Tarkoittaako jossain murteessa kikki nänniä/tissiä?

  • Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti
"oululainen"
Hei! Omiiko täällä eteläpohjalaiset tuon Pohjanmaa-käsitteen?

Pojanmaalta kai oon minäkin, mutta pohjoisesta päin, eikä täällä ikinä kuule kikki-sanaa.

Mun suku on kotoisin Seinäjoelta päin, joten olen kyllä kotonani usein kuullut sanan ja tiedän oikein hyvin, että se tarkoittaa sitä TISSIÄ.

Mutta pistipä vaan silmään tuo pohojanmaan omiminen.

Pidättekö te muut Oulua pohojanmaana?
 
"heh"
[QUOTE="oululainen";22010445]Hei! Omiiko täällä eteläpohjalaiset tuon Pohjanmaa-käsitteen?

Pojanmaalta kai oon minäkin, mutta pohjoisesta päin, eikä täällä ikinä kuule kikki-sanaa.

Mun suku on kotoisin Seinäjoelta päin, joten olen kyllä kotonani usein kuullut sanan ja tiedän oikein hyvin, että se tarkoittaa sitä TISSIÄ.

Mutta pistipä vaan silmään tuo pohojanmaan omiminen.

Pidättekö te muut Oulua pohojanmaana?[/QUOTE]


oon kuullu, että Etelä-Pohjanmaalla ruukataan sanoa, että Etelä-pohjanmaa on vaan sitä oikeaa pohojanmaata ;) Eli kyllä näin on, että omiivat. :)
 
Kikin maestro
70-luvulla opetettiin että pojilla on kikkeli ja tytöillä kikki. Siitä asti on täällä Pohjanmaalla Kikkiä Pimpiksi kuviteltu. Tarkemmin kuvailtuna kikki on huuleton viiva ilman karvoja. Reva/Ronttonen on sitten jo se päinvastainen.
 
fdsfsdfsfds
Etelä-Pohjanmaalla murre on vahvempaa ja moni puhuessaan Pohjanmaasta puhuu nimenomaan Etelä-Pohjanmaasta, joka on vain osa historiallista Pohjanmaata ja nykyään oma maakuntasa. Varsinainen nykyinen Pohjanmaa on Vaasan alue.
 

Yhteistyössä