*Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2010-2011* (päivityspyynnöt yksityisviestillä)




Tervetuloa kaikki keskenmenon jälkeen plussanneet keskustelemaan ja jakamaan ajatuksia/tunteita tänne. Täällä tuetaan toinen toisiamme ja autamme aina kun vain osaamme. Kysy siis rohkeasti mieltäsi askarruttavista asioista!

Mikäli olet uusi ja haluat listalle, ole kiltti ja kerro tietosi niin voin lisäillä sinut mukaan! Upeaa raskausaikaa!

Poistan odottajista ne, joiden laskettu aika on mennyt noin kuukausi sitten. Kun saat vauvan, laita tietoja yv:llä, niin pääset synnyttäneet-listalle.








(Nimi........ikä........synnäri.........km/tm......mones lapsi)


2010



JOULUKUU


28.12.
annimanni......24v......(?)......KM 05/07,11/07,03/08......2.
31.12.
manna......28v......PHKS(?).......KM 02/10....................2.


TAMMIKUU 2011


3.1.
Tuittu-......27v......TAYS......TM 1/10.......................1.
6.1.
vappupommi......37......TAYS......KM 1/00.................1.
13.1.
icefairy......23v......NKL......KM 02/10........................2.
22.1.
Taffo82......28v......LS......KKM 02/10.......................1.
23.1.
Inkaliina-83......26v......TYKS......KM 06/08, 11/09......2.
Pipana85......24v......KAKS......KM 02/10...................2.
26.1.
Toive81......29v......TYKS......KM 10/07 ja 01/08 03/10....2.


HELMIKUU


1.2.
Bonustehtävä.....32v......TAYS......KM 01/06, 12/09, TM 3/10......4.
3.2.
Onnellinen x5.....36v......KHKS......KM 08/02, 01/09, 11/09, 01/10....5.
Miukkari......31v......HYS......KM 02/09.......................1.
6.2.
Henkari......21v......K-HKS......KM 02/10, KU 04/10......2.
12.2.
Repa......30v.......KOKS......KM 02/07,TM 08/09..........2.
13.2.
Nassi84......26v......TAYS......TM 01/10.....................2.
22.2.
tillukas......30v......TYKS......KM 05/09, 08/09, 11/09, 02/10 ja 05/10...2.
23.2.
Viuhtis......29v......TAYS.......KM 12/06, 11/07, 02/08 ja 7/08......2.
27.2.
sasuma.......21v......VKS......KM 01/10......................1.
25.2.
Peppioliina.....27v......L-PKS......KM 01/10, 04/10.......2.
LA ?
Kätsy......22v......KOS/NKL......KM 10/09, 02/10, 04/10, 05/10......1.


MAALISKUU


(LA?)
Adalaine......28......TAYS......KM 04/2010........2.
OmaKääryle......23......NKL......KM 05/2010......1.
28.3.
katjahei......25v......KAKS......TM 02/10...........1.


HUHTIKUU


26.4.
syyslaulu......31v......KOKS......TM 09/00, TM 12/08, KM 12/09......3.
(LA?)
kevätäiti......23v......OYS......KM 09/09.......2.


TOUKOKUU


19.5.
Catalia......31v......KOS/NKL......KM(ES)01/10...........2.
25.5.
Diipeli......23v......?......KKM 10/08..........................2.
28.5.
Minsku82......28v......PS......KM 07/10.....................2.


KESÄKUU


11.6.
Harhaanjohtaja......27v......LS......KM 10/01,KKM 12/08, KM 02/09, 07/10.........................................................3.


HEINÄKUU


1.7.
Nallekarkki......26v......KOS/NKL......KM 6/10, 7/10, 8/10, 9/10......3.
10.7.
durasel......?......?......KM 03/10......?
22.7.
Anna-79......31v......?......KKM 08/10......1.
Vaavimasu......?......OAS......KM 08/10......?


ELOKUU


23.8.
Tirlittan1968......?......JS......KM 04/10......2.





Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
KPKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus


 
Viimeksi muokattu:
SYNTYNEET

2010

kanella.....(La 27.2).....11.2.10.....48cm.....2770g.....

tinttamaaria....(La 12.3.)...8.3.10....48,5cm...3500g....

MLL.....(La 17.3.).....19.3.10.....54cm.....4610g.....

BabyHope...(La 13.3.)...19.3.10...49,5cm...3290g...

kellopeliappelsiini...(La 5.4.)...30.3.10...50cm...3580g...

nanakuu...(La 28.3.)...9.4.10.....49,5cm...3505g...

Jääkyynel....(La 6.4.)....30.3.10....46cm....2710g....

Empuuu.....(LA 21.4.).....22.04.10.....51cm....3980g...

JulyForJoy....(LA 2.7.)....10.6.10....49cm....3290g....

Oliivitar....(LA 20.6.)....10.6.10....49cm....3830g....

Omenaruusu....(LA 1.7.)....1.7.10....56cm....3810g....

Huisi.....(LA 11.8.).....5.8.10.....52cm.....4150g.....

zanz.....(LA 13.8.).....18.8.10.....52cm.....3930g.....

marsa22.....(LA 2.9.).....2.9.10.....47cm.....3025g.....

kreta.....(LA 30.8.).....1.9.10.....53cm.....3526g.....

primrose.....(LA 2.9.).....10.9.10.....53cm.....4160g.....

Hupu07.....(LA19.9.).....16.9.10.....51cm.....3300g.....

Eelis.....(LA 15.9.).....30.9.10.....54cm.....4460g.....

sintsu78......(LA 3.11.)......3.11.10......44cm......3200g......

Lumi-Marja......(LA 29.11.)......19.11.10......50,5cm...3926g......

jääräpää......(LA 3.12.)......7.12.10......50cm......3560g......

Orchidx2......(LA 24.12.)......21.12.10......49cm......3450g......

Minky......(LA 1.1.)......???......52cm......3500g.......


2011

BlondeMonsoon.....(LA 6.1.).....16.1.11......54cm.....3670g.....





ENKELEISTÄ SEURAAVAT KERHO
Synnytyksen jälkeen on mahdollisuus jatkaa jutustelua rauhassa kerhon puolella, pinon nimi on Enkeleistä seuraavat. Kaikki toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi! Kerho vaatii salasanan, jota voit tiedustella Vimpula 05 ja 07:ltä yv:llä.


Raskaudesta humoristiseen tapaan a la Frizzante:
1. Vessassa kannattaa käydä tarkistuksella aina, kun mitä tahansa lorahtaa pöksyihin, tai siellä tuntuu jotain märkää, tai edes hiukan kosteaa. Tarkistuksia ei kannata unohtaa myöskään silloin, kun mitään edellä mainituista ei ole havaittavissa.

2. Raskauden ajaksi kannattaa kaikki muut kuin valkoiset alushousut työntää kaapin perukoille. Muut värit häiritsevät ikävästi erilaisten eritteiden tarkastelua. Myös vessapaperin on hyvä olla täysin valkoista.

3. Jos mikä tahansa oire katoaa, kannattaa vaipua epätoivoon. Jos esim. rinnat ovat normaalisti arat ja yhtenä päivänä eivät olekaan, niitä kannattaa tunnustella, tökkiä ja puristella niin, että ne lopulta ovat taas hellänä.

4. Jos ilmaantuu mikä tahansa oire, kannattaa se välittömästi googlettaa. Ei tarvitse käydä läpi montaakaan linkkiä kun jo löytää todisteita siitä, että juuri tämä oire on jollakulla ollut ensimmäinen merkki keskenmenosta tai muusta ikävästä.

5. Jos saavuttaa jonkun rajapyykin (esim. rv 12), kannattaa taas kääntyä netin puoleen. Hyvin helposti löytää kertomuksia, jotka palauttavat sinut maan pinnalle (esim. keskenmenot viikoilla 14, 16 ja 18).

Edelliset keskustelut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1833793-keskenmenon-jalkeen-plussanneet-syksylla-10-paivityspyynnot-yksityisviestilla/
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! Laitoin talvipinon pystyyn, koska talvihan se nyt on, ei auta kieltää :)

Pikkuhiljaa alan huhuilemaan uuden päivittäjän perään, mulla siis kuusi viikkoa laskettuun aikaan, joten mitään kiirettä tässä ei vielä ole. Helppoahan se homma täällä on, ohjaan sitten kyllä yksityiskohdissa seuraavaa :)

Kiitos tillukkaalle (en muuten saa boldattua enkä hymiöityä tuolta sivupalkista, mur) perätila-kokemuksen muistutuksesta, tiiänhän mä ettei tässä vielä mitään hätää ole, mutta kun alla on sektio-kokemus niin pelottaa, miten tässä käy..

BM ja Putti poksuvat 34+0 *POKS*
 
Korkataas ny uusi pino, kiitos BlondeMonsoon!

Kopsasin toisesta pinosta laiskana kuulumiset:

Ulrassa käyty! Pienellä kaikki rakenteet kunnossa, ja niskapoimu normaali, jotain millin luokkaa. Vastasi rv 12+0, mutta koska neuvolan mukaan on rv 11+3, ei heittoo tullut viittä päivää vaan neljä joten laskettu pysyy 13.6.
Siellä pikkuinen nukkui, piti napanuorasta kiinni käsillään, ja oli laittanu naaman eteen sen loppuvaiheessa heräs ja alko pyörimään, ei vissiin tykänny kun häirittiin
Seuraavaks äitipoliaika parin viikon päähän, jollon lääkäri katsoo kohdunkaulan tilanteen ja otetaan neuvolanäytteet. Tässä raskaudessa mun ei neuvolalääkäriin tarvitse mennä kertaakaan, mikä on hyvä koska se on niin kovakourainen täti että vois saada pahaa aikaan kätilönkin mukaan. Mitä vähemmän ronkitaan, sen parempi vauvalle. Rakenneultra tuli tammikuulle, ja voi olla että siinä välissäkin joku lekuriaika on. Nyt vasta on KUNNON seurannat! Sanoi että pitää soittaa heti jos jotain pientäki kremppaa tai vuotoa tulee.
Mutta nyt tosiaan näyttää että kaikki on hienosti!

Harhis ja Hippiäinen 11+3
 
Hienoa Harhis!

BM Lumi-Marjan vauva taisi olla hiukan kevyempi ;)

ON Paikat on ennallaan, pikkuhiljaa saa rasitusta lisätä. Seuraava kontrolli kahden viikon päästä. Mutta, jotta asiat ei liian hyvin olisi, seuraava aika tulee ennenkaikkea kasvukontrollin takia. Masunympärys oli vain 25+5, reisiluu 26+3, pää päivillään. Painoarvio oli onneksi 942g, normaali on kuulemma 900-1000g. Jos pieni jatkaa kasvuaan tuolla käyrällä, kaikki on ok, mutta jos kasvu hiipuu, en tiedä, mitä sitten tehdään. Viimeksi masu on noin viikon jäljessä päätä...

Olisi jo riittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Mun on pakko vähän tulla avautumaan nyt, ärsyttää niin paljon uutisointi Johanna Tukiaisen keskenmenosta (vai "keskenmenosta")! Kyse on kuitenkin asiasta, joka koskettaa tosi kipeästi MONIA naisia... Että aikuinen ihminen, olkoonkin sitten Tuksu itse tai mikälie joka noita juttuja kirjoittaa, kehtaakin pelleillä asialla joka on monille ihan totta. Jos Tuksu tosiaan olisi jo yli kuukausi sitten ollut kolmannella kuulla ja (mahdollinen keskiraskauden) KM vasta tapahtunut, niin epäilen että olisiko tosiaan juossut miehen perässä pitkin Lappia nähtävyyksiä katselemassa + hotellissa saunomassa ja porealtaassa löhöilemässä... En minä ainakaan noin vaan jälkivuodon kanssa olisi porealtaaseen mennyt. ÄRSYTTÄÄ! Toki jokainen kokee KM tavallaan, mutta että ihan lehdessä pitää kertoa, että "ei harmita, kun saahan niitä lapsia lisää myöhemmin"! Olkoon raskaus ja km aito tai feikattu, niin multa ei nyt kyllä sympatioita irtoa. Ei varmaan pitäisi provosoitua näin, mutta kun miettii, miltä keskenmenot (ihan alkuvaiheenkin) on itsestä tuntunut, niin ei auta kun suututtaa :ashamed:
 
Kätsy,No se nainen nyt ei täysillä hiihtele,mitä lie kupolissa liikkuu...:|
On se sokrurasitus ihan hyvä juttu,ite jouduin siihen tässäraskaudessa siks että nykyjään kaikki yli 25v joutuu. Ite hiukan kans aattelin et mielummin en menis,mut nyt kun selvis että siinä tosiaan on häikkää niin oon ihan tyytyväinen että se tuli ilmi. Ihan senkin takia että tietää olevansa sitten suuremmassa riskissä sairastua siihen vanhemmalla iällä.
Mutta ei se mulle mitään muutoksia tuonu ruokavalioon kuitenkaan,joskaan nyt ei voi vetää mitään hirveitä mättöpäiviä. Mut saa sitä joskus herkutellakkin;)Mut tokihan sitä toivois ettei tarvis pistellä ja kaikki olis kunnossa,joten toivon sulle puhtaita tuloksia!!

Tillukas,No johan nyt pukkaa...toivotaan että kaikki kuitenkin reilassa koon puolesta,ei ainakaan kuulosta kauheen hälyyttävältä.

Repa ja säynävä 28+5,joka tasaseen potkuttaa....
 
Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok! Sanoi laittavansa tasan viikon päästä lähetteen taysiin johonkin yliaikaisuuskontrolliin vaikka yleensä se tehdään vasta viikolla 41 kun mulla siis viikon päästä rv 40 johtuen taipumuksesta todella nopeeseen synnytykseen. Tänään siis rv 39 ja ultran mukaan laskettu aika jo neljän päivän päästä.
Flunssasta en ole vielä toipunut ja nyt on joitakin päiviä jomottanut puoli päätä ja epäilen itse poskiontelontulehdusta mutta kun kävin yleislääkärillä niin ei antanut antibiootteja:kieh:. eli täällä nyt sitten särkyineni ihmettelen...olisin halunnut saada itseni kiuntoon ennen synnytystä.
 
Kiitos kaikille onnitteluista:flower:

Huomasin, että tuolta syntyneiden tiedoista puuttuu syntymäpäivä. Elikkäs Nuppunen syntyi 19.11.2010 ja muut tiedot onkin oikein :)

Kotona on vauvan kanssa menny kaikki oikein hyvin. Vaikka vähän yöllä valvottaakin, niin se ei ole käynyt ollenkaan jaksamisen päälle. Ne yön hiljaiset tunnit kahden vauvan kanssa on ollu lähinnä sellaisia, että olen nauttinut olosta ihan vain kahden vauvan kanssa. Toisiamme tuijottaen ollaan vietetty jo monta tovia ja eihän tuota ihanuutta voi muuta kuin ihailla. Sen sata kertaa on tullut mieleen, onko tämä vauva nyt ihan oikeasti meidän ja olemassa.

Kaikkea hyvää jokaiselle. Voikaa hyvin ja pitäkää lippu korkealla :) Jatkan varmaan pinon seuraamista, eihän täältä heti osaa kokonaan erkaantua :)

Lumi-Marja ja niin kovin rakas "Helmi"-Nuppunen 6 päivää
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän siinä sitten kävi, että narahdin sokereista :/ Yhden tunnin arvo oli reilusti koholla ja 2 tunnin arvo siinä hilkulla. Paastoarvo oli sitten hyvä... Terkkari oikein soitti aamulla, ja kysyi että olinko se varmasti minä joka eilen kävi rasituksessa, ettei ole väärälle henkilölle kirjattu labrassa tuloksia. Joo-o, minähän se :) Ihmetteli, että miten voi olla kun ei ole mitään oireita, paino on vasta +2kg eikä sukurasitustakaan ole. Ja lähtö-BMI vaan ihan muutaman himpun yli sen 25. Mutta näin kävi, jää joulusuklaat syömättä - ainakin niissä mittasuhteissa missä olen tottunut niitä kiskomaan :D

Kätsy ja Möyris 27+4
 
Kätsy: Ensinnäkin, joon nuo lööppijulkkisten "raskaudet" ottaa päähän. Saihan se Marika Fingerrooskin keskenmenon muka sillon, kun siihen iski salama, voi hyvää päivää. Seiskapäivää repii juttua ihan mistä vaan, ja valitettavasti tuon tyyppiset lööpit myy, totuuttahan niissä ei ole piiruakaan..

Sitten, tuo sokerirasitus. Sehän voi näköjään tulla kelle vaan se rd, mulla oli ekassa raskaudessa häikkää paastoarvossa ja nimenomaan maitosokeri oli ilmeisesti se, mikä aiheutti. Eli mitään herkkuja en edes kaivannut, ja piti lopettaa esim. viilin syönti kokonaan. Nyt sitten taas tässä raskaudessa oli rasitus ihan ok. Oon syöny suklaata ja muuta herkkua ehkä enemmän, ku yleensä muutenkaan ja paino on noussu kuitenki maltillisesti, vielä ei oo kymppi täynnä.
Joten ei se taida olla ku huonosta tuurista kiinni, eikä se automaattisesti tarkota, että sairastuu myöhemmin diabetekseen, tuo on joku raskaudenaikainen "häiriö", eikä hyvillä normaaleilla elämäntavoilla kovin todennäköisesti siis saa 2-luokan diabetesta myöhemminkään.

Lumi-Marja: Juu, en laittanut päivämäärää, kun en tiennyt varmaksi, kiitos päivityksestä :) Ja hienoa, että teillä on siellä lähtenyt hyvin sujumaan, onnea vielä kovasti :heart:

jääräpäälle tsemppiä flunssan kanssa ja toki loppuajoillekin, tuohan on hyvä uutinen, ettei tarvi yliaikaiskontrollia sitten oottaa liian kauan!

Täällä on poika edelleen pylly kohti ulostuloa :( oon yrittäny muutaman netistä löydetyn ohjeen avulla jumpata pientä kääntymään, toistaiseksi tulokset ei ole vakuuttavia. Ei tässä muuten mikään kiire olis, mutta oma vointi huononi melkoisesti kääntymisen myötä, hengittäminen on hankalaa ja liikkeet tuntuu paljon epämukavemmilta, kuin aiemmin vauvan ollessa pää alaspäin.

BM ja Putti 34+1
 
Kätsy,No puskistahan se mullekkin tuli toi rd,kun mun bmi on 20 ja vaikka papalla oli 2.tyypin diabetes,ei sitä lasketa sukurasitteeks kun ei oo lähisukulainen. Esikoinenkin paino vain 3400g vaikka oli 2.viikkoo yliaikanen. Mulla kaikenlisäks kaks ekaa arvoo tosi hyviä ja sit pomppas se kolmas. Raskaanahan se sokerin imeytyminen on muutenkin ns.heikompaa (en nyt osaa oikeita termejä,mut kuitenkin keho toimii erilailla). No kotona arvot on kuitenkin ollu ihan priimaa,joten ei täs kummempia muutoksia. Se rasitus on aina keinotekonen,äärimmäinen tilanne.

Jääräpää,Luin just jostain että ovat tutkineet ettei ne antibibiootit tehois siihen poskiontelotulehdukseen,et paranis yhtähyvin itekseen jos ei sit oo bakteeriperänen,mikä on harvinaisempaa,meinaan et jos se lekuri oli sillämielellä liikenteessä. Toivotaan nyt että paranet pian:hug:

Lumi-marjan kuulumisia kiva kuulla:wave:
 
Mulla sattui koko viime yön maha joten en saanut nukuttua. Vatsa oli kivikova läpi yön eikä taukoja tullut. Eli sellaista kivutonta supistusta ja ne kivut ilmeisesti oman tulkintani mukaan ovat ruuansulatusongelmia. mulla on tuo ruuansulatus renkannut koko raskauden. Maha on kyllä kovilla kun juon paljon tuoremehua ja syön sitä tuplarautaa. Jotenkin liharuokakin on nykyään vaikeasti sulavaa. Jostain syystä samanaikaisesti noiden kipujen kanssa tulee sitten se mahan kovettuminen (supistus). Saa nähdä miten ens yö menee.

Tänään rv 39+1
 
Kiitos uudesta pinosta BM!Toivottavasti kyytiläinen kääntyy itsekseen vielä!Mulla kanssa ihan ihme pelko jos HyytiKyppynen onkin perätilassa,eikä käänny..On niin vaikea hahmottaa tyypin olemusta nahkayksiössään..

Harhis ihania ultrakuulumisia!Musta on ihanaa että pääsen vielä kerran kurkkimaan masuun ennen kuin tyyppi tulee ulos!

Lumi-Marja mukava että jaksat tulla kertomaan kuulumisia!Ja hurjasti Onnea koko perheelle!

Kätsy multa tulis NIIN paljon painokelvotonta tekstiä Tuksusta ym että huh huh,ymmärrän hyvin sua..

Sokerirasituksesta:Mulla on ollut nuorena hurjasti ongelmia verensokerin kanssa ja siksi olivatkin neuvolassa ihan varmoja että saan tuon RD:n,kun vielä verenpaineet ja turvotus ovat olleet vaivana alusta asti.Mutta niin vain kävi että kaikki arvot oli rajojen sisällä,hyvin niukasti kylläkin mutta huh,olin tosi iloinen!Tsemppiä aiheen kanssa painiville.

Jääris: Toivottavasti olisivat oirehet lähdön tunnelmia!Uutisia odotellessa..

Taffo ja HyytiKyppynen 32+4
 
Kiitos uudesta pinosta!

Äitiysloma alkoi! Tuntui hieman haikelta, olisin voinut olla pidempäänkin töissä -tai siis tuntui siltä. Nyt kun on kaksi yötä ja päivä välissä, olen aivan sippi....tuntuu että stressi laukesi, olen nähnyt hirveästi unia töistä, kai se alitajunta tyhjää aivoihin tilaa uusille asioille :D Eli varmaan ihan sopivaan paikkaan tuo loma alkoi. Mutta tosiaan tämän viikonlopun vietän ihan sohvalla makoillen valmistruokia syöden..... Lista tehtävistä asioista odottaa ensi viikkoa. Jos tämä alkava flunssa sitten helpottais myös...

Julkkisraskausksista: musta on jännä miten esim. marai lund pystyy piilottelemaan raskauttaan pitkälle ja sitten esim. sarasvuot "jää heti kiinni" äitipolilla.... ELi kyse on siitä haluaako asian itse julkiseksi vai ei. Eli kävinhän minäkin tavallinen duunari omilla rahoillani siellä niskapoimututkimuksessa, enkä mennyt julkista kautta. Sinänsä julkinen ja yksityinen puoli on ihan ok, mut jos oikeasti halusi julkisuutta välttää, se onnistuis kyllä. No, se siitä.

(.) Vauva potkii välillä aika mojovasti ja oman uniasennon löytyminen on välillä vaikeaa. Tuntuu että vatsanahka on niin venynyt että siihen vähän sattuukin. Supisteluja ei silti ole varmaan ollenkaan, kävelylenkillä vähän kovettuu mut ei oikein muuta.

Kummalla kyljellä muuten teidän onj parempi olla? Tämä vauva on selkä vasemmalle ja vasemmalla en voi kauaa olla, parempi oikealla eli siellä missä ne kädet ja jalat on.

vappupommi 34+4
 
Kiitos taas uudesta pinosta :)

Laiska kopsaa toisesta ketjusta...

Töitä vielä viikko, sitten talvilomat ja sitten alkaa virallinen osuus :D Koitan saada nyt aikaiseksi pikku hiljaa niitä vauvanvaatteita kaivamaan esille, ullakolla ovat pestyinä, mutta silitystä ehkä osa kaipaa.

Neuvolaan keskiviikkona 32+0, onkin jo sitten kuukausi edelliseen aikaan.Sitten käydäänkin 2 viikon välein.

Hui kamala kun huomaa miten aika juoksee, en olisi vielä millään valmis luopumaan mahasta :) Tää kun tulee olemaan meidän vimonen lapsonen, kaksi riittää meille ja ollaan heistä sitten enemmän kuin kiitollisia :heart: Ei meistä taida olla enää kolmanteen koittajiksi kun ollut aika henkisesti raskaita pettymyksiä. Ja näilläkin meidän vanha talo täytyy mukavasti :) Ei riitä muuten kaikille oma huone ;) Mutta toisaalta ihanaa kun kohta sen tuhisijan saa syliin, ainoa miinus tässä odotuksessa on täysin nää kamalat hormoniheittelyt!En ole tosiaankaan ollut täysin oma itseni vaan pinna ollut tooooosi lyhyt :(

Mutta keskiviikon neuvolaa odottaen :)

Toive81 ja Sintti 31+4
 
On siinä ja siinä et varaanko huomiseksi yksityiselle ajan ultraan kun huomasin siellä vielä yhden illta-ajan olevan vapaana. Tämä epätietoisuus jäytää kauheesti. Oon koko raskausajan pelännyt jotain (esim. istukan ennenaikaista irtoamista) ja nyt tuo pelko sen kun tiivistyy ja taas on tullut ajatus että onkohan tuo istukka kunnossa. Liikkeitä kyllä tulee tarvittava määrä tunnissa vaikkei napakoita olekaan mutta pelkään että olen joillakin varomattomilla liikkeillä saaanut jotain irtoamista aikaan. Kuulostaa varmaan typerältä nää mun pelot mutta nyt ihan lopppumetreillä silti vielä pelkää että joku menee pahasti pieleen. Se etten ole päässyt kunnon ultraan loppuraskaudessa harmittaa, olisin niin tahtonut jonkinlaisen kokoarvion kun on tuo rd:kin ja tuosta laskeutumisesta jotain tietoa ja tarjonnasta yleensä. Istukkavirtauksetkin olis kivat tietää että ovatko kunnossa (näkeekö ne muuten tavallisella 2d-ultralla vai tarvitaanko siihen jotkin hienommat laitteet kuten 3d tai 4d-ultra?). Minä en ole aikaisemmissa raskauksissa tajunnut pelätä mitään tällaisia vaan asiat ovat menneet omalla painollaan paljon rennommin.

Ja isäntä ei ymmärrä mun paineitani yhtään...äskenkin sanoi otsa kurtussa et sais nyt sit jo tulla ettei täs jouda vartoomaan kovin kauaa (menisi siis töihin ja harrastuksiinsa mutta oon sanonut et pysyy lähimaisemissa koska ei tiedä koska lähtö tulee). Minä en kuitenkaan voi sille mitään että vauva antaa odottaa itseään...vaikkei vielä ole kyllä edes laskettu aika.

Tänään rv 39+3
 
Toive juttei, että tämän jälkeen olisi lapsiluku täynnä. Minä eilen miehelle juttelin, että josko vielä yksi... Ei järjen hiventä kyllä, kun noita suppareita on ollut niin esikoisesta kuin tästäkin ihan tarpeeksi ja ne keskenmenot ja kaikki muu pikkukiva, mitä projekti-pikkukakkoseen on liittynyt. Lupasin ja vannoin, että vaikka kuinka haikailisin, kolmeen jätän teot, lupasin, että tavallinen auto riittää meidän perheelle. Ei mies suorilta tyrmännyt, sanoi saman kun esikoisen aikanakin: Katsotaan sitten, kun tämä on tullut, kuinka arki kulkee. Talohan meillä käy "pieneksi" jo tämän syntyessä ja lapset päätyvät aikanaan samaan kamariin, mutta meneehän ne monta vuotta samassakin. Itse olen saanut oman huoneen riparikesänä, enkä kauheaa vääryyttä koe kärsineeni.

Jääris Niin ne liikkeet vaimenee loppua kohti, kun vaavi ei vaan enää mahdu möyrimään ja vesikin alkaa hiljalleen vähetä. Ymmärrän, että stressaat, mutta koita nyt jaksaa viimeiset tunnit/päivät/viikot. Omakohtaisesti sanoisin (loppuvaiheesta), että mitä kamalampi olo, sen vähemmän aikaa on jäljellä. Jos aamulla on sellainen olo herätessä, että olo on tukalampi kuin aiempana 9 kuukautena yhteensä, mukaanlukien edellinen päivä, ei lähtöön ole enää montaa päivää aikaa. Esikoinen hiljeni tuossa vaiheessa todella vaisuksi ja syntyi 5 päivää sietämättömän tukaluuden alkamisen jälkeen (39+6). Istukka oli ensiluokkainen: kalkkeutumaton, ehjä, verekäs ja juuri ihanteellisen painoinen. Eli epäilen vahvasti (henkistä) tuskaisuuttasi synnytyksen ensimerkeiksi.

Onnea Vappupommi loman alkamisesta! Ja siitä kylkisyydestä: Periaatteessa vasemmalla kyljella on parempi olla, mutta vasemman puolen liitokset on niin kipeät (etenkin lonkka), ettei sen päällä kärsi olla.

28+0
 
Hei vaan kaikille. En ole käynyt pinoilemassa aikoihin, olikohan viime kerta rakenneultran tietämillä elokuussa. Täytyy lukea edellinen pino lävitse ajan kanssa, kun ehdin. Kiitos BM tästä uudesta pinosta. :)

Onnea Lumi-Marjalle pienokaisen johdosta. :flower:

Oma raskaus on mennyt melko leppoisasti. Sokerirasituksessa tuli käytyä rakenneultran jälkeen ja se oli ihan normaali. Neuvolatädin kysymyksiin olen voinut vastata jatkuvasti, että hyvin olen voinut. Pelottavan hyvin. Ei supistuksia eikä huomattavaa turvotusta. Närästykseen eivät enää renniet ja gavisconit auttaneet, joten lääkäri määräsi reseptillä tehokkaampia närästyslääkkeitä ja ne ovat olleet pelastus.
Vasta 3 viikkoa sitten alkoivat nivuskivut(?) vaivaamaan. Jos päivän aikana on tullut seisottua tai käveltyä, niin se näkyy illalla ankkamaisena kävelynä ja tuntuu ikävänä kipuna alhaalla.
Viime viikolla oli toinen lääkärineuvola (synnytystapa-arvio) ja pikkuisen kooksi saatiin ultralla vähän vajaa 2500 grammaa. Syntymäpainoarvioksi lääkäri antoi 3500-4000 grammaa. Toivottavasti ei mene kovin pitkälle yli lasketun ajan, jottei menisi kovasti yli neljän kilon. Raudan syönnin aloitin viikolla 32+, kun hb oli 104. Oikeasti täällä aloitettaisiin raudan syöminen vasta, kun hb on alle 100, mutta mietinnän jälkeen th sanoi, että voisin alkaa sitä jo syömään. Minulla paino on noussut tasaisesti noin 500 g/vko (viimeksi 750 g/vko) ja 10 kiloa on nyt yhteensä kertynyt.
Täällä on vähän pelkoja ilmassa ja olen miettinyt kuuluisiko niistä puhua terveydenhoitajalle vai varaisinko ajan neuvolan kautta psykologille? Jostain sisältä tulee pelko, että pikkuinen olisi kärsinyt hapenpuutteesta tai että synnytyksessä menee asiat pieleen ja pikkuinen vammautuu pysyvästi. Toisaalta taas hoitoalustaa, vaunuja sun muuta ostaessa mietin mielessäni, että käyttääköhän näitä kukaan vielä tammikuussa vai kuoleeko tämä vauva. Positiivisena mietin, että jospa tavaroille olisi käyttöä viimeistään parin vuoden kuluttua, jos onnistumme raskautumaan uudestaan. =/ Miehelle olen asiasta muutaman kerran maininnut ja hän ei tahdo ymmärtää tätä minun pelkoani. Onko teillä muilla ollut samanlaista pelkoa? Järjellä ajateltuna nämä pelot ovat turhia, sillä mitä niitä etukäteen murehtimaan, mutta silti sitä miettii mielessään pahimpia vaihtoehtoja.
Pystyn samaistumaan hyvin jääräpää sinun pelkoosi, sillä itseäkin mietityttää tuo istukan toimiminen. Onneksi sinulla ei ole enää kauaa odotusaikaa jäljellä. Toivottavasti kaikki menee hyvin. :hug:

Viesti oli nyt aivan pelkkää omaa napaa, kun tuota aikaa viime postauksesta on vierähtänyt. Anteeksi siitä. Jospa tässä loppuraskaudessa koittaisi valpastua, kun alkaa omassakin kropassa tapahtua jotain eikä ole enää pelkkää tylsää keskiraskaus-odotusta. :)

Tuittu- ja Tiitu 35+0
 
No enpä minä mitään ultraa taas varannutkaan kun joku kerkisi ennnen mua nenän edestä varaamaan sen ainoon vapaan ajan. Soitin kuitenkin tänään neuvolaan ja pääsin sydänääniä kuuntelemaan sinne. Ihan oli normaalit äänet. nyt täytyy taas pitää pää vaan kylmänä hermoilusta. Torstaina varsinainen neuvola taas ja silloin onkin sitten virallinen la eli rv 40. Sen verran edistystä tapahtunut että nyt vauva kai olisi kiinnittynyt että saa kuulemma mennä istuma-asennossa sairaalaan sitten kun aika koittaa.

Tuittu- mulla kyllä riittää kans pelkoja moneen lähtöön...viimeks eilen tosiaan kun taas mietin niitä istukka-asioita niin tuli ajatus että mitä tässä suotta valmistelemaan mitään kun ei tiedä jaksaako vauva nämä loppumetrit mahassa jos vaikka istukka ei toimi kunnolla. Eli samantapaisia pelkoja :hug:
 
Tuittu ja muutkin pelkääjät: Kyllä ne taitaa jonkinmoiset pelot kuulua asiaan. Itsellä myös kaikenlaista lopunajan ajatusta, tuntuisi tietenkin aika karulta, jos näin pitkälle päästyä jokin meniskin pieleen loppuraskaudessa tai synnytyksessä. Välillä katson tuota esikoistakin ja ajattelen, että on sulaa hulluutta näitä lapsia tehdä, kun sitten saa lopun elämäänsä pelätä kaikkea mahdollista.

Tiettykin, jos pelot alkaa haitata elämää (itsellä välillä tuntuu, että menee liian syväksi), niin kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä neuvolaan, koska sitä kautta pitäis järjestyä pääsy perhepsykologille, jonka luona voi käydä joko itekseen tai kumppanin kanssa. Toinen osapuoli ei välttämättä aina voi ymmärtää sitä pelon laajuutta, kun se asia ei suoraan hänelle tapahdu. Ei-synnyttävät kumppanit saavat sen kunnon huolen kantaakseen vasta, kun lapsi on konkreettisesti läsnä elämässä.

Asiasta toiseen, vielä muistuttaisin siitä, että päivitysvastuu olisi hyvä siirtää jouluun mennessä seuraavalle halukkaalle :attn: Oma ehdotukseni on tietenkin sellainen henkilö, jolla laskettu aika keväämmällä tai peräti kesällä. Ja tosiaan, vaikeeta hommaahan tämä ei ole ja neuvon tietty alkuun!

BM ja (edelleen) perätila-Putti 34+5
 
Hellurei :)

Meillä oli tänään neuvolalääkäri, ja kaikki näytti ihan hyvältä. Hiivatyyppistä mönjää kuulemma emättimessä, sain määräyksen käyttää kuurin jotain hiivalääkettä. Sopii, vaikka mitään oireita ei kyllä olekaan :) Sf-mitta oli 24 cm, eli ala- ja keskikäyrän välistä, ihan kuten aiemminkin. Lääkäri sanoi, että vauva tuntuu käteen ihan tavalliselta. Että jos en olisi huoltani vauvan koosta ilmoittanut, niin ei hänellä olisi mielessäkään käynyt että vauva olisi liian pieni. Olkoon sitten, en jaksanut ruveta ruinaamaan kasvukontrollilähetettä ä-polille, seuraava neuvola on kuitenkin jo kahden viikon päästä ja sitten pääsee sf-mitan kasvua näkemään paremmin, nythän se on mitattu vasta kahdesti. Painoa on tullut yhteensä 1,2 kg lähtöpainoon nähden, mutta yhteensä kyllä enemmän, kun laihduin siinä alussa niin paljon.. Että jos siihen alimpaan painoon vertaa, niin on sitä kuutisen kiloa ehtinyt kertyä :) Nyt n. 400g/vko. Hemppa oli nyt 111, eli taidan pikkuhiljaa aloittaa rautatankkausta ottamalla rautaa joka toinen päivä. Katsotaan, miten nousee loppua kohti, josko sitten tarvitsee lopussa ottaa joka päivä. Meilläkin on se raja 100, mutta mielummin aloitan kevyesti raudalla nyt jo, kun eipä siitä mitään haittaakaan ole :) Aiemmin en ole suostunut rautaa syömään, kun on hemppa kuitenkin ollut sen verran hyvä, yli 130, vaikka meidän neuvolantäti oli sitä mieltä että rautaa KAIKILLE puolivälistä lähtien. Mutta että semmoisia kuulumisia neuvolasta :)

Sain eilen sen verensokerimittarin, ja kotimittaukset vaikuttaa ihan hyvältä. Olen tehnyt hyvin tieteellisiä kokeita itselläni, ja syönyt vähän karkkia aterian yhteydessä.. Heti huomaa että sokerit pompsahtaa ylös! :D Ei siis herkkuja mulle... Vaikka raja-arvoissa muuten pysyvätkin, niin karkki on se mikä nostaa. Leipää (tummaa) voin näköjään syödä maltillisesti ja ihan tavallista jugurttiakin jonkun verran. Naposteltavat vaihtui nyt sitten suklaasta ja toffeesta porkkanoihin, mutta mikäs siinä, terveellisempäähän sen on muutenkin :D Ainoa, mitä tuossa diabetesruokavaliossa pohdin, on se suositus että raskausdiabeetikot söisi n. 1600-1800 kilokaloria päivässä, ja mun mielestä se on TOSITOSI vähän. Jos ajattelee, että vauva kuluttaa jo vajaat parisataa kilokaloria, ja omakin peruskulutus on hiukan enemmän nyt kuin tavallisesti, niin mun mielestä noi rajat on ihan hullut! Mun tavallinen ruokavalio on sellasta 2200 kcal/vrk, ja painoa sillä tosiaan tullut ihan maltillisesti, niin kyllä oudoksuttaa noin matalat suositukset... Tosin porkkanoita ja muita diabetesruokavalioon sopivia juttuja saa syödä aaaaika paljon, jos niistä haluaa tuon kilokalorimäärän saada :) Onko kenelläkään muuten tietoa, voiko porkkanoita syömällä saada liikaa A-vitamiinia? On meinaan mun himojen kohde tällä hetkellä...

Ja sitten noista peloista! Löytyy! Mä en vieläkään osaa kuvitella että me saataisiin oikeasti vauva. Siis ihan kotiin asti, kyllä mä tiedän että se vauva siellä kohdussa on, mutta jos mä ajattelen ensi kevättä, niin en mä nää vauva-arkea, vaan ensiajatus on se, että silloin on käynnissä yrityskierto satakolkytkaks eikä yhtään vauvaa :/ Mä kanssa sitä synnytysasfyksiaa pelkään (vaikka se ei olekaan kovin tavallista), ja nyt raskausdiabeteksen myötä ihan vaan pelkään että se vauva kuolee mataliin verensokereihin (joka nyt on vielä harvinaisempaa). Ja omalla kohdallani pelkään että ponnistan itselleni aivoverenvuodon (jota siis terveille, nuorille ihmisille tapahtuu todella usein... Not :D )

Kätsy ja Möyris 28+2
 
Kätsy,porkkanoissa ja muissa kasvikunnan tuotteissa se A-vitamiini on sellaisessa muodossa että yliannostuksen vaaraa ei ole...ei siis oo muutenkaan haitallinen siinä formaatissa. Mulla on sama himo! Porkkanoita vois vetää vaikka kuin:pKohta varmaan oranssi:D
Ja toi kalorimäärähän on ajateltu niin,et rd odottajalla olis painossa tarkkailtavaa...mut ei se mullekaan riitä se 1800 kalorii... rasvaa vaan napaan,siin ei oo hiilareita;)
Ja vinkkinä,et liikunta,pienikin...auttaa laskeen tota aterianjälkeistä arvoa huimasti. Mulla ihan vartin rauhallinen käppäily tiputtaa arvoa lähes luvattoman paljon....et jos tulee vedettyä aterialla vähän enempi hiilaripitosta,niin ei muuta kuin lenkkivaatteet niskaan tai siivoilua yms.

Pelot,Mulla kanssa jatkuvasti takaraivossa kytee et vielä joku voi mennä pieleen... ehkä eniten pelkään et pikkunen ei olekaan terve syntyessään.

Esikoinen sairastaa... nousi ma-ti vastasena yönä korkea kuume,ja eilisen oli vielä lähes 39,mut tänään ei ollut kun 37,2 aamusta ja ihan hyvältä näyttää edelleen. Mikä lie,kun ei mitään muita oireita,ei nuhaa tms.
Valvottu on jälleen ja sisällä kun kökitään,alkaa ahistaa. Nyt kun ei liiku juurikaan,saakin yhtäkkiä kattoo mitä suuhunsa laittaa,ettei sokerit pompi.

Repa ja säynävä 29+4
 
Viimeksi muokattu:
On ihan p:stä palstailla tuolla heinäkuisissa, koko ajan joku tippuu matkasta. :( Sama oli kyllä edellisellä kerralla huhtikuisissa. Eli aika herkillä viikoilla mennään. Täytyy vain toivoa, että menee kaikki hyvin...

Mulle vois lisätä sairaalaks SAS/TYKS

Anna+Urmas 6+4
 
peloista... on lohduttavaa että muutkin pelkää. Juuri nyt, tässä hetkessä en palkää, kun vointi on ok ja vauva liikkuu ensimmäiseksi aamulla ja viimeiseksi illalla, mutta siten yleisesti pelkään. Kun minulle toivoteltiin "hyvää äitiyslomaa ja ihanaa vauvakevättä" - oli kasvoillani hymy ja kiitos sanoin, mutta takaraivossa ajatus että miten sitä voi noin sanoa, voihan olla että vauva kuolee ja mulla ei ole mitään vauvaa eikä kevättä. Silti olen ostanut vauva tavaroita jne odotan pääsääntöisesti innolla, mutta silti pelkään :'( en pelkää synnytystä,, sen suhteen mulla ei jostain syystä ole mitään toivetta tai pelkoakaan, toivon vaan että me molemmat siitä hengissä selvitään. Ihan sama leikataanko väliliha, sektoidaanko, mitä puudutetta lykätään tai kuinka kipeä olen, imetänkö vai enkö.....

No, nyt suklaata syömään niin mielikin piristyis.....

vappupommi 35+0
 

Yhteistyössä