STEINER KOULU VS NS."NORMAALIKOULU"

Gluteus maximus
itse olen ollut Steiner päiväkodissa ja vanhemmat ottivat minut ja veljeni sieltä pois hyvin äkkiä. Itse en muista mikä mätti, mutta luultavasti kaikki :) tokihan se riippuu myös henkilökunnasta. Poikani hoitaja ehdotti pojallemme jo steiner koulua, koska on erittäin luova ja taiteellinen, hiukan "erikoinen" persoona, mutta minua ei houkuttele ollenkaan. Poikani tarvitsee selkeät rajat, kirjat, tunnit, aikataulut jne jne.
 
Meidän poika aloitti ns "normaalissa" koulussa mutta jo vuoden jälkeen vaihtoi Steineriin ja voin sanoa että olen tyytyväinen, Steinerissa on hyvä puoli se että siellä on ensinnäkin pieni luokka joten ope voi keskitttyä lapsiin paremmin, siellä ei ole kiusaamisia vaan koko koulu pitää yhtä niin ekaluokkalaiset kuin 9 luokkalaiset ja mikä parasta poika viihtyy siellä paremmin kuin hyvin =)
 
sau
Jonot Steinerkouluihin ovat paikkakuntakohtaisia. Ei niitä välttämättä ole. Riippuu kait koulun koosta, ihan konkreettisestikin. Jos vähääkään kiinnostaa, ottakaa heti yhteyttä kouluun ja ilmottakaa lapsi sinne. Eihän se sitova päätös ole.

Gluteus Maximusille ja muillekin tiedoksi: kyllä Steinerkoulussa käydään koulua ihan kellonaikojen ja lukujärjestyksen mukaan, eikä siellä mitenkään vapaasti vellota.

Tuleekohan noita "ollaan ku ellun kanat"-käsityksiä siitä, että Steinerissä jokainen oppilas ja hänen valmiutensa otetaan huomioon paremmin kuin tavallisessa peruskoulussa; esim. jos ekaluokan lopussa ei osaa lukea (ja kyse ei ole mistään oppimisongelmasta), niin se ei ole mikään katastrofi, sillä lukemaan lapsi oppii ennemmin tai myöhemmin. Ihan samat asiat siellä kuitenkin opitaan kuin muuallakin, vaikkakaan ei kirjoista.

Meidän kaupungissa ainoa kustannus on 400,-/vuosi/perhe (ei siis lapsi; jos lapsia on koulussa vaikka kolme samasta perheestä, niin maksu on kuitenkin sama), mutta maksu on vapaaehtoinen.

Mitä luokkakokoihin tulee, eivät ne Steinerissä välttämättä ole pieniä: meillä on nykyisessä ekaluokassa 18 oppilasta, mutta ensi syksyn ekalle tulee ainakin 24 oppilasta. Tosin noin "suurissa" luokissa on aina myös avustaja (ei henk. koht. vaan ihan sen vuoksi, että jokainen oppilas saa opastusta).

Kiusaamiselta ei Steinerissäkään takuuvarmasti välty, mutta ainakin meidän koulussa siihen puututaan heti.
 
OIKEAAN KOULUUN ehdottomasti! Steinerkoulussa yhtä huono ja löysä opetus kuin Ruotsin kouluissa! Jos olisi mahdollisuus ainoastaan steineriin niin ottaisin lapsen kotiopetukseen ennemmin kuin laittaisin johonkin hihhulikouluun. Anteeksi vaan, tämä on minun mielipide, jokainenhan tekee itse oman valintansa.

Eikä mun kokemuksen mukaan tavallisessakaan koulussa kyllä ole kauhistus jos lapsi ei osaa lukea ekan luokan lopulla... kyllä oikeissakin kouluissa tuetaan oppilaita yksilöllisesti jos heillä tarvetta siihen on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TaJo:
OIKEAAN KOULUUN ehdottomasti! Steinerkoulussa yhtä huono ja löysä opetus kuin Ruotsin kouluissa! Jos olisi mahdollisuus ainoastaan steineriin niin ottaisin lapsen kotiopetukseen ennemmin kuin laittaisin johonkin hihhulikouluun. Anteeksi vaan, tämä on minun mielipide, jokainenhan tekee itse oman valintansa.

Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta tahdon sen verran korjata, että itse käynyt steinerkoulun. Itse olen ainoa joka ei ole jatko-opiskeluja saanut suoritetutksi.
Muut luokkalaiset kaikki pääsivät heittämällä sisään lukioihin ("normaali") joihin pyrkivät ja sieltä suoraan yliopistoon vielä jatkamaan kukin toivomalleen linjalleen. Esim oikikseen ei niin vaan heittämällä sisään mennä, tai lääkikseen.
Toki on myös kyse ihmisestä, voihan se olla että mun luokalle on osunu vaan kaikki "nerot" :D

Vastuutahan se kasvattaa jo pienestä pitäen kun ei rajoja vedetä niin tiukaksi. Kelle se sopii kelle ei?
 
Itse olen lahden Steinerkoulun lukiossa, enkä näe Steinerissä muuta eroa normaaliin kuin vuosittaiset riitit (adventtispiraali, mikael näytelmä, ekaluokkalaisten vastaanotto), eurytmia kurssit (se on vähän kuin joogaa?) ja koeviikkoja ei ole, sen sijaan kokeet on jaettu eri viikoille joka saattaa helpottaa koulun käyntiä. Myös kuvaamataitoa on enemmän ja keskitytään ihmisen luovuuteen.
 

Yhteistyössä