""Tuttikeitosta""

  • Viestiketjun aloittaja Kysyjä
  • Ensimmäinen viesti
Kysyjä
olisin kysynyt, että toiminko nyt ihan väärin, kun en keitä tuttipulloja, vaan keitän vedenkeittimellä veden ja huuhdon/ liotan siinä vedessä pullot ja tutit. Vauvani on 4päivää vanha.
 
h*
Heips!:) kyllä keittäisin noinki pienelle ihan kunnolla kattilassa, 5 min ainakin, ei ihan taida tuo vedenkeittimen vesi riittää tappamaan kaikkia mahd. bakteereja. Isoon kattilaan vaan kaikki pullot ja tutit samalla kertaa! :)
 
Mie
Meidän neuvolan täti sanoi että kerran päivässä riittää kun keittää pullot ym. Käytön jälkeen aina kylmällä vedellä huuhtelu ja sitten pesu. Ja keittämisestä sano että ainakaan itse tutti osaa ei pitäisi kuin käyttää kiehuvassa vedessä koska tutti kuulemma menettää muuten kimmoutensa siis muotonsa. Näin sanottiin meille...
 
Ulpu
Ohjeiden mukaan käytön jälkeen pestään ja keitetään, mutta paljonhan tuntuu olevan sellaisiakin äitejä, että eivät keitä pulloja joka kerta. Itse pesin ja keitin kaikki likaiset aina kerran päivässä.
 
Guest
juu, joka kerta pitäis keittää pullot. kun joka kertahan se sotkeentuu, kun maitoa sinne laitetaan.

ïtse keitin siihen saakka, kun lapsi oli 6kk. siitä tuli rutiini, joka ei ollu mitenkään vaivalloista. toki pulloja oli useita, että keitin sit isomman satsin kerralla. oli kauheen vaikea luopua siitä keittämisestä, tuntui et varmaan heti tulee maha kipeeks pienellä... mut ei tullu. (=

ainakin kun vauva on ihan pieni, niin kannattaa keittää, mut jotku sanoo, et kun alkaa saamaan kiinteitä, ei enää tarttis keittää. meidän terv.hoitaja sanoo, että aina tarttee keittää, käyttää pulloa sit puoli vuotta tai kaks vuotta. ehkäpä siitä tämä minun pullon keitto hysteria... seuraavan lapsen kanssa ehkä oon jo vähän rennompi.
 
Vaihtelua
Meillä sanottiin, että aina huuhdotaan heti kylmällä ja sit pestään kun ehditään esim. koneessa (paitsi tuttiosat käsin) ja keittäminen(5 min) 1-2 kertaa viikko, kunnes siirrytään kiinteisiin.
Eli vaihtelua ohjeissa riittää.
 
niksiprikka
heti käytön jälkeen kylmällä huuhtominen tehdään siksi, että muuten maito ""palaa"" kiinni. kaikki ruoat/juomat, joissa on valkuaista pitäis huutoa pois astioista kylmällä vedellä.

samaa tuttipulloa on hyvä käyttää vain yhdellä aterialla vauvan ollessa pieni. isommalla lapsella minä olen käyttänyt parilla aterialla samaa pulloa jos olen pystynyt heti käytön jälkeen pullon huuhtelemaan sillä kylmällä vedellä.

mun vauva alkoi saada korviketta 1 aterialla / pv ollessaan 2,5 kk ikäinen. keitin tutit ja pullot käyttöönotettaessa ja sen jälkeen vain mökillä (pesu tapahtui järvivedellä). mutta kyllä vastasyntyneen pullot ja tutit keittäisin käytön jälkeen. kuitenkin tosiaan niin, ettei yhtä kerrallaan vaan esim. joka ilta päivän pullot.
 

Yhteistyössä