Onko järkeä mennä lääkäriin jos epäilee varpaan murtuneen?

  • Viestiketjun aloittaja Miettivä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mä ainakin menisin että saisin kunnon kipulääkkeeseen reseptin ja sairaslomaa. Ei seisomatyötä jossa välillä pitää paljonkin kävellä vois kipeellä varpaalla tehdä. ;)
 
"a p"
[QUOTE="vieras";24873288]Mä ainakin menisin että saisin kunnon kipulääkkeeseen reseptin ja sairaslomaa. Ei seisomatyötä jossa välillä pitää paljonkin kävellä vois kipeellä varpaalla tehdä. ;)[/QUOTE]

No mä olen siivooja ja mun työpäivä on pelkkää kävelyä ja en mitään saikkua kyllä tähän tarvitse. Ei tuossa muuta kuin koko varvas on ihan sinimusta ja sattuu koskiessa mutta ei tuota pikkuvarvasta kävellessä niinkään tule käytettyä.
 
"ninsku"
En menisi lääkäriin. Ensinnäkään varvas ei ole ollenkaan varmasti murtunut vaikka olisi kuinka musta ja toisekseen ainoa mitä lääkäri voi tehdä murtuneelle varpaalle, on teipata varvas toiseen varpaaseen kiinni ja sen voi tehdä itsekin. Itse olen kyllä teipannut kerran varpaani ja se tuntui niin ahdistavalta, etten tehnyt sitä toiste.
 
menisin kyl
Menisin, et ainakaan häviä mitään siinä. Kaverilla alkanut nyt vaivaamaan kauan sitten "murtunut" tai ainakin pahasti loukkaantunut isovarvas, luutunut väärin, kasvattanut jotain rustoa ja muuta. Lääkäri ei voinut käsittää, että silloin ei asialle tehty mitään, olisi voitu lastoittaa tai jotain. En nyt niin tarkkaan tiedä, mutta mene nyt ihmeessä.
 
"vieras"
Mulla luultavasti kerran murtui 2 varvasta, en mennyt lääkäriin. Jalalle ei voinut laittaa painoa kunnolla pitkään aikaan. Oli musta koko jalkaterä ja -pohja.
Nyt 10 vuotta myöhemmin alkanut vaivaamaan kipuna kävellessä, aiemmin vain matalapaineella vaivasi :D

Nyt jos tapahtuisi uudelleen, niin menisin ainakin näyttämään lääkärille.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";24873329]No mä olen siivooja ja mun työpäivä on pelkkää kävelyä ja en mitään saikkua kyllä tähän tarvitse. Ei tuossa muuta kuin koko varvas on ihan sinimusta ja sattuu koskiessa mutta ei tuota pikkuvarvasta kävellessä niinkään tule käytettyä.[/QUOTE]

Ootko kokeillut pitää työkenkiä jalassa ja kävellä pitkään tuolla varpaalla? Voi tehä aika kipeää, jos kenkä yhtään osuu pikkuvarpaaseen. Onko varvas kolahtanut johonkin, että se voisi olla murtunut? Jos ei ole, vaan kyseessä onkin verenkiertohäiriö jalassa, on jo kiire lääkäriin.
 
En varmaan menis ellen tarvitsisi sairaslomaa. Teippaisin varpaan viereiseen varpaaseen kiinni ja käyttäisin kovapohjaisia kenkiä. Ei siihen lääkäriä tarvita.

Mutta jos epäilisin että joku muukin kuin varvas on murtunut niin sitten tottakai. Niinku esimerkiksi tossa kun joku sanoi että koko jalkaterä oli sininen ja turvonnut. Ei koko jalkaterä siniseksi tule jos vain varvas on murtunut.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";24873502]Ootko kokeillut pitää työkenkiä jalassa ja kävellä pitkään tuolla varpaalla? Voi tehä aika kipeää, jos kenkä yhtään osuu pikkuvarpaaseen. Onko varvas kolahtanut johonkin, että se voisi olla murtunut? Jos ei ole, vaan kyseessä onkin verenkiertohäiriö jalassa, on jo kiire lääkäriin.[/QUOTE]

Oven karmia potkaisin kävellessä.
 
"vieras"
Mulla murtui pikkuvarpaan viereinen varvas kesällä enkä mennyt lääkäriin. Teippasin vaan kiinni viereiseen varpaaseen ja kyllä se hitaasti parani. Tosin oli aika hirveää koska tein fyysistä työtä postijakajana ja joskus sen kipeen jalan varaan joutu laskemaan 60 kg painon...epäilenkin että se varvas uudelleen murtu jokusen kerran.
 
"Kokenut"
Minulla murtui tuossa joku kuukausi sitten keskivarvas. Ei hoitaja/lääkäri ota niistä röntgeniä joten ne sanoo vain että otat alkuun särkylääkettä esim ibumax, tai ketomex ja sen varpaan voi teipata toiseen varpaaseen kiinni jotta kipu helpottaisi, toisilla se auttaa ja toisilla ei riippuu myös toki teippaako hyvin ja huolellisesti, ja varvas paranee parin viikon sisällä kunhan ei rasita sitä.
 
Lottisga
Löin pikkuvarpaan viereisen varpaan ja varvas on turvonnut ja punainen. Se on todella kipeä ja todella arka. En pysty astumaan sen varpaan päälle painoa. Luulisin että se on murtunut. Löin sen varpaan vahingossa metalliseen ovenkarmiin. Pitäisikö minun mennä lääkäriin. Olen 12-vuotias.
 
yliliikkuva
Minulla loukaantuin polkupyörällä kaatuessani keskivarvas kävin näyttään teipattiin toiseen varpaaseen ja viikonpäästä kipeä teipattiin vilä toiseen ja eikun töihin. kk sisällä kipu alkoi helpottaan mutta päkiä alkoi oireilla ja keskivarvas uudestaan Jalkaterä turvotuksen tunne. vikaan lopulta kyllästyynenä kiropraktikolle joka oikoi koko ropan kun askellus tehnyt vikaa lantioon ja varvaskipu parani kun asetti nilkan paikoilleen. Löysyys nilkassa saa aikaan sen että vaiva uusiutuu. Vakuutusyhtiö olisi ollut onnellinen kun olisi heti kuvattu. Mangeetti kuvauksessa löytyi rappeumaa varpaasta ja päkiästä mutta ne minun yliliikkuvuuden tiliin. Sairaslomalla. en tiedä olisiko pohjalliset auttaneet. Tapaturma kannattaa vaatia kuvattavaksi jos vakuutus josta mahdollisuus saada korvauksia
 
Lääkär
Isovarvas on kävelyn kannalta huomattavasti tärkeämpi kuin muut varpaat ja sen murtumia voidaan joskus operoidakin. Muita varpaita harvoin. Jos ei ole isovarvas kyseessä, ja jos murtuneeksi epäilty varvas on suunnilleen samassa linjassa kuin muut niin hoitona yleensä teippaaminen toiseen varpaaseen ja mahdollisimman jäykkäpohjaisen kengän käyttäminen. Nuo toimvat myös nyrjähtäneeseen varpaaseen eli eipä käynnistä tai kuvaamisesta paljon hyötyä ole. Sairausloman vuoksi tietty kannattaa jos sitä tarvitsee (nuo voivat olla monta viikkoakin kipeitä).
 
Varvas
Se oli yhen päivän murtumisen jälkeen kipeä turvonnut ja ihan lila ja nyt siitä on mennyt jotain 2 kk ja se on edelleen VÄHÄN kipeä ja VÄHÄN turvonnut mutta siinä ei ole enään lilaa yhtään. Mitä luulette onko siinä murtuma
 
ei kuullosta murtumalle voin sanoo että kun tulee murtuma/hius niin se on jatkuvaa pain.

ja paranee vain oikeella hoidolla.
Varmasmurtuma korjataan sillä, että teipataan se vieressä olevaan varpaaseen kiinni. Ei se kauheesti satu ees vähän ajan päästä. Mulla on murtunu varvas ja kolme sormea, ei sattunu kauaa. Käsi, kun murtu niin se tietty oli pitkään kipeenä, noita ei voi kivun puolesta oikein verrata.
 
Mulle sanottiin kun olin potkaissut keskimmäisen varpaan -joka mulla on pisin- niin että koko jalkapöytä oli musta, että ei sille voi mitään tehdä, oli murtunut tai ei, ei kannata edes kuvata. Mahdollisimman paljon lepoa vaan.
Eli ihan sairausloman tarpeesta riippuu menisinkjö lääkäriin.
 
Kipuileva jalka
Löin pikkuvarpaan viereisen varpaan aurinkotuolin jalkaan runsas viikko sitten. Varvas turposi ja oli sinipunainen ja seuraavana päivänä jalkapöydästä osa mustelmilla. Nyt on jalkapöydän eli varpaan tyven kohdassa poltetta kun pakko on kävellä. Olen ottanut joskus siihen Ibumax-tabletin. Monta kertaa aiemmin olen iskenyt pikkuvarpaan, mutta ei ole ollut näin kipeä. En ole käynyt lääkärissä. Pitäisikö kuitenkin kuvat otattaa jos tulee myöhemmin jotain isompaa ongelmaa. Noitten edellisten kommenttien pohjalta tuli tuo ajatus mieleen.
 

Yhteistyössä