Yhtäkkinen runsas verenvuoto alkuraskaudessa

Elikkä minulla oli varhaisultra toissapäivänä koska aiempi raskauteni oli päättynyt keskenmenoon. Olen tänään viikolla 7+6 ja ultrassa kaikki ok ja pieni sydän sykki jo. Eilen pikku paniikin nousi pintaan kun ihan yhtäkkiä kuin tyhjästä ilman minkäänlaista kipua tai epämiellyttävää tunnetta tunsin kun pöksyihin lojahti n desin verran verta. Ehdin jo ajatella että no nyt se tuli ulos, ja etsin kiireesti vessan (olimme lentokentällä) ja laitoin kasan paperia housuihin, sillä veren määrä oli sitä luokkaa että tuli reippaasti farkuista läpi ja viime keskenmenosta päättelin että eipä ihan hevillä sitten lopukaan tämä vuoto. Odottelin millon järkyttävät kivut ja supistukset alkaisivat, muttei niitä loppujenlopuksi näkynytkään. Verenvuoto loppui kun seinään tuon lorahduksen jälkeen eiä sitä tullut edes pyyhittäessä. Yön sain nukkua ilman verenvuotoa ja nyt huomasin että li tullut siteeseen vielä tumman ruskea vuoto, vissiin kuollutta verta, mutta eipä tiputtele nyt enää yhtään. Pelkään mahdollista keskenmenoa mutta kummalliselta keskenmenolta vaikuttaa. Maanantaina pääsee neuvolaan vasta ultraan, mutta kovasti haluaisin tietää onko kellään muulla ollut samankaltaisia kokemuksia? ja onko päätynyt keskenmenoon?
 
Minulla kävi täysin vastaava juttu viikolla 7. Verta tuli runsaasti ilman kipuja, ja vuoto myös lakkasi kuin seinään. Kävin ultrassa, ja lääkäri totesi kohdussani ison hematooman eli mustelman. Sanoi, että hematooma lisää kesenmenon riskiä ja neuvoi ottamaan viikon verran suht rauhallisesti (ei vauhdikkaita jumppia, raskaita nostoja tms.). Viikon päästä menin uudelleen ultraan, hematooma oli vielä jäljellä mutta pienentynyt. Ja raskaus jatkui onnellisesti loppuun asti.
 
Voi miten ihana kuulla pauliina35! En malta odottaa ultraa, kaikkihan on aina mahdollista, mutta jotenkin ei kuitenkaan tunnu siltä että olisi keskenmeno tulossa. Ei sieltä tullut muuta kun juoksevaa verta eikä kipua ole. Luulen että itsellänikin saattaa olla sama vika, saa nähdä.
Mistäköhän tämmönen hematooma voisi johtua? Kai senkin joku aina aiheuttaa?
 
Viimeksi muokattu:
En enää muista, kertoiko lääkäri mahdollista syytä hematoomaan (lapsi nyt jo 3 v =)), mutta ymmärtääkseni se on suht yleistä, ei siis mikään superharvinainen juttu. Minullakin vuoto oli tosiaan vain juoksevaa verta ja sellainen "hulahdus". Vahvasti minäkin veikaisin, että sinulla on sama juttu kyseessä. Toivotaan, että kaikki on hyvin ja tsemppiä ultraan!
 
Mulla oli joskus viikolla 8 vuotoa säikähdin sitä ihan hirveesti, lähin heti terkkariin sieltä lähetti kättärille ja siellä tutkittiin mutta mitään ihmeellistä ei löytyny, ultrattiin ja pikkusen sydän kovasti siellä sykki:) nyt menossa rv 26. Sano tuolla kättärillä et voi tulla tuollasta selittämätöntä vuotoa joskus eikä sille syytä välttis löydetä.
 
Mulla tuli Rv 16 selittämätöntä vuotoa, menin heti päivystykseen (siskon mies lääkäri, joka sano että heti ultraan.) Siellä katto sormilla kohdunsuun tilanteen, kaikki näytti olevan hyvin, kunnes ultras ja sano että kohdunsuu lähteny sisältäpäin reippaasti avautumaan. Antoi olettaa, että muuta mahdollisuutta ei ole kuin keskenmeno. Passitti kotiin ja sano että sitten kun keskenmeno alkaa tule sairaalaan kun noilla viikoilla voi olla jo tosi kivuliasta. Raskaus jatkui loppuun asti täysin normaalisti, meillä terve 1v7kk poika ja hällä jo pikkusiskokin :) Tsemppiä ultraan :)
 
vierailija
Tämä on jo vanha ketju mutta ainakin itse sain tästä lohtua, kun koin vastaavan yhtäkkisen lorahduksen rv 12. Olin juuri tullut ekasta ultrasta, missä kaikki oli hyvin ja menin kauppaan. Yhtäkkiä luulin pissanneeni housuun mutta housujen päältä kokeillessa käsi meni vereen. Ei kipuja missään vaiheessa. Lähdin siitä sitten neuvolaan varmana, että se raskaus oli siinä. Ultrassa kuitenkin sykki edelleen ihan normaalisti sydän ja ihana terkkari myös odotti, että nähtiin vauvan liikkeet. Myöhemmässä ultrassa selvisi, että minulla oli verisuonikimppu heti kohdun suulla ja todennäköisesti se oli vuodon syy (vuosin vähän enempi verta myös synnytyksessä mutta muuten vuoto ei uusinut). Terve vauva syntyi maailmaan viikolla 40+2 ja tuhisee tuossa vieressä nyt jo 5kk ikäisenä. Eli jos vielä joku muu lukee tätä ketjua, niin raskaus voi jatkua ihan normaalisti loppuun asti vuodoista huolimatta. <3
 

Yhteistyössä