Raskausdiabetes

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei Radi kanssasisaret! Onko teillä heittää vinkkiä minulle, miten saan aamun paastoarvon pysymään matalana? Se hipoo sallittua rajaa koko ajan, yksi ylitys tullut jo sen puolesta. Muut arvot pysyneet helposti kurissa. Iltapalan olen syönyt nyt klo21-22 välillä ja herään aamulla klo7.30 jonka jälkeen mittailen ja syön aamupalan.
 
vierailija
Hei Radi kanssasisaret! Onko teillä heittää vinkkiä minulle, miten saan aamun paastoarvon pysymään matalana? Se hipoo sallittua rajaa koko ajan, yksi ylitys tullut jo sen puolesta. Muut arvot pysyneet helposti kurissa. Iltapalan olen syönyt nyt klo21-22 välillä ja herään aamulla klo7.30 jonka jälkeen mittailen ja syön aamupalan.
Lisättäköön vielä tähän, että olen normaali painoinen ja syön säännöllisesti. Sukurasitteena diabetes. Tämä on toinen raskaus, ensimmäisessä myös Radi mutta sillon aamun arvot pysyivät helposti kurissa.
 
vierailija
Hei!
Mulla oli just samalla lailla. Eka raskaudessa paastoarvot pysyi hyvänä. Tokassa aamupaastot meinas olla ongelma. Aloin sit syödä öisin yhden näkkärin. Illalla tein valmiiksi jääkaappiin ja vessareissun yhteydessä söin. Siitä lähtien harvemmin oli ylityksiä😊
 
vierailija
Hei!
Mulla oli just samalla lailla. Eka raskaudessa paastoarvot pysyi hyvänä. Tokassa aamupaastot meinas olla ongelma. Aloin sit syödä öisin yhden näkkärin. Illalla tein valmiiksi jääkaappiin ja vessareissun yhteydessä söin. Siitä lähtien harvemmin oli ylityksiä
Moi,
Ja kiitos vastauksesta:) oon penkonut netin läpi ja etsinyt vinkkejä tuohon miten saada aamun arvo pysymään rajoissa. Tulikin vastaan myös tuo yöllä näkkärin syöminen👍🏾 Saitko neuvolasta luvan tuohon, että on ok syödä yöllä ja katkaista paasto? Mihin aikaan söit iltapalan? Ja mihin aikaan sitten mittasin aamulla?
 
vierailija
Moi,
Ja kiitos vastauksesta:) oon penkonut netin läpi ja etsinyt vinkkejä tuohon miten saada aamun arvo pysymään rajoissa. Tulikin vastaan myös tuo yöllä näkkärin syöminen👍🏾 Saitko neuvolasta luvan tuohon, että on ok syödä yöllä ja katkaista paasto? Mihin aikaan söit iltapalan? Ja mihin aikaan sitten mittasin aamulla?
Ultrassa lääkäri vinkkasi tuohon. Juurikin, sanoi ettei paasto saisi olla liian pitkä. Yleensä 9 maissa iltapala. 11-2 välillä tuo näkkäri. Aamupala yleisimmin 7-8 aikaan.
 
Ekassa raskaudessa en saanu aamupaastoa millään alas, kokeilin iltapalaa kahdessa osassa, vähentää hiilaria, lisätä proteiinia yms. Insuliinit otettiin sit käyttöön ja niillä sokerit sain kohdilleen. Nyt menossa toka raskaus ja radi napsahti taas. Samat kokeilut ruuan suhteen on käytössä, ylityksiä on ollu pari mutta ei pahoja. Toistaiseksi itsellä toimii iltapalan jakaminen kahteen osaan ja yöllä n. 10h paasto.
 
Hei Radi kanssasisaret! Onko teillä heittää vinkkiä minulle, miten saan aamun paastoarvon pysymään matalana? Se hipoo sallittua rajaa koko ajan, yksi ylitys tullut jo sen puolesta. Muut arvot pysyneet helposti kurissa. Iltapalan olen syönyt nyt klo21-22 välillä ja herään aamulla klo7.30 jonka jälkeen mittailen ja syön aamupalan.
Mä syön yöllä toisen vessareissun ja juomisen yhteydessä pari kirsikkatomaattia ja palan kurkkua. Siten on pysynyt aamun paastoarvot kurissa nyt loppuajan. :) Neuvolassa ainakin kehuttiin tämän keksimisestä, kun on ihan terveellinen yöpala. Mulla aamun paastot heitteli, jos yö oli katkonainen ja tuli useampi herääminen. Mulla yön paastoaika iltapalasta mittaukseen ei ollut kuin 9h ja silti katkonaisten unien takia ei meinannut pysyä paastot rajoissa vaikka kuinka proteiinipitoisia iltapaloja kokeilin. Verensokeri rupesi nousemaan toisen heräämisen jälkeen (testasin muutaman kerran), kunnes tajusin silloin syödä jotain.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Piti vielä sanoa et minulle neuvolassa sanottiin että väsymys/huonosti nukuttu yö ei vaikuta paastoarvoon tai neuvolantäti ei ole moisesta kuullut.
Itse epäilen tuota. Tässä raskaudessa taapero on valvottanut ja on pitänyt herätä useamman kerran yössä hänen luokseen. Veikkaan että tämä osaltaan vaikuttaa minun arvoihin.
 
vierailija
Hyvä jos on toiminut :) Mulla kävi vielä niinkin, että loppuraskaudessa arvot entisestään laskivat.

Kyllä uskoisin, että huonosti nukuttu yö vois nostaa arvoja. Jotain kokemusta itselläkin.
 
Piti vielä sanoa et minulle neuvolassa sanottiin että väsymys/huonosti nukuttu yö ei vaikuta paastoarvoon tai neuvolantäti ei ole moisesta kuullut.
Itse epäilen tuota. Tässä raskaudessa taapero on valvottanut ja on pitänyt herätä useamman kerran yössä hänen luokseen. Veikkaan että tämä osaltaan vaikuttaa minun arvoihin.
Kyllähän nukkuminen/uni vaikuttaa, oon itsekkin huomannut sen. Googlettamalla löytyy esim. Terveyskylän sivulta aiheesta juttua ja muistakin luotettavista lähteistä. Vähän kummallisesti siis sanottu neuvolassa.
 
Täällä myös yksi jolla radi ja sukurasitteena diabetes...
Ihan hivenen meinaa ahdistaa ja itkettää kun ei ne paasto-arvot meinaa pysyä kohdillaan.. muiden arvojen suhteen on lähes mitä syön niin ei nouse yli 7, mut sit paastoarvo on pahimmillaan ollut 6,0...
Oon kokeillut eri mittaisia paastoaikoja ja yrittänyt syödä vasta klo 23, kun herään arkiaamuisin klo 7.. parina aamuna paasto oli hyvä kun söin klo 23 maitorahkaa ja banaanin, mutta nyt se ei enää toimi...
Taidan myös kokeilla tuota paaston katkaisua syömällä yöllä jotain pientä, pääsisi samalla ehkä vähän aikaisemmin nukkumaan, ku ei tarvis iltapalaa yrittää venyttää sinne lähelle puoltayötä.. täytyy vaan laittaa öisin herätys kun tähän mennessä oon ainakin vielä saanut nukkua täydet yöt 😅

Olisi kiva jos täältä löytyisi vertaistukea, kokemuksia ja vinkkejä radin kanssa taisteluun 😊
 
vierailija
Täällä myös yksi jolla radi ja sukurasitteena diabetes...
Ihan hivenen meinaa ahdistaa ja itkettää kun ei ne paasto-arvot meinaa pysyä kohdillaan.. muiden arvojen suhteen on lähes mitä syön niin ei nouse yli 7, mut sit paastoarvo on pahimmillaan ollut 6,0...
Oon kokeillut eri mittaisia paastoaikoja ja yrittänyt syödä vasta klo 23, kun herään arkiaamuisin klo 7.. parina aamuna paasto oli hyvä kun söin klo 23 maitorahkaa ja banaanin, mutta nyt se ei enää toimi...
Taidan myös kokeilla tuota paaston katkaisua syömällä yöllä jotain pientä, pääsisi samalla ehkä vähän aikaisemmin nukkumaan, ku ei tarvis iltapalaa yrittää venyttää sinne lähelle puoltayötä.. täytyy vaan laittaa öisin herätys kun tähän mennessä oon ainakin vielä saanut nukkua täydet yöt

Olisi kiva jos täältä löytyisi vertaistukea, kokemuksia ja vinkkejä radin kanssa taisteluun
Minulla paastot pysyivät aika hyvin kurissa, mutta alhaisin lukema tuli, kun olin edellisenä iltana syönyt reilusti grillattua lihaa + coleslawta. Siis kunnolla proteiinia ja rasvaakin vähän kylkeen, ilman hiilareita... Oli muistaakseni vielä aika pitkä paasto ja sokerit aamulla alle 5. Hiilareista jos luopuisi niin arvot pysyisivät pieninä, mutta en kyllä itsekään uskaltanut aloittaa niin radikaalia muutosta raskauden aikana.
 

Yhteistyössä