""Tissuttelusta""

  • Viestiketjun aloittaja kauanko kerrallaan..
  • Ensimmäinen viesti
kauanko kerrallaan..
Eli kauanko aina imettäessä annatte vauvan imeä yhtä rintaa kerralla?
Itse olen huomannut,että jos vauva imee samaa rintaa 25-30min. nukahtaa hän siihen,eikä sitten millään meinaa saada hereille,kun olisi aika vaihtaa toiselle rinnalle...
Röyhtäyttäminenkään ei auta ja kun saan vauvan ""muka tyytyväisenä"" sänkyynsä menee max 1/2 h ja ollaan taas suulla tissiä hamuamassa,eli nälkä on jäänyt...(ja eikun toinen tissi suuhun)
..Niin ja monesti olen vielä toisen tissin syötön jälkeen joutunut antamaan Nania,ennenkun saan toisen tyytyväisenä yöunille!
 
sanna
Riippuu vähän lapsen iästä..
Ensimmäinen kuukausi meillä meni niin, et lapsi oli enemmän tai vähemmän koko ajan rinnalla ja etenkin illalla, kun useimmat vauvat tankkaavat tuolloin yötä vasten.
Jos haluat ja jaksat täysimetystä, niin kannattaa vaan antaa rintaa ja vaihdella sitkeästi puolelta toiselle lasta.
Rintaan alkaa sitä maitoa herumaan sitä mukaa, kun se tyhjenee, eli vaikka tuntuisi rinta tyhjältä kun lapsi on siitä lopettanut imemisen, niin jo sillä aikaa kun lapsi imee toista rintaa, niin siihen ensin imettyyn muodostuu lisää maitoa.
Mut korvike on ok. jos tuntuu, et haluat välillä levätä imetystouhusta. Imetyksessä vaan tuo alku on usein hankala ja rankka. Jossain välissä pitää vielä muistaa itsen syödä ja juoda hyvin.. Etenkin juoda. Mulla meni ja menee kyllä vieläkin useampi litra vettä tai mehua päivässä.
 
5min
erillaisethan ne toisaan ovat, kaikki vauvat. meillä taas menee niin että noin 5-10 min yhdestä rinnasta ja usein riittä vain se. joskus jatkaa pari minuttia toisesta rinnasta. siis sen eka 5-10 min jälkeen huomaa että se haluaa toista rintaa, kun se rupeaa ""vetämään"" nännistä suullaan, niinkuin maito olis loppu. tyytyväisenä pysyy 3-5h. siinä minun vastaus kysymykseesi. oletko varma että vauvasi syö kokoajan?
 
#
Samaa mieltä Juhin kanssa. Imemisen tarve saattaa vaivata, joten tutti kehiin.

Meillä imetykset kesti aina vähintään puoli tuntia, mutta syötiin vaan aina toisesta rinnasta, ei mollemmista.
 
Tutista
Kiitos vastauksistanne...!

Tuttia kyllä on kokeiltu/tarjottu,vaan ei kelpaa.Hetken lupsutuksen jälkeen lentää suusta kaaressa ja alkaa kitinä =(
Esikoinenkaan ei koskaan oppinut tuttia syömään,liekö pikkuveikka samaa sorttia???
Vaavi on ensi yönä vasta vkon ikäinen ja kyllä maitoa tisseistä tulee, mutta kun se ""mittari"" niistä puuttuu =)
Eli olen nyt koittanut lyhentää tissuttelun 15 min./tissi ja välissä röyhtäyttänyt --> nukahtaa toiselle tissille ja kun koetan laittaa sänkyyn menee max 1/2 h ja alkaa kitinä/itku ja suu hamuaa taas (tulkitsen sen näläksi)...Tässä vaiheessa annan lisämaitoa ja hyvässä lykyssä vielä hetken toisesta tissistä ennen kun saan vauvan taas nukkumaan --> sitten nukkuu tyytyväisenä sen 3-4 h.
Nyt vaan viimeyönäkin kävi niin,että myös minä nukahdin vaavin tissutellessa ja kun havahduin hereille, ja siirsin sänkyynsä,alkoi kitinä ja siihen sitten lisämaitoa ja toinen tissi ennen kun nukahti....Näin ollen syöminen meidän molempien nukahtamisen takia venyi klo 3--> puoli seitsemään ja sitten nukuttiinkin puoli yhdeksään...
Mutta eiköhän tämä tästä,kun alkaa rytmiä löytymään =0)
 
vain toinen
Mulle imetysneuvoja kertoi, että kerrallaan imetetään vain toisesta rinnasta. Kun aluksi rinnasta tulee etumaitoa janoon ja vasta myöhemmin takamaitoa nlkään. Eli jos vaihdat rintaa kesken, lapsi ei saa kunnon rasvaista maitoa ja nälkä tulee helpommin uudelleen.

Ihan vastasyntyneellä max imuaika on 30-40 min ja 1kk ikäisellä 20-30 min, 2kk ikäisellä ja siitä eteenpäin 20min.

Välttämättä kyse ei ole nälästä, vaan vauvasi haluaa nukahtaa turvallinen tissi suussa. Älä liikaimetä lasta, ettei tule mahavaivoja. Jotkut vauvat (myös minun) lutkuttaisivat tissiä vaikka kaiket päivät jos antaisi, ja sitten saa vain ylensyönnistä masun kipeäksi.
 
Ristiriitaista..
..tietoa, kun sairaalassa eivät edes suostuneet lisämaitoa antamaan,ennen kuin olivat kysyneet olenko imettänyt molemmat rinnat...???

Ja kun se toinen ""huoleni"" on se,että jos imetän kauemmin,kuin 20 min. vauva nukahtaa rinnalle,enkä saa välttämättä hereille edes röyhtäyttämällä,niin koko aika menee sitten tissillä hötkyillessä,kun saan sänkyyn,niin herää viim. sen puolen h päästä..!
Enkä usko,että liikaimetän,koska molempien tissien jälkeen kelpaa hetken päästä vielä se lisämaito ja kyllä tökkää suullaan tuttipullon pois,kun maha on täysi ja sitten vauvakin on tyytyväinen...Hankala arvioida,milloin on liikaa tahi liian vähän =/
 
hmm
Vauvan saa pysymään hereillä tissillä kun hivelee sormella poskea jos meinaa nukahtaa ja päästää vaikka pientä ""guu guu"" ääntä. Jos vauvalla nälkä niin syötä toki molemmat rinnat. meillä mentiin alussa niin että eka syötiin toisesta, sitten vaihdettiin vaippa ja sitten jatkettiin toisesta ja nukahti tyytyväisenä ja parin kolmen tunnin päästä sama homma. (pitkä lause) ;)
 
vain toinen
No, jos imetät ekan rinnan tyhjäksi ja sitten vauvalle jää vielä nälkä, toki sitten voi imettää toisesta. Tarkoitin, että älä vaihda rintaa keskenkaiken jos sieltä maitoa vielä tulee!

 
Jep,jep...;)
Kiittis neuvoista!
Viimeyö meni jo paljon paremmin.
Mulla ennestään esikoinen, 6-v, ja hänen tissuttelusta senverta aikaa,jotta vallan unohtuneet nämä touhut..=D

Kyllä,kyllä sen toki muistan,että ""silittelemällä"" vaavin poskea edesauttaa syömistä,vaan siltikin välistä nukahtaa rinnalle.

 

Yhteistyössä