"pullea" eskarilainen

Hei kaikki !

Meillä on 6-v eskarilainen poika. Poika harrastaa jääkiekkoa pari kertaa viikkossa sekä ulkoilua päivittäin ja kesäisin jalkapalloa. On hvyässä kunnossa, jaksaa tunnin lätkäharkat luistella koko ajan ja myös peleissä kuntoa riittää.
Olen ihmetellyt lätkäharkoissa, ettei poika suostu suihkuun tai edes vaihtamaan kuivia vaatteita. Nyt sitten selvisi yöeskarin yhteydessä, ettei vaatteita voi vaihtaa, koska kaksi muuta poikaa on nimitellyt läskiksi. Tiedän ettei poikamme ole mikään keijukainen, 130 cm / 35 kg. Vatsa on semmoinen pömppö, mutta mitään "löllyvää" ei lapsessamme ole. Herkkuja ei ylenmäärin tarjoilla, ei limuja, karssuja, pipareita kuin joskus. Lapsi syö normaalia koti- ja eskariruokaa. Rasvatonta maitoa, levitteet kevyitä jne.
Tuntuu tällä hetkellä, että lapsi itse on jo käynyt dietille, koska kyselee kaiken ruoan terveellisyyttä ja lihottavuutta. On jopa nostellut isänsä älyttömän painavia puntteja, jotta laihtuisi.
Onko kellään hyviä neuvoja ??
 
Aika autaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 11:52 Otto kirjoitti:
Hei kaikki !

Meillä on 6-v eskarilainen poika. Poika harrastaa jääkiekkoa pari kertaa viikkossa sekä ulkoilua päivittäin ja kesäisin jalkapalloa. On hvyässä kunnossa, jaksaa tunnin lätkäharkat luistella koko ajan ja myös peleissä kuntoa riittää.
Olen ihmetellyt lätkäharkoissa, ettei poika suostu suihkuun tai edes vaihtamaan kuivia vaatteita. Nyt sitten selvisi yöeskarin yhteydessä, ettei vaatteita voi vaihtaa, koska kaksi muuta poikaa on nimitellyt läskiksi. Tiedän ettei poikamme ole mikään keijukainen, 130 cm / 35 kg. Vatsa on semmoinen pömppö, mutta mitään "löllyvää" ei lapsessamme ole. Herkkuja ei ylenmäärin tarjoilla, ei limuja, karssuja, pipareita kuin joskus. Lapsi syö normaalia koti- ja eskariruokaa. Rasvatonta maitoa, levitteet kevyitä jne.
Tuntuu tällä hetkellä, että lapsi itse on jo käynyt dietille, koska kyselee kaiken ruoan terveellisyyttä ja lihottavuutta. On jopa nostellut isänsä älyttömän painavia puntteja, jotta laihtuisi.
Onko kellään hyviä neuvoja ??
Hei, kuulostaa siltä, että jos liikunta pysyy tuollaisena ja ruokavalio myös, pituuskasvu hoitaa asian vähitellen. Tärkeintä olisi mielestäni puhua lapsen kanssa selkeästi ja rehellisesti, että olethan sitä hieman roteva, mutta mikään dietti tai nopea muutos ei ole tarpeen eikä edes hyväksi. Kuulostaa, että on myös varsin pitkä ikäisekseen, oletettavasti ollut aina, eikä muutoksia käyrillä ole tullut - pituudessa eikä painossa? Sillä mikäli niissä on tullut selviä muutoksia, kannattaisi varmaan varmistaa, ettei kyseessä ole mikään (esim. kilpirauhassairaus) sairaus takana.

Lapset ovat hyvin julmia ja nuo ulkonäköpaineet tuntuvat tulevan yhä nuorempina. Tärkeintä olisi saada nyt poikaanne itsevarmuutta ja itsensä hyväksyntää kehitetyksi. Yhteinen terveellisen ruuan laittaminen ja ns. lautasmallista keskustelu riittänee "valistukseksi", ettei asia kasva liian suureksi - suuntaan tai toiseen.
 
Poika on ollut aina pituuskäyrän "yläviivalla". Paino alkoi lisääntyä tuossa 5-vuoden paikkeilla. Ruumiinrakenne ja ulkomuoto on täsmälleen samanlainen kuin isällään, laihaa ei tule kyllä millään keinoin. Todella roteva miehen alku.
6-v. neuvolassa kyllä havaittiin painon nousu, mutta ei oltu mitenkään huolissaan, kilpirauhaskokeisiin olisin voinut viedä halutessani, mutta neuvolassa ei katsottu välttämättömäksi.
Taidan odotella rauhassa mitä iän lisääntyminen tuo tullessaan.
Jo tuossa iässä esiintyvä "julmuus" on ikävää. Eipä ihmetytä yhtään etenkin tytöillä esiintyvät syömishäiriöt.
Hyvää kevään jatkoa !
 
Enpä ole tukevarakenteinen 164 cm / 60 kg. Isä kyllä on. Poika on aina ollut aika pötkö, todella isot kämmenet, tukevahkot jalat, kädet sekä harteikas. Ainoa paikka missä mielestäni on liikaa on vatsa. Ei mielestäni kuitenkaan mikään lihava poika.
Varsinaista kiusaamista ei kuitenkaan ole vielä eskarissa ollut vain satunnaisia huomautuksia muutamalta pojalta. Lapsi kuitenkin on tiedostanut olevansa pulleampi kuin muut.
 
Aika auttaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 14:51 Otto kirjoitti:
Poika on ollut aina pituuskäyrän "yläviivalla". Paino alkoi lisääntyä tuossa 5-vuoden paikkeilla. Ruumiinrakenne ja ulkomuoto on täsmälleen samanlainen kuin isällään, laihaa ei tule kyllä millään keinoin. Todella roteva miehen alku.
6-v. neuvolassa kyllä havaittiin painon nousu, mutta ei oltu mitenkään huolissaan, kilpirauhaskokeisiin olisin voinut viedä halutessani, mutta neuvolassa ei katsottu välttämättömäksi.
Taidan odotella rauhassa mitä iän lisääntyminen tuo tullessaan.
Jo tuossa iässä esiintyvä "julmuus" on ikävää. Eipä ihmetytä yhtään etenkin tytöillä esiintyvät syömishäiriöt.
Hyvää kevään jatkoa !
Eiköhän sitä voi tosiaan jonkin aikaa seurata, mutta kannattaa tosiaan pitää silmällä, varsinkin jos ruokailutottumukset eivät ole muuttuneet ja paino alkaa lisääntyä, niin kannattaa tosiaan varmistua, ettei kyse ole sairaudesta. Sehän kuitenkin tärkein syy niille käyrille on.

Mutta lapset on tosiaan yksilöitä, meidän 8v poika on 128cm/23kg ja 6v tyttö 122cm/25kg eikä kummankaan painoon ole puututtu. Poika on hyvin hentorakenteinen, tyttö taas sellainen "atleetti" eli ei uskois kuinka painava on ulospäin eikä tosiaankaan ole edes pullea. 6v neuvolassakin vain todettiin, että pitkä hoikka tyttö.

Eli tärkeintä on seurata lapsen omaa linjaa ja tietysti tuollaisen pienen pyöreyden kohdalla myös olla tarkkana, onko ruokavaliossa jotakin mitä ei ole tullut huomioitua. Esimerkkinä tarkoitan, että pojan kaveri oli aiemmin varmaan aika saman tyyppinen kuin poikanne, eli vähän selainen mahakas. Oli oppinut että aina lautanen tyhjäksi (vaikkei itse ollut ottanut) ja myös että joka päivä pitää syödä 10 palaa leipää.
En tiedä onko vanhemmat huomanneet että tuo on vähän liioittelua, liikuntaan ainakin ovat kannustaneet ja poika on kasvun myötä ihan vuodessa muuttunut hyvin sopusuhtaiseksi.
 
lea63
Minä kehottaisian jokaisen vanhemman opettamaan lapsille, olematta kiusaamatta toisia minkään asian vuoksi ja ulkonäköön puuttuminen on kielletty. Sinun lapsesi saa olla rauhassa hieman pyöreä, asian ydin on tässä sinun viestissäsi se, että muut lapset kiusaavat lastasi ulkonäön perusteella. Se ei ole sallittua ja minä puhuisin siitä kyllä siellä esikoulussa hoitajajille. Aina on ollut erikokoisia ja näköisiä lapsia ja kaikki ovat hyviä eivätkä ansaitse kiusausta. Kyllä ollaan menty nyt pahasti metsään kun muut ihmiset katsovat oikeudekseen kiusata toista. Minä olen itse ehdottomasti kieltänyt omaa lastani kiusaamasta ja jos näin käy kuitenkin annnan kotiarestia ja joku tavara minkä halunnut jää saamatta. Ei ole oikein sallia lasten tulla niin sivistymättömäksi, että haukkuvat toisten ulkonäköä, jotkut aikuiset kyllä antavat hyvää esimerkkiä siiheen suuntaan. Minun 6-v. tyttöni kertoo,että kaverit haukkuu ulkonäöstä. Sairasta tämä maailma, lapsille tulee mielenterveysongelmia kiusaamisesta.
 
Kerroinkin kiusaamisesta eskarissa sekä myös toisen pojan vanhemmille. Tämä toinen poika joutui sitten pyytämään anteeksi, enkä usko, että toista kertaa kiusaa. Toisen pojan vanhemmille en viitsinyt asiasta mainita, koska tiedän ettei lasta koskaan komenneta missään asiassa. Anntetaan vaan touhuta mitä itse tahtoo.
Itse olen pyrkinyt pitämään huolen, ettei oma lapseni nimittele ketään etenkään ulkonäön perusteella tai muutenkaan. Eikä sellaista viestiä ole eskarista tullutkaan. Säälittää se, että jo 6-vuotiaan täytyy omasta mielestään säännöstellä ruokaa ja miettiä mitä syödä ja mitä ei, jotta tulisi hyväksytyksi muiden joukossa. Enpä yhtään ihmettele kaikkia syömishäiriöitä.
 

Yhteistyössä