Etinen istukka (marginaaliset myös)

Heips!

Kävin tänään ennenaikaisten supistusten vuoksi kohdunsuun kontrollissa ja huomattiin kohdunsuun päälle kasvanut istukka, joka aiemmin on mainittu olevan takaseinässä. Ihmeissäni siinä jäi kysymättä paljonko tuo siinä on ja oli puhe ainoastaan ensi viikon rakenneultrasta ja siitä, että lähtö istukkaseurantaan tulee ellei ole liikkunut siitä mihinkään. Tiedän ettei istukka itsessään mihinkään siirry, vaan kohdun kasvaessa sen paikka muuttuu ja mun pointtini tässä onkin, onko istukan sijainnilla kuinka paljon merkitystä siirtymään, kuten takaseinä- ja etuseinäistukan sijainnin parantumisella?

Jostakin luin jotain ketjua, jossa oli puhe takaseinäistukan hieman etuseinäistukkaa nihkeämmin siirtyvän kohdun kasvaessa kohdunsuun päältä pois?
Onko kellään kokemuksia?
Onko etisen istukan kokeneilla ollut tavallista enemmän supistuksia? Tästäkin luin, että useat ovat oireilleet supistuksilla ja itse olen ollut jo osastolla vuodelevossa niiden vuoksi.

Verenvuodosta.. Kuinka yleistä on etisen istukan vuotaminen jossain kohtaa raskautta? Onko tavallisempaa olla vuotamatta vai vuotaa, kun näillä viikoilla se huomataan ja on TODELLA supistusherkkä kohtu?

Kuinka niin muutama juttu jäi kysäisemättä...? :D Taidan soitella vielä neuvolaankin tässä jonain päivänä, mutta tulipahan mieleeni, jos teistä jollain ois ollut vastaavaa tilannetta ja oisitte saaneet näihin kysymyksiin vastauksia.

Kiitos tuhannesti etukäteen! <3

Pele rv 20+0
 
Mulla oli vuotoa rv 13 ja Taysissa ultratessa todettiin, että istukka on osittain kohdun suun päällä, muuten takaseinässä. Vuoto loppui muutamassa tunnissa, mutta sanottiin, että saattaa holauttaa pitkin raskautta. Sen jälkeen ei ole vuotanut, nyt rv 23. Etuseinässä oleva istukka kuulemma siirtyy suuremmalla todennäköisyydellä, kun kohtu venyy edestä enemmän. Mutta mikäli ei siirry, etuseinäistukka lisää riskejä sektiossa, kun istukka on haavan ja vauvan välissä.
Vuodon jälkeen olen käynyt ultrassa kaksi kertaa, rv 16 lapsivesipunktiokäynnillä ja rakenneultrassa rv 21. Istukka ei enää ole kohdunsuun päällä, mutta vielä niin alhaalla, että kontrollikäyntilähete tuli viikolle 30.

Rakenneultrassa sanottiin, että 80% istukoista siirtyy kohdun kasvaessa riittävästi, jotta alatiesynnytys on mahdollinen. Poikkeuksena istukat, jotka ovat kiinnittyneet esim. aikaisemman sektion arpeen. Minulla on mahdollisesti arpikudosta edellisen synnytyksen komplikaatioiden vuoksi tehtyjen kaavintojen jäljiltä. Nyt on neljäs raskaus viiden vuoden sisään, kolme aikaisempaa ovat syntyneet alakautta.

Vuoto kuulemma liittyy siihen, että kohdun kasvaessa ja istukan siirtyessä saattaa reunaosissa tapahtua pientä irtoamista. Kuukautismainen vuoto tai hetkellinen reilumpi "holahdus" ei lääkärin mukaan haittaa, mutta jatkuvampitai reilumpi vuoto on aina syytä käydä tarkistuttamassa. Istukka ja sen kiinnityskohdat ovat tosi verisuonikkaita ja vuotoa tulee herkästi.

Mitään rajoituksia tms. ei annettu. Supistuksia minulla ei ole ollut.

terkuin AnnaPauliina rv 22+6
 
Moikka Pele!

Vähän samoja kysymyksiä täällä pyöritellään. Mulla todettiin kohdunsuun peittävä istukka rakenneultrassa, sijaitsee alhaalla takana. Eipä mullakaan just sillä hetkellä ne kysymykset mieleen tulleet, jälkeenpäin vähän harmittelin. Kontrolliultra on viikolla 28, sitä ennen olisi neuvolalääkäri, kolmen viikon päästä. Ehkä siellä saa enemmän infoa kuin neuvolassa... Neuvolassa siis kyselin supistuksista.

Mulla on ollut tässä raskaudessa paljon supistuksia. Kaikissa raskauksissa on ollut harjoitussupistuksia, mutta nämä vuodenvaihteessa kiusaksi ilmestyneet on aika kovia.
Oliko sulla miten kipeitä supistuksia, kun jouduit osastolle vuodelepoon? Onko sulla tehnyt supistukset muutoksia kohdunkaulalla/suulla?

Minäkin olen paljon miettinyt, kuinka paljon supistukset lisää vuotoriskiä. Tietysti silloin lisää, jos supistukset alkaa tehdä muutoksia kohdunsuulle mutta mites muuten...? Jotain mainintaa löytyi englanniksi googlaamalla.

Jostain englanninkieliseltä sivustolta bongasin myös, että takaseinämäistukat nousee hitaammin, kuin edessä olevat. Olikohan sitten Amerikassa tai jossain tehty ihan tutkimustakin, paljonko keskimäärin siirtyy milläkin viikolla, riippuen onko edessä vai takana... Suomenkielisiltä sivustoilta tosiaan löytyy aika suppeasti tietoa, keskusteluketjuja enemmänkin.

Olenkin teidän pinoa seuraillut, kun mulla on LA toukokuun viimeinen päivä, ja aiemmat raskaudet on menneet yli lasketun. Varmaan kesäkuinen olisi tästä pikkuisesta tulossa, jos istukka siirtyy. Rakenneultrassa ainakin sanottiin, että yleensä aina siirtyvät. Sitä odotellessa :)

Cherrie_ 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Cherrie_ , olin kans lukevinani tuosta takaseinäistukan hitaammasta noususta, mutta kai ne on sitten kovin yksilöllisiä kaikki.

Osa supistuksista on ollut tosi kipeitä, osa kivuttomia, mutta hirveen napakoita. Kohdunkaulassa lyhenemistä ollut ja kohdunsuu hieman pehmennyt, mutta ei mitään dramaattista muutosta, siinä uskossa oon ollut tämän päivän lääkärireissun jlk. :) Siellä siis toistaiseksi ihan ok tilanne vielä. Kahdessa edellisessä raskaudessa supisteli myös ja olin vuodelevossa niissäkin, sekä lääkityksessä viikolle 34 asti.

Nuorempaa poikaani odottaessa mulla oli myös istukka osittain kohdunsuun päällä ja sitä seurattiin, mutta nousi hienosti pois tieltä. Kyseessä oli etuseinäistukka, enkä vuotanut lainkaan.
 
minulla todettiin juuri ultrassa viikoilla 19+ etinen istukka..tää on jo toka kerta (oli myös toista lastani odottaessa). hakeuduin hoitoon verisen vuodon takia jota on oikeestaan tullut läpi raskauden..noh samalla otettiin streptokokki b ja sekin oli plussalla ja vielä kaikenkukkuraksi mulla oli virtsatietulehdus..noista paha mennä sanoo mistä mun erittäin voimakkaat supparit johtuu,mut luulen että streptokokista??
itse sain ainakin matkustuskiellon kun olis ollut tällä viikolla lähtö etelään=( ja mua myöskin tarkkaillaan ja seuraava kontrolli onkin rv 22+0 taas..mulla oli siis aivan kohdunsuun päällä tuo istukka ja siinä oli myös hematooma...jostain oon lukenut että nyt ei sais kauheesti rehkiä ja seksikiellostakin jossain puhuttiin mutta ei jorvissa sellaisista mainittu =O nyt 20+0 ja pelko persiissä jos alkaa runsas vuoto niinkuin silloin kun odotin tokaa lastani,veri vaan lirisi pönttöön....
 
Hyvä tietää, ettei pieni kohdunkaulan lyheneminen välttämättä aiheuta vuotoa. Missä vaiheessa sulla Pele nousi edellisessä raskaudessa istukka ylemmäksi?

Evamaria82, tuliko sulla edellisessä raskaudessa runsas vuoto ensimmäiseksi, vai tuliko sitä ennen pienempi "varoitusvuoto"? Käsitin, ettei pienempi vuoto ole hätätilanne, ts jos side riittää, mutta jos runsaammin tulee, niin pitäisi lähteä heti tarkistuttamaan? Vai onko tässä paikkakuntakohtaisia eroja... Entä siirtyikö sulla edellisessä raskaudessa istukka ylös, vai päädyttiinkö sektioon?

Onko teillä muilla miten pitkä matka sairaalaan, jos hätätilanne tulee? Meiltä menee n. tunti. Nuorimpia lapsia en voi yksin jättää, ovat 2v ja 5v. Toivottavasti ei tule paniikkilähtö ainakaan sellaisella viikolla, kun olen yksin lasten kanssa... Mies tekee reissutöitä.
 
AnnaPauliina, oo huoleti, ei millään oo lopullinen aika vielä. Tiedä muutamia, joilla on venytetty viikolle 36 kontrollia ja tosi yleistä on vielä viikkojen 32-34 välisenä aikana. :) Käsitin lääkärin puheesta, että on erittäin epätodennäköistä istukan jäädä kohdunsuun päälle etenkin, kun viikkoja meillä on vasta näin vähän. Suurella todennäköisyydellä saadaan siis jokainen vielä hyviä uutisia! :)

Meiltä on sairaalaan matkaa noin 15km ja onneksi mies on lähettyvillä niin, että varmasti voi olla isompien lasten kanssa. Lisäksi on hyvä tukiverkosto, että saan miehen tarvittaessa mukaani, jos oikein tiukka paikka tulee. :)
 
Viimeksi muokattu:
Cherrie: minulla alkoi ainakin vuoto aivan yllättäen varoittamatta ja soitin hätääntyneenä terveysneuvontapuhelimeen josta ohjattiin soittamaan päivystykseen tai suoraan ambulanssi,soitin päivystykseen ja sinne lähdettiin samantien ja viikot tais olla 16+..täs tän hetkises raskaudes oon vuotanut viikolta 6+tähän asti lähes joka päivä mutta en runsaasti!! silloin viimeks istukka oli siirtynyt rv 24 pois kohdunsuun päältä (satuttiin huomaamaan jo silloin kun menin 4D-ultraan ) ja vuotokin loppui rv 22+muistaakseni...ja synnytin siis normaalisti alakautta.
niin ja mulle nyt on sanottu että jos alan vuotamaan runsaasti niin samantien soitto ambulanssiin...
 
Kontrolliultrasta, mullakin on tosiaan tulossa vielä toinen kontrolli, jos ei ole viikon 28 ultrassa siirtynyt. Viikko 28 onkin onneksi oman paikkakunnan neuvolassa, ei tarvitse joka kerta Mikkeliin asti ajella. Unohdin neuvolassa kysyä, tuleeko mullekin kutsu, vai sovitaanko se kontrolliultra seuraavalla neuvolakäynnillä... No, selviää sitten. Huomasin tuossa neuvolakorttien tietoja vertaillessa, että mulla on muutamaa viikkoa tavallista aikaisemmin neuvolalääkäri. Yleensä on ollut vasta 28+ ja nyt on 25+4. Meillä lääkäri ultraa joka kerta, ehkä saa jo silloin tietoa, onko istukka siirtynyt yhtään...?

Tuleeko teillä Pele ja Evamaria82 supistuksia joka päivä?

Mulla tosiaan pitkin päivää tulee satunnaisia, ja illalla saattavat yltyä säännöllisiksi 5-10min välein tuleviksi. Tänään iski taas liitoskivut kaveriksi, tuikkii inhottavia kipupistoksia.

AnnaPauliinan tilanne kuulostaa lupaavalta, kun istukka on jo noussut pois kohdunsuun päältä :) Toivottavasti tosiaan kaikki saadaan hyviä uutisia, kun on kohdun kovin kasvuspurtti vasta alkamassa.

Evamarialla ei ole sitten jännitystä puuttunut odotuksesta, huh! Toivottavasti saat vti:n aisoihin. Streptokokki b:tä ei taideta raskausaikaan hoitaa? Meillä testataan se joskus myöhemmillä viikoilla neuvolassa.
 
Supistuksia tulee päivittäin ja tunneittain. Säännöllisiksi menevät joskus ja kellotan niitä kännykän supistuslaskurilla. :D Pahimmillaan jää päälle eikä esim kymmeneen minuuttiin laukea ja silloin tulee niitä tosi pahoja paineen tuntuja mukaan. :( Niitä tulee sekä kipeinä, että kivuttomina ja säteilee joskus selän puolelle sekä reisiin. Ei kivaa siis. Pari senttiä on se kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu muuttunut kiinteästä puolipehmeäksi, mutta lääkäreiden mielestä tilanne on silti hyvä. Osastolle oon joutunut just kipeiden supistusten tullessa ja kun on niitä, jotka eivät laukea niin saanut sitten lääkettä niihin. Kummassakin ed raskaudessa oli sama juttu ja söin lääkkeitä viikolle 34 asti. Ekassa annettiin myös ne kortisonit vauvan keuhkoja varten.

Meillä ensi ti se rakenneultra ja sitä tässä nyt kuumeisesti odotellaan. Pelottaa tuo vuotomahdollisuus, vaikka viimeksikään en vuotanut ja tais siirtyä pois kohdunsuulta joskus rv27 tienoilla. :)
 
juu täällä myös supistellaan ahkeraan..voi siis johtua myös tosta aktiivisesta streptokokistakin..järkky paineen tunne alamasulla ja kohdunsuulla sekä selässä ja suht kovat menkkajomotukset päälle...ens viikolla täytyy mennä antaa taas pissanäyte,elän toiveissa että ois virtsis lähtenyt kävelee =) mua niin risoo kun tänäkin aamuna taas vuosin verta..yleensä just silloin kun olen levännyt hyvin =/ mulla rakenneultra reilun viikon päästä,kiva saa vähän taas tietää tilannetta..kohdunsuuntilannetta en nyt ees tiiä vaikka kävin lääkäris mulle sanottiin vaan että on ihan normi tilanne uudelleensynnyttävälle =) viime raskaudes mulla oli täs vaihees jo kahelle sormelle auki paikat ja kaulaa 2cm jäljellä 6 sentistä ja ihan pehmeet paikat...nyt 20+4 =)
 
Mulla ei ole mitään syitä supistuksiin löydetty, mutta niistä johtuva kohdunkaulan lyheneminen voi olla kuulemma seurausta myös viime kesän operaatiosta, jossa multa poistettiin kohdunnapukka. On siis suurempi riski ennenaikaiseen synnytykseen ja herkemmin kohdunkaula reagoi supistuksiin.

Nyt on merkillinen alavatsakipu, pistää tosi kovin aivan häpyluun yläpuolelle ja kohdun alaosan tietämiin. Tekeekö eteisistukka kipua? En ole ottanut yht mihinkään vielä, vaan seurailen tässä mihin kipu kehittyy. Kuitenkin täysin uusi kiputuntemus raskauden aikana tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin on tässä raskaudessa ollut sellaisia alavatsakipuja, mitä ei ole muissa raskauksissa ollut. Tosin mulla ei pitäisi istukkaa olla sillä kohdalla, kai...? Jalkeilla ollessa sattuu just häpyluun yläpuolelle, vaakasuunnassa oleva kipu. Välillä on mun mielestä silloin supistus, joka tuntuu vaan ihan alhaalla. Välillä olen epäillyt repäisykivun tapaisiksi, välillä vatsavaivoiksi. En oikein tiedä, mistä on kyse, enkä ole kysynyt, kun ilmestyivät kiusaksi vasta viime neuvolakäynnin jälkeen.
Missä tilanteissa sulla Pele on noita kipuja?

Tänä aamuna kokeilin viikon tauon jälkeen ihan varovasti treenata punttien kanssa, kun supistukset on nyt vähän asettuneet. Ei ole tullut säännöllisiä iltaisin. Jostain syystä eteenpäin kumartuminen tuntui tosi inhottavalta jossain alhaalla, kohdunsuulla tai jossain. Ei kipua vaan lähinnä jotain... "pistelyn" tapaista!? Tietyssä mielessä on ärsyttävää, kun ihan eri tavalla alkaa kuulostella, jos jotain erikoista tuntuu. Heti alkaa miettiä istukkaa ja mahdollista vuotoa...

Voi vaan yrittää kuvitella mitä se sitten on, kun niitä vuotoja oikeasti tulee vähän väliä... Tsempit Evamarialle ja toivottavasti vuodot loppuisi pian :)

Pidän peukkuja, että saisitte Evamaria ja Pele hyviä uutisia rakenneultrassa!
 
Minulla oli myös tässä viimeisimmässä raskaudessä täydellisesti kohdun suun peittävä istukka. Tämä huomattiin kans rakenneultrassa ja sanottiin että nousee melko suurella todennäköisyydellä... Noh, eipä sitten noussut ja kärsin koko loppu raskauden erinäisistä vaivoista ja henkisesti olin ihan loppu! :headwall:

Kaikki alkoi rv 17, jäin saikulle kun alkoi tulla suppareita, ja noin aikaisin! Rakenneultrassa rv 20 todettiin etinen istukka ja tämä vuoksi samantien loppu raskaus sairaslomalle, koska hoitotyössä olisin joutunut nostelemaan jne. joka erittäin vaarallista jos istukka kohdunsuulla, voi alkaa vuotaa tai irrota. Muutaman viikon siinä kärvistelin ja elin lähes normi elämää kotona, nosteluita vaan vältin. Sitten rv 22 eka verinen vuoto ---> synnärille ja katsottiin ultralla niin pieni hematooma istukassa, kotiin lepään, eikä juuri mitään saa tehdä, sauna ja seksi kielto! Meni kuukausi ihan rauhassa (mitä nyt pää hajoili kun mitään uskaltanu tehä ja koko ajan pelkäsi uuden verenvuodon alkavan... : / ) Rv 27 jälleen vuoto, kiireellä synnärille ja osastolle ottivat makaan. Pääsin onneksi pois parin päivän päästä kun vuoto rauhoittui, sama ohjeistus, sohvan nurkka kutsui siis kotona ja ukko hoiti KAIKKI kotityöt työnsä ohella. (Tämänkin takia ahdisti, vaikka ei ois saanu ja supparit lisääntyi... :( ) Kohdunkaula ei onneksi pehmentynyt supisteluista ja jälleen rv 32 vuosin ja osastolle jouduin, parin päivän päästä kotiin jne... Kortisoonit pistivät rv 27 ja 32, koska alkoi näyttää et voi tulla aikaisinkin... Meiltä synärille se 1h matka ja sanoivat et aina jos vuotaa pitää tulla koska sitten voi olla liian myöhäistä ja molempien henki vaarassa jos odottaa et alkaa lorisemalla tulla. Koko raskauden vaivana myös hiivakierre, en tiiä johtuiko istukasta mut tavallisesti ja ekassa raskaudessakaan mulla ei hiivaa oo ollu??? Tässä vaiheessa tiedettiin (rv 33+) jo ettei istukka tulisi nousemaan pois edestä kun kiersi takaseinämästä etuseinämään peittäen koko kohdun suun ja suuniteltu sektio oli tarkoitus tehdä mahdl. lähellä LA, mutta sen verran ajoissa ettei synnytys MISSÄÄN NIMESSÄ ehdi käynnistyä itsestään. Noh kuitenkin rv 34+6 alkoi supistella 10min välein säännöllisesti kotona, ja lopulta aloin vuotamaan pari tuntia suppareiden alettua, jotka ei oikeestaan olleet kauheen kipeitä, siksi niitä kotona niin pitkään seurailin. Ambulanssilla sairaalaan, kohdunsuu pehmentynyt ja kaulaa viel pari senttiä (alle viikkoa aiemmin kontrollissa oli kohdunkaulaa viel 4cm, eli parissa tunnissa oli puolet hävinnyt niiden -ei niin kipeiden-supistuten takia). Aamuun saakka seurattiin ja annettiin jokin supistusten estolääke, joka vähän hillitsi suppareita mut käyrille piirtyi silti säännöllisesti supistuksia... Aamulla lääkäri vaan marssi sit synnytyssaliin ja tuumasi et lähdetään leikkaan kun ei näytä loppuvan supistukset ja siitä seurauksena olisi lopulta paikkojen avautuminen istukan alta, jolloin istukka siis osittain irtoaisi ja verenvuoto olisi jo massiivista ja vaarallista molemmille. Oli siis pakko leikata vaikka itse oisin voinut pötkötellä niiden lievähköjen suppareiden kanssa jotka kuitenkin tekivät tuhojaan...
Sain sitten pojan, 2050g... Poika joutui osastolle, aluksi lasten teholle, sillä hengityksessä oli silti vaikeutta vaikka kortisoonit sain jo pariinkin otteeseen aiemmin ja viikkojakin oli jo ihan hyvin... Hengitystä helpotettiin muutaman päivän nasaalilla ja keuhkoihin laitettiin jokin lääke joka avaa keuhkorakkulat paremmin. Sitten kun hengitys alkoi sujua ongelmitta alettiin "harjoitella" syömistä. Siis poika osasi imeä heti, rintaa ja pullosta mutta ei vaan rankan alun jälkeen ollut voimia syödä tarpeeksi että olisi paino alkanut nousta, nenämahaletkulla sitten avustettiin aina se mitä poika ei itse jaksanut. Nyt on ollut poika osastolla 2vk 3pv ja kohta lähdetään hakemaan hänet vihdoin kotiin! On virkkunut hieosti ja itse syö kaiken. :)
Itse toivuin sektiosta melko nopsaan, 3 ekaa päivää oli ihan kauheita, vaikka kipupumppu oli viel aluksi... mut sitten yhtäkkiä helpotti ja 5. päivänä leikkauksesta minut kotiutettiin ja muutin potilaskotiin että olen saanut olla vauvan kanssa nämä pari viikkoa... Rankkaa on siis ollut myös raskauden jälkeen ja oikeastaan tänään kun poika saadaan kotiin alkaa meidän elämä helpottua. Piinaa kesti siis rv 20 alkaen, ensin henkistä painetta ja pelkoa ja lopuksi olin henkisesti ja fyysisestikin jo ihan loppu makaamiseen ja pelkäämiseen. Jotenkin voimia on vielä löytynyt jaksaa tämä pojan kanssa osastolla oleminen, mutta nyt tuntuu et takki on aivan tyhjä! Aion alkaa elää taas elämää kunnolla kun koko perhe on koossa! :) Ja voitteko uskoa miten rapakuntoon voi ihminen mennä kun makaa sohvalla 3kk melkeen. Jalat kipeytyy kauppareissustakin jo... : / Onneksi kohta pääsen vaunujen kanssa lenkkeileen ku tämä sairaala h***vetti on ohi. ;)

Tässä siis tällainen stoori, oli pakko kertoa kun ketjun aihe itselle oli niin ajankohtainen. Kaikesta selviää näköjään... Toivon todella että teillä istukat siirtyy, niinkuin ne yleensä tekee. mutta jos toisin käy, suosittelen että noudatatte annettuja rajoitteita, vaikka se tuntuisi kuinka hankalalta välillä. Itse hoin itselleni vaan että tämä on ohi menevää kun tuntui ettei jaksa olla tekemättä mitään. Oikeasti se on tosi vakavaa jos verenvuoto yltyy kovaksi ja mukavampihan se on kotona maata kun osastolla... Tsemppiä teidän raskauksiin! :) Minulla tämä taisi olla tässä, kaksi ihanaa lasta on tyttö ja poika, nyt en voisi kuvitellakaan uskaltavani olla raskaana uudelleen kun edellinen koettelemus oli minulle ja vauvalle näin rankka...
 
Kiva, että tulit jakamaan kokemuksesi, Nopponen!

Löysinkin teidän pinon aiemmin googlaamalla ja vilkuilin läpi sun kirjoituksia. Annettiinko sulle siis ohjeeksi vältellä nosteluita heti, kun etinen istukka huomattiin? Vai liittyikö se supistuksiin ja sairaslomaan?

Mulle ei annettu mitään ohjeita, eikä edes mainittu vuotoriskiä/ toimintaohjeita, jos alkaa vuotaa. Täältäkin on tunnin matka sairaalaan... En edes alkuun ollut varma, onko istukka kohdunsuun päällä, vai vaan alhaalla, lähellä sitä. Tiesin kyllä etisen istukan vuotoriskistä, mutta luulin, että se on vasta synnytyksen lähestyessä. Muutama mielenkiintoinen hetki tuli sitten vietettyä googlessa rakenneultran jälkeen! Mutta hyvä tietää, että ainakin siellä päin on ohjeistuksena lähteä heti näytille. Ajattelin, että voisi kotona seurailla, jos ei ole muuta kuin tiputtelua, mutta ehkä nyt soitankin heti synnärille, jos jotain ilmaantuisi. Täytyy muistaa kysyä ensi viikon lääkärikäynnillä, mitä toimintaohjeita täällä päin on.

Onkohan hematoomat yleisempiä, jos on etinen istukka...? Tai aiheuttaako etinen istukka hematoomia. Ja onko vuoto etisen istukan kanssa yleisempää, jos on hematooma? Vai vuotaako sellaisetkin etiset yhtä usein, mihin ei liity hematoomaa, hmm...? En muista, että missään "tietosivustoilla" olisi mainittu hematoomaa etisen istukan yhteydessä, on mulle vähän vieras käsite.

Tippa silmässä luin Nopposen pojan osastolla oloa, varmasti rankkaa aikaa olla pienestä erossa. Mutta ihanaa, että saatte hänet nyt kotiin! :heart:

Kiinnostavaa kuulla, mitä kaikkea voi tulla eteen vielä sektion jälkeenkin. Itse en ole oikein päässyt ajatuksissa vielä sektion mahdollisuuteenkaan asti, on ollut niin paljon ihmeteltävää epämääräisten supistuksien ja muun sellaisen kanssa. Ja olen yrittänyt olla liikaa miettimättä, niin kauan kun ei vuotoa ilmaannu.

Kirjoituksestasi oli mulle paljon hyötyä, kiitos siitä :)
 
Kyllä, heti kun etinen istukka huomattiin rakenneultrassa sain tíukat ohjeet ettei nostella saa, saunaan ei jos vuotoja YHTÄÄN ja seksi kielto myös jos vuotelee... Silloin ei ollu vielä vuodellu... mut ei menny kauan ku alkoi vuotelut vaikka siis olin jo saikulla suppareiden takia. Niin ja kun nuo ohjeet sain, silloin vielä pitivät todennäköisenä et istukka siis nousisi... mutta eeeiiiii, niin ei todellakaan käynyt. En tiiä supistuksista johtuivatko ne etisestä istukasta kun alkoivat niin aikaisin vai olisivatko muutenkin alkaneet...
Hematooma tarkoittaa verenpurkausta joka siis näkyy ultralla istukassa, joten jos sinulla on hematooma istukassa, todennäköisesti se vuotaa pois... Minulla hematoomat olivat aina suht pieniä, 1-2cm kokoisia ultralla katsottaessa ja kun vuoto loppui ei ultrassakaan näkynyt enää hematoomia. Vuotivat aina sen 2-4pv... vaikka olivatkin pieniä. Mutta etisessä istukassa on aina riski et alkaa vuotaan vaarallisen runsaasti ja istukka alkaa irrota, siksi minutkin otettiin osastolle aina pariksi päivää seurantaan. Ja hematoomat ovat tosi yleisiä just etisessä istukassa, sillä tavallaan kun kohdun suu on istukan alla, istukka on siitäkohtaa "tyhjänpäällä", varsinkin jos suppareiden johdosta alkaa paikat aukeilla loppua kohden raskautta kun mennään, tällöin usein verevä istukka alkaa sitten vuotaa kun siinähän on reikä tavallaan alla... Näin lääkäri minulle selitti maallikon sanoin...

Hyvä jos sinulle Cherrie_ oli hyötyä kokemuksestani... Voin vaan neuvoa et ota iisisti jos istukka ei siirrykään ja vuotelua on...

Nyt ollaan vauvan kanssa onnellisesti kotona! Tuolla se tuhisee pinnasängyssä ekoilla tirsoillaan kotosalla! :heart:

Nopponen
 
jaiks,täällä perjantaina ultra rv 22+3 ja samalla katsotaan onko istukka noussut kuin ylös kohdunsuun päältä..täällä vuodellaan aina ison hädän jälkeen ja monesti myös aamuisin ruskeaa verta..itse en saanut mitään rajoituksia etisen istukan vuoksi =O (ainoastaan lekuri käski soittaa ambulanssin jos alkaa kova vuoto)mutta tänään käydessäni neuvolassa,sain kyllä sellaiset saarnat neukkutädiltä että parempi ehkä rauhoittua,koska tää voi oikeesti olla vakavaa..! mulla oli viime ultrassa myös hematooma istukan vieressä...mä niin toivon että se istukka ois nyt siirtynyt pois.....
 
Jännä miten paljon ohjeistus voi vaihdella eri puolilla Suomea.

Pidän peukkuja Evamarialle perjantaina :)

Mulla on nyt ilmestynyt kiusaksi paineen tunne kohdunsuun suunnalle kävelylenkeillä. Supistuksiakin tulee taas aika paljon, jostain syystä supistelee sellaisina päivinä paljon enemmän, kun otan iisimmin. Eilen oltiin koko päivä kotona, kun esikoinen oli kuumeessa. Illalla sohvalla alkoi yli 2 tuntia kestänyt supistelu, tulivat 2-20 minuutin välein. Pahin kesti 1,5min ja huomasin, että kovimmat on alkaneet tuntua myös alaselässä.
Onneksi ensi viikolla on neuvolalääkäri, niin tietää sitten, tekevätkö muutoksia, vai ovatko harmittomia. Mutta epämiellyttävää, kun ei ole aiemmissa raskauksissa ollut tällaista, tavallisia harkkasupistuksia vaan tässä vaiheessa raskautta. Nyt menossa 24+5.
 
No höh! Minä kun olin ihan varma, että kyllähän se on sieltä lähtenyt siirtymään jo : / Pitkä aika odotella huhtikuulle asti, onko tilanne muuttunut miksikään. Toivottavasti nyt edes vuodot lähtisi asettumaan ennen sitä!
 
Tänään (25+4) oli lääkärineuvolassa ultra, istukka on edelleen alhaalla. Oli kiertänyt osittain sivulle takaa, mutta ei ollut liikkunut ylöspäin. Kontrolliultraa siirrettiin vähän myöhemmäksi, on vasta viikon 30 kieppeillä. Seuraava neuvola on maaliskuun puolivälin jälkeen (29+5) ja siellä sovitaan se kontrolliaika.

Evamaria82, sehän hyvä, että hematooma oli hävinnyt :)

Pelen kuulumisia olisi kiva lukea!

AnnaPauliina taitaakin olla meistä seuraava, joka pääsee tilannetta kurkkaamaan...
 
Laitan tänne oman etinenistukka kokemukseni:

Rakenneultrassa viikolla 21 kätilö totesi istukan olevan osittain kohdunsuun päällä. Varmisti asian vielä alakautta, mitään kieltoja ja rajoituksia ei maininnut vaikka erikseen kysyin onko jotain mitä ei saa tehdä. Sain vain kutsun tulla uudestaan viikolla 30 tarkistukseen onko siirtynyt (mulla istukks edessä). Olin kuitenkin sen verran ahdistunut koko asiasta että menin yksityiselle seuraavalla viikolla ja kappas, istukka ei ollut lähelläkään kohdunsuuta, väliä oli 4 senttiä. Ei ollut mitenkään voinut viikossa nousta niin paljon joten kätilö oli vaan katsonut rakenneultrassa täysin väärin.

Eli virhediagnoosi on mahdollinen näissäkin (ei toki koske teitä jotka olette käyneet ultrissa useamman kerran).

Undu & tytsy 10 viikkooa
 

Yhteistyössä