kiehautin sitä hieman korvikkeen kanssa. Jäätelöä on maistanut, puistatti koska oli niin kylmää. Samoin rahkaa on maistanut, ei tietenkään purkkia kerralla :eek:)

Mitään allergioita ei ole ja nyt ollaan jo kokeiltu kalaakin. Hyvin menee.
 
eemelinäippä
Niin ei meilläkään suosita täysin rasvatonta linjaa... Olen huomannut saman, jos saa liian vähän rasvoja, alkaa tulla ongelmasyömistä. Kevytmaitoa ja kermajuustoa... niin sen olla pitää.
 
Meillä näin
Kokeilepa ap tehdä riisipuuro mikrossa veteen ja lantraat sitten ennen tarjoilua vähän korvikkeella tai tavallisella maidolla. Meidän neiti tykkää kun tekee näin: ½dl riisihiutaleita ja 1dl vettä kypsennetään mikrossa. Sekaan ½ purkillista hedelmäsosetta (esim. päärynä tai persikka) ja sitten tarvittaessa loraus maitoa/korviketta löysennykseksi. En aina laita maitoa, jos sattuu tulemaan sopivan notkeaa muutenkin ja hyvin maistuu.

Kaurapuuron teen samalla menetelmällä, mutta soseina tykkään käyttää silloin luumua, kuningatarta tai metsämarjoja. Meille tällainen tapa juurtunut. Tuon kaurapuuron syö yleensä aamulla ja riisipuuron illalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 00:11 eemelinäippä kirjoitti:
Mä en ole jaksanut kaivella mitään ohjeita mistään, eli ihan fiilispohjalla. Neuvolasta ei olla saatu mitään rajoiteitta tms. 5kk poikani on jo maistellut oikeaa maitoakin, tosin ostin yömaitoa ja kiehautin sitä hieman korvikkeen kanssa. Jäätelöä on maistanut, puistatti koska oli niin kylmää. Samoin rahkaa on maistanut, ei tietenkään purkkia kerralla :eek:)

Mitään allergioita ei ole ja nyt ollaan jo kokeiltu kalaakin. Hyvin menee.
Ei muuta kuin :headwall:
 

Yhteistyössä