Mitä vastasyntynyt tarvitsee? -lista

Ostin tänään bepantthenea apteekista ja kysyin asiasta niin sanoi, että ihan turvallista on käyttää nänneissä vaikka vauva imee. Ei pitäisi sisältää mitään riskialtista ja totesi vielä, että jos olisi todettu vaaralliseksi olisi varmasti vedetty pois markkinoilta ja tuotteen ohjeistusta muutettu. Ohjeessa lukee selvästi:"voidetta voidaan käyttää raskauden ja imetyksen aikana" myös nännihaavoihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkeiju:
Ostin tänään bepantthenea apteekista ja kysyin asiasta niin sanoi, että ihan turvallista on käyttää nänneissä vaikka vauva imee. Ei pitäisi sisältää mitään riskialtista ja totesi vielä, että jos olisi todettu vaaralliseksi olisi varmasti vedetty pois markkinoilta ja tuotteen ohjeistusta muutettu. Ohjeessa lukee selvästi:"voidetta voidaan käyttää raskauden ja imetyksen aikana" myös nännihaavoihin.
Kiva kuulla :) Mä olin jo vaipumassa epätoivoon, että pitääkö alkaa käyttämään tuota lampaanvillarasvaa...
 
En nyt jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta hoitopöyästä sen verran. Kaikki ei sitä tosiaankaan tarvitse ja itsekin ajattelin jo ensimmäisen kohdalla, että sellainen normaali hoitopöytä on melko turha, sillä ei sitä tarvita kun korkeintaan 1,5 vuotta (eri asia siis, jos monta lasta peräkkäin) ja vie tilaa. Mutta kuitenkin. Meillä on ostettu lapsille sellaiset lipastot, jonka päälle laitettu hoitoalusta. Samalla lipaston laatikoihin saa hyvin kaikki tarpeelliset vauvan tavarat ja vaatteet. Ja myöhemmin lipasto siirtyy lapsen huoneeseen ja on monta vuotta vielä käytössä. Tämä siis on yksi ratkaisu, minkä itse olen kokenut hyväksi ja toimivaksi.
 
Itse huomasin tarpeettomia listasta... eli ne on kaikki kursivoituja joita en nähnyt tarpeelliseksi!


Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)

- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)

- Särkylääkettä
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)

- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia :)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle


Lisäksi vielä hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta, niin pärjää jo pitkälle... :heart: [/quote]

 
Alkuperäinen kirjoittaja Milli-83:
Itse huomasin tarpeettomia listasta... eli ne on kaikki kursivoituja joita en nähnyt tarpeelliseksi!


Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä jopa 3 vaatekertaa päivässä )
- Vanna (amme)
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja
- Suolatippoja (0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)

- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)

- Särkylääkettä
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)

- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia :)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle


Lisäksi vielä hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta, niin pärjää jo pitkälle... :heart:
[/quote]


Saanko ihan uteliaisuuttani kysyä että miksi et näe tarpeelliseksi esim. tuttipulloja tai äidinmaidonkorviketta? Minusta ne on ainakin erittäin tarpeellisia, jos vauva itkee nälkää ja maitoa ei vaan tulekaan tarpeeksi, niin mitäs sitten?
 
Milli83: Luitko koko ketjun? Siellä tais alunperin olla, että kerätään kaikki tarvikkeet, mitkä joku kokee tarpeelliseksi, jolloin jokainen voi poimia listasta omat juttunsa. Noista tuotteista, mitä et ole kursivoinut, joku toinen voi pitää montaakin asiaa tarpeettomana, esim. puhdistuslaput/ -liinat, sitteri, kantoliina, hoitopöytä... että tottumuskysymyksiä näistäkin monet siis. =)
 
Minäkin hieman ihmettelen joitakin tarvikkeita, joita Milli-83 ei nähnyt tarpeelliseksi. Luultavasti Millillä on imetys sujunut täydellisesti ja vauva on ollut hyvävatsainen, hyvä niin. Mihin teillä vauvan pylly pyyhitään?
 
mihin tarkoitukseen äippäpakkauksen harsot on liian paksuja? nehän on ihan eri tuntuiset jo yhden pesun jälkeen ja muokkaantuu vielä parin seuraavankin pesun jälkeen. paljon ohkaisempaa harsoa ei saa eikä niissä imuteho ole sitten enää hyvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pampelo:
mihin tarkoitukseen äippäpakkauksen harsot on liian paksuja? nehän on ihan eri tuntuiset jo yhden pesun jälkeen ja muokkaantuu vielä parin seuraavankin pesun jälkeen. paljon ohkaisempaa harsoa ei saa eikä niissä imuteho ole sitten enää hyvä.
Aivan, tuota mietin itsekin. Poistin tuo lisätekstin tuolta pääsivun listasta. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Alkuperäinen kirjoittaja pampelo:
mihin tarkoitukseen äippäpakkauksen harsot on liian paksuja? nehän on ihan eri tuntuiset jo yhden pesun jälkeen ja muokkaantuu vielä parin seuraavankin pesun jälkeen. paljon ohkaisempaa harsoa ei saa eikä niissä imuteho ole sitten enää hyvä.
Aivan, tuota mietin itsekin. Poistin tuo lisätekstin tuolta pääsivun listasta. :)
Eiköhän tämä ole niitä makuasioita =) Meillä poika oli kova pulauttelemaan ja harsot oli kovassa käytössä. Eniksikin äippäpakkausken harsoja oli liian vähän ja kun itsellä oli käytössä myös ohuempia harsoja, (niitä todella saa, kangasliikkeessäkin myydään sellaista ihan imuteholtaan hyvää, mutta kevyempää harsoa). En noita äp.n harsoja käyttänyt puklun pyyhintään. Tämä on vaan meidän kokemus =) Toki pyllypyyhkeeksi äp.n harsot on ok, on imutehoakin ;) Meillä nuo harsot oli alkuun päänalusena ja myöhemmin unirättinä. Kukin tavallaan.
 
onkohan ne harsot nykyisin sitten erilaisia kun ennen?
mun pikkuveljellä oli käytössä ihan pulautteluun niitä pakkauksen harsoja ja musta ne oli tosi ohkasia jo parin kuukauden pesujen jälkeen, siis ihan "läpinäkyviä" vaikka aluksi tuntuivat hivenen jämäkältä.
 
Vaatteiden koosta vielä. Kyllä minusta oli hyvä olla valmiiksi sekä 50 että 56 senttisiäkin. Esikoiselle ei ollut valmiina vissiin yhtään 50 senttistä ja vaikka poika oli keskikokoinen (3630 g ja 50 cm), olivat 56 senttisetkin aika reiluja. Mies kävi sitten heti ostamassa muutamia viiskymppisiä. Kuopukselle meillä sitten oli näitä reilusti valmiina, kun oltiin vielä saatu siskon tytöltä käytettynä lisää. Kuopus oli syntyessään jo 4385 g ja 54 cm, joten 50 senttiset jäi kokonaan käyttämättä ja nyt pojan ollessa 4 viikkoa, on jo 56 senttisetkin pieniä. Minua ei ainakaan haitannut vaikka nyt pienimmät vaattet olikin laitettu turhaan valmiiksi, parempi näin päin. Vinkkinä vielä että noita 50 ja 56 senttisiä kannattaa hankkia mahdollisimman paljon käytettynä, sillä kun ne on niin vähän aikaa käytössä, niin ainakaan meillä ne ei vielä 2-3 käyttäjän jälkeenkään näytä juuri kuluneilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pampelo:
onkohan ne harsot nykyisin sitten erilaisia kun ennen?
mun pikkuveljellä oli käytössä ihan pulautteluun niitä pakkauksen harsoja ja musta ne oli tosi ohkasia jo parin kuukauden pesujen jälkeen, siis ihan "läpinäkyviä" vaikka aluksi tuntuivat hivenen jämäkältä.
Ainakin 2005 vuoden äitiyspakkaukessa harsot oli tosi paksuja, eivätkä meillä ainakaan ohentuneet, vaikka usein pestiinkin. Taisívat olla ihan samaa laatua uudn paketinkin harsot olevan.



 
en tiedä oliko täällä kukaan tästä asiasta maininnu ku en kaikkia jaksanu lukea, mutta minkä ihmeen takia pitäis erikseen ostaa tuttipullojen sterilointi-laite??? minä tein ensimmäisen aikana niin että keitin pullot/tutit ihan vaan kattilassa kiehuvassa vedessä, mun mielestä laite on vaan puhdasta rahastusta.
 
mä oon jo 2 kertaa pessy ne uuden pakkauksen harsot ja ihan selkeästi ovat ohentuneet pesuissa.
eihän noi pakkauksen harsot tietnkään yksinään riitä, et suunnitelmissa on ostaa niitä enemmänkin, jos vaikka sit mahdollisimman eri paksuisia niin löytyy sit itselle mieluiset joka käyttöön.
 
Kirjottelin tuolla aiemmin siitä 56cm-toppapuvusta, että mistä löytää edullisen ja neutraalin värisen, niin Lindexistä löytyi 24e, superihana valkoinen toppapuku, jossa on lahkeitten tilalla pussi ja kätevä turvavyöreikä. Etumuksessa on ruskee pöllökuvio. Ja Stockalla on ihania nallekarvahattuja ihan pikkuisille. Mutta entä minkälaiset talvikäsineet helmikuussa syntyvä vauva tarvitsee? Äitiyspakkauksen rukkaset on varmaankin aivan liian suuret... :/ Entä muuta nimenomaan talvivauvalle?
 
Monissa toppapuvuissa on lahkeissa ja hihoissa sellaiset ns. valmiit tumput eli kangasta kääntämällä saa ne umpeen, sinne alle riittää ihan tumput. Myös ne äitiyspakkauksen töppöset on ihan ok, kun laittaa alle paksummat sukat, pysyvät jalassa.

Itse ajattelin hankkia vauvalle Ruskovillan villahaalarin. Yhdellä villapuvulla pärjää, niitä ei enempää tarvi.
 
Tässäpä meidän tarpeelliset tavarat esikoisen aikana:

- Harsoja (paljon, ettei tarvi koko ajan pyykätä)pakkauksen harsot ei olis riittäny.
- liivinsuojia meni joka päivä ainakin kaksi paria.
-Vaatteita 50cm(harmittaa ku itse en heti ostanut 50cm valmiiksi ku muutamat. 56cm vaatteet oli hirveän isot ja itse en tykännyt pukea vauvaa ylisuuriin vaatteisiin.Poika oli 3,3kg ja 50cm. toppapuku on sitten asia erikseen, aina isompaa kokoa ettei heti pieni.
- siteitä äidille (yöksi isompia)
- vaippoja(pienin koko)päivässä meni monta vaippaa.
- kuumemittari
- puhdistuspyyhkeitä(kakka pestiin aina vedellä pois)
- hoitopöytä oli tarpeellinen monta kk.
- Sitteri
- Pinnasänky
- vaunut
- tuttipulloja ja korviketta (ihan varalta sinne kaappiin, korvikkeella kasvaa yhtä terveitä lapsia kuin äidinmaidollaki, joten vauvaa ei kannate turhaa huudattaa jos maitoa ei itsellä hirveesti tule..)
- Huvitutti
- vanupuikkoja, vanulappuja ja puhdistusaine. meille suositeltiin tuo puhdistusaine ihan senkin takia kun poika synty kesällä ja napa oli sillä hyvä puhdistaa. ei tullu bakteereja.
- amme

Noilla pääsee tosi hyvin pienen vauvan kans alkuun. Myöhemmin sitten ostaa lisää vaatetta ja kaikkea mitä sitten tuntuu tarvitsevan.
Me ainakin pärjättiin noilla hyvin(vaikka esikoista odottaessa tuli sitä TURHAAKIN tavaraa ostettua, aina ne vauvantarvikkeet on ihania ;)
 
Äippä2006 :n lista oli aika samanlainen ku mitä itse olisin kirjoittanut. Harsoja tosiaan tarvittiin enemmän ku pakkauksessa oli.. (Anoppi osti meille lisää harsoa metritavarana kangaskaupasta ja ompeli saumurilla. Tuli halvemmaksi ku ostaa valmiita.)
Ja meilläkin 50 senttisiä vaatteita tarvittiin. Poika 3,1kg 50cm hukkui alkuun niihinkin. Saati sit isompiin..
Puhdistusainetta TAYSsissa ei taas suositeltu vaikka asiasta kysyin, neuvottiin hanavedellä pesemään niin navan ku silmätkin.

Rintapumppu nyt oli semmonen minkä mä lisäisin listaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja memmu89:
:wave: kun täällä on tullu esille että korviketta ostaa pari purkkia varalle niin kauan semmonen purkki säilyy avaamattomana? Tyhmä kysymys mut kuitenkin. :snotty:
Viimenen käyttöpäivä lukee siinä paketin päällä ;) Säilyy huoneenlämmössä avaamattomana siihen päivään asti.
 

Yhteistyössä