R-harjoituksia..

  • Viestiketjun aloittaja Ärrä-hukassa
  • Ensimmäinen viesti
Ärrä-hukassa
Onko jollain hyviä R-kirjain harjoituksia, neuvolasta saatiin vihkonen, mutta on aika tylsä ja siihen kyllästynyt jo.
Poitsu 5-v ja halu olisi kova harjoitella ärrää..
pienen tärinän saa aikaan, mutta ei sanoissa.
Neuvoja otetaan vastaan, jos jollain olisi vinkkejä tai linkkejä :)
 
vinkvink
Opetelkaa R:ää D-kirjaimen kautta . Jos poika suostuu toistamaan sanoja tai itse keksimiä loruja, joissa on paljon D-kirjaimia.. ?

R-äänteessä kieli menee hyvin samalla tapaa kuin D-äänteessä, kokeile itse. Kun esikko aikoinaan kävi ärrän takia puheterapiassa, siellä homma aloitettiin D-lorujen / D-kirjaimen kautta.

Nuorimmainen muuten meillä korvaa R-kirjaimen D:nä, on 3 v ja ihan itse "hokasannut" tämän korvikekirjaimen, ja joskus särähtää hiukan ärrän suuntaan kun puhuu, eli kieli irtoaa kitalaesta, ilma kulkee välistä, sorahtaa hiukan.
 
kahden äiti
Meidän 5v tyttö oppi ärrän tänä kesänä leikkiessään prinsessa-leikkejä.Hoetutin hänellä sanaa prinsessa monena iltana lähes kyllästymiseen asti.Ensin se tuli plinsessana,sitten pdinsessana ja lopulta ihan oikein ärrän kera.

Joten olisiko vaikka prinssi-sanasta apua pojan kohdalla...
 
hip
Oleellista on, että d tulee kitalaesta, ei heti hampaiden takaa. (tyttö puheterapiassa, ja puheterapeutti tätä asiaa minulle tässä viime viikolla selitti)

Sitä kautta r-kirjain löytyy.
 
Meillä 5-vuotias poika käynyt puheterapiassa juuri ärrän takia. Nyt on viisi käyntikertaa takana ja ärrä tulee ja hienosti. Harjoituksina oli kielijumppaa - kieli nenänpäähän, suupielestä toiseen yms. Ja D-kirjaimen avulla esim. dran-dran-drapu, drun-drun-drumpu jne.
Ja tietty voi itse keksiä vaikka noppapelejä joissa on R-kirjaimella alkavia sanoja.
=)
 
Kielijumppa, puhaltelut ja kissankello, torvi jne..

Autolla ajot:den,den,den, dun, dun, dun... jne, käyttäen kaikkia vokaaleja.

Sittenkun tulee kunnon täry autolla ajelusta aloitetaan pikkuärrän surina, eli ikään kuin ampiainen surraisi.

Sanotaan pikkuärrällä r-alkuisia sanoja "r"-uusu, "r"-isu, "r"-ölli, "r"-äme,jne..

Näin muistaakseni tytön ärräkoulussa edettiin..
 
katrillix harmaana
Meillä tyttö oppi 4-vuotiaana R-kirjaimen, kun huomasin, että vähän rohahtaa, kun sanoo baby born. Sitä sitten hokemaan ja kas se löytyi! :) Huomasin että itsellenikin on hankala sanoa R L-kirjaimeksi tuossa sanassa, hassua. Yritin samaa nyt 3-v. pikkusiskolla, mut ei ainakaan vielä ole suostunut sanomaan.

Silloin kun oppi tuon R:n niin samalla useissa sanoissa kaikki R-kirjaimet alkoikin mennä D-kirjaimiksi! Nyt siitä kulunut vuosi ja huomaan että vasta nyt alkaa itse korjata omaa puhettaan niin, et jos tulee väärään paikkaan D niin sanoo uudestaan R:ksi. Hassua sinänsä, kun ei ennen ollut mitää vaikeuksia D:n kanssa. Vaikka samassa paikassahan noiden kirjainten koti on. :)

Pakko tähän sanoa, että sisko oppi aikoinaan R-kirjaimen puheterapian kautta, tai miten sen nyt ottaa... Ei siis meinannut oppi ja kun päätettiin pitää tauko niin suuttuu ja sanoi R. :D Vaan eipäs päässytkään enää terapiaan...
 
vierailijana nyt
Entäs kun ei sano D-kirjainta??
R sorahtaa "kurkkuäänteenä"(?),D korvautuu L:ksi (muut kirjaimet kyllä tulee ihan ok)
Puheterapiassa ei olla käyty,alkanee jos ei 5-vuotiaana ole oppinut,nyt lapsi 3,5-vuotias.Miten vois kotona opettaa D-kirjainta?
 
HokkusPokkus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 14:35 vierailijana nyt kirjoitti:
Entäs kun ei sano D-kirjainta??
R sorahtaa "kurkkuäänteenä"(?),D korvautuu L:ksi (muut kirjaimet kyllä tulee ihan ok)
Puheterapiassa ei olla käyty,alkanee jos ei 5-vuotiaana ole oppinut,nyt lapsi 3,5-vuotias.Miten vois kotona opettaa D-kirjainta?
heiiiii, 3,5 vuotias, kerkeää oppia vaikka mitä ennenkuin on 5-vuotias :headwall: :headwall:
 

Yhteistyössä