Sikiön syke 170-180???

Eli löytyykö muita joilla olisi ollut vastaava tilanne, olisi mukavaa kuulla onko kaikki ollut kuitenkin hyvin vai onko syy ollut sydänperäinen.

Meillä siis mennään viikolla 13+4 ja nyt kahtena perättäisenä päivänä neuvolassa sykkeet olleet vartin ajan 170-180 kun niiden pitäisi laskea sinne alle 160. Äitipolilla kävin mutta eivät näillä viikoilla tee asialle mitään kun eivät sydämen rakenteita ultralla pysty tutkimaan :/

Olenko ainoa kellä tilanne tämä vai löytyykö kohtalotovereita?
 
terkkatäti sanoi et riippuu sikiön aktiivisuudesta :| Elikkä muutama kerta ollut 160.... kerran 140 ja nyt 180.............. :) Uskosin et riippuu miten "Ville" jumppailee niin syke menee =) Ainakin mun tapauksessa.........
 
meillä kans on sykkeet olleet siellä 160-170 paikkeilla kun on liikkeessä ja kun oikein pitkään temuaa ja melskaa ni on sykkeet yli 170:kin.. sit ihmettelin kun sykkeet olikin muutamina kertoina "vain" 130-140 luokkaa.. sanoivat neuvolasta et vauva on ollu levossa noilla pienemmillä sykkeillä ja ku korkeemmat sillon on liikkeessä pidempää tms..
 
170-180 on leposykkeeksi korkea ja siksi sen olisi pitänyt siis laksea.

Eihän se siinä vaiheessa kun sikiö liikkuu ole lainkaan paha lukema koska sykehän hetkellisesti aina nousee ja myös laskee. Mutta kun tätä laskua ei siis tullut pitkästä kuunteluajasta huolimatta.

Rakenneultraan saakka nyt seurataan sykkeitä vähän useammin ja siellä sitten tutkitaan sydämen rakenteet tarkemmin, näin sanottiin äitipolilta.

Neuvolaan on ohjeistettu niin että mikäli sykkeet on alle 120 tai yli 160 yli kymmenen minuutin ajan , tulee mennä äitipolille lisätutkimuksiin, joita tosin ei voida tehdä ennen kuin on 15 viikkoa täynnä. Sydämen rakenteet eivät ultralla näy aikaisemmin.

Eli en ollutkaan huolissani hetkellisestä sykkeen noususta vaan pidempiaikaisesta korkeasta sykkeestä. Kiitos kaikille vastauksista ja lisävastauksetkin ovat tervetulleita =)
 
Ei vastaavaa kokemusta mutta nyt tämän hetkisen masukin sykkeet oli ekalla kuuntelukerralla 170, viikkoja joku 9 tai 10 oli silloin. Sen jälkeen ovat olleet aina alle tuon 160, paitsi hetkellisesti jos oikein myllää mutta nopeestihan ne palautuu normaalitasolle sitten. Eikä kyllä aiemmissakaan raskauksissa oo ollu yli tuon 160:n. Niin ja se jos neuvolassa kuunnellaan ihan nopeesti vaan sykkeet, joku tyyliin minuutti kax niin voihan ne sitte olla korkeet sen aikaa mutta ei tuo ihan normaalilta kuulosta että noin kauan ja vielä kahdella eri kerralla. Jokainen sen tietää että liike nostaa sykettä ja jos itseään ajattelis ja miettis et jos syke on normaalia korkeemmalla kauan niin huono olohan siinä tulee. Toivottavasti sun masukilla kaikki on kuitenki kunnossa!!!

Tästä ei nyt ollu mitään varsinaista apua.. :ashamed:
 
HMM... Kun on sellainen sääntö tai ohje että jos sykkeet oli 10 minuuttia yli tai alle raja-arvojen niin asiaan pitäis puuttua. Siksi. Senhän äitsy80 tuossa jo kirjoittikin. Jatkuvasti se sikiö ei siel kuitenkaa liiku ja syke palautuu normaaliksi aika nopeesti.
 
Sykkeissä yleensä tulee vaihtelua tuon 15 minuutinkin aikana ja varsin epätodennäköistä siis on että minun kohdallani vauva olisi kahtena peräkkäisenä päivänä päättänyt vetää hikitreenejä vartin ja juuri sattumalta kun sykkeitä kuunneltiin.

En laittanut aloitusta siksi että tänne tullaan vähättelemään kyseistä aihetta vaan siksi että olisin saanut tietoa íhmisiltä jotka ovat saman asian takia olleet tarkemmassa seurannassa ja onko lopulta rakenneultrassa esimerkiksi paljastunut jotain sydänvikaa tms.

Enpä usko että neuvolassa liioin turhaa paniikkia aletaan luomaan saatikka äitipolille lähetettä kirjoitellaan. Enkä minäkään nyt ensimmäistä kertaa asialla ole vaan kolmannen masukin sykkeitä tässä nyt seuraillaan...

Toivottavasti huoleni on kuitenkin turha ja kaikki menee hyvin mutta edelleen olisin kiinnostunut asiallisista kokemuksista =)
 
myymä
Anteeksi, tarkoitukseni ei ollut vähätellä :ashamed: Luin ilmeisesti huolimattomasti jos olit jo asiasta aiemmin maininnut, en tiennyt että pitää tarkkailla jos enemmän kuin 10 min on niin korkeat sykkeet... Toivottavasti kaikki hyvin! Meidän neidillä joka tapauksessa oli jatkuvasti korkeat sykkeet eikä niistä koskaan mitään sanottu...
 
Meinasin jo tuonne helmisten pinoon laittaa "vastausta". Minulla oli (tai siis vauvalla) edellisessä raskaudessa 36+ viikolla sykkeet 170 luokkaa koko 30min, mitä käyrää otettiin. Meillä tämä johtui mun flunssasta ja kuumeesta eli myös vauva rasittui tai taisteli taudin kourissa. Aina aiemmin sykkeet olivat olleet 150-160. Eli meidän tapauksessa, johtui äidistä... Lepo ja Panadol oli ohjeena. Tämän takia tuli mieleen eihän sulla ole pissatulehdusta, sehän voi raskaana ollessa päästä tosi pahaksi oireettomana ja kuitenkin rasittaa elimistöä. Ajattelin, että sen poissulku on kuitenkin nopeampaa kuin tuo rakenneultran odottelu. Ja tietenkin toivon, ettei kyse olisi mistään sydänperäisestä. Meillä ekalla kuului sivuääni sydämestä lähtötarkastuksessa, päästiin tutkimusten jälkeen kotiin ja myöhemmin oli jatkoseurannat, joissa sivuääni osoittautui hyvänlaatuiseksi virtausääneksi. Mutta ne ohjeet ja pelko perseessä, jos kaikki ei olekaan hyvin.
 
tup
Hei Äitsy80,
Pähkäilin itse samoja juttuja pari viikkoa sitten, jolloin viikkoja oli 32.
Sykkeitä seurattiin pitkään dopplerilla, ehkä 15 min ja hetken tauon päästä uudestaan 5 min ja ne huiteli välillä 170-200. Useita terkkareita siinä parveili ihmettelemässä. Sitten soittivat polille konsultaatiopyynnön ja sieltä vastasivat, että pitää mitata viela uudestaan 30-40 min tauon päästä. Onneksi syke oli laskenut tonne 150 tienoille, mutta olen aika varma että ilman taukoa syke olisi ollut koko ajan korkea. Enkä saanut lähetettä polille, koska syke siis oli tauon jälkeen jo normaalirajoissa. Jos syke olisi edelleen ollut korkea, olisi ollut takykardiaepäily ja lähete. Ja jos olisi ollut vielä polillakin korkea, olisi ilmeisesti joutunut seurantaan.
Tutun lapsen syke oli koko loppuraskauden ajan ollut tyyliin 180-210 ja sitä oli seurattu joka toinen päivä. Ja se laskeutui ihan tavalliseksi syntymässä, mitään sydänvikaan viittaavaa ei ole ilmennyt.
Yritin etsiä tietoa, mikä aiheuttaisi sikiölle takykardiaa, ja tärkein tuntui olevan jonkin infektio. Mutta jos äiti on täysin kunnossa (ei oireuta, kuumetta tai kohonnutta CRP:tä), on sekin epätodennäköistä. Virtsatietulehduksen mahdollisuus kantsii tietty huomioida.
Tulin siihen tulokseen, että mulla pikkunen vain hermostui aivan jumalattomasti siitä terkkarin tutkimuksesta, sillä se oli tosi kovakourainen. Olin aamulla syönyt ja juonut kahvia ja vaavi oli jo valmiiksi hereillä ja liikuskeli, ja sitten tullaan vielä kopeloimaan ja huudatetaan doppleria.

Kun mietin viikkojasi, kyllä mulla vauvalla oli aina sykkeet jotain 160-180 eikä siitä silloin huolestuttu yhtään, ei laskenut ollenkaan alle 160. Neuvolakorttiin on vain merkitty 160+., ekan kerran syke on ollut lähempänä 150 vasta viikolla 16. Alussahan sykkeet on korkeat ja lähtevät siitä laskemaan. Sukupuolta sykkeistä voi kuulema arvailla vasta 30 viikon jälkeen. Meille on (korkeista sykkeistä huolimatta) tulossa poika.

Toivottavasti kaikki on kunnossa. Yritä ottaa itse rauhallisesti, sillä sun korkea syke huolestuessa vaikuttaa tietty vauvankin sykkeeseen.
Onnellista loppuodotusta!
 
Kiitos Kirsuli, onnellisista odotusaikaa sinullekkin =)

Myymä, toivottavasti meilläkin olisi vaan harmittomasti sykkeet korkeammat, hyvää odotusta sinullekkin =)

Kiitos Heltu ja Tup asiallisista vastauksista myös, pitääpä ottaa tuo pissatuledukden mahdollisuus terkan kanssa puheeksi niin saa asiaan selvyyden =) Pissa tosin oli neuvolassa ihan puhdas mutta asia selviää kysymällä ja tutkimalla. Mukavaa kuulla kokemuksista joissa kuitenkin kaikki ollut loppuviimein hyvin, auttaa kovasti itseäkin ajattelemaan muutakin kuin aina pahinta. Mukavaa syksyn alkua teille =)
 
Minulla oli kakkosen odotusaikana vkoilla 31+5 syke vauvalla 170-180. Nla hoitaja makuutti mua turhan kauan kuuntelupöydällä kun hössötti sf mitan kans...sit kuunteli vasta sydänääniä ja sai sit lisäksi omalla paniikillaan(vauvalla ei kaikki nyt hyvin kun tommonen syke) supistukset aikaan ja mut hätääntymään. Syke ei laskenu muutamaan minuuttiin joten kävin myös äitipolilla mutkan.Siellä istuin piuhoissa, supisteli, mutta sydänäänet jo normaalit :) Selitys oli et makasin liian kauan selällään ja kohdun takana olevan valtimon verenkierto jotenkin kai häiriintyi kun vauva painoi sitä.Sen jälkeen en maannu enää selällään neuvolassa(mittauksen ajan kylläkin) enkä muutenkaan. loppuraskauden ajan kuunneltiin sydänäänet istuallaan,eikä vastaavaa enää tapahtunut :hug: Ja onneksi hoitajakin vaihtui vähemmän hössöttäjään :whistle:
 

Yhteistyössä