Pitääkö paikkaansa?

  • Viestiketjun aloittaja nanneli
  • Ensimmäinen viesti
nanneli
Kuulin tänään, että 5-vuotisneuvolassa pitää osata leikata saksilla kuvioita viivojen mukaan ja ellei onnistu joutuu isätutkimuksiin? Meidän 4-vuotias lapsi kun ei perusta saksista yhtään. Kaikki "pakollisen" leikkaa joten kuten, mutta voisin kuvitella neuvolassa paperin lentävän kaaressa lattialle :ashamed:
 
Äitskäläinen
Enpä oikein usko että jos lapsi ei osaa leikata saksilla viivoja pitkin, mutta muuten hienomotoriikka on kehittynyt niin heti lisätutkimuksiin passittavat. Meillä päin tehdään 5vuotiaille Kehu eli kehityksen kartoitus joko päiväkodissa tai jos lapsi ei ole päiväkodissa niin sitten neuvolassa sama "testi". Itse olen noita pk:ssa tehnyt eikä yksikään joka ei ole osannut juuri viivaa pitkin ympyrää leikata ole joutunut tutkimuksiin vain sen perusteella, kyllä kokonaiskehitys ratkaisee. =)
 
nanneli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2004 klo 22:11 Äitskäläinen kirjoitti:
Enpä oikein usko että jos lapsi ei osaa leikata saksilla viivoja pitkin, mutta muuten hienomotoriikka on kehittynyt niin heti lisätutkimuksiin passittavat. Meillä päin tehdään 5vuotiaille Kehu eli kehityksen kartoitus joko päiväkodissa tai jos lapsi ei ole päiväkodissa niin sitten neuvolassa sama "testi". Itse olen noita pk:ssa tehnyt eikä yksikään joka ei ole osannut juuri viivaa pitkin ympyrää leikata ole joutunut tutkimuksiin vain sen perusteella, kyllä kokonaiskehitys ratkaisee. =)
Kiitoksia tästä :) Voidaan siis olla huoleti ettei toista sakset kiinnosta :)
 
Äitskäläinen
Kannattaa kuitenkin yrittää innostaa lasta harjoittelemaan saksien käyttöä. Sitähän voi harjoitella niin monella tapaa, meillä tyttö leikkoi isovanhemmilla ollessaan vanhoja lehtiä tehden niistä "viukan". Anna lapselle vaikka vanha lelulehti näin joulun alla ja sano että voi leikkoa sieltä toivomuksiaan ja liimata niitä sitten paperille kirjeeksi joulupukille. Lapsen saa monesti innostumaan jostain ei niin kiinnostavasta kun hän saa tehdä jotain tärkeää vaikkapa lahjan mummolle tai vaikka kortin isille.

Saksi-innostusta teille, leikatkaa yhdessä kaikkea kivaa!!! =)
 

Yhteistyössä