Ahdistuneisuushäiriö/paniikkihäiriö/hajuharha-aistimukset? kokemusta tai tietoa?

  • Viestiketjun aloittaja Onko pollassa vikaa
  • Ensimmäinen viesti
Onko pollassa vikaa
Minulla todettiin reilu vuosi sitten ahdistuneisuushäiriö ja nyt olen saanut pari paniikkikohtausta ja lähes joka päivä leijuva ja heikko olo ja monesti liittyy töihin menoon tai yleisillä paikolla olemiseen. Työstressi kova ja se laukaissut kaiken.
Olen nyt sairaslomalla pari viikkoa. Ylihuomenna lääkäri taas ja katsotaan missä mennään.

Onko kellään tietoa hajuharhoista? Yleensähän se liitetään skitsofreniaan?

muutama päivä sitten kun tulin lääkäristä kun kohtaukset olivat tapahtuneet, menin ruokakauppaan:
Kävellessäni siellä oli edelleen se leijuva heikko olo ja siinä kävellessä kaupassa aloin haistaa vahvasti mätää ja kaikenlaisia outoja ja minulle uusia hajuja. Katselin ympärilleni enkä löytänyt hajujen syytä. Kun vaihdoin paikkaa tuli nenään aina uusi haju. Sinä päivänä kuulokin oli herkistynyt ja säpsähtelin kaikkea ja oli outo olo.

No sittemmin tässä oltiin pari päivää sitten perheen kanssa kaupassa ja tulimme bussiin jossa takana istui yksi nuori nainen eikä muita. Me jäätiin keskelle. Aikaa kului hetken ja matkustettiin kun yhtäkkiä mun nenään tuli tosi vahva aivan ihana tuoksu, kuin olisi edessä sata hyasinttia tai vastaavia. Nuori nainen tuskin oli syy sillä tuoksu oli erittäin vahva ja se ei tullut nenään heti vaan vasta hetken liikuttuamme bussilla eteenpäin. Jäätiin pois ja kysyin oliko mies haistanut sen: no ei :/.

Eli WHAT??? :O
 
"surusilmä"
Mulla ei oo kokemuksia hajuharhoista, mutta paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuushäiriöstä on. Sen leijuvan epätodellisen olotilan olen kytkenyt paniikkihäiriöön, koska se on yleensä mulla julkisilla paikoilla ja just kun on paljon stressiä. Käytkö terapiassa? Jos et, niin vaadi päästä.

Mä olin just tänään haastattelussa terapiaryhmään, jännittää että pääsenkö. Mulla on just diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö yli 10 vuoden masennuskierteestä tehdyn masennusdiagnoosin jälkeen.
 
ap vastaa
[QUOTE="surusilmä";29452001]Mulla ei oo kokemuksia hajuharhoista, mutta paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuushäiriöstä on. Sen leijuvan epätodellisen olotilan olen kytkenyt paniikkihäiriöön, koska se on yleensä mulla julkisilla paikoilla ja just kun on paljon stressiä. Käytkö terapiassa? Jos et, niin vaadi päästä.

Mä olin just tänään haastattelussa terapiaryhmään, jännittää että pääsenkö. Mulla on just diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö yli 10 vuoden masennuskierteestä tehdyn masennusdiagnoosin jälkeen.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. En ole käynyt terapiassa. Paljon on lapsuudesta asiaa jota pitäis käsitellä. Työterveys tarjoaa 1-3 käyntiä psykologilla(kävin viimekin vuonna) ja lääkäri sanoi että hyötyisin terapiastakin mutta mitä oon kuullu, se maksaa hunajaa kelankin jälkeen.
 
Vinkki
Kannattaa lukea kirja "Irti paniikista". Siinä on hyviä harjoitteita, joiden avulla paniikkihäiriön oireita voi saada lievitettyä ilman lääkkeitä. Suosittelen lukemaan, vaatii itseltä viitseliäisyyttä mutta palkitsee jos jaksaa tehdä harjoitteet hyvin! :)
 
"surusilmä"
Mä oon käynyt terapiassa nyt kolmeen eri otteeseen. Olen päässyt terapiaan yleislääkärin lähetteellä, neuvolalääkärin lähetteellä ja työterveyslääkärin lähetteellä olen päässyt kunnalliselle puolelle. En tiedä kuka laskut maksaa, mutta ei niitä ole minulle lähetetty. Olen ajatellut maksavani sitä veroista? Ja sillähän turvataan mun työkyky sekä kyky hoitaa lapseni. Tässä on varmaan paljon kunnallisia eroja.
 
Minulla on paniikkihäiriö, joten tuo leijuva heikko olo ja kohtaukset ovat arkipäivää. Elämäntavoillani olen pystynyt aika paljon vaikuttamaan kohtausten vahvuuteen ja tiheyteen.

Noita hajuharhoja on myös! Usein haistan tuoretta tupakansavua, vaikka esimerkiksi kotona ollessani sellaista hajua ei voi tulla mistään. Kyseessä siis ei ole sellainen tunkkainen tupakanhaju, mikä tulee jos polttaa sisällä. Haistan myös sellaisen alueilla, missä ei ole ketään ihmistä lähettyvilläkään. (Voihan tietenkin olla mahdollista, että se haju jää vain leijailmaan niin pitkäksi aikaa tai pitkälle etäisyydelle) Joskus myös olen haistanut muitakin hajuja, mitä ei ole mahdollista siinä tilassa tai tilanteessa haistaa.
 
Vier
Hajuharhat liittäisin nenän ongelmiin, harvoin skitsofreniaa. Itselläni ei paniikkihäiriötä. Joskus olen yöllä herännyt paniikissa savun hajuun ja luullut että tulipalo ja kietänyt kaikki paikat mutta ei pala missään... En tiedä mistä johtuu, ehkä migreenistä.
 
vieras....
Olen kärsinyt hajuharhoista yli kymmenen vuotta. Varmasti joku psyykkinen juttu jossa hengitys muuttuu erilaiseksi ja paniikki sekä mielikuvitus aiheuttaa lisää oireita. Apua en ole saanut, silti yhä työelämässä kitkuttelen.
 

Yhteistyössä