Tarkoittaako jossain murteessa kikki nänniä/tissiä?

  • Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eteläpohjanmaa:
pohjanmaalla asun ja kikki tarkoittaa tissiä/rintaa.

en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi ettei se olisi ihan yleinen sana.. ja etteikö kaikki tietäisi sitä!
Tätä täytyy peesata. Kiitos 2+palstan, kun olen oppinut että kaikki eivät tosiaankaan tiedä että kikki on rinta. Erityisesti lapsille on mukavempi puhua kikistä kun rinnoista tai tisseistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja e-p:ltä kans:
Alkuperäinen kirjoittaja eteläpohjanmaa:
pohjanmaalla asun ja kikki tarkoittaa tissiä/rintaa.

en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi ettei se olisi ihan yleinen sana.. ja etteikö kaikki tietäisi sitä!
samoin.aina lapsille antanu kikkiä.kuulostas kummalta sanoa äiti antaa rintaa,otatko rintaa.sairaalassa jo puhuttiin kikin antamisesta
Onneks mää en synnyttänyt siellä päin. Olis jäänyt vauva syöttämättä, jos olisivat sairaalassa noin ohjeistaneet =D Ei aavistustakaan ennen tätä ketjua, että tuollainen sana voisi ylipäätään tarkoittaa mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja eteläpohjanmaa:
pohjanmaalla asun ja kikki tarkoittaa tissiä/rintaa.

en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi ettei se olisi ihan yleinen sana.. ja etteikö kaikki tietäisi sitä!
Tätä täytyy peesata. Kiitos 2+palstan, kun olen oppinut että kaikki eivät tosiaankaan tiedä että kikki on rinta. Erityisesti lapsille on mukavempi puhua kikistä kun rinnoista tai tisseistä.
Miksi, jos se kerran tarkoittaa ihan samaa =D
 
etelästäpäin
Ja meillä kotona kiki / kikki oli pippeli...
Olisin kyllä kauhistunut myös, jos joku olisi käskenyt vauvalle kikkiä antaa.
Mutta niin se sanan merkitys muttuu, kun siirtyy eripuolelle suomanmaata.
 
metsänpeitto
En mä kyllä lapsuuden jälkeen ole tuota sanaa käyttänyt, paitsi nyt tässä. Mutta joskus oli kyllä hauskaa, kun yksi lapsi selitti pitkät pätkät Kikki-mummostaan :ashamed:
 
aijjaa
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Mitämitämitä :eek: eikö kaikki ymmärrä selevää pohojalaasta suomen kieltä??

Kikki on tissi elikkäs rinta. Kikit on monikkomuoto rintavarustuksesta. Myös lehemillä (eli itikoolla- ainaki seinäjokiset puhuu palijo itikoosta- vissihin siksi kun siä on Itikan risteys ja teurastamo, en tierä, mutta näin arvelen kumminki... ) on kikit, mistä lypsetähän maitua.

Kikki ei tarkoota nänniä, vaan sitä koko laitosta.

Ja ihan samalla lokiikalla on sitte olemas kikkiliivit. Jokku puhuu myös kaksoostenmyssyystä- mutta se taitaa olla käytös muollaki.
Mä tarkootan kyllä itikoolla hyttyysiä.
 

Yhteistyössä