mitä kaikkea huhuja te olette kuulleet lestadiolaisista?

  • Viestiketjun aloittaja "siira"
  • Ensimmäinen viesti
Mää oon kuullu joskus, että osa kyseisistä perheistä ei pidä lainkaan verhoja ikkunoissa, jotta Jumala näkee sisälle.

Eipä taida olla totta. Tai no mistäpä senkää tietää, kun en tunne lestadiolaisia perheitä.
 
.....
Lestadiolaisilla ei saa olla sivusta täytettävää pesukonetta, jossa on se läpinäkyvä luukku, koska siitä luukusta voi nähdä alusvaatteita pyörimässä pesukoneessa. :')

Suviseurojen aikoihin läheisissä huoltoasemissa ja kaupoissa alkoholijuomien ja kondomien kysyntä on kovaa, vaikka lestadiolaiset eivät salli niitä.
 
"vvv"
Lestadiolaisilla ei saa olla sivusta täytettävää pesukonetta, jossa on se läpinäkyvä luukku, koska siitä luukusta voi nähdä alusvaatteita pyörimässä pesukoneessa. :')

Suviseurojen aikoihin läheisissä huoltoasemissa ja kaupoissa alkoholijuomien ja kondomien kysyntä on kovaa, vaikka lestadiolaiset eivät salli niitä.
Mä kuulin tämän näinpäin:

Lestadiolaisilla on monilla edestätäytettävä pesukone koska ne lapset katsoo tapahtumia siitä lasiluukusta koska televisiota ei lestoilla ole.
 
"naapuri"
Meillä asuu naapurissa yks perhe, jotka on v.lestadiolaisia. Meni kaks vuotta ennen ku saatiin edes tietää niiden olevan semmoisia. Onhan niillä monta lasta, mutta ihan normi elämää elävät. Ei mitenkään kummallisia tai outoja. löytyy verhot ja matot. Taitaa olla monenlaista huhua liikkeellä. Kyllä ne ihmiset jaksaakin keksiä tarinoita, joita sitten hyväuskoiset uskovat ja jatkavat eteenpäin. huvinsa kullakin.
No, jokatapauksessa ollaan päivittäin tekemisissä leikkipihalla tämän perheen äidin ja lasten kanssa eikä tuo lestadiolaisuus ja uskonnollisuus ole minua ja mun kolmea muksua kyllä haitannut millään lailla! Pois turhat ennakkoluulot, voi menettää hyviäki frendejä :) Meistä ainakin tuli kavereita vaikka ollaanki eri maailmasta :)
T:yks yllättynyt ennakkoluuloinen (entinen)
 
......
Mulla ei ole huonoja kokemuksia lestoista. Ala-asteella koulussa oli monta erään lestadiolaisperheen lasta ja ihan tavallisia olivat. Olivat tosi urheilullisia ja musikaalisia ja luulen, että se johtui ainakin osittain siitä, kun eivät voineet tuhlata aikaa telkkarin katsomiseen, niin piti sitten löytää vähän kehittävämpiä harrastuksia.
 
veqe
Mun ex-poikaystävä on vl, ilmeisesti perheensä ei kuitenkaan ole kaikkein tiukimmasta päästä, koska olisivat hyväksyneet minut, tavallisen luterilaisen, poikansa kumppaniksi. Ihana perhe, mutta mua alkoi kuitenkin vähän epäilyttämään tuo vanhoillislestadiolaisuus ja loppujen lopuksi se oli hyvin painava syy siihen, miksi päätin suhteen. Muut nimittäin pelottelivat mua, että perhe lopulta varmasti painostaa minut kääntymään vanhoillislestadiolaisuuteen ja sitten olen jumissa pyykkikoneen ja hellan välissä 15-päisen lapsikatraan kanssa lopun elämääni.
 
varma on
Mun ex-poikaystävä on vl, ilmeisesti perheensä ei kuitenkaan ole kaikkein tiukimmasta päästä, koska olisivat hyväksyneet minut, tavallisen luterilaisen, poikansa kumppaniksi. Ihana perhe, mutta mua alkoi kuitenkin vähän epäilyttämään tuo vanhoillislestadiolaisuus ja loppujen lopuksi se oli hyvin painava syy siihen, miksi päätin suhteen. Muut nimittäin pelottelivat mua, että perhe lopulta varmasti painostaa minut kääntymään vanhoillislestadiolaisuuteen ja sitten olen jumissa pyykkikoneen ja hellan välissä 15-päisen lapsikatraan kanssa lopun elämääni.
Hyvin todennäköisesti siinä olisi käynytkin noin kuin sua peloteltiin. Fiksusti teit!
 
Nussivat jo synnärillä, että saadaan äkkiä uusi lapsi alulle.

Äidillä on synnärillä mukana kaikki 12 isompaa lasta, ja siellä ne mellastaa pitkin poikin sairaalaa.

En siis usko näitä :) mutta tuollaiset jutut ainakin olen kuullut.
 
Minulla oli kerran mahdollisuus jutella kuuden lestatytön kanssa ja toistella kuulemiani huhuja lestadiolaisista. Jokaisen kertomani huhun jälkeen yksi heistä huudahti: "No ei todellakaan pidä paikkaansa! Mistä sinä tuollaisen päättömän jutun olet kuullut?" Lopulta teki mieli kysyä: "Olen kuullut, että lestadiolaiset ovat rehellisiä, ahkeria ja kunnollisia ihmisiä. Pitääkö se paikkansa?" Selvittämättä jäi, olisiko vastaukseksi tullut "No ei todellakaan pidä paikkaansa! Mistä sinä tuollaisen päättömän jutun olet kuullut?"
 
tsiude
On sitä kaikenlaisia huhuja kuultu, mutta ne on jo tässä topicissa keretty sanoa. Itsellä omakohtaista kokemusta siitä, miten kieroon kasvaneiksi voi lapset kasvaa, kun joutuu kasvamaan tiukassa uskonnollisessa ilmapiirissä. Tuolla kylillä huitoo yks sellanen abaut 24(?)v lestapoika, jolla on jotain epämääräsiä interressejä sakkolihaan? Varsinkin joihin 13-14 tydyihin. Muutenkin jotenkin härö kaveri, alko joskus yläasteikäisen pikkusiskonsa kavereille esittelemään kortsuja ja silittelemään reisiä yms.

En nyt sillä meinaa että kaikki lestat on tälläsiä, mutta juuri tämän kaiffarin perheellä oli jotenkin erityisen pannassa kaikki seksiin liittyvä. Sitten kun ukko muutti omilleen niin alko sitten kiinnostumaan rutkasti nuoremmista likoista, vissii ku ei silloin teininä saanu ees kattoo saati koskettaa...
 
M.M.
[QUOTE="naapuri";26654158]Meillä asuu naapurissa yks perhe, jotka on v.lestadiolaisia. Meni kaks vuotta ennen ku saatiin edes tietää niiden olevan semmoisia. Onhan niillä monta lasta, mutta ihan normi elämää elävät. Ei mitenkään kummallisia tai outoja. löytyy verhot ja matot. Taitaa olla monenlaista huhua liikkeellä. Kyllä ne ihmiset jaksaakin keksiä tarinoita, joita sitten hyväuskoiset uskovat ja jatkavat eteenpäin. huvinsa [/QUOTE]

On jokin 30-luvulla tapahtuneen hajaantumisen seurauksena syntynyt ryhmä jossa on ikkkunaverhot ja miesten solmiot synnillisiä. En muista ryhmän nimitystä. Olen itse tavannut kerran muutamia heitä.

Lestadiolaisuuden johtajat ovat olleet kovasti riidanhaluisia ja huonoja sovittelijoita. Liike on hajaantunut kaikkiaan 17 eri ryhmittymään jotka eivät toisiansa hyväksy. Ja tämä noin sadassa vuodessa. Ei kerro sovittelunhalusta. :-(
 
"Sarah"
Itsellä omakohtaista kokemusta siitä, miten kieroon kasvaneiksi voi lapset kasvaa, kun joutuu kasvamaan tiukassa uskonnollisessa ilmapiirissä. Tuolla kylillä huitoo yks sellanen abaut 24(?)v lestapoika, jolla on jotain epämääräsiä interressejä sakkolihaan? Varsinkin joihin 13-14 tydyihin. Muutenkin jotenkin härö kaveri, alko joskus yläasteikäisen pikkusiskonsa kavereille esittelemään kortsuja ja silittelemään reisiä yms.

En nyt sillä meinaa että kaikki lestat on tälläsiä, mutta juuri tämän kaiffarin perheellä oli jotenkin erityisen pannassa kaikki seksiin liittyvä. Sitten kun ukko muutti omilleen niin alko sitten kiinnostumaan rutkasti nuoremmista likoista, vissii ku ei silloin teininä saanu ees kattoo saati koskettaa...
Minä tunsin nuorena semmoisen tyypin, vanhoillislestadiolaisen miehen, joka sittemmin syyllistyi useaan alaikäisen seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Tutustui opiskeluaikana häneen kun oli samalta suunnalta kotoisin. Ihmettelimme silloin kun hän oli jotain 26-vuotias ja hän kihlautui sellaisen ihan lapsekkaan oloisen just rippikoulun käyneen tytön kanssa. Sitten meni naimisiinkin hänen kanssaan, mutta jäi kiinni myöhemmin useista alaikäisten lähentelyistä. ja silti tälle pariskunnalle oli annettu sossusta sijoituslapsi, tyttö, jota tämä sika myös käytti hyväkseen. :-(
 
Lestadiolainen
Kaikkea tekin uskotte mitä ihmiset puhuu. Me lestadiolaiset ollaan ihan tavallisia ihmisiä tavallisissa taloissa jossa on verhot ja matot ja ikkunalliset pesukoneet. Vähän erilaiset arvot kuin useimmilla. Ja eikö muut ihmiset ole ikinä tehnyt mitään sairasta kuin yksittäiset lestadiolaiset?
 
Jmia
Täälläkin asuu yksi lestadiolaisperhe josta olen yhden tytön kanssa ollut aiemmin tekemisissä :) ja nyt olen hänen siskonsa kanssa seurakunnan kerhossa. Myös äitini naapurissa asuu lestadiolaisia ja viime viikolla kun omat lapseni olivat siellä hoidossa niin esikoinen 3v päätti ilmoittaa mummolle että hän lähtee nyt pyytää kaverin leikkimään ja käveli naapuriin hakemaaan niiden nuorimmaisen tytön pihaan :D ja ei tosiaankaan haittaa jos omat lapset leikkii siellä, mukavia ovat!
Mutta tuo synnytys-sairaalassa paneminen on ihan tosi juttu, nimittäin se äidin naapuri puhui siitä äitini kanssa toissa kesänä, oli se mies saanut syytteen siitä teosta ja hoitajat oli mennyt siihen väliin ja heittäneet ukon pois sairaalasta.
 
Jmia
Ja olen ollut nuorena ryyppyreissulla syrjemmällä seudulla niin sinne tuli sitten autollinen lestadiolaisia, bilettäminen jatkui ja kaikilla oli hauskaa vaikkei lestadiolaiset juoneet :)
 
-eivät saa käyttää alkoa, tanssia, kattoo telkkaria eikä kuunnella poppia
--vääräuskosilta ei tarvitse pyytää anteeksi ja niitä saa surutta pettää liikeasioissa
---insesti on suht yleistä ja on tapana antaa nuoria naisia saarnamiehille seksiorjiksi
 
Että näin-kin
"Enpä olisi koskaan uskonut ajattelevani tällaisia ajatuksia, minä, vanhoillislestadiolaisen suurperheen äiti. Uuvuttuani perheen kasvaessa ja saadessani ehkäisykysymykseen vuosien varrella niin hämmästyttävän erilaisia vastauksia, jouduin uskonkriisiin. Se on ollut kamalaa...Ensin sanottiin loppuun palaneelle sairaalassa makaavalle pikkulasten äidille, että..."

"Perheenäiti: Tunnen itseni höynäytetyksi"

Perheenäiti: Tunnen itseni höynäytetyksi | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia
 
nykyään
[QUOTE="vvv";26654150]Mä kuulin tämän näinpäin:

Lestadiolaisilla on monilla edestätäytettävä pesukone koska ne lapset katsoo tapahtumia siitä lasiluukusta koska televisiota ei lestoilla ole.[/QUOTE]

Nykyään taitaa olla niin, että televisiokielto voidaan kiertää kätevästi katsomalla televisiolähetykset ja ohjelmat netin kautta (esim. YLE Areena).
 
Että näin-kin
"Enpä olisi koskaan uskonut ajattelevani tällaisia ajatuksia, minä, vanhoillislestadiolaisen suurperheen äiti. Uuvuttuani perheen kasvaessa ja saadessani ehkäisykysymykseen vuosien varrella niin hämmästyttävän erilaisia vastauksia, jouduin uskonkriisiin. Se on ollut kamalaa...Ensin sanottiin loppuun palaneelle sairaalassa makaavalle pikkulasten äidille, että..."

"Perheenäiti: Tunnen itseni höynäytetyksi"

Perheenäiti: Tunnen itseni höynäytetyksi | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia
 
"kyllästynyt"
No, huhuja on kaikenmoisia.. Mutta kyllä tässä huomaa kun lestoja muutti naapuriin että eivät ajattele toisia ihmisiä lainkaan. Työkoneet huusi raksa-aikana yöhön asti, nykyisin pennut kiljuu pihoissa aamuyölle, tie tukitaan autoilla vaikka pihaankin mahtuisi (lauantaisin). Kun joku meistä normaaleista tässä leikkaa nurmikkoa tms sunnuntaina niin on lauma pentuja kyttäämässä että missä ja kuka...
Ja liikenteessä nää ajelee niiiiin perseessä kiinni ku vaan ikinä ja tekevät mitä hulluimpia ohituksia. Ja taajamassa huimia ylinopeuksia, mutta kas kummaa kun maantienopeuksissa ei sitte auto enää kulekkaan... Paras oli se kun eräs perhe tuli tankkaamaan yhtä aikaa. Kolme lasta, joista yksikään ei ollut turvaistuimessa, saatikka vöissä. Mies polttaa tupakkaa ja puhuu puhelimessa samalla kun tankkaa. Äiti anelee lapsia takaisin autoon kun nämä juoksevat pitkin poikin huoltoaseman pihaa.. eikä siis nouse autosta eikä korota ääntään vaan : " voisitko nyt xxxxx tulla takaisin autoon ". Uskomatonta tuohua!

Synnärillä oli huonekaverina joku lesta, ihan siis mukava nainen sisänsä, mutta oikeasti, alta kolmekymppinen ja sai kahdeksannen lapsensa, vanhin kuulemma kymmenen. Nainen käytännössä nukkui koko ajan, en ihmettele yhtään. Mies häipyi saman tien paikalta kun oli saanut saatettua vaimonsa huoneeseen. Oli todella kyllästyneen oloinen jo siinä vaiheessa, olisi kai mieluummin ollut osallistumatta koko synnytykseen...
 

Yhteistyössä