Kannusta lasta monenlaiseen oppimiseen – 4 vinkkiä kauppareissulle!
Päiväkodissa työskennellessään tutkija Jonna Kangas huomasi, että vanhemmilla oli tapana lyödä herkästi lukkoon oman lapsensa oppijaprofiili. Vanhemmat sanoivat: ”Meidän poika on hidas oppimaan” tai ”Meidän tyttö on fyysinen oppija.” Oppiminen ei kuitenkaan tapahdu vain näin.
– Alle kouluikäisen oppimiselle parasta olisi, jos häntä ei leimattaisi, vaan häntä kannustettaisiin kehittämään erilaisia oppimisen taitoja, Jonna sanoo.
Aikaisemmin puhuttiin oppimistyyleistä, kuten kuulemalla tai tekemällä oppimisesta, mutta nykyään ajatellaan, että tietyn tyylin leimaaminen lapseen saattaa rajoittaa oppimista, ei auttaa.
– Lapsen kognitiiviset ja motoriset valmiudet kehittyvät tässä vaiheessa niin hurjaa vauhtia ja hyppäyksittäin, ettei yhden oppimistyylin suosiminen kannata.
Esimerkiksi pieni, joka vielä keväällä ei malta keskittyä, saattaa kesän jälkeen olla valmis ihan toisenlaiseen työskentelyyn. Jonna toivookin, että vanhemmat olisivat avoimia omassa lapsessaan tapahtuvalle kasvulle ja antaisivat tilaa lapsen oppimiselle. Ja vaikka isosisko olisi oppinut asian tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että sama toimisi pikkusiskolla.
– Sisarusten vertailua ei voi välttää vanhempana, mutta se pitää tehdä positiivisuuden kautta.
Jonna haluaa näyttää omille lapsilleen, että hän on yhtä innoissaan kummankin tyylistä tehdä asioita.
– Esikoisellani oli maailman kaunein kynäote, kun hän oppi pitämään lusikkaa ja syömään itse, mutta ihailen myös nuorimmaiseni ronskia tapaa pitää lusikkaa ja kerron sen myös hänelle.
Opitaan kauppareissulla!
Arki on täynnä hyviä oppimistilanteita. Ostoksilla voi harjoitella esimerkiksi valintojen tekemistä. Jonna Kangas neuvoo neljä vinkkiä arjen oppimistilanteeseen:
1. Suunnitelkaa yhdessä
Tehkää lasten kanssa yhdessä kauppalista, jossa on korkeintaan 5 artikkelia. Anna lasten osallistua suunnitteluun: ”Mitäs tänään laitettaisiin kasvissosekeittoon?”
2. Anna lapsen oivaltaa
Ohjaa kaupassa lasten huomiota, kun etsitte listan asioita. Auta lasta keskittymään yhteen asiaan kerralla: ”Tämä on vihannesosasto, mutta missähän olisi kurkku?” Jos lapsi löytää banaanit, muistuta uudestaan: missä olisi kurkku?
3. Sanoita oppiminen
Puhu ääneen omaa päättelyäsi: ”Nyt pitäisi löytää makaronit. Löytyisivätköhän ne tuolta riisin vierestä?” ”Nyt en löydä popcorninjyviä. Pitääpä kysyä apua myyjältä.”
4. Treenaa valintoja
Valintojen tekeminen on lapselle joskus vaikeaa. Sitä kannattaa harjoitella. Anna lapsen valita esimerkiksi, minkä herkun hän haluaa karkkipäivänä tai minkä mallisen pastan hän haluaa päivälliselle. Auta lasta pohtimaan eri vaihtoehtoja.
Jaa oma kokemuksesi