"Silkkikurkku" ja oksentelu syödessä.

  • Viestiketjun aloittaja Silkkikurkun äiti
  • Ensimmäinen viesti
Silkkikurkun äiti
1v 3kk poikamme on todellinen silkkikurkku. Jos soseutetussa ruuassa on pienikin klöntti, oksentaa poika heti rajusti. Hän syö kyllä erikseen annettuna karkeaa ruokaa (leivän palat, rusinat, liha jne.), mutta soseessa oleva perunan rae tms. saa heti aikaan kakomisen. Syötänkin edelleen aika paljon 8kk purkkisoseita sekä erikseen perunamuusia ja lihaa. Olen 8kk iästä asti yrittänyt totuttaa poikaa karkeampaan soseeseen, mutta se ei vain onnistu. Kotona pärjäämmekin ihan hyvin, mutta ensimmäinen päivä päivähoidossa oli huono. Poika oksensi sekä aamupuuron että lounaan, minkä jälkeen minut soitettiin hakemaan hänet kotiin. Olin kyllä selkeästi sanonut "ongelmastamme", mutta tietenkin päivähoidon tädit haluavat olla varovaisia.

Uuden arjen alku oli aika masentava ja haluaisinkin kuulla teidän muiden kokemuksia sekä vinkkejä.
 
minä myös..
Meillä on myös sihtikurkku kotona, juuri saman ikäinen=). Oppi tuossa kk sitten syömään 8-12kk soseita (joskus tulee edelleen yökkäsyjä ja oksuja). Aloitettiin siirtyminen sekoittamalla makaroonia sisältäviä 12kk soseita 6kk soseisiin. Aluksi vaan teelusikallinen 12kk sosetta ja siinäkin makaroni haarukalla muussattuna. Pikkuhiljaa lisäsin annosta kunnes söi pelkästään 12kk sosetta muussattuna ja lopulta lopetin muussaamisen. Sitten siirryttiin perunaan ja sama perunan kanssa kuin makaronin. edelleen muussaan joissain ruuissa olevat perunat kun ovat niin kovia. Nyt on saanut 2x ruokaa jossa riisiä ja hyvin on mennyt kunjan on kastikketa tarpeeksi palan painikkeena. Kannattaa valita ruokia joissa paljon kastiketta, nieleminen on helpompaa eikä jää niin helposti kurkkuun kiinni. Meillä taas sormiruoan kanssa vielä suurempia yökkäys ongelmia..
 
Miksi sosetta?
AP:lle; miksi sille yli vuoden ikäiselle pitää tarjota sosetta???
Mitäs jos antaisit eteen kasan makaroneja ja lihaa? Mitäs sitten käy?
Jos kerta leipä ja rusinat ja lihat menee niin miksi joku ruoka pitää soseuttaa?
Jos sormiruoka menee kökkösenä, niin anna vain sormiruokaa.
 
alkup...
Totta puhut. Jotenkin vain kuvittelen, että ei saa noilla pelkillä sormiruuilla tarpeeksi ravintoa. Olen hieman herkkä, kun paino on aina kulkenut alarajoilla. Ja makarooni ja riisi aiheuttavat vielä kakomista. Mutta täytyypä yrittää jatkaa harjoituksia. Päivähoidon ongelmaa tuokaan ei oikein poista, kun tykkäävät niin kovasti siellä antaa lapsille sosetyylisiä ruokia.
 
yks sihtikurkku
Meillä kanssa pojalla oli (ja on edelleen) vaikeuksia siirtyä karkeampaan ruokaan. Nyt poika on jo kaksi vuotinen ja ollaan päästy pahimman yli. Ei edelleenkään syö esim. riisiä, mutta makaroni jo menee. Melkein vuoden ikään söi niitä 5 kk ja 8 kk soseita sekoitettuna toisiinsa. Eli 12 kk soseet menevät vasta nyt. Se yökkäs kaikki, jos oli "rököjä" seassa, mutta karkeampaa söi (muroja jne) sormiruokana. Luulen ja uskon, että aikaa myöten helpottaa. Meidän pojalla muuten tuli hampaat tosi myöhään, että uskon osasyyn kakomiseen olevan siinä.
 
asdaa
Meidän 1,5 vuotias syö edelleen vain niitä 5 kk soseita. Silloin kun purkkiruokaa syö. Hän ei ole ikinä suostunut syömään sitä karkeampia kaupan ruokia. Kotiruoka onkin sitten erikseen, onneksi menee mikä vain itse tehty haarukalla muussattuna. Minä mietin, että on varmasti ihan sama, vaikka silloin kun "pikaruokaa" tarvii antaa syö noita pienille tarkoitettuja soseita kun ei kerran pysty syömään niitä isompia.

 
Sormiruoasta
Mun kundille tuli ekat hampaat joskus 9kk iässä, mutta silti annan lähes pelkkää sormiruokaa; perunaa, marjoja, makaronia, riisiä, lihaa... Oikeastaan kaikkea, mutta en soseita.
Aikaa siinä menee ja sottaa tulee, mutta eipähän tartte syöttää!
 
ÄssÄ!
Voi tiedän kyllä tämän ongelman ja kuinka tuskaiselta se tuntuu... Esikoinen meillä yökki kaikki kökkäreet (en edes muista kuin pitkään...) Usein myös ihan oksensi kun refleksi tuli päälle.

Huhhuh, kyllä ole sirkusta meidän syömiset silloin! Yritettiin kaikintavoin saada lapsen huomio pois siitä syömistilanteesta ja ns. syöttää siinä sivussa. Aina se yökkäys vaan tuli. Joidenkin ruokien koostumus oli vaan sellanen että se yökkäys-refleksi tuli: kaurapuuro ja mannapuuro, viili yms. liisterimaiset ruuat.
Sellaset selkeesti karkeat ruuat meni paremmin, ja sitten kun alkoi itse syömään lusikalla ja sormin niin alko pikkuhiljaa helpottaan.
esikolle tuli hampaat 8kk iässä ja kaikki ruuat tehtiin itse.

Nyt tuo sihtikurkkuu on ekaluokkalainen, syö oikein hyvin mutta esim mannapuuro ja viili edelleen joskus tekee yökkäysrefleksin (ei kuitenkaan oksenna). Että kyllä se siitä!
Tsemppiä!!!! Muistan kyllä kun ajattelin ettei lapsiraukka opi ikinä syömään!
 
kapum
Hei!

Meilläkin on ollut sihtikurkku, oikeastaan siitä johtuen että ensimmäiset hampaat puhkesivat vasta vuoden iässä. Meillä on auttanut sormiruokailu jonkin verran. Eniten helpotti, kun lapsi alkoi syödä itse ruokaa lusikalla, jolloin hän selkeämmin huomaa että nyt syödään ja pitää pureskella jne. Yritin alkuun myös kertoa lapselle, että "nyt otit ison perunanpalan lusikalla suuhun, koeta pureskella hyvin". Juuri tuo huomion kiinnittyminen muuhun toimintaan ruokailun aikana sai ainakin meillä sitä oksentelua aikaan. Nyt keskitytään syömiseen, varsinkin kun on karkeita ruokia syötävänä. Enää ei ole oksennuksia tullut, mutta lapsi ei juurikaan pidä ruoasta jossa on kovin rakeinen koostumus (esim. "kovemmasta" riisilaadusta). Muistan ajan, jolloin lähes joka päivä jonkinlaisia ongelmia tai oksentelua oli. Kannattaa tosiaan sekoitella soseita ja siirtyä karkeampiin ruokiin vähitellen.
 

Yhteistyössä