!-vuotias nousee monta kertaa yössä seisomaan ja itkemään!

Hei!

Onkohan muilla tällaisia ihmeellisiä 1-vuotiaita nukkujia? Meidän poika on
1 v. 2 kk ja hän on aina ollut aika huono nukkuja. Siis heräillyt paljon yön aikana milloin mistäkin syystä. Mutta minua ihmetyttää ja kieltämättä jo väsyttää ja raivostuttaakin, kun yöt on edelleen aika levottomia, vaikka poika on jo kuitenkin näin "iso". Poika siis herää useaan kertaan (3-6 X) yön aikana, pyörii levottomasti ja nousee sitten istumaan ja seisomaan ja itkemään. Itse ei osaa laskeutua alas ja jatkaa unia, vaan huuto yltyy, jos en mene häntä laittamaan pitkälleen. Nukahtaa kyllä uudelleen helposti, mutta nousee taas parin tunnin päästä uudelleen. Juuri kun itse olen nukahtanut niin poika alkaa taas elämöimään.

Luulin tämän seisoskelun olevan väliaikaista, kun oppi seisomaan ja kävelemään, mutta ei, tää homma vaan jatkuu. Poika oppi kävelemään 11,5 kk. Eikö tää hulina koskaan rauhoitu? Antakaa ihmiset nyt vinkkejä ja tsemppiä, miten tätä jaksaa, kun työtkin mulla alkaa.

Annanko seisoa ja huutaa ja odotan, että käy itse pitkälleen nukkumaan vai mitä teen? Kokemuksia, kiitos!
 
:wave: Täällä samanlaista. Tyttö myös 1v2kk ja aina ollut levoton nukkuja. Meillä nukkuu pinniksessä eka alkuyön ja kun herää otan viekkuun ,jossa nukkuu ja riekkuu hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Pahimmillaan valvotaan yöllä 2-3 h ja välillä vain herätään usein tai uni on hyvin levotonta. Neovoja en osaa antaa ,mutta tsemppiä ja jaksuja. Minulla se hyvä puoli ,että en ole aamuisin töissä. Olen nyt pikkuhiljaa myös hyväksynyt ,että yöt on meillä tätä. Silloin itse nukun paremmin sen ajan mitä saan ,kun en koko ajan mieti millainen yö on tulossa. Itse en henkilökohtaisesti ole unikouluihin perehtynyt, mutta näissäkin on hyvin mukavia vaihtoehtoja ,joissa vauvelia ei huudateta (vai ei tätä varmaan enää missään ohjata).
 
Kuulostaapa tutulta. Meillä kesti tuota vaihetta semmoiset 4 kk sen jälkeen ku poika oppi seisomaan tukea vasten, mutta se kyllä loppui sitten pian kävelemään oppimisen jälkeen. Aina jouduin minäkin nousemaan ja laittamaan poitsun pötkölleen, että pääsi jatkamaan unia, mutta sitte kerran olin vaan niin toivottaman väsynyt, että en jaksanut nousta ylös vaan hyssytin (suhisin siis shh shh...) omasta sängystäni ja sanoin että laitahan takasin nukkumaan niin ihme kyllä se toimi. Sen jälkeen poika nukkui yöt melkein läpi ja jos nousi ylös niin laittoi itse takaisin nukkumaan kkun vaan vähän miehen kans suhistiin omasta sängystä. Toimi pinnasänkyaikoina siis ainakin meillä tuo, mutta nykyään kun nukkuu jatkettavassa ja omassa huoneessa, pitää mun taas käydä viemässä takasin sänkyyn jos herää keskellä yötä. (Mitä ei onneksi tapahdu ihan joka yö enää...)
 
Kiitoksia vastaajille! Poni06, itsekin olen yrittänyt vain hyväksyä tämän tilanteen ja olla liikaa miettimättä tulevia öitä, mutta joskus kyllä illat on sellaista hiiviskelyä ja kuuntelua, että milloin poika herää. Meillä on ensimmäinen lapsi ja kokemattomana sitä tietysti on ajatellut, että kyllä ne lapset jo vuoden iässä melko hyvin nukkuu, mutta onhan tässä totuus valjennut jo aika päiviä sitten, että eihän se näin ole. Pieni "kateus" joskus sisällä välähtää, kun lukee, miten hyvin toisten lapset nukkuu, mutta eihän tässä auta kuin ajatella positiivisesti ja mennä vaan eteenpäin. Kun lapsi kuitenkin on terve ja päivisin niin hyväntuulinen ja touhukas ja todella liikkuvainen ja energinen. Ehkä juuri tuon liikkuvaisuuden ja temperamenttisuuden takia yöt onkin levottomia. Päivän touhut sekoittaa unen.

Tassuttelua olen kokeillut, ei auta. Miten sitä pystyy lasta tassuttelemaan, kun se ei pysy sekuntiakaan pitkällään. Parempi on vain laittaa lapsi nopeasti pitkälleen ja käydä heti itsekin sänkyyn ja toivoa, että lapsi sinne nukahtaa. Päivät on meillä säännöllisiä ja illat rauhoitetaan ja iltapuuhat tehdään samalla tavalla. Mutta ei näilläkään ole vaikutusta öihin. Niin kuin ei silläkään nukahtaako poika tissille minun viereen vai suoraan omaan sänkyyn. Onneksi välillä on ollut öitä, että poika on nukkunut heräämättä 8-9 tuntia, joten jospa nämä tällaiset yöt alkaisi pikku hiljaa lisääntyä.

Muiden kokemuksia "yöllisistä seisoskelijoista" luen mielelläni!
 
Mäkin kuvittelin joskus, että 1-vuotiaana lapset nukkuu jo läpi yön, mutta totuus on valjennut myös täällä :eek: Meillä on tosin rauhallisiakin öitä ja ei niin useita herätyksiä, mutta yleensä pari kertaa yöllä noustaan seisomaan ja itkemäänkin joskus jos ei noteerata seisojaa! Mutta mäkin olen ajatellut, että tämä on nyt vaihe ( jatkunut n. 9kk iästä) ja loppuu joskus....Täällä ollaan kotiäitinä joten aamulla ei tarvi herätä kellon soittoon! En myöskään osaa muuta sanoa kun, että kyllä se helpottaa ajan myötä..... :hug: :)
 
:wave: Täällä ilmoittautuu myös yhden levottoman nukkujan äiti! Meillä poika jo kohta 1v8kk eli enpäs tiedä koska loppuisi... Lohduttelevat että murrosiässä niitä ei saa sängystä ylös, sitä odotellessa :LOL:

Meillä oltu pienestä pitäen todella huonoja nukkumaan, ei haluaisi nukahtaa, nukkuu vähän ja heräilee, milloin mihinkin. Pienenä oli masuvaivoja, sitten hampaat alkoi vaivata, liikkumisen oppiminen, sairastelut... olenkin ajatellut että jos joskus olisi kaikki hyvin, voisi tuo jopa nukkua koko yön... Jos enää osaa...

Meillä rauhouttui n. 9-10kk yöt jonkun verran, kun siirrettiin omaan huoneeseen ja sitten taas järkyttävän jakson jälkeen kun siiryimme jatkettavaan hieman yli vuoden ikäisenä. Pinnis ahdisti poikaa suunnattomasti!

Nykyisin hyvät yöt menee niin että poika herää kerran ja hipsii itse vanhempien väliin nukkumaan. Huonoina öinä valvotaan sitten koko perhe urakalla... Nykyään kuitenkin pääsääntöisesti vain heräillään vieläkin niin elävänä muistissa ne kammottavat yöt jolloin oltiin hereillä tuntitolkulla, usein nukahdin istualteen poika sylissä kun ei kertakaikkiaan pysynyt hereillä!

Mutta tsemppiä kaikille joiden lapset nukkuu huonosti, se ei ole helppoa se!
 
Hei,

Meillä auttoi se, että isä laittoi nukkumaan ja nousi yöllä jos poika ( 1v3kk ) heräsi sängystään huutelemaan.

Tosin takapakkia on välillä tullut, mutta mielestäni kannattaa käyttää isää siekailematta hyväkseen.

Voimia ja jaksamista kaikille meille
:hug:
 
Joo samaan porukkaan kuulutaan! Poika just vuoden, mutta tätä yöistumista, seisoskelua ja itkemistä on ollut useamman kuukauden. Siitä asti varsinkin kun oppi kävelemään 11-kuisena. Oikeastaan sitä levottomimmiksi yöt menneet mitä enemmän on oppinut liikkumaan ja varmaan poskihampaiden tulokin vaikuttanut... Niin ja herkemmin on äidin puntissakin viime viikkoina roikuttu, että oisko sitä eroahdistustakin? Meillä myös silittelyllä (minä) kyllä yleensä nukahtaa nopeasti yöllä uudelleen, mutta välillä on öitä, että herätään vartin päästä tai tunnin välein uudestaan. Viime yönä pitkästä aikaa nukkui jopa 6 h putkeen, oli ihan juhlaa! Täytyisi saada vaan itsestä kiinni ja laittaa isä hoitamaan uudelleen nukuttamiset öisin ja itse siirtyä vaikka eri huoneeseen nukkumaan, jos sekin auttaisi, ettei poika haista äidin tuoksua. Imetän vielä aamulla, päivällä ja illalla, että kun se joskus loppuu niin ehkä voi öihinkin auttaa, sittenpä sen näkee...toivossa on hyvä elää ja toivottavasti nyt ei tarvi sinne murkkuikään asti odotella parempia yöunia! =)
 
Meilläkin asuu huono nukkuja iältään kohta 15 kk. Tilanne on paljon parantunut sen jälkeen kun maitoallergia löytyi ja osasin itse alkaa diettaamaan. Mutta nähtävästi poika ei tosiaan osaa nukkua koska on aina ennenkin heräillyt. Tällä hetkellä tilanne on kohtalaisen hyvä, poika nukkuu ensin 5-6 tuntia lähes inahtamatta mutta sen jälkeen heräilee 1-2 tunnin välein vaatimaan tissiä. Pääsimme jo niinkin hyvään tulokseen kun tissitys vasta klo 05 mutta sairastuminen sotki yökuvion taas totaalisesti... hiljaa hyvä tulee, kyllä tästä pikkuhiljaa taas päästään eteenpäin.

Esikoiseni alkoi nukkua ilman yöhuutoja joskus 3v kieppeillä muistaakseni... B)
Kun yösyötöstä oli päästy alkoivat "kauhukohtaukset"... Sitten vanhempana hän herätessään yöllä pinkaisi äidin kainaloon loppuyöksi. Nykyisin varsin lahjakas murrosikäinen nukkuja :heart:
 
Kuulostaa täysin tutulta! Helpottavaa lukea, että muillakin on levottomia öitä.. Luulin sen jo johtuvan jostain muusta.
Itse kanssa palaan tammikuussa töihin ja toivon todella, että yöt rauhottuisivat. Meillä mennään yöllä ihan samaan tahtiin. ja välillä saatetaan jopa valvoa n.tunti yöllä, kun poikaa ei vaan väsytä..
Nukutaanko teillä yhdet päikkärit? Ja kuinka pitkät päikkärit? Meillä poika nukkui pitkään vielä kahdet päiväunet, mutta nyt on muuttanut rytmiään yksiin uniin. Tosin nukkuu vaan n. tunnin tai 1½ tuntia.
 
Meillä on tismalleen saman ikäinen poika ja joka yö nousee huutamaan pari kertaa, rauhoittuu ainoastaan kun laskee takaisin pitkälleen ja laittaa tutin suuhun. Tuteja pitää olla yöpöydällä aina vähintään kolme, sen verran lahjakkaasti niitä yön aikaan häviää! Tätä on kestänyt siitä asti kun poika lähti konttaamaan, eli kohta puoli vuotta. Loppua ei näy, jospa sitä joskus nukuttaisiin niitä muitten kehumia kymmenen tunnin unia... Nukkumaan menee tosi hienosti, vie vaan sänkyyn ja itekseen nukahtaa. Tuntuu ihan kun sen pitäs yöllä herätä tarkistamaan että äiti on paikalla. Haaveena ois saaha siirrettyä poika omaan huoneeseen mut ei tämmösillä yöhuudoilla jaksa kukaan juosta toiseen huoneeseen monta kertaa yössä. |O
 
meillä 1 v 7 kk ikäinen tyttö, joka kyllä nukkunut koko ikänsä hyvin. siirrettiin 5 kk ikäisenä omaan huoneeseensa kun havahtui ja heräili meidän läsnäolostamme ja unet jatkuivat hyvinä. muutama kuukausi sitten alkoi yöllä heräileen ja itkemään eikä se mennyt ohi ennekuin olit siellä käynyt ja yrittänyt nukuttaa milloin milläkin.... sitten keksin laittaa yövalon (sellainen pieni lamppu pistorasiassa) ja itkut loppuivat siihen; heräilee varmaan edelleenkin yöllä muttei vaadi ketään huoneeseensa. todennäköisesti pelkäsi sitä pimeää kun sattui heräämään keskellä yötä? nyt iltaisin laitamme yhdessä pupu-lampun seinään ja eikun nukkumaan.... =)
 

Yhteistyössä