Joka aamuinen kaaos ja sekasorto

  • Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
aloittaja
Kuinka sen saa loppumaan? Kaksi pikkukoululaista, yksi eskarilainen ja pieni jaloissa. Jos herään klo 7, koululainen herää samaan AINA. Jos jo klo 6, sama juttu. Tuo yksi koululainen varmistaa kaikki sataan kertaan ja hän varastaa huomion kaikilta muilta. Esim. jos vien kaikki kouluun sadepäivänä, tuo yksi laskee minuutteja ja kävelee mun perässä. äiti 7 minuutin päästä pitää lähteä..ja mä juoksen meikkaamas, pukemas pientä, aamiasessa autan ja vaik mitä sen mitä ehdin. Jos herään klo 8 ja kaikki on valmiina lapsille, niin silti tulee kaaos. Laitan vaatteet pinoon illalla, silti ne hätääntyneenä vedetään ties minne omasta huoneesta ja valitaan muuta päälle. Lähes joka aamu on pakko käskeä joku uudelleen pukeutumaan.

Mä oon joka aamu tosi pahantuulinen. Tilannetta ei helpota se, etten ehdi tai keskity itse syömään aamiaista ja mul on nälkä. Sit ku kaikki on viety ja jään yhden kanssa kotiin, kerään voimia taas iltapäivän kaaokseen.
Minen jaksa
 
tytönjapoikienmamma
Ootko siis kotiäiti? Vai menetkö töihin sitten itsekin. Mulla koululainen, vammainen eskarilainen (hänellä siis vaikeavammaisuus) ja pikkutaapero. Olen koittanut porrastetusti herättää lapset, ensin eskari, sitten koululainen ja taapero jatkaa unia. Vaatteet pinoissa laittialla, Itseni latan ekana, jos pitää lähteä jonnekin. Sano koululaiselle, että jatkaa unia hetken. Syö itse aamupala rauhassa ja meiukkaa, sitten lapset herätät
 
Harjoittelette aamulähtöjä? Eikö koululainen tottele, jos sille sanoo että istuu pöydässä hiljaa? Opeta lapset ottamaan vaatteet tietystä paikasta?

Herää ajoissa ja syö ruoka rauhassa ja valmistele itsesi. Suunnittele koululaiselle rauhallista puuhastelua siksi aikaa.
 
"vieras"
Meillä vaan kaksi ja silti kaoottista. Pari helpotusta olen keksinyt. Syön itse ennen muita. Eskari vetää vaatteet ylle heti kun sängystä nousee, ne on illalla laitettu nokan eteen valmiiksi niin ettei ohi voi kävellä. Omasta huoneesta ei ole pois tulemista ennen kuin on vaatteet päällä.
 
aloittaja
Kiitos neuvoista, kaikkea on yritetty. Tuo yksi koululainen saa kaikki meidät "sekaisin". On erittäin pedantti, pikkutarkka, eikä salli "epäonnistumisia" itseltään eikä muilta. Hän ei siis tottele, ei myöskään sitten eskarilainen. Hassulta kuulostaa, mutta taapero meillä eniten tottelee. Vanhin koululainen on viisas ja rauhallinen, mutta hän pukeutuisi kuinka sattuu. Hän esim. lähtisi vesisateella crokseilla kouluun tai housuilla, joissa on polvessa nyrkin kokokoinen reikä esimerkiksi. Siksi on vahdittava. Pinotus vaatteista ei hällä auta. Ja juuri hän herää kun joku meistä herää. Jos käsken hänet nukkumaan, hän menee itkemään huoneeseensa. Hän ei käytä sitä keinona vaan jostain syystä on hirmu herkkä lapsi ja itkee herkästi.

Jos esim. keskustelemme jostain, tämä yksi on aina äänessä. Hän on lahjakkain sanallisesti ja myöskin nopein sanomaan jotain. Joskus tuntuu, että perheemme elämä pyörii tuon yhden ympärillä.
 
khfdd
Voisit tehdä asian niin, että jos koululainen sitten herääkin samalla kuin sinäkin, selvennät hänelle, että nyt syödään ja sitten pukemaan jne. Ja kerrot nätisti, että äiti kyllä tietää milloin lähdetään katso lasten ohjelmia ;)
Sitten eskarilainen ylös, vaatteet heti päälle ja aamupalalle.
Sitten voi ottaa ihan rauhassa.
Jos tuo pelkästään ei auta, niin älä provosoidu panikoimaan koululaisen hoputuksesta ja pikkutarkkuudesta tms. Teet asiat juuri niin kuin itse teet, kyllä se aika riittää.
Voi olla, jos koululaisenne on nyt juuri mennyt ekalle, niin kaikki on niin jännää ja uutta, ettei malttaisi odottaa. Tuo menee kyllä TAKUULLA ohi, ei se uutuuden viehätys kauaa kestä, ennemminkin saat alkaa jossain välissä hoputtamaan häntä ylös sängystä, että HÄN ehtii syödä ym. ;)
 
Meillä ei asu kun yksi aamuihminen, tuo 12 vuotias täydellisyydentavoittelija (joka kulkee perässä ja raposrtoi moneko minuutin päästä pitä lähteä). Se herää tumpuloimaan itseään kai jo seitsemältä, muut herää 5-15 minuuttia ennen kun pitää lähteä.
Jos noustaan aiemmin, tulee tehtyä kaikkea, mitä ei tarttis ja myöhästytään varmasti ja tulee hirmu kaaos. Kun aika riittää vaan pukemiseen ja autoon kävelyyn, kaikki sujuu. Mä rauhotun sitten, kun olen saanu tuvan tyhjäksi, eli syön aamupalan ja juon aamuteen rauhassa tuon 4 v:n kanssa. (joka kyllä yleensä autuaasti nukkuu koko aamuhärdellin yli)
 
"mä"
Jos ymmärsin aloittajan viestin oikein, yksi hössöttävä koululainen sotkee koko ajan välissä. Eli sille pitäisi keksiä jotain muuta tekemistä, jos herää aikaisin. Eikö tv 2:n lastenohjelmat auttaisi pitämään paikoillaan? Itse olen huomannut, että ajoissa herääminen auttaa omaa kaaoksen sietokykyäni. Toki myös se, jos on jo illalla katsonut valmiiksi vaatteet ja koululaisten reput (että läksyt tehty ja reppu valmiina ja mahdolliset jumppakassit mukana jne). Jos ongelma on se, että lapset eivät otakaan valmiiksi valittuja vaatteita päälle, valitkaa vaatekerta yhdessä etukäteen. Oman syömiseni jätän suosiolla kaaoksen jälkeen, jos ei tarvitse lähteä minnekään. Kahvit hörpin muun tohinan lomassa.
 
aloittaja
kyllä, se yksi hössöttävä koululainen sotkee kaiken joka välissä. Tv:ssä on se ongelma, jos annan lasten katsoa aamulla sitä, en saa lapsia pois sen ääreltä. Aamiainen jää välistä kaikki keskustelu jää välistä. Kun en ole itse aamuihminen, on vaikea saada hallintaan tilanne. Helpompaa olisi, jos olisin itse rauhallisuus.
 
"mä"
Aamun tv:n katseluun vain sitten jämäkkä kuri. Jos on syönyt aamupalan, saa mennä katsomaan ohjelmia, tai jos on kovin aikaista, voi ensin katsoa ohjelmaa, ja tulla sitten aamupalalle? Kieltämättä ei kovin helppoa, jos pitää vahtia useamman lapsen aamupalat ja kaikilla eri rytmi... Kun olin itse koululainen, aamuisin ei tullut tv-ohjelmia, mutta luin sanomalehteä. Sopii pikkuvanhoille lapsille.
 
tuttua
tuo on kyllä tuttua että en ole itse aamuihminen. en tiedä miksi minulla on hermot kireällä aamulla. varsinkin siihen asti kun olen saanut syötyä jotain. tiedän että verensokeri on alhaalla aamuisin. kaaosta meillä ei silti pahemmin ole kahden pikkukoululaisen kanssa. koeta keksiä joku hyvä syysteemi. juttele illalla lasten kanssa miten aamulla sitten toimitaan.
 
"vieras"
Anna sille isommalle koululaiselle tehtäväksi esim. auttaa eskarilaista aamutoimissa. Meillä lapset oppivat samanlaisessa rumbassa tekemään itse mikrossa aamupuron ja pakkasesta hakivat yhdessä marjoja :)
Isompi voi auttaa pienempää esim. vaatteiden etsimisessä. Sillä välin sinulla on aikaa syödä oma aamupala.
tai jos aamuhässäkässä et ehdi aamupalaa syödä. Laita kello soimaan aiemmin. Koululaiselle voit luvata jonkun ekstrapalkkion, jos jatkaa uniaan pidempään esim. aluksi yhden kouluviikon aikana.
 

Yhteistyössä