Tiedoksi perättömien lastensuojeluilmoitusten tekijöille ja niiden uhriksi joutuneille

  • Viestiketjun aloittaja jakaa tietoa
  • Ensimmäinen viesti
selviää kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja selviää kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten saadaan kiinni nimettömänä tehdyt ilmotukset, siis jos eivät ole kertoneet nimeäään?
teletiedot, ip-osoitteet...

Harva nimetön on oikeasti nimetön kun pengotaan yhteystiedot viranomaistahojen kautta esille.
Höpö löpö taaskin! Edes poliisilla ei ole oikeutta tutkia noita tietoja vähäisissä rikoksissa ja mites jos lähetät nimettömän kirjeen, teet kirjaston koneella ilmoituksen, soitat prepaid liittymästä...
Höpö löpö itsellesi. Kyllä vain tutkitaan jos on rikosilmoitus tehty. Hankalampaa kyllä jos käyttää kirjaston konetta tai prepaidia vaikka noistakin jää ip-jäljet molemmista. Käyttäjän henkilöllisyys vaikea selvittää mutta ei välttämättä vieläkään mahdotonta. Puhelimen ip-tiedoista saa selville yhtä sun toista.



 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Tiedetään. Asuin aikoinani alueella jossa mielenterveys potilas teki kaikista pihan perheistä kaikenmoisia ilmoituksia sossuun nimettömänä. Joukossa oli todella kamalia syytöksiä. Kaikki todennettiin höpöhöpöksi ja kaikki pihan perheet marssivat poliisilaitokselle. Tuomio tuli.
Hyvä, että sai tuomion. Järkyttävää kiusaamista.
 
kinuski
Mun mielestä pitäisi olla niin, että ilmoittajan nimeä ei paljasteta niille ketä ilmoitus koskee, mutta sossulle pitäis nimi kertoa. Vähenis just nämä kiusallaan tehdyt ilmoitukset.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei tunnu väki täällä asiaa tietävän. Moni märisee kun on tehty aiheeton ilmoitus ja sitten pohditaan hiuksetkin päästä että kuka on ilmoituksen tehnyt. Poliisin pakeille siis.
kyllä useimmiten on niin että moni LUULEE että on tehty perätön ilmoitus, vaikkaonkin aiheliinen. Useinhn se on niin että muut o syllisiä, vaikka eivät oikeasti olisikaan.

Mä tein kerran lastensuojelu NIMETTÖMÄNÄ ilmoituksen, mutta silti kyseinenhenkilö tiesi sen ja meinasi kädä päälle ja alkoi uhkailemaan pihalla. Ilmoitus oli aiheellinen, ei mitän mutu tuntumaa vaan perheen laspen kertomaa jota olin jo aavistellutkin enen lapsen juttuja
 
äippä
tuo lastensuojeluilmoituksen tekeminen on aika kaks piippunen juttu.Mun tutun adhd lapsi esim juoksee suuttuessaan pitkn seiniä ja huutaa et äiti älä lyö.Ja oon itekkin nähnyt sen raivarit.Niin ja äiti ei siis todellakaan lyö vaan on hakenut kaiken avun että selviää lapsensa kanssa.Tossa on vaan tullut mieleen et ihme jos naapurit ei soita lastensuojeluun kun seinät tömähtelee ja lapsi huutaa noin.On jo koluikäinen enkä tiedä tekeekö enään tota,mut tähän mennessä mitään ilmotuksia ei oo tehty.Tulee vaan mieleen eikö ihmiset välitä vai eikö ne oo kuullu vai eikö ne oikeesti oo varmoja mitä siellä tapahtuu...toisaalta ystäväni on kyllä jutellut naapureilleen lapsensa raivareista ja adhd:sta.Joten he tietävät miten lapsi voi reagoida kun joutuu esim nukkumaan,suihkuun,syömään tai mihin vaan mitä ei haluais tehä.Musta on tosi hyvä että turhista ilmoituksista voi vetää oikeuteen koska sehän on tosi rankka juttu koko perheelle,mutta sitten taas uskaltaako enään kukaan joka epäilee jotain niin tehdä lastensuojeluilmoitusta :(
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
tuo lastensuojeluilmoituksen tekeminen on aika kaks piippunen juttu.Mun tutun adhd lapsi esim juoksee suuttuessaan pitkn seiniä ja huutaa et äiti älä lyö.Ja oon itekkin nähnyt sen raivarit.Niin ja äiti ei siis todellakaan lyö vaan on hakenut kaiken avun että selviää lapsensa kanssa.Tossa on vaan tullut mieleen et ihme jos naapurit ei soita lastensuojeluun kun seinät tömähtelee ja lapsi huutaa noin.On jo koluikäinen enkä tiedä tekeekö enään tota,mut tähän mennessä mitään ilmotuksia ei oo tehty.Tulee vaan mieleen eikö ihmiset välitä vai eikö ne oo kuullu vai eikö ne oikeesti oo varmoja mitä siellä tapahtuu...toisaalta ystäväni on kyllä jutellut naapureilleen lapsensa raivareista ja adhd:sta.Joten he tietävät miten lapsi voi reagoida kun joutuu esim nukkumaan,suihkuun,syömään tai mihin vaan mitä ei haluais tehä.Musta on tosi hyvä että turhista ilmoituksista voi vetää oikeuteen koska sehän on tosi rankka juttu koko perheelle,mutta sitten taas uskaltaako enään kukaan joka epäilee jotain niin tehdä lastensuojeluilmoitusta :(
tässä tapauksessa missä tei ilmoituksen oli allkisperh ( ylläri ylläri) poika ihan yhtäkkiä alkoi vaan pihalla kertomaan että ana kun pena juo (pojan isäpuoli) menee pikkkuveli sängynalle piiloon ja pissaa housuun. Äiti huutaa ja pena rikkoo tavaroita ja ja satuttaa äitiä. Kun pena nukkuu saa tulla pois.
Usein kuulunut tämän tyyppisiä ääniä ja kuulin. lastensuojelun sanoin näistä, kertoivat heti että tätä perhettä on jo tarkkailtu aiemmin .
 
"Nimetön"
Olen omalla kohdallani törmännyt vastaavaan tilanteeseen; oletettavasti häiriytynyt tuttavamme teki epämääräisten tietojen pohjalta johtopäätöksiä ja päätyi ilmoituksen tekoon. Niin tai näin, varmuutta tekijästä emme koskaan saa emmekä perheenä saa myöskään mielenrauhaa asian suhteen. Asia on vaikuttanut paljon luottamukseen ja ihmissuhteiden luomiseen; koskaan ei voi ihan varmuudella tietää kuka on keksinyt, puhunut ja tehnyt mitä tai kuka on luottamuksen arvoinen. Perheellämme ei ole mitään salattavaa ja olemme ihan tavallinen nuori perhe. Lapsemme voivat hyvin ja annamme heille ne kuuluisat siemenperunatkin. Jotenkin tuntuu, että koko elämä ja "idylli" on pilalla tämän yhden kahelin takia. Jos hänellä olisi vain rohkeutta tulla avoimesti kertomaan mahd. huolistaan ym ajatuksistaann, niin ottaisimme ne kohteliaasti vastaan. Mutta ei.. Näin sitä pidetään hulluja jännityksessä!
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;19249974:
bravo, tuo on hyvä. viel kun poistus se sääntö, etä ilmoituksen voi tehdä nimettömänä
Ilmoitusta ei voi tehdä nimettömänä! Aina on oikeus tietää ilmoituksen tekijän henkilöllisyys!
 
hoss
JOtkin ilmoitukset myös lasketaan niin vakaviksi (ainakin insesti syyte) että niistä tulee aina tuomio. JOs syytettyy todetaan syyttömäksi, saa syytteen perättömän ilmoituksen antamisesta.
Mun mielestä ihan oikein, koska nuo tutkintaprosessit on lapsille niin rankkoja, että katkerimmankaan ihmisen ei pitäs ruveta lasten kautta kostamaan.
Valitettavasti tilanne voi olla myös se, että ilmoittajalla on vahva epäilys. Ei välttämättä tarvitse olla aina kyse kostosta.
 
Rollolainen
[QUOTE="mä";22888572]Ilmoitusta ei voi tehdä nimettömänä! Aina on oikeus tietää ilmoituksen tekijän henkilöllisyys![/QUOTE]

olen tehnyt nimettömänäkin ilmoituksen
 
v
Juu kyllä tuo on ihan tiedossa. Meistä tehtiin kiusan vuoksi noin 4 vuotta sitten perätön lastensuojeluilmoitus joka oli tietenkin nimetön. Tämä ilmoituksen tekijä ei vain sattunut olemaan se laatikon terävin veitsi jolloin tiesin tasan tarkkaan, että hän oli jutun takana.

Ilmoituksen johdosta meitä siis kehoitettiin käymään sosiaalitoimistossa jonne tietenkin menimme. Kävimme ilmoituksen läpi ja sosiaalitäti totesi ettei mitään jatkojuttuja tarvita. Minä pyysin ilmoituksesta kopion itselleni ja vein sen sitten suoraa päätä sosiaalitoimistokäynnin päätteeksi poliisilaitokselle.

Taustalla oli tämän "ei niin terävän veitsen" kanssa muutakin ja otin nekin poliisilaitoksella esiin.

Puolisen vuotta myöhemmin istuttiin käräjäoikeudessa ja kun lähdimme sieltä pois, olin minä ja asianajajani muutaman tonnin rikkaampi ja tämä "ei niin terävä veitsi" saman summan köyhempi + vielä sakot jotka joutui yhteiskunnalle maksamaan.

Jotta tosiaan kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin alkaa kenestäkään perättömiä ilmoituksia latelemaan.
Hienoa, kun veit asian eteenpäin ja kaikki kääntyi sun onneksi. Toi on niin väärin ja perseestä ku tehdään perättömiä ilmotuksia.
Itse tässä kauhulla odotan millon miehen sosiopaatti-sisko keksii tämän tavan kostaa meille sen että lopettettiin yhteydenpito täysin(tai siis katkaistiin välit todennäköisesti lopullisesti) molempiin sikoihin kun vaan kiusasivat ja painostivat meitä+omia vanhempiaan..
 
nimetön vahingoittaa perhettä
Vuodenvaihteeseen 2009-2010 asti pystyi tekemään nimettämän lastensuojeluilmoituksen, siis niin ettei yksityishenkilönä antanut tietojaan. Vuoden 2010 alusta nimetönkin ilmoittaja antaa tietonsa sosiaaliviranomaisten tietoon. Mikä on tosi hyvä asia, sillä ihan hyväntahtoinenkin keksitty ilmoitus nimettömänä vie luottamuksen sitten kaikkiin mahdollisiin tuttuihin, kun ei tiedä, kuka sellaista ajattelee, kun siis kukaan ei oelilmaissut huolta tai myönnä ilmoittaneensa. No, siellähän sitten käytiin ja asia selvitettiin. Vanhemmat saavat kuulemma edelleen riidellä keskenään, jos ei ole väkivaltaa eikä lapsi ole siinä välissä. Tälläisestä ei kuulemma kannata tehdä kunnianloukkaussyytettä. No, laki muuttui ja eipä ole enää tarinoita kuulunut. Silti tiedän, että joku naapuri tai tuttava päässään kuvittelee vaikka mitä, kun ei noille ei tietojaan antaneille mennyt mitään tietoa asian oikeasta laidasta myöskään.
 
Kohde
Ei sitä ilmoituksen tekijää kerrota sille vastapuolelle vaikka hän nimensä viranomaisille antaakin.
Höpöhöpö.
Lastensuojelulaki §25 kyllä on kohteenkin puolella. Asianosaiset saavat aina halutessaan tiedon ilmoittajasta, ellei sitä erityisistä syistä esim. viranomaisen suojelemiseksi pidä jättää kertomatta. Aiheeton ilmoitus on yhtäkuin perätön ilmianto ja voi asianomistajan niin halutessaan johtaa poliisitutkintaan ja syytetoimiin ilmoittaa kohtaan.

Jos on kohteeksi kiusantekomielessä joutunut, ei kun paperit lastensuojeluviranomaisilta ja poliisiin tekemään tutntapyyntö. Siitä se lähtee.
 
sossunkynsissä
lapseni putosi todellakin vahingossa ikkunasta. avasin keittiönikkunan tuulettaakseni asuntoa.ikkuna on sellainen että aukeaa kokonaan.
lapsi meni sitten kurkkimaan sillä aikaa kun olin eteisessä ottamassa kauppapusseja. asumme ekassa kerroksessa ja ikkunan alla sattui olemaan lumikasa.
joten lapselle ei tullut mitään vammoja. säikähdin kyllä kovasti ja kerroin muutamalle tuttavalle asian myöhemmin... joku oli mennyt sitten poliisille ilmoittamaan ja poliisi oli ilmoittanut lastensuojeluun:D
hupaisinta,että nyt odotan sossuja käymään,lapsesta ei suurennuslasilla etsimälläkään löydy vammoja ... koti meillä on siisti ja muutenkin rauhallinen... inhottavaa toki on että tuommoisia ilmotuksia mennään tekemään:p
 
"pupu"
Mitä ihmeen huhuja täälläkin on liikkunut, ettei muka LS-ilmoitusta voisi tehdä nimettömänä... Itse tein, ei tästä kauaa ole, ehkä muutama kuukausi. Saattoi olla "aiheeton", ts tilanne ehkä jo lauennut ja parantunut, mutta itse puhelussa en valehdellut kertaakaan vaan kerroin ihan totuudenmukaisesti mitä tiesin. Minusta minä en ole pätevä päättämään, ovatko asiat perheessä ok, vaan se asia kuuluu ammattilaisille. Kun minulla kuitenkin oli huoli, niin ilmoitin asiasta näille ammattilaisille.
 
tietoisesti hyvä äiti
Loistavaa. Sain täältä paljon apua. Minusta on tehty perätön lastensuojeluilmoitus ja nyt tiedän, miten asiassa jatkossa toimin. Elikkä sossusta suoraan poliisille! Iso kiitos!
 
"..."
miksi pitää nimettömänä tehdä?minusta se on raukkuutta.
Itse tein ilmotuksen kun vanhemmat ajeli ympäripäissään autolla ja lapset kyydissä. Viikonloppuisin viina virtas ja nyrkit heilu. Yksi lapsista ei uskaltanut enää käydä kavereillaan (esim meillä) koska ei tiennyt koska äitii tarvii "auttaa". TArkoitti että suojella isältä. Lapsella oli vähän välillä arveluttavia mustelmia käsissä,kasvoissa ja kerran silmä mustana.
Noh.. Kuinkas sitten kävikään... Nämä vanhemmat riehuivat pihallamme koska sossutäti oli soittannut ja sanonnut että se ja se kertoi että siellä on näin ja näin. Kaikki on hyvin ja seuraavassa hetkessä pariskunta meidän pihalla riehumassa ja oma 10v. oli yksin kotona. Alkoivat vainota meitä ja sutoihin ilmesty naarmuja, roskis nurin yms. Kaikkea ei voitu todistaa että ois voinnu syytteen nostaa.
Että joo.. Oman nimen anto kannattaa...
 
Toivottavasti vaan ihmiset ei syytteen pelossa jättäisi niitä aiheellisiakin ilmoituksia tekemättä... :(
No jos joku hakkaa lastaan tai tekee jotain oikeasti väärin, en pelkäisi tekeväni liian aiheettomasta asiasta ilmoitusta... Jos taas miettii että hmm onkohan tämä turhasta ja voinkohan joutua maksamaan korvauksia kunnianloukkauksesta, kandee ehkä miettiä onko ilmoitus tosiaan aiheellinen.
 
"Meri"
"Oli nimi tiedossa tai ei, jotkut perättömästä lastensuojeluilmoituksesta kimpaantuneet suuntaavat poliisin pakeille.

–?Tällaisia ilmiantoja tulee kerran kuukaudessa tai harvemmin, kertoo komisario Jarmo Heinonen Helsingin poliisista.

Rikosnimikkeenä on perätön ilmianto tai perätön lausuma.

–?Käytännössä tapauksia ei saada selvitettyä. On tosi hankala todeta, että lastensuojeluilmoitus olisi tehty kiusaamistarkoituksessa, Heinonen huomauttaa.

–?Jos ihminen kertoo jonkin asian, jonka on havainnut, ei silloin syyllisty mihinkään. Ei vaikka selviäisi, että kolina ja lapsen itku johtuivatkin siitä, että vauva heräsi oven kolahduksiin."

Lähde: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/93627-lastensuojeluilmoitus-on-naapuririitojen-julma-ase


"Ilmoitus tehdään kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle. Ilmoituksen voi tehdä puhelimitse, kirjallisesti tai käymällä virastossa henkilökohtaisesti. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä."

Lähde: http://www.lapsiasia.fi/lapsiasiat/kysymyksia_ja_vastauksia/kysymys/-/view/1438187
 
lastensuojelu vastaa
Alkuperäinen kirjoittaja selviää kyllä;19249980:
teletiedot, ip-osoitteet...

Harva nimetön on oikeasti nimetön kun pengotaan yhteystiedot viranomaistahojen kautta esille.
Niin ja entäs ne ilmoitukset jotka tehdään paperisella lomakkeella ja jätetään lastensuojelun postilaatikkoon tai lähetetään? Tuskin niistä sormenjälkiä tai dna:ta lähdetään etsimään. Ja koko nimettömänä ilmoittaminen on sen vuoksi mahdollista, että ihmiset uskaltaisivat ilmoittaa. On tietysti väärin jos joku tahallaan haluaa satuttaa perhettä ja keksimällä keksii väärän ilmoituksen. Mutta luulisin, että ne ovat harvassa. Nykyäänhän myös terveydenhuollon henkilökunta on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen jos pienintäkään epäilystä on ettei lapsilla ole kaikki ok kotona.

Saa siis ilmoittaa ja pelkkä huoli lapsesta riittää.
 
"mie"
Meistä tehtiin perätön ilmoitus,mutta en saanut koskaan selville ilmoittajaa. Poliisi ei suostunut ottamaan käsittelyyn,minua pidettiin suorastaan hulluna.

Jos nyt joutuisin samaan tilanteeseen,ottaisin heti asianajajajan.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja selviää kyllä;19250222:
Höpö löpö itsellesi. Kyllä vain tutkitaan jos on rikosilmoitus tehty. Hankalampaa kyllä jos käyttää kirjaston konetta tai prepaidia vaikka noistakin jää ip-jäljet molemmista. Käyttäjän henkilöllisyys vaikea selvittää mutta ei välttämättä vieläkään mahdotonta. Puhelimen ip-tiedoista saa selville yhtä sun toista.
Mistä sä olet poiminut nämä "tietosi"? Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia? Minulla on! Sain uhkauspuhelun, jossa minut uhattiin raiskata. Tein rikosilmoituksen ja asiaa alettiin tutkia. Poliiseilla oli puhelinnumero, mutta koska kyseessä oli prepaid ja rikos ei ollut tarpeeksi suuri tutkinta lopetettiin tuloksettomana. Et eipä me poliisitkaan niitä ip yms tietoja niin vain saa...
 
"hilma"
En ollut ainoa joka kuuli sen lapsen huudon. Ystävänikin kuuli ja hän olisi tarpeen tullen todistanut puolestani.

Ja se että jos nyt soitan sinusta sossuun ja väitän kuulleeni lapsesi huutaneen "äiti älä enää lyö" eikä se ole totta ja teet minusta rikosilmoituksen, niin syyttäjä ei siitä syytettä nosta.
Kyllä se vaatii vähän enemmän kiusatekoa kuin mitä on yksi lastensuojeluilmoitus, joka ei teidän kohdallanne johtaisi muuhun kuin yhteen sossukäyntiin.

Ja ainahan voisin väittää että luulin kuulleeni lapsen niin huutaneen, jolloin minua ei tuomita voida koska kukaan ei pysty todistamaan että tein ilmoituksen kiusaallani. Eri asia jos niitä ilmoituksia olisin tehnyt jo useammankin...silloin tilanne olisi eri.
hei meillä on 4v joka huutaa ai sattuu sattuu. ÄLÄÄÄ .

joo tämä tapahtui viimeksi kaupassa,kun en antanut hänen juosta isossa marketissa miten huvittaa ja koska ei totellut kannoin hänet ulos sieltä(yhden varoituksen jälkeen), kun nostin hänet syliin niin alkoi huuto aiaiaiai sattuu sattuu,älää,sattuu sattuu.

kiva kun kaikki tuijotti. ja sitä lasta ei taatusti sattunut! en tiedä miksi tekee niin

sitte jos joutuu jäähylle huutaa ihan hurjana että päästä pois,älä, päästä pois.
 
Kiusattu
tilanteeni.Eräs rouva vittuuntunut minuun ja tekee kiusaa kaikin mahd keinoin.Jopa lapsensa asettanut stalkkereiksi.Poliisi on puuttunut monta kertaa.En tiedä miksi ei saada kuriin.Mielenterveysongelmainen nainen kyseessä.
 

Yhteistyössä