Onko teiltä kysytty neuvolassa outoja??

Kävin tänään neuvolassa taaperoni kanssa ja normaalisti niin ihana hoitajatätimme yllätti minut totaalisesti ja rupesi kyselemään,että onko tehnyt kertaakaan mieli lyödä lastani??
Olen yh ja todella paljon lapseni kanssa kaksistaan olosuhteiden pakosta,olenkohan sen takia jotenkin potentiaalinen pahoinpitelijä..jäi vähän ikävä maku suuhun tästä neuvolakäynnistä!
 
juu, mutta en ole pitänyt näitä kysymyksiä outoina koska niiden kysymysten ansiosta minulla diagnosoitiin synnytyksen jälkeinen masennus ja sain siihen hoitoa. Itse en masennustani huomannut lainkaan. En nyt tarkoita että ap:llä olisi synnytyksen jälkeistä masennusta. On kuitenkin hyvä että neuvolassa keskitytään myös äidin terveyteen, fyysiseen ja henkiseen, koska se vaikuttaa myös lapseen hyvinkin paljon.
 
Minä ihmettelin, kun neuvolan täti kysyin 1v tarkastuksessa, että pystytkö pitämään kuria sitten, kun 2v-uhma alkaa. No, mistä ihmeestä mitä sitä vielä osaisin sanoa. Uskoisin kyllä pystyväni.
 
Mun käsittääkseni ne on ns. rutiinikysymyksiä. Eli niillä on ohjeet, mitä pitää kysyä. Tosin täällä ei kysellä, kun neuvolan täti on kaikille tuttu muutenkin. Toisaalta vois ehkä joskus olla hyvä vähän kysellä...Ei kaikkien elämä aina ole ihan sitä, miltä se ulospäin näyttää.
 
Joo, ei todellakaan kannata ottaa itseensä tällaisista kysymyksistä, ne kysytään kaikilta tai ainakin pitäisi. Alkoholin ja huumeiden käyttökin pitäisi kysyä rutiinisti, vaikka äiti näyttäisi kuinka freesiltä. Terveydenhoitajan kysymykseen on helpompi vastata kuin ottaa itse jokin ongelma esille eli kyselyillä th:t alentavat kynnystä kertoa vaikeistakin asioista. Kun vaikeat kysymykset kysytään kaikilta ei kenellekään tule mieleen, että "näytänkö minä alkoholistilta, lapsen pahoinpitelijältä jne.". Tällaiset suorat kysymykset auttavat th:kin, kun ei tarvitse arvata kenellä on vaikeaa tai ongelmia, jos vaan asiakkaat ovat rehellisiä.
 
Edellisen paikkakunnan neuvolassa ei kyselty, mutta tällä uudella paikkakunnalla on kyselty sekä äitiys- että lastenneuvolassa just noita alkoholi- ja väkivaltajuttuja. Kyllä se aluksi vähän hätkähdytti ja jäi raksuttamaan, että miksi ihmeessä tuollaisat kyselee... Mutta kuulemma kysyvät kaikilta.
 
Juu älkää ihmeessä ottako noita kaikkia hyväksi tarkoittavia kysymyksiä itseenne. Ohjeita ja kuponkeja riittää täytettäväksi ja aina ei ehkä osaa sanojaan niin hyvin asetella. Minäkin nimittäin kyselen palkkani eteen ja jos havaitsen riittävän ajoissa niin yritän asettaa sanani huolellisemmin.
 
Kiitos kaikille vastaajille..en tosiaankaan tiennyt,että nuo kyselyt on ihan rutiinia!Pelkäsin jo,että olen jollain tarkkailulistalla,kun täti moisia utelee.Olen nimittäin puhunut neuvolassa aika avoimesti ongelmistani lapseni isän kanssa sekä omasta väsymyksestäni,joten tuntui ensin vähän pahalta tuo kysely lyömisestä..mutta kuinkahan moni oikeasti uskaltaa tunnustaa neuvolassa,jos pinna oikeasti palaa tosi pahasti lapsen kanssa??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 20:55 MahtavaPeräsin kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille..en tosiaankaan tiennyt,että nuo kyselyt on ihan rutiinia!Pelkäsin jo,että olen jollain tarkkailulistalla,kun täti moisia utelee.Olen nimittäin puhunut neuvolassa aika avoimesti ongelmistani lapseni isän kanssa sekä omasta väsymyksestäni,joten tuntui ensin vähän pahalta tuo kysely lyömisestä..mutta kuinkahan moni oikeasti uskaltaa tunnustaa neuvolassa,jos pinna oikeasti palaa tosi pahasti lapsen kanssa??
Ehkä tuo väsymys ja stressaava elämäntilanne sai epäilyn masennuksesta ja esim. lapsen lyömisestä. Pinna voi palaa helpommin. Tehdä mieli ja oikeasti tehdä on kaksi eri asiaa. Joskus toivoo pääsevänsä lomalle ilman lapsia, mutta todellisuudessa näin ei haluaisi tehdä...

Kaikki ovat joskus enemmän tai vähemmän väsyneitä.
 
Hei,

tämä menee pikkuisen aiheen vierestä mutta meillä kävi niin, että pojalla oli 1-vuotisneuvolassa mustelma otsassa ja olkapäässä. Kävelyharjoitusten tuloksena siis. Minulle ei tullut mieleenkään, että asiasta siellä kysyttäisiin (olisin kyllä varmaan niistä maininnutkin jossain myöhemmässä vaiheessa) mutta heti kun neuvolatäti otti pojalta paidan pois niin aika tiukkaankin sävyyn (ei ollut meidän oma th) alkoi kysellä että mistä on tullut, millainen tilanne, miten kaatui ja mistä jne. Huoneessa oli vielä th-harjoittelija.

Oli se hiukan hämmentävä tilanne. Eipä siinä mitään, asia saatiin selväksi mutta mietin myöhemmin että kyllä tuollaisella tiukalla ja yksityiskohtaisella kyselyllä ihan oikeasti voidaan "saada kiinni" pahoinpitelytapauksetkin. Taisin olla siinä tilanteessa vähän tuohtunut, mutta jälkikäteen ajateltuna onhan se hyvä, että tuollaista valvontaa on.
 

Yhteistyössä