Heinäkuun hellemasut 2013 * Helmikuussa *



Meitä on nyt 126 odottajaa joista 5 odottaa kaksosia!

LA
NIMIMERKKI / IKÄ / MONESKO / SYNNYTYSSAIRAALA

30.6
Lillis85 / 26 / ensimmäinen / KHKS

1.7
bellissima / 33 / kolmas
Jessina / 25 / kolmas / tyks
Mincha / 25 / toinen / K-HKS
emiliainen / 18 / kolmas / SeKS
Nicci / 31 / ensimmäiset / KYS KAKSOSET
Minix / Toinen / LKS
Mandarii / 22 / ensimmäinen / TAYS

2.7
Pipsa79 / 33 / ensimmäinen / TAYS
Iitula / 35 / kolmas / PKKS
Pesco / 24 / toinen / SatKS
Aippa04 / 29 / toinen / K-SKS

3.7
Olumpia / 18 / Ensimmäinen / KOS

4.7
roosakaisa / 35 / kolmas / PKKS
appelsiini88 / 24 / toinen
Iinukka / 36 / kolmas / K-SKS
identity / 27 / ensimmäinen / KOKS
zi / 26 / toinen / TAYS
Liitunen / 22 / ensimmäinen
Minsku<3 / 28 / viides / Oys
HeavyMetalMama-77 / 35 / kolmas
~Emmuli~ / 29 / kuudes / EKKS
Nipas / 24 / ensimmäinen / KOS
sovereign / 21 / ensimmäinen / Kaks

5.7
Alabama / 30 / kolmas / SeKS
pikkukirppu / 31 / toinen / OYS
Stella77 / 35v. / ensimmäinen / Oys
sofie99 / 29 / toinen / KOS
moonflower / 25 / ensimmäiset / OYS KAKSOSET
Viola77 / 34 / ensimmäinen / JS*

6.7
Nasulais / 30 / ensimmäinen
tiikkonen / 26 / toinen / EKKS
Liina78 / 34 / toinen / KOS tai HYS

7.7
invia84 / 28 / kolmas
Häivähdys / 30 / kolmas / k-sks
Kauris-82 / 29 / toinen / PKKS
tartsu74 / 38 / toinen
Henkari / 24 / kolmas / k-hks
Juulitar / 29 / toinen
nuu / 29 / kolmas / OYS
Fionella / 33 / toinen / KOS

8.7
Roosakerttu / 31 / toinen / TAYS
omppunen / 26 / neljäs / TAYS
Varpu13 / 31 / ensimmäinen / PS
tima83 / 29 / ensimmäinen / NKL
Lilla_Myy73 / 39 / ensimmäinen / EKKS

9.7
piuu / 30 / viides / OAS POIKALUPAUS
Taivaanrannan maalari / 21 / ensimmäinen / LKS
Mindela / 28 / kolmas / Kaks
Sointu85 / 5 / Koks
terp / 28 / kolmas / TYKS
maria19 / 21 / ensimmäinen / SatKs

10.7
Jomi / 26 / toinen / KYS
Lalleri / 27 /ensimmäinen / OYS
nannamamma / 26 / toinen / KOS
inq / 23 / ensimmäinen / TYKS
Äidin onni / kolmas / SatKs
Minttu_84 / kolmas / LPKS

11.7
MaisaV / 35 / ensimmäinen / KOKS
Vuorikristalli / 36 / Viides TYTTÖLUPAUS

12.7
vipe- / 22 / ensimmäinen / NKL
Korvenkumma / 28 / toinen / PKKS
Tanni_84 / kolmas / LS POIKALUPAUS
Lumikki87 / 25 / ensimmäinen / PKKS
Ilyana / 20 / toinen / SAS
Noraww / 17 / Ensimmäinen / TYKS

13.7
Mehiläinen83 / 29 / toinen / KOS
juustopallo / 22 / toinen / OYS
maija0809 / 23 / kolmas / OYS

14.7
Äitikissa / 32 / kolmas / TYKS
juhannuslikka / 30 / toinen / KOS
HannaKat / 32 / toinen / EKKS
Mjahaa / 24 /ensimmäinen / KOS
Ennanniina / 27 / toinen ja kolmas KAKSOSET
nuunuu84 / 28 / toinen / K-SKS

15.7
Kafka
Onnellinen79 / neljäs /
Pikku-Saara / 30 / toinen / JS
Gaia / 30 / ensimmäinen
suolainen / 26 / toinen ja kolmas KAKSOSET
Siukuki / toinen

16.7
Biana / neljäs / KOKS
Elina29 / KOS

17.7
nanna_ / 21 / toinen /
Sude81 / 30 / ensimmäinen / LKS
maarit_ / ensimmäinen / LKS
Mamis80 / 32 / toinen ja kolmas / NKL KAKSOSET

18.7
CirsiJanita / 21 / ensimmäinen / KAKS
Madagascar / 30 / toinen / JS
Vienda /28 / ensimmäinen / TAYS
BDU / 25 / ensimmäinen / OYS

19.7
Unno / 25 / toinen / NKL
Mosmos / 23 / ensimmäinen / TAYS
Taksu / kolmas / LS POIKALUPAUS
MrsO / 30 / viides / Oys
jennimarika / 22 / ensimmäinen / LPKS
dada / 26 / toinen / KOS TYTTÖLUPAUS
Zara85 / 28 / ensimmäinen / VAS
alanna / 30 / neljäs / K-SKS
iltakukka / 28 / ensimmäinen / kanada

20.7
marleena-84 / 28 / toinen / K-SKS
AnnaNanna / 31 / ensimmäinen
Mangrovekana / 25 / kolmas / NKL
Matkijalintu / 22 ensimmäinen

21.7

22.7
yuliaana /18 / ensimmäinen / LPKS
Kathrine / 31 / toinen / NKL

23.7
Eveliima / 28 / toinen / KYS
Mertsi92 / 20 / ensimmäinen / OYS
Na-nu / 24 / ensimmäinen / KYS
Ruttu / 33 / neljäs / TAYS
tintti78 / neljäs / TAYS
Artisokka / ensimmäinen / KOS

24.7
eläväinen / 19 / ensimmäinen / TAYS
Karoliina87 / 25 / toinen / JS

25.7

26.7
brem / viides / kanada

27.7
Nappi06 / 35 / toinen / TAYS

28.7
coffeetogo / 32 v. / toinen / KoKS
cuwe / 22 / toinen / SAS
DeeDee865 / 22 / ensimmäinen / KoKS

29.7
Emmylou / 37 / toinen / KOS
omenainen. / 26 / toinen / K-SKS

30.7
Vaniljainen / 26 / toinen / K-SKS tyttöolo
Nuura / 33 / ensimmäinen / NKL
jedvenna / 22 / toinen / LS
Pneepja / 31 / ensimmäinen / TAYS
Kesä-misu / 29 / ensimmäinen / KOS

31.7
nöttö / 26 / toinen / JS

17.8
Gilraen84 / ensimmäinen / KOS

LA ei tiedossa vielä
Vanilja87 / 25 / toinen / TAYS
Dinskunen / 33 / Ensimmäinen
Crassula / 33 / toinen

Hellemasuilla on myös oma kerho! Kaikki kerhot - Kaksplus <- kerhot löytyvät tuolta. Kerhon sisältöä ei näe ulkopuoliset ja sinne pääsee vain ylläpitäjän hyväksynnällä. Kerhon jäsenet toivovat, että kaikki kerhon jäsenet olisivat aktiivisia kirjoittajia eli ns. taustailijoita ei kerhoon haluta, koska sielä keskustelu on henkikohtaisempaa kuin täällä. Eli jos haluat kerhooon toivomme, että olisit myös aktiivinen kirjoittaja

SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA TAI MUUTEN VAAN MUUSTA TEKSTISTÄ EROTTUVASTI!!

Edelliset keskustelut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2202073-vauva-heinakuussa-2013-onko-viela-muita/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2203574-heinakuun-hellemasut-2013-marraskuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2216340-heinakuun-hellemasut-2013-joulukuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2225638-heinakuun-hellemasut-2013-tammikuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Hello :) elikka mun laskettuaika olisi 26.7.

Tammikuun keskustelussa loppupuolella juteltiin paljon sektiosta. Mulla siis 5.sektio edessa pain. En olisi halunut ainuttakaan,mutta syista joihin en voi itse vaikuttaa niin joudun sektioon. Ihmiset hyvat!josvain mahdollista niin synnyttakaa normaalisti!!!!!leikkaus on aina leikkaus,ja aina on enemman riskeja sattua vaikka sun mita! Alateitse synnyttaminen kirpaisee sen hetken,mut leikkaus jattaa ikuiset arvet seka toipuminen on paaaaaljon pitempi kuin alateitse synnyttaminen. Yleensa ainakin.jos on synnytyspelkoa,jutelkaa siita, ajatelkaa koitosta "kokemuksena",ei kannata pohtia liikaa!!!!
:) tsemppia teille jotka taistelette ajatuksen kanssa!
 
  • Tykkää
Reactions: Äitikissa
Mulle vois päivittää iäksi 24..

Sektioista ollut puhetta.. Mulle tullaan tekemään nyt kolmas sektio.. Eka oli hätäsektio jonka jälkeen jäi suht paha synnytyspelko alatiesynnytystä kohtaan ja sain kun sainki kauheen väännön jälkeen pelkosektion ja nyt on tulossa sitten suunniteltu.. Parannuin todella nopeesti leikkauksista, toisen jälkeen en tarvinnu enää toisena päivänä särkylääkettä ollenka ja pikkustaki hoidin ilman apuja.. Hoitajat vaan tuputtivat mulle niitä lääkkeitä mut kyl ne sit usko etten tarvii niitä..
 
Hyvää viikonlopun alkua kaikille!

Se ois sitten 16+0, poksista :)

Nyt ollaan jo helmikuussa, ihanaa! Tässä kuussa on rakenneultrakin, jee.

Liikunnasta on taas ollut puhetta. Mua on alkanut kanssa mietityttää et mitähän liikuntaa sitä sopisi oikein harrastaa kun tuntuu et mitä tahansa tekee, alkaa aina supistaa. No, kävely tietty ois yks, mut jotenkin tuntuu et se on pidemmän päälle vähän tylsää. No ehkä sitten kun lumet sulaa ja on kevät niin ulkona on paljon kivempi liikkua. Uiminen ois varmaan toinen sopiva laji, mutta jotenkin en ole hallille asti päässyt, pitäis uudet biksutkin sitten hommata...

Ammatiltani oon hr-tradenomi, eli henkilöstöjohtamiseen oon erikoistunut. Oon ollut pitkään lasten kanssa kotona, ja nyt oon mennyt takasin töihin, mutta vaihdoin työpaikkaa, meillä on miehen kanssa nyt oma yritys, myydään ja pidetään erilaisia valmennuksia. Tai lähinnä mies pitää ja mä myyn ja hoitelen juoksevia asioita On tässä yksityisyrittäjyydessä puolensakin, mutta toisaalta viikonloputkin saattaa mennä aika lailla miettiessä työasioita ja tulotaso on ainakin vielä alkuvaiheessa aika vaihteleva.

Ei vieläkään olla kerrottu lapsille et vauva on tulossa, joku täällä tai kerhon puolella sanoikin että sitten tulisi vaan pitkäksi odottavan sisaruksen aika, meidän tyttö ainakin tulee niin sekoamaan uutisesta että varmaan joka päivä kysyy että joko se vauva syntyy, joko Kyl me kohta kerrotaan, viimeistään ultran jälkeen. Mullahan on niin pieni maha, että ei se varmaan siihenkään mennessä osaa mahan perusteella tajuta et oon raskaana!

Raudan syönnistä ajattelin kysäistä, ootteko aina syöny lisärautaa jos terkka on sanonut et voisi ottaa? Ekassa raskaudessa mun piti jossain vaiheessa sitä syödä, mutta en löytänyt oikein sopivaa valmistetta, vatsa meni ihan sekasin tai sit ei toiminut ollenkaan. Yritin sitten vaan syödä monipuolisesti, oikeanlaisesta ruoastahan saa kuitenkin aika hyvin rautaa myös. Ei mulla koskaan ole ollut mitään väsymystä tai muuta ton hb.n takia, eikä se kai koskaan mitenkään hälyttävän matala ole ollut.

Ihanaa, huomenna pääsen kampaajalle, vähän hemmottelua =)


Viikonloppuja kaikille!


Taksu 16+0 :heart:
 
Heipparallaa!! lista päivitetty! :)

Olipas aamu.. esikoinen päätti sitten tulla kuperkeikalla sohvan käsinojan yli lattialle.. :/ onneksi ei pahemmin sattunut, mutta näköjään on tulossa kiva kuhmu/mustelta otsaan.. millonhan tuo oppii että ei kannata, ei nimittäin ollut eka kerta :LOL:

Henkarille synttärionnittelut tätäkin kautta.. :)

ammatiltani Olen kuntoutukseen suuntautunut lähihoitaja, mutta tällä hetkellä olen esikoisen kanssa hoitovapaalla kotona ja palaan vasta sitten joskus 2014-2015 töihin.. :)

mun ei ole rautalisää tarvinnut ottaa tässä eikä edellisessä raskaudessa.. :) Esikoisesta muistaakseni hb oli alimmillaan 130. :)

Vessassa ravaamista täälläkin! välillä pystyn yön nukkumaan ilman yhtään vessareissua, jos oon tarpeeksi väsynyt ja mikään ei häiritse unta.. :) mutta sitten aamulla on jo niin kova hätä, että maha on ihan kipeenä.. :/ Yleensä tulee käytyä joku 3 kertaa pissillä ennen uloslähtöäkin, kun lenkillessä kuitenkin nesteet lähtee kiertää ja tulee pissahätä.. :D

(.) toissa päivänä tunsin ekan liikkeen hennosti mahan läpi käteen!! olin ihan yllättynyt miten voi jo tuntua. :O Mutta luulen että istukka on tällä kertaa takana, kun taas esikoisesta oli edessä. Tuntuu nimittäin tän vauvelin liikeet, muutenkin selkeemmiltä ja terävämmiltä mitä esikoisesta..
 
Mulla muuten istukka oli ilmeisesti aika lailla etualalla kun neuvolassa koitettiin sykkeitä kuunnella, oli hankalaa löytää istukan suhinan läpi mitään ja sit pitikin vähän niinku sivusta kaivaen etsiä syke, joka löytyi sitten oikealta alavatsalta anturi melkeenpä poikittain. :) Mutta silti tosiaan on tuntunut potkuja jo mahan päältäkin, että enpä sitten tiedä miten nuo menee, yksilöllistä varmaan tämäkin :)

Nipas 18+1
 
Enpäs sitten tässä tohinassa huomannut, että kuu on vaihtunut ja kävin rustailemassa tuonne tammikuun puolelle... Mutta siirrän kirjoitukseni tänne:

Voi kuinka olen helpottunut!! Soitin tänään sinne neuvolaan ja sokerirasituksen tulokset olivat hyvät: paasto 4,6, 1h arvo 5,4 ja 2h arvo 5,9. Kyllä olen helpottunut!! Nyt kyllä pidän itseäni kurissa ja en syö niitä karkkeja ym. ja lisään liikuntaa, ettei nuo arvot tuosta muuttuisi raskauden edetessä. Ja ajattelin lisätä liikuntaa nimenomaan tuolla ulkona, sillä ehkäpä raitisilma auttaisi tähän väsymykseenkin. Neuvolatäti arveli, että mulla on hemoglobiini tippunut ja sen takia olo on väsynyt...

Mitenkäs AnnaNanna (tai muut asiasta tietävät), osaatko sanoa noista sokeriarvoista sellaista asiaa, että miten tuo 2h arvo oli korkeampi kuin 1 h arvo? Kysyin tätä neuvolatädiltäkin, mutta hän ei siihen osannut sanoa mitään, toisti vain, että lukemat ovat hyvät. Mutta ihmetyttää näin maalaisjärjellä ajateltuna... Äitini kanssa juttelin (hänellä siis aikuisiän diabetes) ja hän kommentoi, että nuo sokeriarvot ovat niin kummallisia ylipäätään, että miten menee (hänkään ei siis osannut tuohon kommentoida sen kummemmin).

Mutta niin, täällä pompin ilosta, kun ei tullut rd-tuomiota, vaikka olin ihan vakuuttunut, että tulee. Kiitos, että olen saanut jakaa huoltani teidän kanssanne ja kiitos ihanista tsemppauksista ja neuvoista! Jännä, miten näinkin etäinen juttu kuin keskustelupalsta vaan kuitenkin auttaa.

Liikkeistä: olen itse tuntenut pikkuisen liikkeitä -tai ainakin luullut tuntevani- jo parin viikon ajan. Ei vieläkään mitään suurta ja kummallista, mutta joskus jotakin. Itse asiassa tässä juurikin joku koputteli tuolla navan alla, vasemmalla puolella. :)
Viikkoja on nyt siis sen 17+6.
 
Poks 16+0

Liikunnasta kun oli puhetta, jumpassa olen käynyt aiemmin, mutta nyt siellä oli kahvakuulaa ja se tuntui joulutauon jälkeen liian rankalta. Vaihdoin sitten kehonhuoltoon ja se tuntui todella mukavalta. Hieman lämmittelyä ja sitten venyttelyä.
 
Henkarille synttärionnittelut :flower:

Kiva kuulla Liina ettei ollut raskausdiabetestä :)

Liikunnasta vielä, mä merkkaan ylös mun liikunnat "treenivihkoon". Eli kaikki sellaset suoritukset, jotka kestää min. 30min ja tietty sen ylittävät ;) Mulla on aika usein sellanen olo, etten ole tehnyt mitään, mutta sit voi vilkasta vihkoon ja todeta että kappas, olenhan mä liikkunut! Lisäksi, vihko sen takia että tulis liikuttua säännöllisesti, ettei tulis yhtäkkii viikon taukoa ilman hyvää syytä :)
Mä en kyllä ole käynyt joka päivä 30min kävelemässä, niinkuin oli tarkotus :ashamed: se väsymys vaan joskus vie voiton tai sitten on jotain muuta, lapset kipeenä esimerkiksi.
Nyt mulla on kahden päivän tauko, mutta tämän kirjoituksen jälkeen lähden vaunulenkille ja heilutampa vielä sen jälkeen kahvakuulaakin, täten luvattu nyt sitten :D pakko tehdä kans!

Rautaa mä aloin jo syömään kun hb oli pudonnut noin 6vkossa 145--> 125(muistaakseni)..mulla on kaikissa raskauksissa pudonnut aika nopeesti lähelle 100 ja väsymys on ollut sen mukaista..Itse syön obsidania, siinä on lisäksi c-vitamiinia, jotta imeytyisi paremmin.

Ja ihanaa ihanaa, mun mies tuli tänään sanomaan, että vauva oli yöllä potkassu kunnolla, kun hän oli kokeillut mun mahaani mun nukkuessa :heart: Mä olin vaan :"Haniiiiii, mäkään en oo tuntenu käteeni niitä potkuja vielä, mut ihanaa ku sä oot!" :heart: Ja että se kokeilee mun masua kun mä nukun :heart:

Ihanaa viikonloppua ihanat!

Tanni ja ylläri *17+0*
 
  • Tykkää
Reactions: Liina78
AnnaNanna kyselit tulla tammikuun puolella tukivyöstä. Miulla ollu tukivyö tän viikkoo käytössä töissä, kun selkä kipuilee päivän seisomisesta niin tuo auttaa. Tosin tänään kyl oli selkä jo aamulla kipeä ettei tukivyökään auttanut, piti tuolia etsiä persiin alle ja yrittää töistä siitä tehdä : / mut koski selkään sittenkin ja piti lähteä töistä jo 8h jälkeen pois :LOL: toinen vaihtoehto onkin sit käydä lääkärissä ja saada viikko sairaslomaa+lähete fysioterapeutille ,mut tuo viikon sairasloma ei kuulosta hyvältä kun on jo yks työntekijä meillä saikulla vielä pari viikkoa..Ja työt on tehtävä tai asiakkaat ei oo tyytyväisiä.

(.) olo tuntuu hirmu turvonneelta ja on tuo mahakin vähän kasvanut. Tuossä äsken oli taas pahaa oloa ja ruuat tuli ylös asti : /

Lumikki & Pöökö 17+0
 
  • Tykkää
Reactions: AnnaNanna
Liina78 Hyva etta sokerit on kohdallaan! Toivottavasti pysyvat hyvissa lukemissa niin ei tarvitse huolehtia :)

Henkari Synttarionnittelut!! :)

taksu Uiminenhan ois hyva, tai kokeile esim vesijuoksuu :)


Taalla ei ole viela maaratty lisarautaa, onneksi. Aloitin aluraskaudesta ottamaan Materna monivitamiinitabletteja, jotka sis. myos rautaa. Eiii, ummetti niin eika mikaan auttannu joten jatin ne sikseen. Ei enaa monivitamiineja minulle :) Toivottavasti ei lisarautaa maaratakkaan siis :)

Laakarikaynti oli eilen oikein mukava. Sydanaanet kuunneltiin ja lahetettiin verikokeisiin. Painoa tullut melkein 8kg lahtopainosta syyskuussa :O Inhottaa vahan, mutta minkas teet. Viela mennaan normaalipainon keskivaiheilla :)

Liikuntaa taalla jatketaan kuten ennenkun 4-5 paivana salilla ja jos saa antaa myoten koiran kanssa kavelylle.
Taidan olla onnekas kun ei mitaan, ei siis mitaan oireita ole ollut tahan 16 viikkoon menessa. Iskias valilla vaivaa, mutta itsellani se on kroonisena niin etta hermosarkyyn jo aika tottunut.
Lienekko tukivyo auttaisi tuohon vaivaan??

Hyvat viikonloput sinne Suomeen!
Vihdoin alkaa taallakin oleaan talvi ja lampotilat paukkuvat -10 tienoilla :)
 
Moro!

Tänään on sitten käyty ekan kerran pitkästä aikaa salilla. Ja kivaa oli. Ei siellä revitelty, mutta liikettä ja venyttelyä. Nyt kyllä meinaa alavatsaa taas juilia, mutta kohta pitkälleen niin eiköhän se siitä.

Taksu Rautaa aloin syömään juurikin tuon neuvolantätin suosituksesta. Tosin minulla se 2 viikkoa kestänyt noro katkaisi koko kuurin. Kys:ltä sain ohjeet odotella parisen viikkoa ennen kuin aloitan uudestaan. Hb oli mulla 114 silloin kun mittailtiin. Nyt olen ottanut joka toinen päivä tabletin. Maha oireita tuli taas. Luin eilen ohjeesta, että voi ottaa tällaisessa tapauksessa aamulla reilun nesteen kera tyhjään vatsaan. Tänä aamuna toimin sitten näin, ja kuinka ollakkaan ei oireita. Kannattaa kokeilla tai sitte voi yrittää niitä liuoksia (jotkut sietää paremmin niitä). Tokii varmasti monipuolinen ruokavalio on se paras juttu, mutta joskus se ei vaan riitä.

Nicci ja naperot 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Matala hb on ollut aiemmissa raskauksissa ongelmana, sillä siihen on taipumusta muutenkin. Tällä kertaa hb on ainakin vielä pysynyt yllättävän hyvissä lukemissa.
Rautaa syödessä olisi tärkeää muistaa c-vitamiinin merkitys. Mustaherukat ovat erinomainen c-vitamiinin lähde, suosittelen jokaiselle joka joutuu rautalisää syömään. :) Jos hb tippuu, apu purkista ei ole paha juttu, mutta pitkässä juoksussa hb:n ylläpitäminen sopivilla ruoka-aineilla on terveellisempi vaihtoehto (punainen liha, parsakaali, pinaatti, persilja, nokkonen jne. + kaveriksi reippaasti c-vitamiinipitoisia marjoja).

Kestovaipoista joku kyseli aiemmin. Kummankin lapsen kanssa on osakestoiltu. Esikoisen kanssa erityisesti kuivaksiopetteluvaiheessa ja päivävaippoina oli kestoja, mutta yöaikaan luotin tarravaippoihin. Harmi kun en uskaltautunut kokeilemaan kestoja alusta asti. Kuopuksen kanssa tutustuin kunnolla villavaippahousuihin ja niillä mentiikin ensimmäiset kuukaudet. Öisin käytin vanhasta tottumuksesta kertsejä, samoin kuin pitemmillä reissuilla. Kuopus pissasi jo pienenä todella paljon esikoiseen verrattuna ja alle vuotiaana siirryttiin kohti kertsejä myös kotikäytössä. Tulokkaan kanssa aion jälleen käyttää kestoja. Imuja on helppo tehdä itse. Bambukangas on ollut minun lempparipintamateriaali imuissa. :)
 
rautalisästä jouduin edellises raskaudes melkein heti alottaa rautalisän syömisen ku hb tippu tosi matalaks ja söinki sitä koko raskauden ajan ja sen jälkeenki pitkään. mulla on muutenki taipumusta matalaan hb. viimeks ku neuvolas kävin ni hb oli tippunu neljässä viikossa 146 --> 123. tunnistan herkästi raudan tarpeeni ja otan yleensä sillon pienen rautatablettikuurin, joka helpottaa oloa. esikoinen syntyi sektiolla ja menetin verta 700ml, kotiin lähtiessäni mun hb oli 89 :x oli kieltämättä "vähän" huono olo. kiva katella niit kuvia silt ajalt, oon naamast iha harmaa ja huulet sinertävät. hyi.

Millonkas täällä ensimmäiset on menossa rakenneultraan? jännittävää kun meidän vuoro vihdoinkin koittaa!

(.) nyt kun pahoinvointi on jonki verran helpottanu ni oon innostunu leipomisesta! leivoin viikonloppuna mustikkapiirakan ja ai että oli hyvää! mä oon aina ollu tosi huono leipomaan ku toi ruuan kokkaamine on ollu enempi se mun juttu. nyt kun kaikki makee maistuu täl hetkel tosi hyvältä ni niit on kiva leipooki. ajattelin tänään tehä suklaakeksejä ku löysin yhen kivan reseptin netist. :) siinä mulle harrastusta! :D pitäis mennä vanhempien luona käymää penkoo mun vanhoi tavaroit jos sais kirppikselle vietyä. tulis vähä lisätienestii tähänki taloutee sitä kautta, toivon mukaan.
täällähän on puhuttu aikasemmin noist unista. mulla on jokaisena yönä todella friikkei unii ja sitä mä ihmettelen myös et mä muistan melkein koko unen pitkään heräämisen jälkeenki! esim edellisyönä mä näin unta et olin menny synnyttää tooooosi paljon aikasemmin ku olis pitäny ja mun äiti oli synnytyssalis mukana. mun mies odotti perhehuoneessa meitä ja sitku synnytys oli ohi ni kätilö nosti kaksi vauvaa ilmaan. mä sain kauheen hepulin ku kukaan ei tienny että kaksi vauvaa tulee ja kaiken lisäks ne vauvat oli mustia :D menin itkusena miehen luo kertoo et meille syntyki kaks vauvaa ja ne on väärän värisiä :D ai kauheeta mistä nää unet tulee :D

jedvenna ja purri 14+6
 
BDU
Heipsan taas tällekin puolen! :)

Täällä on kans nähty ihan järkyttävän outoja unia! Välillä ne on vaan friikkejä ja välillä kauheita painajaisia.. Sit heräilen öisin 1-4 kertaa ilman syytä (no joskus on juostava pissalle :) ) ja menee taas hetki ennenku saa unta. Tosi pirteenä sit aamusin töihin.. |O

Mulla oli noi rauta-arvot vielä ok, mutta aika alarajoilla muistaakseni. Oonki vähän katellu tuota ruokavalioo ja miten syön (ei maitovalmisteita lihan kans jne.) että jos saisin niillä pidettyä arvot hyvänä :) Sitte jos laskee liikaa ni pitää hakee pillereitä.

Mites onko täällä nyt muita esikoisen odottajia? Oletteko tunteneet vielä mitään liikkeitä? tai muistaako joku uudelleensynnyttäjä milloin ekasta on tuntenu? Mä en oo ainakaan tuntenu vielä mitään minkä olisin itse tunnistanut liikkeiksi. Välillä on ollut jotain ihme tunnetta alamahassa mut ku en oikein tiedä mitä se sit on :D Oisko vaan suolistojuttuja.

BDU ja ötökkä 16+4
 
BDU: Meille on tulossa esikoinen ja itse tunsin ekat liikkeet 16+0. Siitä asti (siis nämä muutamat päivät) niitä on tuntunut tosi usein, koko ajan selvemmin. Sellaista pientä muljuntaa tuossa navan ja häpyluun puolessa välissä. :heart: Parhaiten tuntee, jos housujen vyötärö istuessa painaa mahaa, niin siitä kohdilta/vähän alempaa. Hassua.

Täällä on viime päivinä myös kärsitty vatsakivuista. :( Oletan, että on normaaleja kasvukipuja mutta otan melko rauhassa nyt kuitenkin. Sellaista hyvin samankaltaista jomotusta, kuin menkkakivut, tulee aaltoina.

Vienda 16+4
 
Mieki oon nähny tosi kummallisia unia, mut ei pelottavia unia vaan lähinnä eroottisia :Dja mieluiten ne unohtais kyllä heti ku herää mut ei ku ne saattaa olla mielessä vielä monen päivän päästä :D

Mie yks ilta pari päivää sitte ihan varta vasten vähän tökin masua että jos sieltä jotain reaktiota tulis, ja tuntu semmonen minimaalinen ikäänku nykäsy, mut sen jälkeen ei oo tuntunu mitään. Josko kohta :)

jedvenna kyseliki jo rakenneultrista, koskas teillä on ja joko jännittää ?
 
Täällä myös esikoisen odottaja, toissailtana tunsin jonkinlaista "muksimista" tuolla alavatsalla kaipa ne liikkeitä oli :)

Rauta-arvo ollut molemmilla neuvolakäynneillä 119, ennen raskautta oli 130-140 pitää viikon päästä neuvolassa kysyä tuosta kun en ole aiemmin muistanut.

Rakenneultra olis 28.pv kyl vähän jännittää, mies haluais tietää sukupuolen mutta ite oon vielä kahden vaiheilla haluanko tietää.

Lumikki & pöökö 17+3
 

Yhteistyössä