** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.9 **



- o d o t t e l i j a t -
cilia...............................LA 4.3.2012............TAYS
Pööppis..........................LA 6.3.2012.............
Neiti80...........................LA 23.4.2012..........SeKS...Kaksoset
Katrin79.........................LA 29.4.2012..........
Amanda77......................LA 2.5.2012............
tiNpPa............................LA 8.5.2012.............KÄT/HP
marjutan........................LA 11.5.2012............KÄT/hp
Nurva............................LA 11.5.2012............NKL
Helmi-Orvokki..................LA 16.5.2012..........
GK30.............................LA 18.5.2012...........
essi79............................LA 20.5.2012...........
Tuittis............................LA 22.5.2012...........
Maarua...........................LA 27.5.2012...........
riesa79...........................LA 1.6.2012............
-U-................................LA 9.6.2012............
Sara_78.........................LA 10.6.2012..........
Hannah78.......................LA 14.6.2012...........KÄT
birdcherry.......................LA 21.6.2012...........TAYS
myymeli82......................LA 21.6.2012...........KOKS
Kaneli74..........................LA 27.6.2012..........
Almeja............................LA 29.6.2012..........TAYS
Kippi...............................LA 30.6.2012..........
Brita...............................LA 3.7.2012............
Maanu............................LA 4.7.2012............LS
RauRau...........................LA 30.7.2012..........
Hansman.........................LA 31.7.2012.........ulkomaat
Minnianna........................LA 3.9.2012...........TAYS
iinastiina..........................LA ~15.9.2012......
Ronjaliina........................LA ?
Tunafish-78.....................LA 21.11.2012
neitipippuri......................LA 24.11.2012
ginger-lemon-honey.........LA 24.11.2012




- j a k a u t u n e e t -
2012
lallaa77 05.03. (39+3) Poika
Samirja 15.03. (37+1) Poika 2720g, 47cm, pipo 30,5cm

Tervetuloa jatkamaan vauvapuolelle:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsi-kasvaa/vauvat-0-12kk/2009076-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vauvautuneet/

2011
Kaapo80 14.1. (33+0) Tyttö 2240g, 43 cm
Smi 14.1. (41+2) Tyttö 3055g, 47 cm ja pipo
Rae34 28.1. (38+3) Poika 3600g ja 53 cm
Siukuki 28.2. (41+5) Tyttö 3700 g, 52 cm
Linda 2.4. Tyttö
talitintti80 5.4. klo 7.47 (40+0) Tyttö 2924g, 47cm
Anna-79 26.6. Poika 3095g, 49cm
Olivia-79 9.7. klo 18.24 Tyttö 3438g ja 50cm
Sannuli79 18.7. klo 12.55 (41+0) Tyttö 3360g ja 49 cm
aamuyö 20.7 klo 15.23 Tyttö. 52 cm, 3998 g
viu 22.7. klo 00.45 Tyttö 3780 g, 49 cm
zalea 22.7. klo 20.31 Tyttö, 3010g, 48,5 cm. (37+4)
Mma Ramotswe 10.8.2011 klo 21:20 Poika (42+0) 55cm ja 4660g :flower:
zipuli 10.8. (41+0) Poika 04:07, 52 cm ja 3525 g, pipo 35cm
Tuulia80 20.8 klo 18.36 Tyttö (40+2) 3905 g, 51 cm ja pipo 35 cm :flower:
Marienna 22.8.2011 Tyttö (40+3) 3650g, 51cm ja pää 33cm.
Ainomieli 25.8. Poika 4100 g ja 54 cm :flower:
Arminen 2.9.2011 Tyttö (39+4) 3530g, 50cm.
tömpsis 21.9.2011 Tyttö (41+6) 3005g, 50cm.
RR 5.10.2011 Poika 4106g ja 52cm.
Joanmi 8.10.2011 Poika 3010g, 48 cm.
sgt 21.10.2011 Tyttö 2660kg 46cm
Pol82 25.10.2011 Tyttö 3860g, 51,5cm.
Tuiskuli 29.10.2011 Tyttö 2970g, 50cm.

Poikia 7 Tyttöjä 17

2010

Poikia 11 Tyttöjä 6

2009

Poikia 10 Tyttöjä 10



Vanhoja pinoja

** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.6 **
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1868362-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-6-a/
** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.7 **
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1893439-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-7-a/
** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2031162-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-8-a/
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää alkanutta vuotta!

Ja sitten kommentoimaan. Tekstiä onkin tullut vaikka millä mitalla, vaan nythän tää sujuu näppärästi, kun voi olla eri ikkunoissa auki viime pino ja tämä :)

Ihan ekaks Lallaa kiitos vakuutusmuistutuksesta. Tuli ihan puun takaa ja deadline onkin ylihuomenna. Netissä en enää voinut hakemusta tehdä, mutta konttorilla onnistuu. Sinne siis jonottamaan. Äippäpakkauksesta olen saanut myönteisen päätöksen ja nyt odottelen postin lippusta. Äippärahan hakeminen on viel duunista kiinni, mutta ennen joulua ilmoitin, että tällä viikolla mä tarttisin ne päivämäärät tietooni yms.

Tuittis mulla tosiaan kaveripariskunta aikoinaan lähetettiin lapsivesitutkimukseen liian ison pään takia, mutta koska molemmat vanhemmat on isopäisiä, ni se oli vain periytyvä ominaisuus.

Liikkeistä mä tunsin aika myöhään eli jotain 20+. Mutta sen koommin ei ole potkutonta päivää ollut. Ja nyt toi kaveri tosiaan pyrkii nahasta läpi, niinku joku sanoi. Siis ihan tosi inhan tuntuista... odotan näkeväni jonku avaruusolion joku päivä puskevan läpi. Tai sitten tuntuu siltä kuin myyrä tekis kolojaan... siis yök. Kaveri on hengannut jo pidempään raivotarjonnassa, joten potkut ja kaivautumiset tulle aina tuohon oikean alimman kylkiluun tienoille. Paitsi kun käy kylelleen makaamaan, ni sitten sitä kaivautumista tapahtuu oikeassa kyljessä. Mä tunnen liikkeet parhaiten istuessa, kun maha menee kasaan ja pikkumies hermostuu tilanahtaudesta. Myös ruokailun jälkeen on spurttia.

Yölliset mahakivut, mulla pissahätä tuntuu vatsakipuna.

Mammajooga mä oon menossa tänne
Tervetuloa liikkumaan äitien iloiseen joukkoon! | Vauvaperheiden hyvinvointikeskus
Kun se sijaitsee näppärän yhteyden päässä töistä ja kotiinki pääsen joten kuten. Aika yleisesti noi jumpat on huonoihin aikoihin. En mä ehdi töistä minnekään neljäksi enkä edes viideksi. Tuollakaan ei tarvi sitoutua mihinkään ja kertamaksuilla ajattelin maksaa. Ilmottauduin kyllä ryhmään, mutta vain tammi-helmikuuksi. Pelkään jo valmiiksi sitä, että jumppailu on kuolettavan tylsää, mutta oon niin kauhuissani lantiopohjalihasten löystymisen puolesta, että siksi aion kestää. Niillä ei valitettavasti ole nyt ohjelmistossa mammatanssitunnit...

Hyvä kirjavinkki birdcherry!

Matkailu just oltiin kaupunkilomalla. Lentämisen kestää mainiosti, kannattaa vaan heti pyytää tyyny, niin voi tukea selkää. Muuten kaupunkilomailuu sujuu kyllä, mutta miehelle voi olla vaikea taapertaa tarpeeksi hitaasti ja ymmärtää, että puolentoistatunnin taaperruksen jälkeen on PAKKO pitää vähintään puolen tunnin istumatauko. Ja että "mennään bussilla sinne päin ja etitään siellä sitten joku kiva ravintola" ei ole loistoidea kahden tunnin taaperrusrupeaman jälkeen, kun ON JO nälkä. Eli siis kerran pääsi itku. Mun puolustukseksi on sanottava, että siinä vaiheessa olin ollut jaloillani 4,5h kahta 5min istumataukoa lukuunottamatta ja tuli tosiaan tuo äskenmainittu ehdotus. JA mun väsymyskynnys oli ylitetty jo kaksi kertaa.
Ja lentokentällä tyynesti mentiin erikoismatkustajien jonoon turvatarkastuksissa, ettei tarvinnut ylenmäärin jonotella. Kukaan ei valittanut.

Tervetuloa uusille!

Samirja ja Potkupallo (alias Alien) 26+5
 
Samirja, kiitos uudesta pinosta! :)

Samirja ja Lallaa, multa meni ihan ohi toi kirjoittelu vakuutuksesta? Tarkoitettako syntymättömän vauvan vakuutusta? Me just pohditaan sen ottamista. Todennäköisesti otetaan. Ootteko te ottamassa? Miten muut?

Tuittis, me käytiin 4D ultrassa yksityisellä jo ennen rakenneultraa. Kimmoke tuli sukupuolitietoa enemmän siitä, että halusin vaan käydä vielä perinnöllisyyslääkärillä ultrassa. Käytiin siis Felicitaksessa, jossa käytiin hoidoissakin. Mitään erityistä syytä ei ollu ja eihän se mitään varmuutta annan terveydestä, mutta silti halusin pientä lisävarmuutta. Sukupuolitietokin tuli sitten varmana kaupan päälle. Maksoi kyllä maltaita (170e). Mitään haittaa sikiölle siitä tuskin on? Toisaalta 4D-ultra olisi kivoin vasta myöhemmillä viikoilla, jolloin näkee vähän enemmän, miltä vauva näyttää. :) Tuolloin rv 19 katsotaan enemmän rakenteita.

Lallaa, mammajooga tekis kyllä hyvää! Taidan jossain vaiheessa siirtyä sinne myös. :)

Tänään oli neuvola ja kaikki vaikutti hyvältä. Painoa on kyllä tullu rutkasti alusta… Nyt pitäis kyllä katsoa vähän enemmän syömistä, mut miten se onkin nyt entistä vaikeampaa? :) Sain Kelan paperit ja täytin heti innolla! Päätin ottaa pakkauksen (mieheltä tosin vielä kysymättä :) )

Hauskaa, että meidän vauvat syntyy tänä vuonna! Hyvää ja mahakasta uuden vuoden alkua kaikille! :)

Amanda ja Sulo 22+5
 
apuvaa.. taas on pää pipi eikä toi paracetamol edelleenkään auta, niinkun ei oo auttanu ennenkään.. onko muilla ollu tällasia monen päivän/jopa viikon kestäviä melkein migreenimäisiä päänsärkyjä? huomenna on kyllä soiteltava lekuriin, jos ne osais jotain tehä, kuulin et panacod on ainoa toinen lääkevaihtoehto mut neuvolan lääkäri ei halunnu sitä mulle määrätä.. pää hajoaa ja alkaa oikeesti käydä hermoillekin tää, ja voi mun miesparkaa...

myymeli82 & pikkunen 15+4
 
Loistokasta alkavaa vuotta!

Töissä taas... Olisin kyllä aika helposti voinut jäädä kotiin hengailemaan kahden viikon loman jälkeen, mutta tosiasiassa siellä ehkä olisi tylsempää, kun mies ei ole kotona ja suurin osa kavereista töissä.

Vakuutuksista - joo me otettiin syntymättömän lapsen vakuutus, kun se sitten kattaa *kaiken*. Meillä on perhepiirissä ollut jotain esimerkkejä siitä, kun jotain menee alkuvaiheessa vähän pieleen, joten tuli mukavampi olo, kun tietää ettei ainakaan rahaosuudesta tartte sitten kaiken muun huolen lisäksi murehtia. Lisäksi olen kuullut tarpeeksi juttuja Marian/Haartmannin päivystyksistä - meillä on yksityinen lääkäriasema ihan vieressä, joten sitä sitten käytetään, jos on tarvis. Tavallaan on tosi synkkää olla vakuutuspelotteluiden panttivankina, mutta... jospa itsensä kipeeksi maksamalla vaikka saisi taikauskoisesti ostettua terveyttä :D (Todellisuudessa haluaisin luottaa julkiseen terveydenhuoltoon ja käyttää sitä, mutta käytännössä...)

Viesteile sitten Amanda, jos aiot kurvata Shantiin!

myymeli82 - älä sitten säikähdä, jos lääkäri tarjoaa hätäavuksi Diapamia. Yhdellä kaverilla oli toistuvia päänsärkyjä ekassa raskaudessa ja mulla jumahti selkä pari kuukautta sitten. Molemmilla kerroilla Paracetamolista seuraava vaihtis on tosiaan ollu Diapam - ei tietenkään pitkäaikaiseen käyttöön eikä ihan pienistä natinoista (itse en sitä kuitenkaan käytännössä joutunut kokeilemaan). Mutta lääkkeiden kanssa enemmänkin tekemisissä oleva kaveri selvitteli asiaa ja se on tosiaan sen verran vanha ja testattu lääke, että sitä uskalletaan käyttää toisin kuin uudempia ja yleisesti käytetympiä (ja normaalimman kuulosia). Ja joka tapauksessa - ota nyt ihmeessä lääkäriin yhteyttä, ei kannata turhaan kärvistellä!

Hehee - mulla syömisen vähentäminen onnistuu nyt luonnostaan! Mahaan ei mahdu ruokaa, kun joku punkee vastalaukkua keuhkojen tienoille. Painoa on varmaan silti tullut ihan tarpeeksi taas, odotan innolla neuvolaa viikon päästä :whistle: Juhla-aikaan on ollut aika höllät ranteet esim suklaan suhteen ja sitähän ei tartte paljoa mahtuakaan!

Samirja - tuo kävelytahtien eriytyminen on todella rasittava ilmiö. En jaksaisi millään jatkuvasti huomautella miehelle, että se painaltaa taas sellaista vauhtia, että mä en kertakaikkiaan pysy perässä. Ja mulla ottaa luonnolle kulkea perässä kuin aasialainen vaimoke! Niinpä yleensä ankkuroidun käteen, jotta muistamme molemmat mun tahdin :D ja itse asiassa parin kuukauden marinat ovat tuottaneet tulosta. Nyt käy kyllä myöskin jo niin, että melkein jokaisessa ylämäessä joudun pysähtymään ja hengittelemään supistukset pois.

No niin, nyt vielä kaksi ja puoli päivää töitä ja sitten pitkää viikonloppua. Hyvinhän tää sujuu :D

Lallaa ja Pikkuinen ... 30+6! Ohhoh!
 
Samirja - saitko Haikaranpesästä niiden ylimääräisten/vapaaehtoisten valmennusten aikataulua keväälle 2012? Meille tuli kutsu ja paperit jo pitkälti viime vuoden puolella, joten aikataulutkin olivat viimevuotisille kursseille...

Mitä mieltä muuten olette synnytyslauluasiasta? Samirja taisi siitä jotain mainita jossain vaiheessa? Ajattelin kärttää miehenkin mukaan tuonne Vox Silentiin ensimmäiselle kurssille (myöhemmät voivat olla liian myöhään :D).
 
Lallaa sain jotain Haikaranpesän papereita ja niissä jotain puhuttiin noista vapaaehtoisista kursseista, mutta en muista että olis ollut mitään aikoja... sain ne silloin marraskuun lopulla. Tarkistan asian kotona. Minusta niissä mainittiin myös synnytyslaulu.

Toi Vox Silentiin kurssi olis mahtava. Ehdin jo huolestua, että en mä voi mennä, kun tosiaan en ehdi töistä klo 17 mihinkään, mutta kas, toi kakkoskurssi alkaakin mun ekana äitiyslomapäivänä!

Syntymättömän vauvan vakuutus on nyt haettu (mikäli mies vie paprut tänään). Eikä sille tullutkaan hintaa 550e vaan kaikkien muiden vakuutusten ansiosta sen hinnaksi tippuu 370e/vuosi. Ja ihan kivahan se on, että pankkibonuksilla saa vuodessa yli 300e noista vakuutuksista alennusta.

Tuolla kuukausipinossa on jo siirrytty imetysliivikeskusteluun. Ne on jotenki aina vähintään kuukauden edellä mun ajatuksia... Ei kai niitä vielä voi ostaa, kun ei oo hajuakaan minkä kokoiset rinnat on 3 kuukauden kuluttua? Ehtiihän sitä sitten (jepjep, kuten ton vakuutuksenkin...). Samoin siellä keskustellaan lastenhuoneen sisustamisesta. Meillä kotona on kyllä yksi "ylimääräinen" huone, mutta se on meidän kirjasto / telkkarihuone. Kai siitä joku päivä tulee lastenhuone, mutta ei kuitenkaan vielä ainakaan vuoteen. Kyllä sinne lapsen vaatteet ja sänky mahtuu, mutta ei sitä leikkikamariksi tarvitse muuttaa vielä pitkään aikaan. Vai milloinkohan vauvaa pitää alkaa nukuttaa omassa huoneessa? Siis milloin telkkari pitää siirtää olohuoneeseen? hmmmm.

Samirja ja Potkupallo 26+6
 
lallaa7 kiitos varoituksesta.. mulla on muutakin pakollista lääkitystä, joten sinällään ei säikäytä, mutta kun oon tarkoituksella jättänyt rauhoittavat ja unilääkkeet raskauden takia pois kokonaan niin tuntuu hieman hullulta että pitäis päänsäryn takia diapamia syödä :O

no joo.. tää aamu alkoi taas päänsäryllä, ja mua väsytti niin kamalasti etten saanut aikaiseks nousta ylös et oisin varannu lääkäriajan.. no, huomenna on noustava, ei näitä jaksa enää..
 
Kiitos Samirja tsekkauksesta, täytynee tosiaan soitella perään. Miksihän ne ei voi laittaa tietoja nettiin... Me päästiin mukaan ensimmäiseen lauluryhmään, kaksi kertaa kolmesta virallisen äitiysvapaan puolella. HUI. Toisaalta tuntuu siltä, että oisin kypsä kotiin jo ihan saman tien, toisaalta on edelleen täysin käsittämätöntä, että meidän perheessä on IHAN KOHTA kolme henkeä (ja lemmikit tietty :)).

Pääkaupunkiseutulaiset (tai täällä tammikuussa käymään tulevat), huomasitteko tän: Qiamon ja Beibamboon pop-up-shop? Me ollaan ajateltu ekoja vaatteita vuokrata Beibamboolta, joten kiva päästä hiplailemaan malleja livenäkin.

Hehee, enpä ole imetysliiviasiaa kauheasti minäkään ajatellut. Meillä on myös yksi huone, joka pitäisi raivata tavalla tai toisella vauvalle. Luin joskus jonkun kolumnin, jossa noin teini-ikäisten lasten isä kirjoitteli kodinjärjestelyajatuksiaan. Hän totesi, että jos jotain voisi tehdä toisin, niin pikkulapsiajaksi olohuoneeseen olisi järjestetty iso lelulaatikko, johon roinat voi tunkea, kun niillä ei leikitä. Jotenkin ihastuimme ajatukseen: riippuu tietty lapsesta, mutta oishan se kiva, että leikit leikittäisiin siellä, missä muutkin ovat. Ja olisi myös kiva, että sen samaisen alueen saisi joskus välillä raivattua niistä leluista. Nykyisten perheenjäsenten siisteysinnon tuntien on parasta järjestää se lelujen säilytys mahdollisimman lähelle leikkipaikkaa, niin on edes etäisesti mahdollista, että säilytystilaa joskus käytetäänkin. Mutta olemmeko tehneet jotain konkreettista vauvan huoneen eteen? Eipä kyllä :) Ja koska se pikkutyyppi alkaa nukkua omassa huoneessa? Ei aavistustakaan :D Se kai riippuu tapauksesta?

Lallaa ja P-I poksuttelee viikkoja 31+0

ps. Nyt on tullut raihnaus (vihloo, kolottaa, ahistaa): olisi pakko päästä liikkumaan, mutta eihän töiden lisäksi jaksa tehdä MITÄÄN :ashamed:
 
tää kävi nyt sit sairaanhoitajalla päänsärkyjen takia.. laitto fysioterapeutille.. sain jopa tälle päivälle ajan sinne :O lääkäri sanoi että mitään lääkettä ei määrätä.. luojan kiitos enää ei tartte juurikaan oksennella..

myymeli82 & maha-asukki 15+6
 
Terkut rakenneultrasta!

Sissillä kaikki osaset paikoillaan ja kätilön sanoin, "jos tuo ei ole poika, syön karvalakkini". :) Äidin intuitio osui siis oikeaan isän jäädessä arvauksessaan toiseksi. Nyt sitten poikien nimiä miettimään - ei ole ihan helppo rasti. Tytölle löytyisi niin paljon enemmän jo vuosia haaveissa pyörineitä nimiä. Hmm.. Tässähän tämä työpäivä sitten menee.. :whistle:

Minulta ultrattiin samalla koko alavatsa kipujen takia, eikä mitään syytä löytynyt. Uutena oireena minulla on kivuliaat krampit pissalla käymisen yhteydessä. Ilmeisesti mitään ei voi tehdä eikä syytä tiedetä - nice.. :headwall:

Tuittis ja Sissi (vai pitäisikö muuttaa sisuksi?) 20 + 1
 
Tervepä terve kaikille!

Kiitos uudesta pinosta ja toivon kaikille pinossa oleville että sujuisi odotusaika iloisesti eikä tulisi kenellekään huonoja uutisia! Lallaakin on jo huimilla kymmenviikoilla menossa! Se vähän niin kuin loppusuora jo aukeaa! SariP ei ole tainnut ilmoitella kuulumisiaan.

samirja: näkyykö sinulla jo vatsanahan läpi selvästi liikkeet? kantapää, kyynärpää…?

Amanda kyseli vakuutuksesta. En usko että otetaan, on aikas kalliita ja meilläpäin toimii julkinenkin terveydenhuolto kohtalaisesti ja terveysasema on ihan lähellä. Mutta jos asuisin jossain isossa kaupungissa niin saattaisin harkita.

Mitenkäs Helmi-Orvokki, Tuittis, essi79? Mitkä on tunnelmat muilla samoilla päivillä olevilla? Itse kävin rakenneultrassa ja siellä se muksu kölli. Ranteet ja nyrkit oli kyllä leveät niin kuin isällään että liekö tuo muksu sittenkin poika? Tytöksi olen tähän asti ajatellut. Ei kysytty tarkemmin, voihan se olla että tulee itäsaksalaisen kuulantyöntäjän näköinen tyttö. Veljenpojasta tiesin heti rakenneultran kuvasta että poika on ja sanoin sen kaikille kovaan ääneen. Oli sen verran miehekäs hartia silloin kuvassa.

Meikäläinen muuten oksentaa vieläkin aamuisin, mutta onneksi se menee parissa minuutissa ohi. Ihme että voi näinkin pitkään jatkua. Ruoka maistuu ja rajusti, painoa on tullut alusta jo 10 kg!!! Ja herkkuja en syö vaan ihan tavallista ruokaa mutta valtavia määriä. Päivällä töissä lounaan lisäksi monta välipalaa hedelmiä ja kun tulen kotiin niin on jo niin nälkä että silmissä sumenee. Välillä pitää keskellä yötäkin herätä syömään...

Hyvää vointia ja hyvää uutta vuotta kaikille! Ai niin ja tervetuloa kaikki uudet!

GK30 ja mönki 20+5
 
Pikaisesti tulin kysymään vielä noista liikkeistä; mulla tähän asti tuntunut joka päivä aika railakastakin jumppaa, mutta eilen ei juuri mitään ja tänäänkin tosi vähän. Että voiko ne tuntemukset vähentyä tolleen? Ilmeisesti vauvalla on vielä aika hyvin tilaa möyriä ilman että huomaan edes, mutta silti.. huolestuttaa aina välillä.

Mä muuten ilmoittauduin myös Haikaranpesään :)

marjutan ja Muru 21+5
 
Meillä on hieno Haikaranpesäjengi koossa :) Toivottavasti kaikki päästään sinne ja ihan kaikille toivon myös myönteisiä synnytyskokemuksia.

Tämä tuli mieleen siitä että - iiiks - kävin lukemassa kuukausipinoa. Mullahan la on aika alkukuusta ja siellä ne kaikki jo puhuu sairaalakassin pakkaamisesta, synnytyssuunnitelmista ja pelkoklinikoista! Apua, mä en ole vielä yhtään tollasissa fiiliksissä. Yleensä olen malttamaton ja aika tuntuu matavan, mutta eihän nyt vielä pysty ottamaan tollasiin kantaa! Ja vielä kun joku puhui jumiin jäämisestä ja vauvalle huonosti käymisestä, niin kohta mäkin alan pelätä :| Synnyttäminen kun on ajatuksena ollut mun mielestä lähinnä kiintoisa - siis varmasti kivulias ja raskas kokemus, mutta jostain syystä olen ajatellut, että kyllä se varmasti onnistuu kokeneiden kätilöiden avustuksella ja hyvässä hoidossa... Mutta onhan se myös aika hasardia puuhaa, jos aattelee, miten suuri muutos se on vauvalle ja miten vähän kokemusta äipällä on aiheesta.

marjutan - käsittääkseni vauvoilla voi olla hiljasempia kausia, mutta jos se jatkuu, niin kannattanee ottaa neuvolaan yhteyttä. Onko sulla doppler? Mä oon jo pakannut sen pois, kun aktiviteettia tuntuu olevan mahassa, mutta kaivelin sen kuitenkin juuri pari päivää sitten esiin taas, kun tuli *tunne* :ashamed:. Jumputuksen kuuleminen rauhottaa :)

Mukavia rakenneultrakuulumisia GK ja Tuittis, niin se aika kuluu :) Toivottavasti Tuittiksen krampit hellittävät. Ootko huomannut mitään yhteyttä liikkumiseen tai liikkumattomuuteen, venyttelyihin tai hengittelyihin tms? Entä auttoiko fysio myymelin oloa?

Mulle on ilmaantunut rintalastan alareunan kipuilu. En tiä, osuuko Inkkarin potkut alimpiin kylkiluihin vai mistä johtuu - toivottavasti jostain tällaisesta eikä esim raskausmyrkytyksestä...

Uusia pelottavuuksia keksinyt Lallaa
 
marjutanille piti tulla kommentoimaan että minulle kävi samalla lailla, muutaman viikon ajan tuntui selviä pikku potkuja ja möyrimisiä, mutta viime viikolla hiljeni ja oli monta päivää kuin huopatossutehtaassa. Olin jo huolesta sairas että nyt on jotain pielessä, mutta neuvolassa kuului sydänäänet ja nyt selvisi ultrassa että mukelo oli kääntynyt niin että on pää ylhäällä ja potkii & nyrkkeilee tuonne minun selkään päin. Eli oli kääntynyt, ja ultraaja sanoi että eipä muksu suostunut kääntymään enää taas toiseen suuntaan millään vaikka yritettiin koputella ja tyrkkiä vatsan päältä että olisi saatu parempaan kuvakulmaan.

Voisiko sinulla olla sama juttu? Itselläni ainakin huolta helpotti jo se että sydänäänet kuului. Neuvolassa sanoivat että jos tulee hiljaisia päiviä niin aina voi soittaa sinne ja pyytää päästä sydänäänien kuunteluun.

t. GK30
 
Mistä Myymeli sun päänsärkyjen arvellaan johtuvan? Mulla on ollut jatkuva päänsärky marraskuun puolivälistä lähtien ja oikein kukaan ei ota siihen mitään kantaa.. Paikallisesta neuvolasta käsketään varaan aika terv.keskukseen omalääkärille, sieltä käsketään varaan aika neuvolan lääkärille ja Tampereella keskusäitiysneuvolassa kehotettiin alottaan vaikka näöntarkastuksella, ja käskettiin kokeileen buranaa kertaluonteisesti.

Oon itse sitä mieltä että johtuu verenpaineista, koska toisinaan huimaa tosi paljon ja kipuja on vähemmän kun on vaan pitkänään..tänään oli epätoivon päivä ja kävin jopa päivystyksessä josta lähetettiin sairaanhoitajan arviolla kotiin jatkamaan lepäämistä. Kotona tuli itku ja meinasin jo lähtee kävelylle, josko lähtis kadulla taju ja ambulanssikyydillä pääsis päivystykseen niin edes joku ottais tosissaan. Huomenna, tai itseasiassa tänään koitan vielä johonkin lääkäriin saada aikaa ja ajattelin pyytää niiden nimet jotka aikaa ei suostu antamaan, ja ottaa johonkin ylempään tahoon yhteyttä..

Tuonne voi lisätä että mulla on laskettuaika 4.3 ja paikkana TAYS :) Sen verran olen perillä, vaikka viikoista en jaksa pitää lukua :)
 
Kiitos uudesta pinosta!

Vakuutuksesta mies olisi sitä mieltä, että pitäisi ottaa, itse vähän kahden vaiheilla. Aika kallis kuitenkin on. Me ei kumpikaan miehen kanssa juuri olla tarvittu lääkäripalveluita eläissämme, mutta eihän sitä sitten tiedä, onko se sama lapsen kanssa vai ei...

Matkustelusta kuinkas moni teistä on matkustellut ulkomailla raskaana? Itse olen lähdössä viikonloppuna Kanarialle ja mietin esim. onko siellä maidot pastoroituja, tietääkö kukaan. Onko muita vinkkejä ja varoituksia, mitä vielä kannattaisi huomioida?

Rakenneultrasta laskeskelin juuri, että meille se varattu vasta 21+5 eli toiseks vika päivä kun voi ottaa. Taidan yrittää saada sitä aikaisemmaksi.
 
cilia kurvasi sitten suoraan LA-kärkisijalle!

Kaneli mä olen syömisten kanssa kyllä tosi lepsu ollut. Italiassa ei juolahtanut edes mieleen epäillä maitoa. Tosin jätskiä en syönyt, kun se ei muutenkaan ole mun suuri suosikki. (Älkää muuten syökö ainakaan Mäkkärin pirtelöä, siitä menee vatsa ruikulille ihan ilman raskauttakin.) Äyriäiset olen jättänyt syömättä ja lihoista valinnut kokokypsät. Tosin esim. ilmakuivattu kinkku pitsassa on ok, kun sehän on kuumennettu. Mozzarellaa söin ja kovat juustot on muutenkin ok. Tuollahan on semmoinen pino, jossa kysellään, että onko uskallettu smoothieita syödä raskausaikana. Mulle ne on ollu aika elinehto ja olen niitä surutta ostanut milloin mistäkin. Italiassa söin pannacotan metsämarjoilla, tunnustan. Mistä lie marjat peräisin.

Minusta ulkomailla syömisessä kannattaa muistaa se, että on siellä paikallisiakin ihmisiä raskaana ja kyllähän hekin syö. Kyllä ulkomaisissa ravintoloissa salaatit ja kasvikset pestään ennen tarjoilua.

Tosi ikävää cilia ja myymeli noi teidän päänsäryt. Mulla oli jossain vaiheessa jotain pientä päänsärkyä ja nykyisin on aamulla tai yöllä sängystä noustessa. Eli olen yhdistänyt sen verenpaineen nousuun (vaikka siis mun verenpaine on aika alhainen, mutta herätessähän se nousee hetkellisesti). Kun olin pahassa flunssassa, mun lääkäriystävä sanoi, että voisin tarvittaessa ottaa paracetamol-burana-coktailin. Eli kyllä lääkärit semmoisen sallii, tai ainaki pitäis sallia. Mutta en nyt muista, oliko burana ehdoton ei vikalla raskauskolmanneksella.

Sen sijaan nukkuminen tuottaa mulle yhtäkkiä tuskaa. Jotenki kai maha vääntää kylkiasennossa selän/kyljen jotenki huonosti ja herään hirvittävään selkäkipuun. Tyynyjä yritän asetella, mutten ilmeisesti osaa. Istumatyössäkin selkä on se, joka nyt alkaa vihotella. :(

Todella alhainen työmotivaatio. Mulla ei ole enää mitään todellista projektia työn alla vaan tässä niinku hengailen seuraavat 2 kuukautta tehden jotain epämääräistä pientä. Käytännössä opiskelen työaikana netistä kantoliina-, kestovaippa- ja vaunuasioita.

Samirja ja Potkupallo 27+0
 
Kaneli74, minä kävin joulukuun puolessa välissä Kanarialla. En juonut pelkkää maitoa kertaakaan mutta sellaisia maalaisjuustoja tuli kyllä syötyä vaikka ei varmasti ollut pastöroituun maitoon tehtyjä. Kaupassa maidot näyttivät olevan iskukuumennetuissa pakkauksissa kun olivat monesti ihan tavallisessa huoneenlämmössä että eikös ne silloin ole pastöroituja vai onko se ihan eri asia? Merenelävät jätin väliin kun ne on niin herkkiä pilaantumaan vaikka siellä merenrannassa varmasti tuoreita yleensä ovatkin. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna aika vähän tuli tarkkailtua mitä söin, ilmeisesti lomalla ollessa tuppasi kieltolistat unohtumaan. Pallojäätelöäkin söin enkä edes muistanut miettiä oliko pastöroitua...

Kannattaa muuten ostaa kentältä turvatarkastuksen jälkeen valmiiksi koneeseen omia vesipulloja. Ikinä ei ole lentokoneessa janottanut niin paljon kuin nyt raskaana ollessa ja meidän lomalennolla vesikin oli maksullista ja tosi kallista, joten halvemmaksi tulee ostaa kentältä "omat pullot" mukaan. Ja itselläni oli kunnolliset tukisukat lennolla ja minusta ne oli tosi hyvät, koska tuntui että jalat jumitti helposti. Piti aika paljon venytellä pohkeita lennon aikana. Eikä koskaan aiemmin ole ollut tällaista lennolla.

Hyvää matkaa!

GK30
 
cilia no ensin ne arveli et on lihasjännitystä, sit menin fysiolle joka sano et on nivelet ym niin löysät et se johtuu luultavasti siitä. kun raskausaikana löystyy entisestään. mul on aina ollu hieman yliliikkuvat nivelet.. nyt pitäis sit treenata noita niskalihaksia et ne jaksais tukea niskaa. sekä terv keskuksesta että neuvolasta tuli buranalle ehdoton ei, ja mulle ei paracetamol auta yhtää mitää, joten kai tässä on vaan kärsittävä :( verenpaineet mulla on tähän asti ollu ok, vaikka välillä tuleekin hetkellisiä tykytyksiä, ne on kuulema ihan normaaleja.. ja en oo huomannu että päänsärky liittyis noihin tykytyksiin.

7.2. ois rakenneultra, toivottavasti on kaikki niinku pitää.. kuukaus pitäis sitä jaksaa ootella.. tässä vielä harmaita hiuksia aiheuttaa eilen todettu kosteusvaurio meidän olohuoneessa :S joutuu lähtee evakkoon varmaan tossa ens viikolla..

myymeli82&maha-asukki 16+0
 
Matkustelusta: Mä joudun lentämään aika paljon työkseni, joten matkustamista itsessään en osaa mitenkään pelätä. Lisäksi ollaan lähdössä kahdeksi viikoksi Mauritiukselle viikoill 27 ja 28, mikä tarkoittanee, että haen täältä neuvolalääkäriltä lentoluvan ja sitten vielä paikan päältä sieltä takaisintuloluvan (ja ellen saa, niin joudun varmaan jäämään paratiisisaarelle synnyttämään.. ei paha!). En osaa olla huolissani ruoka-asioista, jätän pehmeät juustot, äyriäiset, raa'at kalat ja marjat syömättä - jäätelöstä en aio kieltäytyä enkä kahvimaidosta. :)

Käytiin eilen katselemassa vaunuja tammialesta, ja jopas aukesi kokonaan uusi maailma.. Järkyttävää, miten paljon ominaisuuksia ja millaista rahastusta aiheeseen liittyy! Me, kuten varmaan moni muukin, etsitään yksiä vaunuja kaikkiin tilanteisiin eli yhdistelmiä, jotka kulkisivat hyvin julkisissa ja peräkontissa ja jotka olisivat ketterät kaupoissa mutta kulkisivat myös lenkkeillessä - ja tietysti pitäisi olla turvakaukaloyhteensopivat ja venyä vielä tarvittaessa kahden lapsen vaunuiksi -huhhuh.. Myyjä ja nettisurffailu sai meidät vakuutettua Mutsyn 4rider - nimisistä vaunuista. Kokemuksia tästä maailmasta tai ko. vaunuista?

Tuittis + Sissi (20+3)

Ps: Työmotivaatio..? Olen jo unohtanut, mitä se tarkoittaa... :D
 
Hyviä uusia vuosia kaikille! Ihania rakenneultrauutisia monella :)

Täälläpäin elellään hiljaiseloa. Tai ainakin tuntuu siltä, ettei mitään tapahdu. Liikkeitä odottelen malttamattomasti, mutta en oikeasti osaa sanoa noista pienistä iltaisista pulputuksista, että ovatko kuitenkin vain ilmaa vatsassa. Iltaisin nimittäin taas vaihteeksi turvottaa masua ärsyttävästi. Kärsivällisyyttä pitäisi siis taas harrastaa kovin, jotta jaksaa eteenpäin. Harkitsin pitkään kotidopplerin ostamista, kun joulun jälkeen alkoi taas murehtiminen, että onko tuolla masussa ketään hengissä. Vaan sain pidettyä itseni kurissa tiedostaen sen, että todennäköisesti muuttuisin täysin hysteeriseksi, jos jostain syystä ei kotona sydänääniä saisikaan kuuluviin. Istukkakin on etuseinässä, ja saattaa kuulemma vaikeuttaa dopplerin käyttöä.

Rakenneultraan on tasan kaksi viikkoa aikaa. Vähän hermostuttaa sekin, että jos jotain kurjaa löytyykin, vaikka kaikki onkin sujunut hyvin tähän saakka. Ihailen niitä odottajia, jotka osaa ottaa rennosti, itse kun murehtii ihan liiaksi kaikkea. No, sokereita on saanut murehtia ihan syystäkin, jännittää todella mitä pitkäsokeri on ens viikon mittauksissa, sillä selkeästi nyt eletään vaihetta kun hormonit heiluttelee sokereita sinne tänne. Onneksi mitään hirmuisia lukuja ei mittariin ole tullut, mutta ainahan sitä tuntee murhetta, jos sokeri nousee vähänkin sallitun rajan ylitse, vaikka yksittäisillä korkeilla ei kuulemma olekaan vaikutusta sikiöön.

Joulun jälkeen käytiin miehen kanssa vauvaliikkeissä katsomassa aletarjouksia, mutta jänistin sitten kuitenkin vielä ostamisen suhteen. Jotenkin vain ei tunnu hyvältä vielä mitään isoa hankkia, kun ei olla puolessakaan välissä. Ehtiihän sitä sitten keväällä ja kenties vähän pääsee kärryille tuolla tarvikeviidakossa, mikä olis meille sopiva hankinta. Vaatteita ja leluja meillä tosin on jo vierashuone täynnä. Isosisko nimittäin joulun alla tyhjäsi varastonsa ja kiikutti vauva-ajan vaatteet ja lelut meille. Melkoisen tyttöpainotteisia suurin osa, vaan voi kai ne itse sitten roudata kirppikselle tai piilottaa omaan varastoon odottamaan ehkäkentiesmahdollisesti pikkukakkosta sitten joskus. Onpa tästä näköjään joskus hyötyä, että on sisarusparven nuorin; toisen siskon luona odottaa pinnasänky, hoitopöytä, rattaat, sitteri ja turvaistuimet. Kaikki vieläpä tosi hyvässä kunnossa yhden lapsen jälkeen, joten keväällä sitten autonnokka suunnataan pohjanmaalle kera peräkärryn :)

Semmosta tänne. Huomenna loppiaisen viettoon pohjanmaalle, vaikka flunssa painaa (taas!) päälle ja mieskin köhii. Mutta jos edes pari kertaa vuodessa tsemppaisi itsensä sukuloimaan...

Sara ja Tyyppi 17+4
 

Yhteistyössä