"Uudet" Tammikuiset 2006..

  • Viestiketjun aloittaja Ilona
  • Ensimmäinen viesti
mamma
Voi hitsi. Nyt vasta hokasin tämän uuden ketjun, nimittäin kirjoitin tuohon toiseen ketjuun. Minäkin olen tainnut olla "ylimääräinen". Pitäisiköhän koettaa kopsata kirjoitustani tähän?? Yritetään...
 
mamma
Vastaan tuohon unihommaan. Meillä aiemmin yöt oli aika hulinaa. Ei valvottu, mutta vauva nostatti minua sängystä iahn koko ajan. Aloin keittämään mannavelliä illalla ja kas, yö herätykset vähenivät huomattamasti. Nykyään kun mennään nukkumaan klo. 21.00 vauva nukahtaa kun vain jättää sänkyyn, mutta...Puoleen yöhön mennessä on parkaissut sen kolme, neljä kertaa ja sit seuraavaksi yleensä neljän aikaan. Herätys menee ohi tutilla, joskus joudun antamaan hiukan vettä. Seuraava parkaisu siinä kuuden aikaan, menee samoin kuin edellinen herätys ohi. Herää sit siinä 8-9 välillä. Itse tosin en saa unta sen neljän herätyksen jälkeen ja monesti kun mies herää 6.30 töihin, minä olen virkeänä kuin peipponen :(

Ja neuvolassa meillä käydään noin harvoin ehkä siksi, kun neuvolan tädin mukaan kaikki on hyvin, siis vauvalla kaikki hyvin, niin ei ole aihetta enempiin käynteihin. Vauva on toinen lapsemme ja luulisin että sellaista varmuutta hoitamisessa on nyt enemmän kuin eklla oli.

Syökö teidän vauvan paljon? Tuntuu että meillä syöminen on vähentynyt tosi paljon vaikka ihan terveenä on ollut. Mikä lie? Kuuluisiko vaiheeseen kun oppi konttaamaan ja liikkuu paljon niin ei eväs maistu. Vaikka luulisi sitä nyt enemmän kuluttavan. Ota näistä selvää?!?!?
 
mamma
Meidän tyttö painoi 2960g ja oli 49 cm pitkä. Syntyi tosi nopeasti, synnytyksen kesto oli noin 3h. Pitää ihan tarkistaa, näin sitä nopeasti unohtaa.
Lisää tuonnenpana
 
Toinen mamma
Hei,

Itsekin haluaisin liittyä teihin "uusiin" tammimammoihin. Meidän typykällä oli laskettu aika tammikuun alussa, mutta syntyi ihan joulukuun lopussa. Silti haluaisin olla teidän ketjussa :)

Meidän tytön mitat syntyessään olivat 52 cm ja 3930 g eli alusta alkaen, vaikka hän syntyi vähän etuajassa, on ollut "vankka" tapaus. Pian hän täyttää jo 10 kk, meillä on ensi viikolla neuvola, välissä olikin 2 kuukauden tauko, että ihan mielenkiintoista nähdä, miten on kasvanut. Meillä käytetään nykyään 74/80 cm vaatteita, varsinkin bodyt saavat olla reiluja kun tuo maha on hyvin "kehittynyt". Meillä seistään ja kävellään sivuttain tukea vasten ja nyt odotetaan vain, milloin tuen voi jättää. Syöminen on aina sujunut hyvin, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Tyttö oli täysimetyksellä 5,5 kk ja vieläkin imetän osittain, katsotaan nyt, miten kauan. Nukkumisen kanssa ei muuten ole suurempia ongelmia,vaikka tyttö yöllä joskus heräilee tai mekkaloi unissaan. Yleensä tassu auttaa, joskus sitä tosin saa jatkaa jonkin aikaa ennenkuin tyttö rauhoittuu. Mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvin menee. Päikkärit ovat tosin nykyään tosi lyhyet eli oma aika on kortilla, mutta ehkä pian siirrytään yksiin, pitempiin päikkäreihin, se helpottaisi mun elämää. Kiva jos tästä ketjusta tulee tällainen avoin foorumi, jossa keskitytään pääasioihin eli lapsiin eikä kaikenmaailman muitten asioitten vatvomiseen.
 
näköjään
niinpä niin... Mietin vain että jos kerran ei haluttu olla vanhojen tammimaamojen ketjussakaan, niin miksi perustaa uusi oma... No sama se.... Kaipa se seura siellä vanhojen puolella ei ollut tarpeeksi mukavaa tms.....?
 
mamma
Tiedoksenne, että vanhojen tammimammojen ketju taitaa pikku hiljaa siirtyä jollekin toiselle palstalle, juuri tuollaisten sivullisten ivallisten kommenttien vuoksi. Ja he olivat keskenään jo niin tuttuja että halusivat vaihtaa henkilökohtaisempiakin kuulumisia, joita tosiaan ei voinut vaihtaa kun muut kävivät ketjussa neuvomassa miten kunkin pitää elää!
On se kumma että teitä viisastelijoita riittää. Vähissä taitaa olla tekeminen, kun aika riittää moiseen kirjoitteluun. Kehoittaisin teitä perustamaan oman ketjun, jossa voisitte viisauksianne ilmaista ja keskenään vaihtaa mielipiteitä vaikka siitä, kuinka muissa ketjuissa menee :)
 
Sivuilija
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kehoittaisin teitä perustamaan oman ketjun, jossa voisitte viisauksianne ilmaista ja keskenään vaihtaa mielipiteitä vaikka siitä, kuinka muissa ketjuissa menee :)
Öhhh, niin, siis tässä oli nyt käsittääkseni just tarkoitus perustaa uusi oma ketju. Mutta näköjään tähänkin on kirjoittaneet pääasiassa "vanhat" tammiketjulaiset.

 
sivullinen
Itse en kuulu mihinkään ryhmään mutta olen seuraillut joskus tammikuulaisten ketjua. Ihan harmittaa et toiset joutuu ottaa niskaan tätä paskaa mut tätähän tää näillä sivuilla aina on :(
 
Toinen mamma
Mitäs jos täällä nyt keskusteltaisiin asiaa eli tammikuulaisten lapsista... Eli Ilona, Mamma ym. kiinnostuneet, kertokaa ihmeessä kuulumisia!! Onko joku teistä muuten jo aloittanut pottakokeilut lastenne kanssa? Täällä mietitään sitä, mutta ei olla vielä hankittu pottaa.

Sunnuntai-illan jatkoa teille...
 
Sissi
Mulla poika kohta 9 kk. Syntynyt tammikuun lopulla. Me ollaan jo harjoiteltu potalla istumista ja tulostakin on tullut :) Se on vielä leikkiä, niin kaun potalla istutaan kun se on hänestä kivaa. Ja tulosta on tullut parhaiten, kun aina ruokailun jälkeen istutan potalle.
voisin kyllä hyvinkin "liittyä" uusiin tai miksei myös vanhoihin tammikuisiin. Mut please, ei riitoja!
 
tiuku
moi!
täällä olis kanssa tammikuun alussa (3.1) syntynyt tyttö, mitat syntyessään n.4300kg ja 50cm muistaakseni..
ihan mukavasti elo sujuu, vähän on nuha jäänyt päälle ja nyt köhitään mutta toivon mukaan tervehdytään joutuisasti. konttaa jo aika vauhdilla eteenpäin ja nousee tukea vasten josta sitten kupsahtelee. isosiskon (2,5v) kanssa leikit sujuu vaihtelevasti, tukasta on kiva vetää ja napata kaikki eteen sattuvat lelut...kutitusleikit parhampia!
yösyötöt oon viime viikolla saanu periaatteessa loppumaan, mutta kun tytsä alkaa itkuheräilyt 4-5 maissa niin olis niin helppo syöttää pullo maitoa niin unet maistuis helpommin sinne 8:aan.. nälkä ei varmaan yöllä sinänsä ole, jatkaa unia jos pääsee vierelle niin aika kivasti kanssa. tahtois vaan pikkuhiljaa makuuhuoneen itelle ja siirtää tyttö siskon huoneeseen mutta en tiiä jaksanko sitä ravausta sitten yöllä sinne ja takasin vielä. katellaa. niin vauvaltahan tuo vielä tuntuu kun on kuopus, esikoinen tuntui tossa iässä jo niiiin paljon isommalta..
mukavaa viikonalkua muille tammikuisille, kiva kuulla kuulumisianne, kirjoitelkaahan!
 
Mari
Täällä nyt "toinen mamma" ilmoittautuu virallisesti. Kiva, Tiuku, kun liityt seuraamme. Sulta voikin kysäistä jotain vinkkejä kun Sulla on jo 2,5 v. esikoinen eli olet kokenut mamma. Meillä mietitään myös tuota makuuhuoneen "omimista" takaisin itsellemme, mutta jotenkin en ihan vielä raasi tyttöä laittaa omaan huoneeseen. Ensinnäkin se ei ole vielä ihan valmis (pitäisi vähän maalata) ja toisekseen meilläkin tyttö heräilee joskus yöllä ja vaikken ole häntä enää 2 kuukauteen yöllä imettänyt (imetän edelleen osittain), häntä pitää tassutella joskus melko sitkeästikin. En tiedä, mitä siitä tulisi, jos hän olisi omassa huoneessaan ja itkeskelisi yksikseen. Sydänalaani riipaisee. Vai onko se tottumiskysymys? Hän kun useimmiten on kuitenkin unessa (nukkuu pinniksessä) eli unissaan ynisee, kaipa se itsestään loppuu se ääntely, mutten tiedä, onko se hänelle hyväksi jos ei mitenkään siihen reagoi.

Muuten meillä on varmaankin ns. helppo lapsi kun syö hyvin, on melkein aina tyytyväinen ja virkeä, ei pienestä valita ja tosiaan nukkuu koko yön putkeen pientä ääntelyä lukuunottamatta. Tällaisia lisää vaan.... :)
 
mamma
Taisi tuo sivuilija käsittää viestini väärin: tarkoitin näille viisastelijoille omaa ketjua, ettei tarvi toisten ketjuja pilata asiaatomuuksilla. Annetaan jo olla viisastelujen.

Meinasin tänään lähteä ostamaan tytölle keijatuolin. Yksi kaveri oli saanut tyttönsä 11 kk vanhana kakkaamaan pottaan säännöllisesti. Kertoi, että olivat aloittaneet pottaan tutustumisen, niin että lukivat kirjoja potalla ja istuivat aina silloin tällöin potalla. Hän kertoi, että tyttö suhteellisen samaan aikaan joka päivä teki kakat, joten pottaan tekeminen oli sinänsä helppoa kun tiesi milloin hätä on :)

Meillä tehtiin enari viime yönä. Tyttö herätti tutittamaan puolen yön aikaan ja seuraavan kerran mentiin pojan kanssa herättämään 08.30!!! Siis suorastaan vapisin kun kävelin kohti pinnasänkyä ja näin että tyttö makaa mahallaan. Ei ole koskaan nukkunut mahallaan ja ajttelin että nyt se on kyllä yön aikana kuollut! Tuntui että jalat oli ihan makaronia. On se kumma että kun yön nukkui eka kerran noin hyvin, niin sit on pasmat sekaisin kun heti saa pelätä että henki on lähtenyt. Ajattelinkin, että nukkuisiko mahallaan niin sikeästi ja pyöriminen jää niin vähälle...en tiedä. Meillä tyttö nukkuu omassa huoneessa ovi kiinni, ihan siitä syystä, että ihan pieniin ääniin en herää ja saan itsekin nukkua paremmin. Pampersilta tuli sellaine unta käsittelevä opus, jossa luki, että vauvan tulisi antaa yöllä herättyään opetella itse nukahtamaan. Kun sen oppii niin yöt menee hyvin. Ja että aamulla kun vauva herää, sen pitäisi antaa olla sängyssä itsestään jonkun aikaa eli heti kun heerää ei saisi nostaa sängystä pois!

Että tämmöistä tällä kertaa. Pitänee vähän siivota kun tyttö on unilla.
 
mamma
Niin ja tervetuloa kaikille uusille tammiksille! Vaihdetaan kuulumisia vauvoista (ai vauvoista?!, tuntuu vauva sana liian "pieneltä"), mukava kuulla miten teidän lapset kasvaa ja kehittyy!!!
 
tiuku
heips!
juu nuo yöheräilyt ja siirrot omaan huoneeseen on kyllä niin vauvasta riippuvaisia juttuja. meillä esikoinen siirtyi kun muutettiin ja sai oman huoneen, oli silloin 1,5vee. siihen asti nukkui pinniksessä meidän sängyn vieressä. kädestä piti pitää kiinni nukuttaessa ja kun yöllä heräili.. uudessa kämpässä isä rupes nukuttaa tyttöä ja pikkuhiljaa kädestä pito jäi ja nythän on jo pitkään nukahtanu itsekseen. mutta aamuyöllä kyllä kömpii meidän viereen. suostuu takas omaan sänkyyn jos vie sinne mutta oon suosiolla antanu olla vieressä jos en oo kunnolla herännyt. tosi herkkis kyllä toi esikoinen ja sai ihan hysteeriset huudot jos yritti pienempänä että olis itekseen nukuttanu. tai että ei olis silitelly yöllä kun heräs. jonkinlaista unikouluakin yritettiin jossain vaiheessa mutta musta se raastava itku oli niin kamalaa ja kun mitään tulosta ei viikonkaan päästä tullut niin kaikille osapuolille mukavemmat yöunet meni niin että oli siinä "sivuvaunussa". saa nähdä miten tämän toisen kanssa menetellään. omasta mielestä nukahtaa helpommin kun esikoinen eikä vaadi sitä kättä niin ahnaasti silittelemään. luulen että kun vuoden ikäisenä alkaa jo puhetta ymmärtämään paremmin niin sitten vois olla helpompaa. sinänsä musta ne jutut että ei opi ikinä nukkumaan yksin jos vauvana nukuttaa vieressä on ihan hömppää, tosi kivuttomasti meni esikoisenkin siirto omaan huoneeseen kun sen aika oli. mutta erilaisia on vaavit, kaverin vauva nukkui 2viikkosesta täysiä yöunia ja nukkuu edelleen, ikää reilu vuosi. ja erilaisia myös vanhemmat, jotkut ei osaa tai voi nukkua sikeästi jos vauva tuhisee vieressä, toiset taas toisteppäin. mua kiukustuttaa yöllä eniten se sängystä nousemaan joutuminen, joten mielummin heräilen "vähän" ääniin ja tutin laittoon vieressä kun nousen ylös..
juups, mutta eipä tässä kummempia, yskä pahenee pienellä, täytyy viedä tänään lämpimään kylpyyn ja vähän höyryhengitellä.
hetken muuten seisoi jo ilman tukea tänään, huojui puolelta toisella ja kyllä oli ihmettelevä ilme itelläänkin.
ainiin tuosta mahallaan nukkumisesta, huomasin ihan viikko sitten että meillä tyttö käänty jossain vaiheessa iltaa masulleen ja nukku siinä paremmin. nyt vääntäytyy iltasin heti mahalleen, tosin siitä on sitten niin helppo nousta istumaan että muutama kymmen kertaa täytyy kupsauttaa takas vaakatasoon ennen kun uni vie voiton..
oletteko jo maistelleet maitotuotteita? olen antanu riisipuuroo ja kalakeittoa vähän mitkä tein normaalimaitoon ja hyvin maistui joten pikkuhiljaa ajattelin lisätä.
nyt kellahdan sohvalle kun nuo vielä nukkuvat.!
 
Mari
En ole ehtinyt koko päivänä koneelle kun on ollut kaikenlaista puuhaa. Tuosta mahalla nukkumisesta sen verran, että meillä ei nukuta oikeastaan muussa asennossa kuin mahalla, joskus harvoin kyljellä. Tyttö oppi mahallaan nukkumisen joskus kesällä ja sen jälkeen ei pahemmin selällään ole viitsinyt nukkua. Itsekin olen mahalla nukkuja joten ymmärrän asennon mukavuuden..

Joo, joskus sitä tosiaan säikähtää kaikenlaista. Silloin kun lapsi pitää meteliä, ei ole hyvä, sitten kun on poikkeuksellisen pitkään hiljaa, sekään ei ole hyvä. Tällaista tämä on.

Meillä hommattiin tänään potta ja vähän talvivaatetusta tytölle. Tässä kun on ollut melko haastavat kelit ja huomaa, että kaikki ei toimikaan niinkuin oli ajatellut esim. vaatetuksen suhteen. Olin aikaisemmin ajatellut, että se riittää kun rattaissa on hyvä sadesuoja ja sen alla tytöllä vedenkestävä takki. Ja kattia kanssa: Nyt kun joskus on pakko olla kaatosateella liikenteessä, huomaa, että koko varustus pitää olla vedenkestävää, hanskoista alkaen. Villatumput kastuvat heti kun tyttö alkaa ujuttaa käsiään sadesuoja-aukosta ulos. No joo, nyt on sekin ongelma ratkaistu. ja kelpaa nuo rukkaset vielä ensikin vuonna.

Nyt pitää painua pehkuihin, öitä!!!
 

Yhteistyössä