Onko täällä moottoripyöräileviä naisia paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja a-kortti
  • Ensimmäinen viesti
a-kortti
Mulle iski joku varhainen 4-kympin kriisi, ja ilmottauduin moottoripyöräkorttia ajamaan... Kertaakaan en ole vielä ajanut koska meillä on niin iso pyörä ettei minun jalat yllä kunnolla maahan mutta kirjaa lukemalla moottoripyörällä ajo vaikuttaa todella vaikealta, onko se sitä?
 
lucifer
Jaa-a, itse en ole kokenut sen olevan vaikeaa koska olen 7v asti ajanut mopolla ja 10v asti kevarilla ja siitä sitten isommilla..... Mutta jos ei oo ennen kaksi pyöräisellä ajanut niin voihan se ensiksi vaikeaa olla.
 
pha
On siinä omat jipponsa, mutta ei se minusta vaikeaa ole. Liikenteen seuraaminen on jopa helpompaa kuin autosta, koska pyörän päällä on jotenkin enemmän läsnä kuin auton peltikuoren sisällä. Nopeasti ajaminen sujuu keneltä vaan, mutta hidasajo ja pujottelu vaativat taitoa. Pyörää ei saa pelätä, vaan sitä on uskallettava kallistaa ja otettava se haltuun. Ajaminen on kyllä ihanaa, paljon parempaa kuin kyydissä istuminen. Onnea uudelle harrastukselle!
 
a-kortti
Jaa-a, itse en ole kokenut sen olevan vaikeaa koska olen 7v asti ajanut mopolla ja 10v asti kevarilla ja siitä sitten isommilla..... Mutta jos ei oo ennen kaksi pyöräisellä ajanut niin voihan se ensiksi vaikeaa olla.
Mopolla minäkin olen ajanut ihan pennusta asti mutten koskaan tuollasella isommalla pyörällä. Jotenkin vaan saavat tuossa autokoulun kirjassa kuulostamaan mootoripyöräilyn niin vaikealta hallita...
 
lucifer
Mopolla minäkin olen ajanut ihan pennusta asti mutten koskaan tuollasella isommalla pyörällä. Jotenkin vaan saavat tuossa autokoulun kirjassa kuulostamaan mootoripyöräilyn niin vaikealta hallita...
Kirjoissa nyt paskalla käyminenkin saadaan kuulostamaan avaruustieteeltä, saati sitten ajaminen moottoripyörällä. ja sitä vartenhan sä käyt niitä ajotunteja ja käsittelyjä että opit alkeet ja siitä on sitten hyvä jatkaa opettelua kortin saatuasi.
 
a-kortti
On siinä omat jipponsa, mutta ei se minusta vaikeaa ole. Liikenteen seuraaminen on jopa helpompaa kuin autosta, koska pyörän päällä on jotenkin enemmän läsnä kuin auton peltikuoren sisällä. Nopeasti ajaminen sujuu keneltä vaan, mutta hidasajo ja pujottelu vaativat taitoa. Pyörää ei saa pelätä, vaan sitä on uskallettava kallistaa ja otettava se haltuun. Ajaminen on kyllä ihanaa, paljon parempaa kuin kyydissä istuminen. Onnea uudelle harrastukselle!
En pelkää pyörää, olen vain suht lyhyt ja meillä on tosiaan niin iso tuo jo olemassa oleva pyörä etten pysty sillä kokeilemaan, autokoululla oli yksi pyörä mitä pystyn ajamaan.
 
har
Itse ajoin A-kortin viime kesänä ja kyllähän se eka kerta oli aika tahmeata kun hallintalaitteet on himppasen erilaiset kuin autossa jota on tullut ajeltua jo pari vuosikymmentä... Asiaa ei helpottanut se että jalat ylti maahan heikonlaisesti mutta kyllä se siitä lähti sujumaan. Onneksi eka ajo tehtiin suljetulla alueella ja pienemmällä pyörällä. Pari ylimääräistä ajotuntia otin ihan suosiolla ennen inssin yrittämistä ja läpi meni ihan eka yrittämällä.
 
a-kortti
Itse ajoin A-kortin viime kesänä ja kyllähän se eka kerta oli aika tahmeata kun hallintalaitteet on himppasen erilaiset kuin autossa jota on tullut ajeltua jo pari vuosikymmentä... Asiaa ei helpottanut se että jalat ylti maahan heikonlaisesti mutta kyllä se siitä lähti sujumaan. Onneksi eka ajo tehtiin suljetulla alueella ja pienemmällä pyörällä. Pari ylimääräistä ajotuntia otin ihan suosiolla ennen inssin yrittämistä ja läpi meni ihan eka yrittämällä.
Minäkin ehotin autokoulun opettajalle että josko pienemmällä pyörällä alotettas muttei se kuulema kannata vaan heti lähetään käsittelemään isoa pyörää. Jonkun verran olen kuivaharjoitellut tuolla isännän pyörällä, hakenut paikallan ollessa tasapainoa yms...
 
har
Minäkin ehotin autokoulun opettajalle että josko pienemmällä pyörällä alotettas muttei se kuulema kannata vaan heti lähetään käsittelemään isoa pyörää.
Mulla oli rasitteena se etten ollut ikinä ajanut edes mopoa niin oli mukavampi opetella vaihteiden käyttöä ja kytkimen luistatusta kun ei tarvinut koko ajan pelätä kaatavansa pyörää ;) Autokoulun pienin iso moottoripyörä oli nimittäin sen verran korkea että opettaja viimeisillä ajotunneilla sanoi että häntä hirvittää joka kerta kun pysähdytään. Näytti nimittäin takaa katsoessa sille että se pyörä kaatuu ihan just kun nippanappa ylti varpaat maahan ja pyörällä kuitenkin massaa ihan riittävästi.
 
"vieras"
Minä tavallaan haluasin, mutta taidan pelätä liikaa. Entä jos osuu pyörä kuoppaan ja lähtee käsistä? Entäs jos autoilija ei huomaa ja jään alle tai lennän kaaressa asfalttiin? Jotenkin ajattelen, että vaikka miten osaisi itse ajaa ja hallitsisi pyörän, niin joskus sattuu tapauksia, joissa ei vaan voi mitään. Eikä ole edes sitä peltikuorta siinä suojana.
 
a-kortti
saako mopoileva mies vastata? ai ei vai? vastaan silti :saint:

jos todella osaa ajaa mopolla niin siitä on vain pikkupomppu lähteä ajamaan moottoripyörällä mutta aloitteleijalle on varmaan kätevä jos jalat yltää kantapäitä myöden maahan

esim. tämmönen on helppo ja matala

Yamaha XV535 - Wikipedia, the free encyclopedia
Toki saa miehetkin vastata :)

Viimeset vuodet olen ajellut automaattivaihteisella skootterilla, pentuna tuli ajeltua ihan mauaaleilla, se tässä vähän huolettaa että tulee kytkintä käytettyä kun pitäs jarruttaa, vasemmalla kädellä skootteria tykkäsin jarruttaa :)

Ja tuon linkittämäsi kaltaisen pyörän varmaan ostan ainakin aluksi.
 
pha
Aina, kun ison pyörän pysäyttää, niin ohjaustanko suoraksi ja pyörä kans. Jos yhdellä jalalla nojaa maahan ja etupyörä on vinossa, lähtee se massa helposti kaatumaan ja sitten onkin jo kiire saada omat raajat pois välistä.
 
har
Meillä on just tällainen mutta pienempi (250). Aika herkkä ilmavirtauksille mutta muuten leppoisa peli ajella, tosin moottoritietä en ihan äkkiä lähtisi kokeilemaan. Tuo 535 varmaan vie jo ihan mukavasti yli satasen nopeuksissakin. Ehkä ensi kesänä täytyy harkita vähän tehokkaampaa (=kalliimpaa) vekotinta kun näkee riittääkö ylipäätään kiinnostusta tuohon ajeluun.
 
Meillä on just tällainen mutta pienempi (250). Aika herkkä ilmavirtauksille mutta muuten leppoisa peli ajella, tosin moottoritietä en ihan äkkiä lähtisi kokeilemaan. Tuo 535 varmaan vie jo ihan mukavasti yli satasen nopeuksissakin. Ehkä ensi kesänä täytyy harkita vähän tehokkaampaa (=kalliimpaa) vekotinta kun näkee riittääkö ylipäätään kiinnostusta tuohon ajeluun.
kyllä tolle 535 virkulle piisaa yheksänkymppiä ihan hyvin mutta sitä vauhtia kestää ajaa myös moottoritiellä

se kulkee noin 150 mutta ei ole enää mukavaa 110 jälkeen
 
"vieras"
minä menin ja ostin syksyllä pyörän.ikinä en ole ajanut millään, edes mopolla, kyydissä olen kyllä notkunut, mutta siihen nyt ei paljoa vaadita ( autolla toki ajanut hyvin paljon, mutta ei voi verrata) Alku tietty hieman tahmeaa, mutta yllättävän nopeasti lähti sujumaan, kunhan pääsi ensin siitä pelosta ja jännityksestä.se poistui kun kävin harjoittelemassa hiljaiseen aikaan sivuteillä, erilaisilla isoilla parkkipaikoilla yms.Kortiia en erikseen ajanut autokoulussa, mulla kun niin vanhaa mallia ajokortti että silloin aikoinaan siinä tuli "mukana" myös mp-kortti :) Ensipyöräksi ostin juurikin tuon 535:n viragon, nimenomaan lyhyyteni takia.jalat yltää reippaasti maahan, eli pyörä helppo liikutella ns.jalkavoiminkin tarvittaessa ja painopiste matalalla, hyvä hallita. tykkään kyllä, ja kilometrejä kerennyt tulemaan jo ihan reippaasti.Laji vie sydämen täysin mukanaan :)
 
Mä olen ajanut siitä asti kun jalat ylsi monkeyn päältä maahan. Nuorempana radalla ja monttumopollakin. Viime vuosina olen tyytynyt road trippeihin pitkin mutkateitä
 

Yhteistyössä