Mikä on PERHETYÖNTEKIJÄ? Mitä toimenkuvaan kuuluu? Voiko LÄHIHOITAJA olla perhetyöntekijä?

  • Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ööli;12257201:
eräästä kunnasta ja tosiaan luulin sen olevan sitä vanhemmuuden tukemista jne, mitä tuossa edellä lueteltiin. Oli aika yllätys, kun haastattelussa paljastui, että homma olisi ollut perheessä siivoamista, pyykkäämistä ja ruuanlaittoa ym. normaalia kotihommaa. Palkka olis ollu vähän päälle 1800?. Arvannette varmaan että löin haastattelun lekkeriksi enkä "saanut" sitä paikkaa. Minusta tuo on kodinhoitajan homma, ei perhetyöntekijän. Ja tosiaan olen sosionomi koulutukseltani, lisäksi mulla on toinenkin ammattitutkinto ja paljon erilaista sos.puolen lisäkoulutusta.
Apua, eikö sosionomi osaa neuvoa, ohjata, opastaa kädestä pitäen.
Valitettavasti sitä se raaka työ on.

Monessa perheessä juuri nuo perus jutut todella hakusessa.
 
"Asiakas"
(Tampere) Meillä käy perhetyöntekijä tai perhehoitaja -mikä nyt onkaan- kerran viikossa sovitusti ja joskus soittavat toimistolta, että voiko tulla, jos tulee vaikka samalle päivälle vapaa aika.

Saatiin hoitaja sairaalan sosiaalityöntekijän kautta, kun meille syntyi kaksoset. Meillä ei ole Tampereella sukulaisia tai muutakaan tukiverkostoa. Ekat muksut on, emmekä koskaan ole miehen kanssa olleet minkään sosiaali-instanssin asiakkaita. Tietääkseni tämä on jotain ongelmia ennaltaehkäisevää perheapua. Aivan sama minulle, sillä on ihanaa kun saan apua edes sen kerran viikossa.

Vakituinen perhetyöntekijämme on koulutukseltaan lähihoitaja. Hän hoitaa lapsia, syöttää, käyvät ulkoilemassa, saattaa kylvettää, tulee mukaan neuvolaan vahtimaan toista lasta sillä aikaa kun olen toisen kanssa vastaanotolla, avuksi labraan ym... Minä voin pt:n käynnin aikana esimerkiksi nukkua, tehdä ruokaa, siivota, käydä asioilla tai mitä keksinkin. Välillä vaan rupatellaan ja jutellaan lasten hoidosta. Olen saanut häneltä paljon vinkkejä ja opetusta. Hänellä on itsellään useampia lapsia ja mulla ei ollut mitään kokemusta lapsista ennen näitä omia.

Jos hän raportoi meidän oloista eteenpäin se ei haittaa minua. Ei meillä ole mitään salattavaa, tai luurankoja kaapissa. Olen kertonut ihan avoimesti, että olen kroonisen väsynyt katkonaisten yöunien takia. Lapsia paijaan ja hoidan silti innokkaasti, mutta omist harrastuksista olen joutunut tinkimään kun en vain jaksa. Ukko polttaa tupakkaa ja juo parit saunakaljat lauantaina, siinäpä ne pahimmat "synnit".
 
"Marja"
Voi hyvanen aika! Onhan teilla kaikilla ollu jos jonkunmoista ogelmaa ja kaikki niista liittyy lapsiin, paihteisiin tai muuhun peehen. Kun luin naa jutut, mietin, josko edes joku olisi osannut sanoa jotain vanhempien huollosta, mutta EI!
 
"vieras vaan"
Sosionomit vissiin haluaa sosiaalityöntekijöiksi, haluavat nähdä lapsessa ns. huolta ja ihan ilman syytä. Eivät siis päteviä lastensuojeluun, koska koulutustaso vain amis. Samaa koittavat kuulemma päiväkodeissa. Esiintyvät lastentatarhanopeina, joka yliopistokoulutus, ja usein liikaa keskittyvät lapsen sijaan perheisiin. Kova tarve nähdä ns.huolta ja tekevät helposti lasu-ilmoituksia, koska lapsella hätää, ei mitään käsitystä lapsen kokonaistilanteessa jne. Kohta tämäkin räjähtää käsiin...
 
kokemusta on
turkuun pääsee lähihoitaja perhetyöhön muissa ainakin isommissa kaupungeissa vaaditaan ammattikorkean paperit. Onhan se vaativaa joillekin lähihoitajille,kun perheitä pitäisi auttaa niin että asiakkaat todella voimaantuisivat eivätkä vaan joutuisi kuuntelemaan lähihoitajien itsensä kehumista ja ylhäältäpäin neuvomista. Turussa johtavaperhetyöntekijä johtaa porukkaa.
 
Kirpun mamma
Pitää tänne kirjoitella kun joku vanha kommentti pisti niin kovin silmään..7 vuotta raittiutta ja kytätään ettei retkahdeta. Onnittelut raittiudesta, toivottavasti on jatkunut. Itse putosin aikoinaan 8 vuoden raittiudesta ja tiedostan paremmin kuin hyvin että päihdeongelma on sairaus joka seuraa koko loppuelämän. Olen tilanteessa jossa elän yksin vauvani kanssa. todellakin YKSIN. näitten kommenttien takia mitä täältäkin saa lukea en ole ottanut neuvolan tarjoamaa perhetyöntekijää vastaan. nyt on pakko, tarvitsen tukea, tarvitsen apua. päihteideongelmaisen leima on ikuinen ja syvällä, se leima on myös päihteidenkäyttäjän itsetunnossa, ainakin minulla. en tutustu ihmisiin ja yksinäisyys syvenee jatkuvasti. riippumatta siitä paljonko raittiutta on kertynyt. haluaisin kuulla positiivia kokemuksia perhetyöstä, niiltä ihmisiltä joilla perhetyöntekijä on käynyt, ei niiltä jotka on googlettanu tai kuullut jotain huhuja...kiitos,
 
vierailija
Ennalta ehkäisevä perhetyö ja lastensuojelun perhetyö ovat kaksi aivan eri asiaa!
Ennalta ehkäisevän perhetyöntekijän asiakkailla EI OLE lastensuojeluasiakkuutta.
Sosiaalitoimen perhetyönkijän asiakkailla ON lastensuojeluasiakkuus.
 
vierailija
Sosionomit vissiin haluaa sosiaalityöntekijöiksi, haluavat nähdä lapsessa ns. huolta ja ihan ilman syytä. Eivät siis päteviä lastensuojeluun, koska koulutustaso vain amis. Samaa koittavat kuulemma päiväkodeissa. Esiintyvät lastentatarhanopeina, joka yliopistokoulutus, ja usein liikaa keskittyvät lapsen sijaan perheisiin. Kova tarve nähdä ns.huolta ja tekevät helposti lasu-ilmoituksia, koska lapsella hätää, ei mitään käsitystä lapsen kokonaistilanteessa jne. Kohta tämäkin räjähtää käsiin...
Nyt on pakko korjata vaikka on melkein 2v vanha teksti.

A) sosionomi on alempi korkeakoulututkinto
B) sosionomit OVAT päteviä lastentarhaopettajia
C) sosionomit ovat päteviä työntekijöitä lastensuojeluun toimimaan suosiaalityöntekijän työparina.
 
vierailija
Kyllä lastenohjaaja on pätevämpi kun lähihoitaja, näin meille opetettiin jo opiskelu aikana ja näyttötutkinto eli näytöt on laajasti 6 eri näyttöä johon kuuluu perhetyön näyttö erikseen. Eli laajasti työskentelevät esim. päiväkodit, seurakunta, lastensuojelu.
 
vierailija
No, se kyttäys on minun oma tulkinta.

Mutta perhetyö tapahtuu lastensuojelun alaisuudessa. Perhetyön asiakkaat ovat siis siten myös lastensuojelun asiakkaita. Ihan sama minkä takia teillä käyvät, mutta perhetyö ei ole mikään oma erillinen yksikkönsä, vaan se toimii jonkun isomman instanssin alaisuudessa. Kotipalvelua ei lapsiperheille taida enää missään kunnassa olla, kotipalvelu on vanhuksille lähinnä kaupassa käynti apua, tms., olen ymmärtänyt etteivät edes siivoa enää kun on resurssipula.

Mutta perhetyö ja kotipalvelu ovat kaksi eri asiaa, toimivat eri "systeemin" alaisuudessa ja kuten sanoin,
perhetyö on lastensuojelun kautta tarjottavaa apua ja tukea perheelle.

ja kun täällä sitten tulee se : "mehän emme ole mitään lastensuojeluasiakkaita, me olemme hyviä vanhempia, meillä käy perhetyö vain siksi, että.... " niin voin vastata, että juuri näin. Lastensuojelun asiakkuus ei tarkoita automaattisesti huostaanoton uhkaa ja huonoa vanhemmuutta vaan sitä, että perhe tarvitsee jostain syystä semmosta apua ja tukea, mitä voisi saada jos vaikkapa mummola tai ystäväpiiri olisi mahdollinen.
Huomasin että viestisi on vanha eli ei ihmekään että tietosi ovat väärät. Perhetyö ei ole aina lastensuojelun asiakkuuden perusteella saatua eli vaikka ei olisi lastensuojelun asiakas voi olla perhetyön asiakas. Voi olla esim. Niin että lastensuojelun asiakkuudelle ei ole tarvetta mutta tarjotaan perhetyötä ja sitäkään ei ole mikään pakko ottaa vastaan jos ei ole lastensuojelun asiakas. Itse voi päättää tällöin onko siitä hyötyä vai ei.
 
vierailija
Sosionomeista on kyllä mitä ihmeellisimpiä käsityksiä. Monet tekstit heijastavat kirjoittajien omaa pahaa oloa varsinkin jos juuri se sosionomi on tehnyt lasu-ilmoituksen tai ollut liian "näsäviisas". Pitää ottaa huomioon että myös koulunkäynneillä on useimmiten perhettä ja sekin tieto ja kokemus auttaa perheitä. Työnä ptt kuten moni muukin ihmissuhdetyö on oman persoonan kautta tehtävää työtä. Usein se ettei ptt vaikuta itselle hyvältä voi liittyä enemmän toimimattomaan henkilökemiaan kuin että olisi "pätemisen tarve". Epäasiallisesta ptt;n käytöksestä tulee kuitenkin aina ilmoittaa esimiehelle tai jos e ei auta niin Valviralle. Valviran kautta voi nykyään tarkistaa henkilön ammattipätevyyden ilmaiseksi netissä.

Amis-käsite tarkoittaa minulle ammattikoulua. Sosionomi on käynyt ammattikorkeakoulun (alempi korkeakoulututkinto), ja on riittävän pätevä lastentarhanopettaja jos pääaineopinnot ovat varhaiskasvatustyöhön sekä sen lisäksi sosiaalipedagogiset opinnot suoritettu (kts. Netistä mitä tarkoittaa). Riittävän pätevä myös ptt;n tai muuhun käytännön ohjaustyöhön esim. Erilaisissa laitoksissa, palvelutaloissa, virastoissa jne.

Lasu-ilmoituksen voi tehdä kuka vaan suomen kansalainen, se on kansalaisvelvollisuus eikä ole mitenkään jonkun ammattikunnan nimenomainen päätyö, mutta toki tekee ilmoituksen jos se sen vaatii.

Lastenohjaaja on minunkin käsityksen mukaan enemmän kerhonohjaajatyössä eikä mielestäni riittävän pätevä ptt-työhön tai muuhun ohjaustyöhön. Lähihoitaja on tästä välistä ja tekee useinmiten kodinhoidollisia töitä ptt;n työssä.

Lähihoitaja on vaihtelevasti ptt, varmaan olisikin toimiva työpari lähihoitaja/sosionomi ptt-työssä.
Asiakkaalla on aina oikeus tarkistaa työntekijän pätevyys ja valittaa siitä tai epäasiallisesta käytöksestä Valviralle jos työnantaja ei reklamaatioon reagoi.

Ja summasummarum, jos asiakasperhe ei sitoudu perhetyöhön vaan on alusta asti haastava ei perheen varsinaisten haasteiden pariin päästä työskentelemään ja saamaan hyvää lopputulosta. Vastuu ei tällöin ole yksittäisellä työntekijällä vaikka täällä kovasti osa yrittää mustamaalata heitä. Oma asenne ratkaisee kuten niin monessa muussakin asiassa elämässä.

Hyvä lopputulos ptt-työssä tarkoittaa sitä että perhe aikanaan selviäisi itsenäisesti arjessa ja olisi saanut siihen riittävät käytännön apukeinot, toimisi perheenä keskenään siten että kaikilla perheenjäsenillä on perusasiat kunnossa ja turvallinen olo selvitä yhteiskunnassa.
 

Yhteistyössä