Turun seudun odottajat loppuvuosi 2013

chestel: tarkoititko pukluu räteil sideharsoja? Eilen kattelin niitä ikeassa ja kyl niitä saa joka kaupasta. Munkin täytyis niitä ostaa kun äitiyspakkauksessa oli vaan yksi. Näyttää niitä olevan monen näköistä myynnissä.

Vauvan vaatteiden pesu aloitettu ja vaatteiden lokkaaminen. On niin paljon vaatteita tullut. Pesukone kuulemma viikonloppuna muuttaa pesuhuoneesta tulevaan kodinhoitohuoneeseen.
 
Chestel, googlaa vauvan harso, niin löydät vauvoille tarkoitettuja "puklurättejä". Niitä myydään tosiaan jokaikisessä lastentarvikeliikkeessä ja tarjolla on jos jonkinmoista kuosia. Äitiyspakkauksessa tulee vissiin yksi pakkaus harsoja - viimeksi vuoden 2009 pakkauksessa taisi olla viisi harsoa. Lisäksi hankimme n. 30 harsoa. Olen samaa mieltä, että niitä kyllä kuluu monta päivässä!

Muoks. Tuli vielä mieleen, että me käytettiin lapsella myös harsovaippoja silloin vauva-aikana, joten jos aikoo kestoilla harsojen kanssa, niin sitten niitä harsoja vasta tarvitaankin, kun tarvitaan vaippaharsot erikseen (en viitsinyt käyttää puklurättejä vaippaharsoina :D ). Kuinka moni teistä muuten aikoo käyttää kestovaippoja tulevilla vauvoillaan? Me ollaan kestoiltu melkein 100 prosenttisesti, vain yöllä ollaan käytetty kertakäyttövaippoja. On kyllä tullut elämä huomattavasti halvemmaksi kestovaippojen kanssa, kun ei tuota rahaa tosiaan puissa kasva...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt äitiyspakkauksessa oli vain yksi sideharso , joka mua kyl hämmästytti. Aikaisemmin niit on kyl ollut enemmän.

Olen käyttänyt kestovaippoja lapsilleni ja olen nytkin niit keräillyt hyllyyn. Vuosien saatossa ovat kyl muuttuneet et täytyy viel asiaan enemmän tutustua, mut tavoitteena on jonkin verran niitä käyttää kun on tulossa kesävauva. Veneilyssä en kyllä tiedä miten niitten kans pärjäilisi.
 
sideharsoja just tarkoitin ja tosiaan esim. name it:llä on kivoja kuoseja :)

vuoden 2011 äp:ssa tuli 5 harsoa.. onpa tyhmää jos niitä nyt tulee enää vain 1. sillä ei pitkälle pötkitä.. ite en kyl ajatellu ottaa äp:ta ollenkaan.

ei myöskään kestoilla, ei oo mun juttu. vaatteita saa jo olla pesemässä jatkuvasti, jos tulis vielä vaipatkin niin kone pyöris 24/7.. :/ + ne kakkavaipat ällöttää :D
 
Piti sitten teiän keskustelun johdosta käydä googlaamassa noi harsot :D Tiesin, että tollasia tarvitaan, tosin luulin määrän olevan pienempi. Ja ihania kuoseja löysin. Mut onko normaalia, että noikin maksaa noin paljon? Jotenkin suhteessa musta 4e tollasesta yhdestä harsosta on aika paljon, varsinkin jos niitä tarvii sen 30 kpl. Ja halvemmissa oli tylsät kuviot, eli taidan olla vaativa ;) Mut oletan että noi harsot hyvin huollettuna on käyttökuntosia pidemmän aikaa, kuin yhden vauva-ajan? Eli esim. jos tulee pikkusissarus joskus, niin käykö vielä sillekin samat harsot?

Mun ainoa ja paras ystävä (ja tuleva kummitäti), jolle tähän mennessä tästä raskaudesta olen kertonu, sano heti "alkujärkytyksen jälkeen", että ainakin hän tän mun odotuksen aikana oppii kaiken tarpeellisen odottamisesta ;) Ja mä opin sen kaiken varmaan täältä kaksplussalta ja googlesta :D
 
meillä ainakin on suurin osa harsoista pysyny hyvinä ja aattelin käyttää kakkosellakin :) varmaan muutamia ostan lisää, kun on kivoja kuvioita ;) ne tosiaan on aika hintavia, name it:llaon sellasia 8kpl paketteja jotka maksaa muistaakseni n. 15€.
 
Ompelija kaverilta sain kuulla et kannattaa ostaa kangaskaupasta harsokangasta ja tehdä itse. Kävin kans kaupois niitä katsomassa ja ihmettelin kyl hintaa. Ei ne hukkaan mene. Lapset pitävät niitä uniriepuina ja käytön jälkeen ne on tosi hyviä siivousrättejä ym. Käyttötarkoitusta. Ja käy toisellakin lapselle samat harsot.

On se nykyään helppoa kun on tämä tietokone aika. Täältä on niin helppo kattoo kun joku asia vaivaa. Ja keskustella muiden kaa. Kun vanhemmat lapseni oli pieniä, niin ei ollut vielä tämmöisiä mahdollisuuksia.

Neuvolassa annettiin ohjeet tarkkailla vauvan liikkeitä. Pitäis kymmenen liikettä saada tunnin aikana laskettua. Tällä vauvalla on päiviä kun liikkuu vähemmän ja päiviä kun on enemmän liikkeessä. Hankalaa kyl tuo laskeminen kun ei ole selviä potkuja vaan mylläämistä.
 
Joo, harsot on tosi kalliita. Mä ostin esikoiselle kivoja harsoja Hulluilta päiviltä, kun siellä oli silloin tarjouksella 10 harsoa kympillä tms. Ja kyllä mekin tosiaan aiotaan käyttää samoja myös tälle seuraavalle. Mulla on kolme pikkuveljeä, ja mun äiti käytti meillä kaikilla samoja harsoja, ja nyt niitä oli säilynyt vielä niin, että munkin poika sai käyttää niitä mummolassa käydessään :D

Mun pahoinvointini on sen kun pahentunut :( Aluksi se tuli siitä, jos ei ollut syönyt tarpeeksi lyhyin väliajoin. Nyt se pahenee edelleen, jos ei syö, mutta sitten kun syö, kaikki ruoka maistuu kuvottavalta, ja jos jotain saa kurkusta alas, ei paha olo lähdekään pois. Kaameeta. Miten jaksan opiskella ensi viikolla, jos sama meno jatkuu? Mieskin totesi tänään, että "eihän tämä näin kamalaa ollut ekassa raskaudessa?".

Huomenna on eka neuvola :) Neuvolantäti on tuttu, joten eipä erityisemmin jännitä. Täytyy vaan muistaa sanoa kaikki oleellinen.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille! :)
 
Tässä päivitettyä listaa. Päivitän nämä aina myös tuonne ekaan viestiini. :)

Hoika / 41v / 4. / 11.6.
Tuul1a / 26 / 1. / 26.7.
Epa_88 / 24v / 2. / 30.7.
Victoria78 / 34? / 2.+3. / 13.8.
Paalia / 18v / 1. / 24.8.
Metuva / 31v / 1. / 8.9. / Piikkiö
DaenerysStormborn / 29v / 1. / ?.9.
Micaela / 27v / 1. / 20.9.
Nimia / 32v / 2. / 29.9.
Chestel / 30v / 1. / 7.10.
Laala / 28v / 2. / 15.10.
zubzub / 29v / 1. / 31.10.
Kesalka / 27v / 1.+2. / 4.11.
Ms. Moneypenny / 35v / 2. / 5.11. / ympäryskunta
Lumimyrsky / 27v / 2. / 25.11.
Marianne / 27v / 2. / 27.11. / ympäryskunta
Minnie85 / 27v / 3. / 3.12. / ympäryskunta
Na-dene / 27v / 1. / 4.12.
jen_ni / 26v / 2. / 5.12.
Torvelo 1 / ? / 4. / ?/ Lieto


Minä kävin syys-, loka- ja marraskuisten pinossa myös huikkaamassa tästä pinosta :)
 
Viimeksi muokattu:
Tänne ei tosiaan ihmeempiä kuulu.

Viime viikon sokerirasituksessa oli paastoarvo hieman koholla. Epäilen, että syynä oli edellisen päivän ja illan täysjyväriisit ja ruisleipä, jotka sisältää sellaisia hiilareita, jotka pitää pidempään verensokeria ylhäällä. Mutta saan siis sen mittarin kotiin ja joudun mittailemaan niitä sokereita. Ihan mielenkiintoista sinänsä, mutta toivottavasti siitä ei tehdä kauheata stressiä, menee muuten taas yöunet ylimääräisestä huolehtimisesta :(

Doppleri tuli postissa tällä viikolla, ihanaa kun sillä saa hetkeksi aina mielenrauhan, jos on ihan epäilevä olo, että onko masussa ketään..

En ole vielä ruvennut hankkimaan vauvalle mitään, kun jotenkin se tuntuu vielä niin aikaiselta. Ehkä rakenneultran jälkeen sitten :) Tai loppukesästä..

Harsoja meillä on tosiaan esikon jäljiltä jonkilainen kasa, itse asiassa nuo vanhemmat on jopa parempia, kun ihan aluksi ne on niin kovia koppuroita etteivät imekään niin hyvin, kun on monta kertaa pesty ja rummutettu, niin ovat ihanan pehmoisia. Meillä on muutamia kuviollisia, missä on tosi hailu kuvio enää jäljellä, ehkä voisi muutaman kauniin kuviollisen ja jonkun paketin valkoisia hankkia sitten tälle tulokkaalle. Puklurätillä ei mulle ole väliä, miltä näyttää, mutta esim. vaunun aurinkosuojana yms. kun käyttää, niin on kiva kun on kaunis :)

Olispa teitä hauska jossain vaiheessa nähdä.. Ehkä alkupään ihmiset jo voisi vaikka touko-kesäkuussa uskaltaakin? Ja sitten voisi jossain vaiheessa, vaikka toukokuussa, ehkä sen face-ryhmän perustaa, ja ihmiset voisivat omalla tahdillaan siirtyä sinne? :) Mutta ei nyt varmaan ihan vielä kannata hötkyillä.. Siellä on vaan niin paljon helpompi sopia tapaamisia ja muita sitten.

Nimia 15+0/16+0
 
facessa olis tosiaan helpompi jutella, mut ite en uskalla liittyä sinne ainakaan ennen np-ultraa.. täällä kun voi olla joku tuttu tai tutuntuttu ;) turku ja turun seutu on kuitenkin sellaista aluetta, että kaikki aina tuntee kaikki :D mut mulla on 13.5 np-ultra niin silloin sitten :) ja 4 päivää varhaisultraan!
 
Sä ootkin Jenni melko viimeisiä tuossa meidän listalla, että ehkä juurikin tuossa toukokuun puolivälissä voisi ruveta sitä perustamaan ja sitten voisivat ihmiset tulla sitä mukaa, kun tuntuu siltä.. Mulla on rakenneultra 20.5. :)
 
Minusta olisi ihan kiva tutustua uusiin ihmisiin kun en pahemmin täältä Turusta ketään tunnekaan kun olen asunut vast 4v. Tääl ja työpaikkakin on Raisiossa ja sieltäkin tunnen vain työkaverit. Olen kyl tutkinut millaisia äiti- lapsi juttuja Turussa on tarjolla.

Nimia: kiva kun olet tehnyt noin hyvää listaa odottavista.

hoika 31+5
 
Kiitos, Hoika :) Musta on kivaa, kun näkee vähän kuka olikaan kuka, kun meitäkin on jo mukava joukko täällä! :)

Mulla on tänään neuvola. Paino on tippunut 3kg 2kk aikana, ja verenpaine on n.110/60, että niistä ei pitäisi ihmeempää nurinaa kai tulla. Saa nähdä, mitä kaikkea sitten tuo hieman kohollaan ollut paastoarvo vaikuttaa.. Ilmeisesti mittari kotiin ja ohjeita, mitä syödä.. Noh, tulen kertoilemaan sitten neuvolakuulumisia.

Onko teistä kukaan ollut tai menossa johonkin mammajoogaan. Itse kävin, kun esikoista odotin Tampereella, ja se oli kyllä hyödyllistä. Se tietty vaihtelee varmaan suurestikiin ohjaajakohtaisesti, mitä siellä tehdään. Kertokaapa kokemuksianne, jos teillä sellaisia on :)

Nimia 15+1 tai 16+1
 
Maanantaita kaikille!
Mulle tuli viime torstaina sellainen olo, että varhaisultraan on pakko päästä.. Sainkin sitten heti perjantaille Mehiläisestä ajan ja käytiin illalla yhdessä miehen kanssa siellä. Siellä se pikkuinen näkyi ihan oikeassa paikassa ja vastasi viikkoja. Sydämen sykekin saatiin näkyviin ja kuuluviin<3 kokoa meidän Hemulilla oli huisit 9mm. :)
Tuli jotenkin paljon konkreettisempi ja levollisempi olo heti sen käynnin jälkeen. Kannatti siis käydä!
Viikonloppu meni tosi nopeasti vieraita kestitessä. Eilen oli ihan huikea ilma ( toisin kuin tänään ). Tänään jää siis ulkoilut vähemmälle pojan kanssa...

Meillä kans noita sideharso-riepuja on aika iso pino. Osa alkaa olla vähän aikansa eläneen näköisiä, joten taidan jokusen uuden ostaa sitten kun aika alkaa olemaan sellainen , että hankintoja täytyy alkaa tehdä. Viimeksi taisin ostaa pinon niitä ihan perus valkoisia rättejä Jyskistä. Siellä oli muistaakseni aika halvalla niitä. Jotain ihan muuta olin sieltä silloin menossa hakemaan, mutta ne osuikin silmääni:)

Mammajoogasta mulla ei ole kokemusta. Ihan kiinnostava ajatus kylläkin:) Jumpassa käyn säännöllisesti ja ajattelin jatkaa ihan niin kauan kuin se hyvältä tuntuu.

Jep, mutta nyt kohti vauvamuskaria pojan kanssa:)

Marianne ja Hemuli 7+5
 
Viimeksi muokattu:
Jee, nyt koen tietäväni harsoista, kiitos!

Kestovaippailu voisi olla kiinnostavaa, ainakin osittain, mutta en ajatellut ottaa asiasta mitään paineita. Luonnon kannalta se tietenkin olisi hyvästä. Varmaan tuossa kesän mittaan tutkiskelen asiaa ja katselen mitä kaikkea sellaisen vaipan ”rakentamiseen” sitten tarvitsisi.

Nimian viesti sai minut innostumaan äitiysjooga-ajatuksesta. Olen juhannukseen asti Helsingissä töissä ja siellä näyttäisi olevan kaikennäköistä kurssia, pitää ihan vakavasti harkita josko osallistuisi johonkin. Mikäli Turun seudulla olisi jotain kesä-äitiysjoogaa, niin sellaiseen voisin mennä. Mm, kesä-äitiyspuistojooga olisi ihan parasta.

Hienoa, kun oli hyviä uutisia varhaisultrasta, Marianne!

Täälläkin käytiin tänään neuvolassa. Kaikki tuntui olevan kunnossa:

Hb 123
RR 110/72
Paino yhteensä + 1 kg
Vauvan syke 155

Myös noihin seulatuloksiin sai vastauksen, ja riski oli niinkin pieni kuin 1:5600. Terveydenhoitaja sanoi ensin vahingossa ”yhden suhde viiteenkymmeneen kuuteen” ja ehdin jo vähän kakoa, ennen kuin hän korjasi. Muuten käynti oli melko lyhyt, parikymmentä minuuttia, kun sen paremmin miehellä kuin minulla ei ollut erityistä kysyttävää tai pohdittavaa. Seuraavaksi odotellaan 2.5. olevaa ylimääräistä ultraa, jossa tarkastetaan kohdunkaulan ja –suun tilannetta. Minulla on suvussa sidekudosten heikkoutta aiheuttava sairaus ja lääkäri haluaa varmistaa, ettei paikat lähde pehmenemään liian varhain.

Vanhemmillenikin kerroimme viime viikonloppuna raskaudesta, joten nyt koko lähipiiri tietää. Tuntuu hurjalta odottaa ihan julkisesti, mutta samalla hurjan ihanalta.

Terkkari muuten kysyi, onko fiiliksiä siitä, kumpaa sukupuolta lapsi olisi, ja sanoin, että vähän on poikaolo. Hän totesi, että yllättävän usein nämä olot pitävät paikkansa – vaikka enpä tiedä. Kai sitä pakostakin saa veikattua oikein 50 prosenttia tapauksista :D Mieskin sanoi, että aika hyvin on meillä jo sukupuolesta varmuus, kun vaihtoehdot on saatu rajattua kahteen.

Tapaamisesta, minulle sellainen sopii, tosin kuten edellä mainitsin, niin tuonne juhannuksen korville asti olen huonommin Turussa ja sen jälkeen saatan epäsäännöllisen säännöllisesti maatua mökillä. Voihan sellaistakin miettiä, että sovitaan jokin kiinteä aika, esim. joka kuukauden viimeinen keskiviikko tjs., ja paikalle tulisivat aina ne, jotka kulloinkin kerkeävät. No, katsellaan ja kuulostellaan :)

Chestel rv 15+0 ja juhlallinen poks uuden viikon kunniaksi
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
toi mammajooga kuulostais kyllä kivalta :) mä oon vaan niin huono lähtemään ikinä yksin mihinkään.. et jos joku haluaa seuraa niin mä voin esim. syksyllä lähteä :D

mulla alkaa olla jo aika tukalat oltavat töissä.. vatsaa turvottaa niin perhanasti, et farkuissa on tosi tukalaa istua koko päivä vaikka ylin nappi onkin auki :D pakko varmaan kohta kaivaa jo äitiysfarkut kaapista tai siirtyä leggareihin.. muutenkin alkanu nyt ilmaantua kaikenlaisia oireita; pahaa oloa (saa nähdä koska ekan kerran iskee niin paha olo, et on juostava vessaan), aamukahvi ei enää mene alas.. lisäks oon kärsiny viikonloppuna päänsärystä ja tänään myös mahassa kiertäny koko päivän. töihin oli pakko ottaa jo napostelueväitä, koska jos nälkä pääsee iskemään kunnolla ni sit tulee tosi paha olo :$

3 päivää varhaisultraan!

jen_ni ja möhkis 6+4
 
Terveisiä neuvolasta täältä myös! Kaikki tuntuu olevan ihan kunnossa. Viikkoja on kuukautisten alkamispäivästä laskettuna 8+6, eli käytän sitä nyt sitten, vaikka olen melkein varma, että olen vasta viikon 8 alussa hedelmöitysajankohdan mukaan. Verenpaine oli 115/65, eli terkkarin mukaan "tosi hyvä" (tätä seurataan tarkasti mulla, kun mulla on verenpainetauti sukurasitteena). Painoa oli tullut +3 kg, mutta se ei haittaa, kun olen kuulemma niin pieni ja hoikka, että saa tulla alusta asti paljon painoa. Mua itseäni se taitaa haitata enemmän :D No, eiköhän painonnousukin tasoitu, kun ei tartte enää syödä jatkuvasti. Seuraava tarkastus onkin nt-ultra ja lääkärintarkastus 7.5.

Äitiysjoogaa en ole kokeillut, mutta käyn kyllä "tavallisessa" joogassa ja lisäksi myös bodybalancessa. Mähän olen koulutukseltani ryhmäliikuntaohjaaja. Jos teillä on kiinnostusta vaikka kesällä jumppailla puistossa, niin mä voisin toimia vetäjänä johonkin puoli-ilmaiseen hintaan :) Ohjaan kaikkea maasta taivaaseen, mun omat lempparit ovat afrotanssi ja niska-hartiatunnit. Molemmat sopivat myös raskaana olevalle. Joogaa en kyllä valitettavasti osaa ohjata, mutta pilatesta ja venyttelyä kyllä.
 
Mäkin kävin tänään neuvolassa :) Mihin aikaan Lumimyrsky kävit? Mulla oli iltapäivällä.. :)
Mulla ei nyt mitattu hemppaa, kun siinä veriseulan yhteydessä otettiin sekin.

Hb 143
Paino -3kg
Verenpaine 110/60
Vauvan syke 158

Sitten sain sen verensokerimittarin kotiin, pitää mittailla 3x viikossa ennen ja jälkeen 2 ruokailun. Ja kolmen viikon päästä kontrolli neuvolassa.

Muuten ei ihmeempiä ollutkaan.

Oi, niska-hartiajumpalle olis täällä ainakin tarvetta :) Onkohan Elixialla.. Mulla kun on kortti sinne, tarttis vaan käydä..

Nuo joogat on nyt vähän hankalasti, kun syksyllä ei kauheasti ehdi ennen synnytystä käydä, ja nytkin on varmaan pikkuhiljaa jo kesätauko alkamassa. Juuri kesän aikaan olisi paras aika.. Hankalaa tällaisten syksyvauvojen kanssa ;)

Mulla muuten se seula antoi 1:860, ja muistelisin, että esikoisen kanssa se oli tuhansia tai kymmeniätuhansia, mutta kaipa tuokin ihan ok on.

Kiva, että Marianne sai hyviä uutisia ultrassa, toivotaan Jennille samanlaisia uutisia. Muutenkin tällä hetkellä näyttää kaikille kuuluvan suht hyvää.. Toivottavasti niillekin, jotka ei nyt ole ehtineet paljoa kirjoitella!!

Nimia 15+1 tai 16+1
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Nimia, mun neuvolani oli kello 13, ja lähdin sieltä klo 14. Siinä odotushuoneessa ei kyllä tainnut silloin olla yhtään raskaana olevaa vaan vain joku pariskunta vauvansa kanssa.

Mun pahoinvointi on taas ollut ihan kauheeta. Maanantaina oli vähän parempi päivä, mutta muuten olen kyllä vaan yökkäillyt jatkuvasti. Pitäis lukea tenttiin, saapa nähdä mitä siitä tulee...

Hauskaa keskiviikkoa kaikille! :)
 
Lumimyrsky, mulla oli vasta klo 15, eli ei taidettu osua ihan samaan aikaan.. :)

Mitäs kaikille täällä kuuluu?

Mites Ms. Moneypenny? Kävin tuolla marraskuisissa huikkaamassa tästä ryhmästä, niin huomasin, että sulla oli ollut jotain pientä huolta?

Mitenkäs muut? Viikkoja kertyy hiljalleen..

Täällä mennään viikoilla 15+ tai 16+

Karmea ilma muuten, alkaa olla jo vähän kevättä ikävä. Noh, josko tuo sulattaisi lumet pois..

Mukavaa viikonloppua kaikille, jos sitä nyt voi jo torstaina toivottaa..

Nimia
 
me oltiin tänään varhaisultrassa. ja sieltä löytyi 10-11mm pituinen alkio ja sydän sykki <3 vastas viikkoja 7+1, joten mun LA siirtyi 5.12 -> 4.12 :) nyt on tosi hyvä fiilis tän raskauden suhteen ja toivottavasti kaikki myös menee hyvin loppuun asti!
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene

Yhteistyössä