Etinen istukka (marginaaliset myös)

Mua on alkanut vaivaamaan tiedon saannin vähyys etiseen istukkaan liittyen. Jos neuvolassa/ lääkärin kanssa on yrittänyt aloittaa keskustelua, sieltä tulee sitä mantraa "se siirtyy, se siirtyy, se siirtyy". Juu minäkin luotan vielä siihen, että se ehtii siirtyä ennen laskettua, mutta sitä ennen sen kanssa on elettävä nämä tulevat viikot.

Kukaan ei ole puhunut esim. vuotoriskistä sanallakaan, vaikka se on viimeisellä kolmanneksella "tyypillinen oire". Tässä ei ole montaa viikkoa viimeiseen kolmannekseen... Ei mua se vuoto pelota oikeastaan, mutta olisin kaivannut keskustelua näistä asioista, kun netissä ei ole tietoa tarjolla minkään vertaa suomeksi.

Kasa kysymyksiä jäi kysymättä, kun lääkäriaika kesti jopa 15 minuuttia, ja kaikki mun aloitukset tyssäsi siihen, että kesken mun lauseen alkoi ne siirtymispuheet ja selitykset seuraavasta kontrollista. Oiskohan niin, ettei pienen kaupungin neuvolassa törmätä asiaan kovin usein, niin neuvolan lääkärillä ja terkkarilla ei ole välttämättä juuri kokemusta aiheesta...? Vai hyssytelläänkö näitä asioita, ettei odottava äiti stressaisi turhaan. Mua ainakin stressaa eniten se, jos en saa tarpeeksi asiallista tietoa.
Sama juttu oli silloin rakenneultrassa. Yritin kysyä, meneekö istukka kohdunsuulle asti, vai onko se vaan alhaalla. Kätilö ei vastannut suoraan, vaan alkoi selittää kontrolliultrasta ja että hän laittaa neuvolaan tiedot, eikä mun neuvolakorttiin.

Toinen mietintää aiheuttanut lause, mikä löytyi terveyskirjaston Raskaus ja liikunta sivulta: "Jos raskauteen liittyy seuraavia ongelmia, liikuntaa ei pidä harrastaa: - - - etinen istukka loppuraskaudessa". Eli siis miltä viikolta eteenpäin!? Onko se kielletty koko viimeisen kolmanneksen ajan, vai vasta ihan viimeisillä viikoilla, 36-40. Ja onko esim. kaikenlainen kävely kielletty, ihan rauhallinenkin lenkki ulkona?

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on neuvolan/lääkärin valmiudesta vastata kysymyksiin etisestä istukasta?

Onko kenelläkään parempaa tietoa liikuntaohjeistuksesta...?


Kiva Undu, että olet päässyt nopeasti yksityiselle varmistamaan asioita.
Täällä ei taida olla yksityisiä ultran tekijöitä...
 
heips, olen lukenut ketjun läpi ja päätin liittyä seuraanne ihmettelemään ja keskustelemaan. nyt mulla on menossa rvk 14+5. kolmas raskaus ja lapset 5 ja 3 vuotiaita. koko tämän raskauden olen vuodellut, aikaisemmin lähinnä vkolla 8 ja 12, jolloin menkkojen olisi pitänyt tulla, mutta nyt viimeisen parin viikon ajan enemmänkin. aikaisemmissa raskauksissa vuosin myös, mutta eri syystä. syitä niihin vuotoihin ei löytynyt. vuodot tuolloin oli kuitenkin pienempiä. tässä raskaudessa suht runsas verinen vuoto tulee lähes aina kun käyn isommalla asialla pöntöllä ja varsinkin silloin kun joutuu vähänkään ponnistamaan. viime viikolla kuitenkin yhenäkin alkoi töissä vuotaa runsaammin mitä aikaisemmin. sinnittelin töissä päivän. työskentelen neuvolan yhteydessä ja kävin heti kuunteluttaa sydänäänet. vahvasti kuuluivat, joten olin aika turvallisin mielin. kipuja ei myöskään ole esiintynyt. vuoto on kaikissa tapauksissa hiipunut päivän mittaan ja pienemmissä "pönttövuodoissa" jäänyt kertaluontoiseksi. päivän ja ehkä seuraavan päivän ajan on tullut ruskeampaa töhnää paperiin. no, viime viikolla päätin kuitenkin soitella svo:lle ja sieltä kehottivat tarkastukseen. svo:lle pääsin klo 18 maissa,koska jouduin ensin hakemaan lähetteen, koska viikkoja oli vasta se 14+. siellä todettiin osittain etinen istukka. istukka on etuseinämässä, joten todennäköisesti nousee ylemmäs kun kohtu kasvaa. nyt sitten vaan lepoa ja kaikki ponnistukset ja nostelut on kiellettyjä. tänään tuli taas pönttövuoto ja soittokierroksen jälkeen päädyttiin neuvolantädin kanssa siihen,että olen nyt 3 päivää saikulla ja lepäilen. svo:llekin soitin ja siellä oltiin sitä mieltä,että ei kannata ultrata tms.koska on juuri muutama päivä sitten ultrattu ja asia ei sillä miksikään muutu. nyt vaan kärsivällisesti pitää odotella,että tulee viikkoja lisää ja istukka nousisi ylöspäin. vauvalla pitäisi kaikki olla hyvin. lapsivettä normimäärä ja koko vastaa viikkoja. ärsyttävintä tässä on se,että tiedän,että jos maha on vähänkään kovalla niin vuoto tulee. pitää nyt seurailla haenko aina sitten saikkua vai meenkö vaan töihin. olen aika hektisessä paikassa töissä, joten sanoin jo pomolle,että jos vaan mahdollista niin mielelläni olisin töissä, jos mulle voisi järkätä työtä, jossa en joudu kokoajan kävelemään ja nousemaan tuolista yms. nosteluita en varsinaisesti joudu tekemään. olen myös käynyt aktiivisesti salilla ja jumpissa, joten nekin on nyt täytynyt jättää pois. svo:lla määrättiin vain neuvolaseuranta,joten vähän ärsyttää sekin,että joudun odottelemaan rakenneultraan, joka on vasta 5.4. voihan se olla,että joudun käymään svo:lla ennen sitä, jos tulee taas runsasta vuotoa, jolloin istukan tilanne voidaan taas katsoa. toivon mukaan runsaat vuodot pysyy poissa, koska en millään haluaisi ravata tutkimuksissa vähän väliä. vaikeaa tässä on se,että milloin lähteä lisätutkimuksiin. se arviointi,että onko tää nyt niin runsasta,että pitäis mennä. onko teillä muilla samaa ongelmaa? itse olen miettinyt,että jos vuoto ei lakkaa siinä päivän mittaan niin sitten menen svo:lle. hentoisia potkuja olen alkanut masussa tuntemaan, joten sekin rauhoittaa hieman mieltä. olen miettinyt,että pitäsikö vuokrata kotiin doppleri, jolla voisi kuunnella sydänääniä. saisi varmuuden,että vauvalla on kaikki hyvin. tässä raskaudessa olen tosin ottanut tosi rennosti nuo edelliset vuodot, koska mulla on kokemusta aikaisempien raskauksien vuodoista. edellinen raskaus tosin käynnistyi jo vkolla 34, mutta poika päätti kuitenkin pysyä sisällä 38+4 vkolle asti. hän oli tosin alle 2,5kg, kun syntyi, joten saa nähdä miten tämän tulevan vauvan kanssa mennään. supistuksia edellisissä raskauksissa on tullut paljon, mutta vasta lopussa. no, edellisessä ne alkoi heti kivuliaina tuolloin 33+ vkolla. nytolen ollut tuntevinani jotain supistuksia, mutta en voi sanoa,että ne olisi olleet kivuliaita. vähän huolettaa miten pystyn töissä olemaan, ja miten tää koko raskaus nyt etenee. mielenkiintoista lukea teidän muidenkin kokemuksia samasta vaivasta.
 
noihin Cherrien kysymyksiin vielä. mulle gyne ei antanut minkäänlaisia ohjeita. soitin vielä varmistaakseni asiaa svo:lle käyntiäni seuraavana päivänä,että voinko mennä salille. sain sieltä ohjeet olla hissukseen, ei nosteluita eikä mitään missä pitäisi ponnistaa. yleisestikinhän raskausaikana paineen kohdistaminen vatsaonteloon on kiellettyä tai pitää olla varovaisempi. salilla esim. jalkakyykky. eipä näissä tilanteissa voi muuta kuin oottaa,että viikkoja tulee ja toivoa,että vuodot pysyy poissa. ainoa hoitokeino on lepo.

tuosta loppuraskauden asiasta en osaa sanoa mitään. menee varmasti tapauskohtaisesti.
 
Hei kukkanen81! Ikävää, että sulle on osunut herkästi vuotava istukka :/ Mutta hyvä, että vauva kuitenkin kasvaa normaalisti :) Entä sun oma hemppa, onko lähtenyt laskuun, vai pysynyt vielä hyvänä?

Minäkin mietin, että jos tulisi joku epämääräinen tuhruvuoto, lähtisinkö silti näytille, vai seurailisinko kotona. Huolena on pitkä, tunnin matka sairaalaan. Jos sitten käykin niin, että pieni viaton tuhru muuttuukin kauheaksi holahdukseksi. Meinasin, että soitan...no jonnekin, jos huomaan yhtään vuotoa, ja kyselen ohjeita. Eilen lueskelin googlesta viimeisen kolmanneksen etinen istukka -juttuja englanniksi ja hoksasin, että mähän tarvitsen kai anti-d pistoksen, jos alan vuotaa. Kun mulla on rh-negatiivinen veri. Loistavaa, ettei tuostakaan ole kukaan neuvolassa maininnut mitään :headwall: En olisi välttämättä muistanut asiaa puhelimessa mainita, jos en olisi eilen sattunut netistä lukemaan...

Vähän eri juttu tietysti miettiä milloin lähteä, jos pienempää vuotoa on vähän väliä.

Kyselin yhdeltä tutulta noista liikuntaohjeista, ja hän oli sitä mieltä, että niin kauan kun vuotoa tai kohdunsuun muutoksia ei ole, voi jatkaa kävelylenkkejä ym liikkumista. Kysyn sitten uudelleen seuraavalla neuvolakäynnillä, miten jatkossa.

Sellaista ajatusta olen myös pallotellut, että miten herkästi istukka alkaa vuotaa, kun loppuraskauden kypsymistä alkaa tapahtua ja kohdunsuulle tulee supistuksien myötä enemmän painetta, kun vauvakin painaa enemmän. Edellisessä raskaudessa oli vk36 lääkärintarkastuksessa kohdunsuu lähtenyt aukeamaan ja kaulaa jäljellä 1,5cm... Missähän vaiheessa sitä edeltävän lääkärikäynnin jälkeen on sitten alkanut jo lyhentyä kohdunsuu. Mutta jospa se istukka olisi nyt lähtenyt siirtymään, ja olisi seuraavassa ultrassa pois vaaravyöhykkeeltä.

Missä asennossa teidän muiden vauvat on? Täällä välillä istutaan perätilassa, jalat potkii suoraan alaspäin. Välillä punkeaa poikittain itsensä, mutta en muista, milloin olisi viimeksi ollut raivotarjonnassa.

Cherrie_ 26+6
 
Minulla on tässä raskaudessa marginaalinen istukka, todettiin rakenneultrassa 21+6. Kontrolliultra on jossain vaiheessa rv 28-30, aikaa ei ole vielä tullut. Istukka on takaseinän puolella. Mitään ohjeita ei tullut eikä vuotojakaan ole ollut, joten enpä ole asialla jaksanut päätäni vaivata. Joka tapauksessa koitan ottaa lunkisti, koska edellistä lasta odottaessa supistusherkkä kohtuni sai kohdunkaulan kypsymään liian aikaisin ja sitä koitan nyt vältellä.

Siskolla oli nuorempaa odotellessa istukka aivan keskellä kohdunkaulan päällä. Todettiin massiivisen vuodon yhteydessä rv 15. Vuotoja oli myöhemminkin. Loppuviimeksi sisko sai synnyttää alateitse 5mm marginaalilla.
 
hemoglobiini mulla oli laskenut siten että oli nyt viimeksi 110. ekassa neuvolassa oli 140. kävin neuvolalääkärillä ja siellä päädyttiin kuitenkin vielä ruokavaliohoitoon. viime viikon olin saikulla,lähinnä supistusten takia, joit sitten levossa alkoi tulla. eilen olin töissä ns.normipäivän, mutta sitten illalla alkoivatkin taas supistukset.olivat onneksi kivuttomia, mutta niitä tuli tosi tiuhaan ja kesti klo 21-01. eli alkoivat kun sain lapset nukkumaan ja itse lepäilemään sohvalle. tänään sovin töissä,että teen pelkkiä paperihommia,että voisin olla yhdessä paikassa eikä tarvitisisi kokoajan nousta tuolista ja olla liikkeellä. vuotoa ei ole onneksi nyt viikkoon tullut. saa nähdä miten ensi yö menee. supparit ei ole varsinaisesti kivuliaita, mutta sellaisia,että ne todellakin huomaa ja niitä tulee yhtämittaa. yksi suppari ei kuitenkaan kestä kovinkaan montaa sekuntia. nyt mennään päivä kerrallaan ja aion ehdottomasti jäädä saikulle, jos suppareita saati sitten vuotoa alkaa tulla useammin. olin juuri aikeissa jatkaa taas salia kevyesti, mutta täytynee vielä himmailla,kun noita suppareita alkoi tulla :(
 
Onko sulla ollut tässä raskaudessa miten paljon supistuksia, tillukas? Jos, niin onko ne sun mielestä olleet erilaisia aiempiin raskauksiin verrattuna?

Mulla säännölliset supistukset on viime viikkoina vähentyneet, muutama tosi kova tulee päivässä. Alkuun ne kesti n. minuutin, nyt pisimmät on 2 minuuttia. Ja kipeitä ovat tosiaan. Mutta ainakaan edellisellä lääkärikäynnillä ei ollut muutoksia, toivottavasti ei ole kontrolliultrassakaan. Vai katsotaanko siellä muuta kuin istukan paikka...

Kukkanen81, mullakin supistuksista suurin osa tulee just levossa. Pidän peukkuja, että sulla pysyisi vuodot poissa :)

Onkohan 5mm marginaali alatiesynnytyksen raja koko Suomessa, vai vaihteleeko sairaaloittain?

Cherrie_ 27+5
 
cherrie Tässä raskaudessa en ole ensimmäsitä kertaa huolissani supistuksista, tosin saan ensimmäisen kerran olla kotona (lasten kanssa) raskausajan, eli ei ole mitään pakkotahtia. En imuroi, en kanna mitään painavaa, en ponnistele enkä muutoinkaan rasita itseäni ja tällä kertaa supistuksia tulee vain muutama päivässä. Ja nekin varsin maltillisia. Viimeksi tässä vaiheessa (24+5) olin jo vuodelevossa, koska kohdunkaula oli funneloitunut, kanavaa jäljellä puolisen senttiä (ultralla) ja ulkosuu sormelle auki, varsin timakoita harjoitussupistuksia tuli kymmeniä päivässä (3-5/tunti). Esikoisen aikana tässä vaiheessa supistelin vähän vähemmän kuin viimeksi ja kokematon kohdunkaula ei reagoinut, mutta sairaslomalle pistettiin liiallisen supistelun vuoksi. Nytkin supistaisi, jos olisin töissä, mutta tosiaan kotona voi ottaa tuntojen mukaan. Esikoisesta istukka oli takaseinässä, toisesta etuseinässä ja nyt taas takaseinässä.

Alatiesynnytyksen yleisestä rajasta en tiedä, siskoa ultrattiin vielä synnytyksen aikanakin. Oli ilmeisesti ihan rajatapaus. Siskoa ei raskauden aikana supistellut erityisesti, varmaankin juuri pitkästä lepokomennuksesta johtuen.
 
JEEJEEJEE !!! Kontrollikäynti Taysissa tänään rv 28+6 istukan takia. Istukka oli noussut niin paljon ylöspäin, että sen takia ei sektiota tarvitse tehdä! Vappuaattona vielä kontrollikäynti edellisen synnytyksen jälkeiseen massiivivuotoon liittyen. tilataan varuiksi verta ja kohtua supistava lääkitys ja varmistetaan istukka ja vauvan asento.Painoarvio tänään oli n 1500g, samoissa mennään kuin edellisellä kerralla ja silloin syntymäpaino rv 38+0 oli 4300g. Toivottavasti tämäkin velikulta päättää syntyä mieluummin vähän etuajassa...
 
Ihanaa, loistavia uutisia AnnaPauliina! :flower:
Mukavaa, kun pääset nyt valmistautumaan alatiesynnytykseen :) Toivotaan, että kaikki menee hyvin, eikä synnytyksessäkään tule ylimääräistä vuotoa.

Mulla on ensi viikolla neuvola, samalla sovitaan seuraava kontrolliultra.

Cherrie_ 28+4
 
Itselläni huomattiin rakenneultrassa 20+2 marginaalinen istukka, istukka on etuseinässä. Itse olin koko asiasta ihan pölmistynyt ultrassa etten tajunnut kysyä mitään, minullekkin vain hoettiin että yleensä nousee raskauden edetessä ylöspäin. Olen menossa rv 28-30 kontrolliultraan jossa katsotaan tilanne.

Itse olen kokenut paljon enemmän supistuksia tässä raskaudessa kuin edellisissä, ei kivuliaita mutta niitä riittää joka päivälle. Vuotoja ei ole ollut onneksi. Supistusten lisäksi on ollut suurta paineen tunnetta ja turvotusta alapäässä,mitä ei aiemmin itsellä ole tuntunut.

Itsekin olen hoitoalalla ja joudun paljon punnertamaan ylös ja alas, mietityttää vain tämä supisteluiden määrä vaikka eivät kivuliaita olekkaan.Onneksi ultraus ja neuvola muutaman viikon päästä, niin pääsen kyselemään asiasta lisää.

Tinde84 23+5 Äijän käppyrä
 
Sain viimein kontrolliultraan ajan, on vasta huhtikuun alussa, 31+6. Pitkältä tuntuu odotus ja jännäily, kun ensin sen ultran piti olla jo rv 28. Varsinkin paikkojen kypsymistä ajatellen jännittää...

Voikohan vauvan asennosta päätellä mitään. Mulla vauva on edelleen poikittain, eilen oli pää lantioluiden yläpuolella vasemmalla ja peppu kylkiluissa oikealla. Välillä yrittää kai olla raivotarjonnassa, kun potkut tulee pienen hetken ylöspäin. En tiedä missä päin vauvan pää on ollut silloin. Mutta yleensä heti, kun lähden liikkeelle, kiepsahtaa takaisin sivuttain/ viistottain. Välillä kiepsauttaa pään oikean lonkan yläpuolelle, mutta kohta pää on taas takaisin vasemmalla.
muoks. Niin, ja välillä on ilmeisesti perätilassa, kun potkuja tulee suoraan alas. Tai sitten pikkuinen on kova nyrkkeilijä :D
Itse olen päätellyt, että istukka on varmaan edelleen alhaalla, ja estää vauvan päätä pääsemästä lantioon...?

Mikäs muilla on tilanne, onko tullut mitään uutta?

Cherrie_ 29+6
 
Viimeksi muokattu:
täällä vauva majailee joko perätilas tai poikittain..vissii just sen takia kun ei pää pysty painua lantioon eikä laskeutua muutenkaan eli ylhäällä tyttönen pötköttelee ja karsee paine alapääs koko ajan,johtuu varmaan tosiaan siitä että istukka sielä alhaalla..mulla 1.5vk siihen istukkakontrolliin,jännää =) vuotoja mulla ei oo ollut mutta supistelen lähes jatkuvasti kun olen liikkeellä..ja puuhaa riittää kun mulla 3 pientä lasta kotona..niin ja noi supparit voi johtua ihan tosta streptokokki b:stä mikä mulla on kans....
 
Eilen oli kontrolliultra, ja istukka oli noussut sen verran, että ei ole enää este alatiesynnytykselle :) Jes! Vauva viihtyy edelleen viistottain, mutta eiköhän se sieltä pyöri oikeaan asentoon ennen toukokuun loppua. Jään odottelemaan teidän muiden ultrauutisia, evamarialla taitaakin olla kontrolli tässä ihan lähiaikoina. Tsempit kaikille! :hug:

Cherrie_ 32+0
 
rv 30+0 ja eilen kävin ultrassa ja istukka osittain kohdunsuun päällä eli jonkun sentin verran vielä,tietääkö kukaan kuinka monta senttiä sen pitää olla kohdunsuulta että alatiesynnytys onnistuu??sitä mulle ei kerrottu tai unohin kysyä..mutta 2 viikon päästä uusi ultra! enemmän ne oli huolissaan vauvan koosta mikä oli 1,9 kg menee yläkäyril jo nyt,ni sitä täs tarkkaillaan sit kans...
 
Höh, minä odotin, että olisit jo saanut hyviä uutisia, evamaria82! Mutta positiivista, että vuodot on kuitenkin pysyneet poissa :) Onhan tässä vielä onneksi aikaa siirtyä lisää. Toi on kyllä tympeää, että jos ei itse muista/ hoksaa kysellä, niin tietoa tulee aika niukasti... Ei mullekaan mainittu mitään istukkakontrollissa noista senteistä.

Pidän peukkuja tän päivän ultralle, tillukas! :)
 
Kettukanakutale. Marginaalinen istukka oli jalostunut kahdeksassa viikossa reunaltaan etiseksi. Tilanne ei ole täysin toivoton alatiesynnytyksen kannalta, mutta ei niin kovin toiveikaskaan. Ei varmaan muuta tarvi kertoa, mitkä ovat tunnelmat. Ketuttaa.

29+5
 
Minä jouduin synnärin äippäpolilla käväisemään tihkuttelun vuoksi 31+6. Kahdessa viikossa toista senttiä kohdunsuun yli menevä istukka oli noussut neljän sentin päähän kohdunsuulta :) :) Alatiesynnytystä odotellessa siis :)
 
Heipä hei!

Ajattelin, josko minäkin laitan tänne viestiä. Kävin tänään ultrassa, jossa tarkoitus oli kontrolloida kohdunkaulan tilannetta (suvussa on rakenteellista heikkoutta siltä osin). No, tilanne oli noilta osin aivan kunnossa ja hyvävointinen pikkuinen kellui kohdussa kaikessa rauhassa, mutta lääkäri ilmoitti ultrauksen tuloksena, että istukka on osittain kohdunsuun päällä.

Suurin piirtein kaikki muut vaivat olenkin osannut kohdalle kuvitella ja huolehtia, mutta istukan paikan suhteen en ole tajunnut hermoilla. Raskaus sai alkunsa lapsettomuushoidoilla ja alun hysteerinen vessapaperinkyttäys joka vessareissulla alkoi tässä jo vähitellen laantua… mutta se taitaa alkaa taas. Pidän niin sormia ja varpaita ristissä, ettei vaan alkaisi mitään vuotoa tulla… No, olen vielä niillä viikoilla, jolloin on varmasti tosi hyvä mahdollisuus, että istukka liikkuu poispäin, kohti takaseinää tuntuisi olevan looginen suuntaus. Rakenneultraa odotellessa 27.5.

Onnea kaikille alatiesynnytysluvan saaneille ja tsemppiä asian kanssa vielä odotteleville!

Tietääkö kukaan muuten sitä, onko tämmöinen tilanne este tai hidaste sille, että vakuutusyhtiö myöntäisi raskausaikana otettavan vauvavakuutuksen?

Chestel 17+3
 
Hienoja uutisia, evamaria82 ja tillukas! :)
Toivotaan, että evamarialla on istukka siirtynyt seuraavassa kontrollissa vielä reilummin pois tieltä!

Tsempit Chestelille. Vakuutusasiaan en osaa sanoa mitään, meidän oli tarkoitus ottaa vakuutus raskausaikana, mutta se pääsi unohtumaan... Mulla ei ainakaan neuvolakorttiin merkitty mitään istukan paikasta, joten neuvolakortin kopio ei ainakaan olisi vaikuttanut hakemuksen käsittelyyn. En muista aiemmista raskauksista, oliko niissä hakupapereissa miten tarkat kyselyt.

Täällä vauveli löysi viimein oikean asennon (tällä viikolla), nyt vaan odotellaan touko-kesäkuun vaihdetta :)

Cherrie_ 36+1
 

Yhteistyössä