16-vuotias poika haluaa ryhtyä kasvissyöjäksi - mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
Hämmentynyt äiti
Eli 16-vuotias poikani haluaa tosissaan ryhtyä kasvissyöjäksi. Olen aika ihmeissäni hänen päätöksestään ja haluaisin kuulla, miten muissa perheissä tämä on onnistunut. Ja antaisitteko 16-vuotiaan päättää omasta ruokavaliostaan? Me muut (minä, mieheni ja 12-vuotias tyttö) syömme ihan normaalia ruokaa.
 
"minela"
Eiköhän 16-vuotias ole riittävän vanha tekemään päätöksen itse. Yhdessä on hyvä katsoa, miten ruokavalio koostetaa, että tarpeelliset ravintoaineet saa.

Ruuan laitosta sovitte, tekeekö omat ruokansa, laitatko eri ruuat pojalle ja muulle perheelle, ja toki välillä koko perhe voi syödä kasvisruokaa.
 
Niin millaiseksi kasvissyöjäksi? Joidenkin mielestä on kasvissyöjä, vaikka syö kaikkia muita eläintuotteita kuin punaista lihaa. Jotkut ajattelevat että kasvisruokavalioon kuuluu merenelävät, maitotuotteet ja kananmuna. Joillekin kuuluu vain maitotuotteet ja kananmuna. Jotkut on vegaaneja.

Noissahan on valtava ero.
 
poika kannattaa ohjata ravitsemusneuvojan luokse, siis että ruokavaliosta löytyy jatkossa tarvittavat ravintoaineet kun lihaa ei ole. tajuaa itse että on haastavaa, ja ehkä lopettaa?

Tykkääkö pavuista? :D

ps. 16v on vielä kasvun iässä, ei kannattais tehdä suuria muutoksia ruokavalioon, voikohan sellainen vaikuttaa kasvuun, ainakin jos tulee joku puutostila.
 
v.i.e.r.a.s.
Minusta ihan ok päätös. Omalla kustannuksellaan en poikaa laittaisi mistään syystä eettistä valintaansa mahdollistamaan: pyrkisin hoitamaan ruokaelon niin, että kaikille on syötävää. Ja maksaisin toki hänenkin ruokansa.

Yhdessä pojan kanssa miettisimme toki, miten energian, proteiinin yms. saanti turvattaisiin. Ja se ei liene ongelma, jos poika syö maitotuotteita ja esim. kalaa ja munaa. Ehkä pyytäisin häntä etsimään häntä miellyttäviä kasvisruokareseptejä koko perheelle kokeiltavaksi.

Hieno homma, jos tämän myötä koko perhe siirtyisi edes muutamaksi päiväksi viikossa täysin kasviruokailijoiksi. :)
 
"Samu"
Niin millaiseksi kasvissyöjäksi? Joidenkin mielestä on kasvissyöjä, vaikka syö kaikkia muita eläintuotteita kuin punaista lihaa. Jotkut ajattelevat että kasvisruokavalioon kuuluu merenelävät, maitotuotteet ja kananmuna. Joillekin kuuluu vain maitotuotteet ja kananmuna. Jotkut on vegaaneja.

Noissahan on valtava ero.
Kasvissyöjä (=vegetaristi) ei syö lihaa tai kalaa, mutta maitotuotteet ja munat ok.
Vegaani ei syö mitään eläinperäistä ravintoa.
Pescovegetaristi ei syö lihaa, mutta kala ok.
 
waldemad
Minusta ihan ok päätös. Omalla kustannuksellaan en poikaa laittaisi mistään syystä eettistä valintaansa mahdollistamaan: pyrkisin hoitamaan ruokaelon niin, että kaikille on syötävää. Ja maksaisin toki hänenkin ruokansa.

Yhdessä pojan kanssa miettisimme toki, miten energian, proteiinin yms. saanti turvattaisiin. Ja se ei liene ongelma, jos poika syö maitotuotteita ja esim. kalaa ja munaa. Ehkä pyytäisin häntä etsimään häntä miellyttäviä kasvisruokareseptejä koko perheelle kokeiltavaksi.

Hieno homma, jos tämän myötä koko perhe siirtyisi edes muutamaksi päiväksi viikossa täysin kasviruokailijoiksi. :)
Mitäs kasviksia kala ja muna ovat ja todellako a) kustantaisit kahdet ruuat tai b) pakottaisit muunkin perheen kasvissyöjiksi?
 
exvegs
Kaikkia eläinkunnan tuotteita ei kannattaisi hylätä. Kantsii pitää ruokavaliossa ainakin munat (jos eettiset syyt ovat tärkeitä niin luomumunat) ja/tai kala (ei kuitenkaan viljellyt/ryöstökalastetut lajit.. mutta esim kotimainan kala on eettinen ja ekologinen valinta).
(Puhun kokemuksesta - kehitin itselleni erinäisiä puutostiloja kasvisruokavalion avulla tuon ikäisenä...) Kannattaa siis hankkia tietoa ravintoaineista, puolueettomista lähteistä. (joku vegaaniliiton sivusto ei välttämättä ole sellainen.)
 
  • Tykkää
Reactions: ruusutarha
mulla
Mulla on tytär, joka on kammoksunut lihaa jo vauvasta. En tiedä miksi. Eikä hänkään, koska on nykyisin vasta eskarilainen. Liha ei vain uppoa.

Tästä syystä meillä syödään paljon kalaa, kananmunaa paistan/keitän hänelle aamiaiseksi usein, jotta protskuja tulee kasvun tueksi, katkarapuja ja tonnikalaa pistetään pizzaan jne. Kasvissosekeitto on lemppariansa ja siihen muille on lisänä kinkkurouhetta/paistettua jauhelihaa ja hänelle paistettua halloumia yme. Kyllä kokeilemalla löytyy balanssi.
 
[QUOTE="Samu";29795568]Kasvissyöjä (=vegetaristi) ei syö lihaa tai kalaa, mutta maitotuotteet ja munat ok.
Vegaani ei syö mitään eläinperäistä ravintoa.
Pescovegetaristi ei syö lihaa, mutta kala ok.[/QUOTE]

Mun käsityksen mukaan kasvissyöjä on ylänimitys noille eri ruokavalioille, eikä kasvissyöjä välttämättä ole sama kuin lakto-ovo-vegetaristi. Ihmiset käyttää kasvissyöjää vaan yleisesti tarkoittamaan, että on rajannut eläintuotteita pois ruokavaliosta, mutta ei termi vegetaristi kerro vielä kuinka paljon.

Kysyin siksi aloittajalta, että millaista kasvisruokavalio poika suunnitelee, kun tuon kasvissyöjä-sanan käyttöön törmään niin kirjavissa yhteyksissä. Mut oon samaa mieltä, että toi miten sen käänsit on usein arkikielessä oletus. Se ei kuitenkaan välttämättä ole sitä :)
 
v.i.e.r.a.s.
Mitäs kasviksia kala ja muna ovat ja todellako a) kustantaisit kahdet ruuat tai b) pakottaisit muunkin perheen kasvissyöjiksi?
Ensinnäkin: moni kasvissyöjä syö kalaa ja munaa. En tiedä, onko apn lapsi lakto-ovo-veretaristi vai puhdas vegaani. Jos syö kalaa ja munaa, ei mielestäni asiassa ole ongelmaa terveyden kannalta.

Ja todellakin kustantaisin lapseni perustellun eettisen kannan mukaisen ruuan hänelle ihan samoin kuin kustantaisin keliaakikkolapseni tai laktoosi-intolerantikkolapseni tai vakavasti ruoka-allergisen lapseni ruuan. En pidä eettistä valintaa ja omaa näkemystä pahana asiana.

Jokaisen meistä pitäsi pitää viikossa edes yksi kasvisruokapäivä ihan jo maapallon hyvinvoinnin kannalta. Minusta olisi jopa mukavaa, jos lapseni myötä kasvisruokailu tulisi tutummaksi.

Ja olen siis itse lihansyöjä.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Vaatisin, että opiskelee tarkkaan kasvisruokavalion salat ja opettelee laittamaan sitä myös itse. Se ruokavalio ei onnistu vaan heivaamalla liha mäkeen, B12 otettava, saatava protsku palkokasveista tai levistä tms. Opeteltava käyttämään seitania kokkauksessa jne.
 
Ensinnäkin: moni kasvissyöjä syö kalaa ja munaa. En tiedä, onko apn lapsi lakto-ovo-veretaristi vai puhdas vegaani. Jos syö kalaa ja munaa, ei mielestäni asiassa ole ongelmaa terveyden kannalta.

Ja todellakin kustantaisin lapseni perustellun eettisen kannan mukaisen ruuan hänelle ihan samoin kuin kustantaisin keliaakikkolapseni tai laktoosi-intolerantikkolapseni tai vakavasti ruoka-allergisen lapseni ruuan. En pidä eettistä valintaa ja omaa näkemystä pahana asiana.

Jokaisen meistä pitäsi pitää viikossa edes yksi kasvisruokapäivä ihan jo maapallon hyvinvoinnin kannalta. Minusta olisi jopa mukavaa, jos lapseni myötä kasvisruokailu tulisi tutummaksi.

Ja olen siis itse lihansyöjä.
Näin. Mä olen kasvissyöjä, syön kalaa, kananmunia, maitotuotteita kuitenkin enkä koe ruokavaliota tippaakaan vaikeaksi. Miehet ei yleensä jostain syystä pidä mutta mulle on ihan sama. Terveyden ja eettisyyden takia syön proteiininlähteinä muuta kun lihaa eikä ole vaikeaa.
 
Hämmentynyt äiti
Kiitoksia vastauksista!

Poika aikoo jättää ensin ainoastaan punaisen lihan pois, mutta jos kiinnostus jatkuu, jättää myös siipikarjan (ja ehkä kalan pois). Mutta maitotuotteita ja kananmunia aikoo kyllä käyttää.

Poikani ei ole ikinä hirveästi nirsoillut ruokansa suhteen, joten uskon, että hän saattaa onnistuakin tavoitteessaan. Onneksi koulussa saa ottaa linjastosta joko liha- tai kasvisruokaa ilman erillistä ilmoitusta, ei tule siitäkään enempää hässäkkää.
 

Yhteistyössä