Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Sain siskoltani rintapumpun, joka on aivan osissa. Sitä pitäs alkaa varmaan kokoamaan ja pesemään jo pikkuhiljaa. Saa nähä onnistuuko ;)
Ostin kangaskaupasta lakanakankaita ja ompelin itse vauvalle nipun lakanoita. Täkkipusseja ja tyynyliinoja olikin kertynyt jo useampia valmiiksi.

Hieno juttu tämä lista. Suurimman osan tavaroista olisin itsekin hoksannut, mutta en aivan kaikkea. Kiitos!!
 
jos vaunuihin valitsee hovan kopan niin se käy myös ihan pienen nukkuma paikkana.........meillä esim olosuhteiden pakosta nukuin aikanaan pojan kanssa sohvalla niin poika oli kovassa kantokopassa ja itse nukuin sohvalla..... koppa kävi myös alkuun "matka sänkynä" mummuloissa..... ;)

välttämättömimpiä todellakin ovat
vauvalle vaipat ja vaatteet ja nukkuma paikka

äidille...liivinsuojat, terveyssiteet, imetysliivit voi ostaa muutamanpäivänpäästäkin niin saa varmasti oikean kokoiset....


sairaalasta kannatta kysyä jos opettavat hörpyttämään niin ei tarvitse tuttipullooja ollenkaan vaan hörpytys mukin mistä voi sitten antaa lisämaitoo tai kerättyä rintamaitoo
 
Tuo hörpytysmuki kuullostaa kiinnostavalta, en ole koskaan kokeillut. Oppiiko vauva sen hörpytyksen helposti? =) Tosin kyllä kovaan nälkään taitaa olla mahdotonta vauvaa vain hörpyttää...

Imetysliivit voi kyllä ostaa jo valmiiksi laitokselle varaa niihin vain vähän tilaa rinnan turpoamiselle. Itse käytin niitä jo laitoksella. Meidän kylässä ei imetysliivejä edes myydä, joten hätä olisi tullut ellen olisi etukäteen hankkinut.

Laadukkaat pehmeät kopat sopivat myös varavuoteeksi, pehmeä koppa menee pitemmän aikaa ja on lämpimämpikin talvivauvalle. Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa kuitenkin hankkia matkasänky, jos paljon reissaa, ja jos mummola on kaukana kuten meillä.

Tietääkö kukaan mikä Gracon matkasängyssä on painoraja? Meillä on vielä pojalla 2v5kk se käytössä ja mietinkin täytyykö meidän hankkia sitten toinen matkasänky vauvaa varten.

Rintapumppua minä en tarvinnut. Kokeilin Ainun pumppua, jonka sain kaverilta lainaksi, mutta ei sillä mitään irronnut, vaikka muuten maitoa kyllä oli. Oli oikeastaan hyvä, etten siihen kierteeseen edes lähtenyt. Maidon tuotanto tasottui itsestään jonkin ajan kuluttua.
 
Kiitos taas kaikista vinkeistä. Lisäsin ne eka sivun toiseen listaan, jossa on siis listattuna nyt kaikki, mitä tässä keskustelussa on tullut ilmi. Kaikki tavarat eivät todellakaan liene tarpeellisia kaikille, mutta listasta kuitenkin näkee kohtuu hyvin, mitä mahdollisesti voisi itse tarvita. Tai sitten sen avulla voi hoksata hankittavia tavaroita, joita ei olisi muutoin tajunnut hankkia. Jokainen hankkikoon siis oman tarpeensa mukaan. :)

Piipa rv 33+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Välttämättömät
- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö )


Ei-välttämättömät
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vanna (amme)
- Tutti & tuttipullo


Äidille:
- siteitä
- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- särkylääkettä
Vähän muokattuna etusivun listaa, sanoisin että noilla kyllä pääsee jo pitkälle. Itselläkin on jotain taatusti ns. turhaa valmiina ja varmasti tulee vielä hankittua, muttei aivan samoissa määrin kuin esikoisen kanssa tule hamstrattua. Esim. Vaikka imetin esikoista yli vuoden, oli rintapumppu aivan turha. Mulla ei vain maito suostunut pumppaamalla tulemaan, vaikka muuten sitä riitti yli äyräiden. Maidonkerääjä tosin oli sitten hyödyllinen. No nyt ei ole pakastinta, niin eipä tule maitoa pakastettua. Tosta pitkästä imetyksestä johtuen, myöskin tuttipullot jäi tosi vähälle käytölle. Vesipulloina vähän isompana...

-Capri ja Tiitiäinen rv 39+6-
 
Noita kaiken maailman näytteitä öljyistä ja rasvoista me saatiin vielä laitokselta lähtiessä 2kk sitten, eikä niitäkään olla saatu kaikkia tuhottua. Ja olihan siellä vaippojakin lisäksi, joten alkuun varmasti jokainen pääsee vähemmälläkin.
Kannattaa niitä hankintoja tosiaan tehdä vasta lapsen syntymän jälkeen tarpeen mukaan. Ja niitä onnittelijoita, jotka kyselevät mitä pieni tarvitsee, niin pyytäkää heiltä vaippoja,tuttipulloja etc... on varmasti tarpeellisempia kuin iso läjä 50cm vaatteita, joita ei välttämättä juurikaan tule käytettyä.

 
Tuo amme on tuolla ei-välttämättömien listalla. Missä te kylvetätte vauvaa, ellette ammeessa? Meillä se on ollut kyllä tarpeellinen ja lainaksi siihen saadut jalakset olivat tosi hyvät, täytyy nytkin sellaiset hankkia.

Imetyspaitoja en ole koskaan käyttänyt/tarvinut, taytyisköhän nyt kokeilla =)

Minä myös imetin poikaa vuoden, mutta pumpulla mulla ei irronnut mitään, maidonkerääjään kylläkin. Pumppua ei kannata etukäteen ainakaan hankkia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-83-:
Tää on tosi hyvä! Mulle tuli mieleen että särkylääke on tarpeellista (parasetamolia) JOS äidille on eppari tehty tai jälkisupistukset tuntuu ikäviltä. Ja isoja siteitä paljon!!! Jälkivuoto voi olla todella runsasta.
Tähän särkylääkkeeseen kommentti, että kannattaa pyytää sairaalasta resepti lääkäriltä särkylääkkeeseen; on paljon halvempi hankkia reseptillä kuin ilman...tai sanotaanko että samalla hinnalla saa 10x määrän kun on resepti. Esim. Buranaa reseptillä saa 100kpl lähes samaan hintaan kuin 10kpl ilman reseptiä...
 
Jos hankkii varalle tuttipulloja niin kannattaa hankkia myös varuiksi muutama purkki korviketta. Minulla oli niitä esikoiselle ostettuna pari valmiiksi ja vaikkei niitä sitten aikoihin tarvittukaan, kun maitoa tuli vaikka useamman lapsen tarpeiksi, niin nyt olen taas pari purkkia kaappiin ostanut varalle kuitenkin (ei ole kuitenkaan kuin muutaman euron investointi).
 
Cuplaton on sitten se lääke, joka auttaa jos vauvalla paljon ilmaa vatsassa. Se maksaa jotain 15 euroa, joten mä ainakin päätin käydä ostamassa sen sitten myöhemmin jos on tarvetta, mutta hyvähän sekin olisi löytyä valmiiksi lääkekaapista kun vauva syntyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Cuplaton on sitten se lääke, joka auttaa jos vauvalla paljon ilmaa vatsassa. Se maksaa jotain 15 euroa, joten mä ainakin päätin käydä ostamassa sen sitten myöhemmin jos on tarvetta, mutta hyvähän sekin olisi löytyä valmiiksi lääkekaapista kun vauva syntyy.
Tuolla listalla on mainittu myös Disflatyl-tipat ja Reladrops-tipat masuvaivoihin. Disflatyl on Cuplatonia helpompi annostella, voi antaa milloin vaan. Aika monelle tutun vauvalle tuo Cuplaton on vaan lisännyt ilmaa vatsaan, päinvastoin kuin Disflatyl, joten itse käytin pojalla suosiolla sitä =)

Nuo Relatipat ovat tosi hyviä ja tehokkaita. Ovat maitohappobakteeria tippoina ja niitä voi käyttää myös vastasyntyneelle. Lisäävät vastustuskykyä, ehkäisevät korvatulehdusta ja auttavat masuvaivoihin. Meillä käytettiin myös silloin, kun siirryttiin kiinteisiin ja maitotuotteisiin. Suosittelen =)
 
Hyvä lista , upeeta naiset :)
Tulee pari , toki kokeneempien (ei mun ...) vinkkaamaa :
- äidille särkylääkettä , varmaan panadolia tms
- hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta
- imetystyyny tai muu isotyyny (itse ostin vaan 60*80 tyynyn 5 e)
- pitääkö olla ne 'lapaset' käsiin ettei vauva raavi itseään alussa ?

tämmöisiä unenpöpperössä,
potkijavauvan nukuttamana,
-papu & viola RV 33+2
 
Ja niin kuin tuolla joku jo aiemmin vinkkinä sanoi, niin kannattaa todella käyttää sukulaisia ja vierailijoita hyväksi ja pyytää tuomaan vauvalle jotain tarpeellista! Me ainakin saimme esikoisen syntymän jälkeen niitä ihania pienen pieniä vaatteita, jotka ei välttämättä kaikki mahdu edes päälle. Vaippapakettikin on ihan hyvä ja tarpeellinen asia, ja senkin jokainen osaa tuoda kun tietää vauvan koon ja äidin merkkitoivomuksen. Ja niitä kuluu kuitenkin paljon!! Säästöä sekin! Tai miksei voi pyytää vaikka yhden kestovaipan. Kyllä siinäkin säästää. Nyt itsekin olemme jo sanoneet kaikille läheisimmille sukulaisille etteivät tuo niitö vaatteita vaan olemme pyytäneet nyt jo jotain tarpeelista, mitä voivat sitten tuoda..
 
Huom! Lääkärit eivät enää nykyisin suosittele bebanthen voidetta käytettäväksi nännihaavaumiin. Synnäreillä ja apteekeistakin saatavilla on ainakin Lansinoh-nimistä voidetta, jota suosittelevat tähän tarkoitukseen ja on lapselle turvallista, vaikka sitä suun kauttakin elimistöön joutuisi.
 
mammu84: Mulla myös laskettuaika joulukuussa, ihan alussa =)

Toppapuvun koosta voin itse sanoa sen verran, että jos ihan sellaisen sopivan haluat niin osta koko 56. Meillä esikoinen syntyi maaliskuussa ja sain tuttavalta lainaan Kapphallin sinisen toppapuvun kokoa 62, joka meillä oli sitten käytössä. Vaikka puku oli iso se ei haitannut, sillä alle mahtui villapuku ja vasta syntynythän on paljon makuuasennossa vaunuissa tai sitten kaukalossa. Olin ostanut varalta myös beigen puvun kokoa 68, jos esikoinen olisi ollut tyttö, puku siis sopi molemmille värinsä puolesta, mutta ei sitä voinut kuvitellakaan laittavan vauvan päälle, niin suuri se oli, meillä käytettiin sitä kokoa 6kk iässä.

Toisaalta uudessa äitiyspakkaukessa toppapuku on nyt pienempi kuin aikaisemmin, nyt koko 68 ja ennen 80, joka oli hyvä vasta 1v, joten saattaa olla, että itse ainakin ostan toppapuvun kokoa 56 ja käytän sitten tuota äp.n pukua.

Ja vähän vielä noista lahjaksi saaduista vaatteista. Me saimme esikoiselle lahjaksi paljon isoja vaatteita, ei juuri ollenkaan sillä hetkellä sopivia. Monet lahjavaatteista oli käytössä vasta 1v =)
 
Mä ostin turhaan tuttipulloja varuille sekä korviketta, kun niitä ei tarvittu. Joku viisas oli niin neuvonut ja sanoi, että osta varuille, jos tulee hätätilanne. Eli hukkaan meni.

Poika oli kova pulauttelemaan, joten ne harsot oli ihan must-juttu ja niitä jouduttiin ostamaan paljon lisää. Halvemmaksi tulisi hakea harsokangasta kangasliikkeestä ja ommella itse.

Itkuhälytin oli meilläkin tosi hyvä ja ilman sitä olisi tullut stressi vahtiessa pikkuista vaunuissa. Sai rauhassa nukkua vähän vanhempana jo ulkona (talvivauva).

Vauvan pyykeille omaa pesuainetta, meillä miniriskiä ja tuoksutonta huuhtista. Tulee tarviamaan.

Ceridal lipolotion apteekista. Sillä saa mahdollisen karstan vauvan päänahasta pois. Saa käyttää suoraan rinnanpäille, jos ärtyvät eikä tarvii pestä pois ennen imetystä (on hajuton, väriaineeton, säilytysaineeton ja mauton). Samalla saa vauvan ihon hoidettua. Tosi kätevä. Ja riittoisa.

Imetystyyny oli meillä ihan must. Kannattaa hankkia!
 
Tuosta sinkkivoiteesta vaan välihuomautus: Sitä saa käyttää vain ärtyneelle, vetistävälle iholle. Sen teho perustuu ihon kuivattamiseen, joten jos laittaa "varmuuden vuoksi", iho kuivuu liikaa.

Cuplaton ei lisää vauvan ilmavaivoja vaan helpottaa piereksimistä ;) Ilma tulee siis helpommin ulos ja helpottaa vauvan oloa. Disflatyl toimii miusta ihan samalla tavalla...

Ja äidin listaan vielä yksi: kaalia jääkaappiin odottamaan kotiutumista. Auttaa kuulemma pingottuneisiin rintoihin :)
 
mun mielstä rintapumppua ei kannata rynnätä ostamaan valmiikis.mulla oli lähes tarpeeton, käsin saa lypsettyä paineet pois jos vauva jostain syystä pitää syömätaukoa ja äidillä ehtii maito pakkaantua.mulla ei pumppuun koskaan herunut juuri mitään.kerääjä sen sijaan oli kätevä, mulla heru toisesta rinnasta hirveesti maitoa kun vauva söi toisesta.


 
Alkuperäinen kirjoittaja mammanen:
Ceridal lipolotion apteekista. Sillä saa mahdollisen karstan vauvan päänahasta pois. Saa käyttää suoraan rinnanpäille, jos ärtyvät eikä tarvii pestä pois ennen imetystä (on hajuton, väriaineeton, säilytysaineeton ja mauton). Samalla saa vauvan ihon hoidettua. Tosi kätevä. Ja riittoisa.
Tohon karstaan en älynnytkään ceridalia kokeilla. Meillä käytettiin liukuvoiteena ;) gynen suosituksesta, kun imetyksen aikana limakalvot kuivahkot, vaikka seksihaluja oli. Sori, poikkesin vähän aiheesta.

Lasinohia sain sairaalasta pikkupurkkiin ja oli tosi hyvä ärtyneille nänneille. Tosin se sairaalan satsi riitti hyvin, tarvetta oli vain alussa eikä lisää tarvinnut hankkia. En ostaisi etukäteen, osaahan sen mieskin hakea apteekista jos tarvetta tulee.

Rintapumpusta myös sitä mieltä, ettei sitäkään välttämättä etukäteen kannata ostaa, voi ehkä katsoa valmiiksi, mistä sellaisen saa jos tarvetta tulee. Itse kyllä lypsin maitoa pakkaseen ihan tarkoituksella, koska jouduin jättämään vauvan jo melko pienenä isän hoitoon silloin tällöin lähes koko päiväksi. Näinä päivinä sitten jouduin lypsämään maitoa hukkaan useaan otteeseen, mutta huomasin myös, että ainakin itseltäni käsinlypsy sujuin nopeammin ja vaivattomammin, eikä tarvinnut olla koko ajan pesemässä niitä rintapumpun osia.

Minusta on todella turha ostaa pientä toppapukua, jos on pakkauksen puku, etenkin kun se on uudessa pakkauksessa kokoa 62. Itse käytin esikoisella sitä 80 senttistä toppista eka talven, vähän käärin hihoja. Silloin kun vauva ei vielä kauheesti liiku kuitenkaan, varsinkaan ulkona ollessaan, ei haittaa vaikka puku onkin iso.

Mut joo, ihan hyvä listata mahdollisesti tarpeellisia tavaroita. Etukäteen kannattaa kuitenkin ostaa tosi harkiten, kun ei sitä tiedä mikä itsellä tulee lopulta tarpeeseen.
 
juu kaali on ihan ehdoton jääkaapissa. Auttaa särkeviin ja kiristäviin rintoihin. Minulla auttoi jopa rikkinäisiin nänneihin. Eli kaali jääkaappiin ja sieltä yksi lehti ja kaulimella yli jotta pinta rikkoutuu ja sitten liivien sisään.
 
Niiden äidin siteiden kannattaa sit olla suurinta mahdollista kokoa mitä kaupasta löytyy. Ekaan viikkoon oli ihan turha kuvitellakaan käyttävänsä muita kuin yösiteitä. Mut ainakin jälkivuodon määrä yllätti totaalisesti.
 

Yhteistyössä