Yöihmisenä aamuihmisten luomassa maailmassa

  • Viestiketjun aloittaja Yöihminen
  • Ensimmäinen viesti
Yöihminen
Kysymys teille muille luontaisen yörytmin omaaville ihmisille. Olisi kiinnostavaa tietää millaisia persoonallisuudenpiirteitä omaatte! Haluaisin tietää pitääkö tutkittu teoria paikkansa, että luovuusgeeni ja myös "tiedemies"-geeni yhdistyy automaattisesti luontaiseen yöpersoonaan. Tuntemani aamuihmiset ovat hyvin systemaattisia, pedanttisia ja suorittavia käytännön ihmisiä. Olen kuullut, että ilta- ja aamuihmiset jakautuisivat määrällisesti aika tasaisesti kahteen leiriin, mutta jostain syystä aina vain maailma pyörii aamuihmisten ehdoilla. Miksi? Ja se on ihan tosiasia, ettei omaa perittyä vuorokausirytmitaipumustaan voi oikeastaan väkisin muuttaa. Siitä voi seurata isojakin ongelmia.

Väitän, että maailma olisi parempi paikka mikäli jokainen voisi elää täysin oman rytminsä mukaan siitä mitenkään ammatillisesti tinkimättä.
 
Puhut ap asiaa. Luontainenrytmi on kaikilla, enkä usko että sitä voi muttaa.
Ja vaikka moni yrittääkin, ei se vaan toimi.

Itse olen tällänen aamuihminen, ollut kuulema syntymästä asti . . ja juuri tuollainen " pedantti, suorittaja " :D
 
Yöihminen
Kerronpa, että oma isäni on ollut aina sellainen, että maalaa tauluja aamuviiteen saakka, vaikka kuudelta olisi meno aamuvuoroon töihin! Isäni luovana ihmisenä valitsi aikoinaan luontaiselle rytmilleen hyvin vaikean kolmivuorotyön. Oli pakko. Ei taiteellakaan elänyt... Silti tuntuu, että yöihmiset voivat tuosta vaan tinkiä yöunista, kun taas aamuihmisille tuntuu tekevän tiukkaa ja sekoittavan koko elämän jos yksikin yö menee huonoilla unilla. Unettomuudensietokyky on kiehtova asia...
 
"vvieras"
Hereillä olen vaan lasten takia aamuisin nykyään. Aamulla herääminen aina vaikeeta ja illalla olen hyväntuulinen ja valvoisin mielellään. Lapsey päinvastoin ainakin vielä.
 
"hohhoijaa"
Yöihmiset eivät sitten eihkä vaan kykene saamaan aikaisekseen mitään järkevää yhteiskunnan toimintaa, mikäli heitä tosiaan on puolet, ja haluaisivat osallistua ns. normaaliin yhteiskunnalliseen elämään. Kukaanhan ei sitä kielläkään: ollapa hyvä vaan ja järjestää.

Toisaalta onhan sitä kaikenlaista yölläkin. Kapakoita auki jne. Joka instituutiossa ja laitoksessa on ne tietyt työtkin, jotka jonkun täytyy yölläkin tehdä. Ei ne aina ole haluttuja paikkoja, vaikka liksakin on vähän parempi kuin päiväpalkka. Luulen että ns. yöihmiset on vain haahuilijoita ja vastarannankiiskiä eikä kysymys ole mistään sen sukkelammasta asiasta. Muuttaahan sitä ihmiset maapallolla asuinpaikkaakin puolelta toiselle ja kas, unirytmi kääntyilee mihin sen haluaa kääntyvän.
 
"poikia3"
Minä olen iltaihminen ja tehokkaimmillani työpaikalla siinä vaiheessa, kun pitäisi lähteä kotiin. Saan kuitenkin työpäiväni aikana aikaiseksi enemmän kuin keskiverto aamuihminen, mitähän se sitten*kertoo*niistä aamihmisistä?
 
jahha
Hohhoijaa ei taida ihan ymmärtää, että unirytmistä määrää muukin kuin pelkkä kellonaika. Esimerkiksi valoisuus. Kysymys on siis ennemmin olosuhteista kuin kellonajasta, joten muuttaminen eri aikavyöhykkeelle ei sinäänsä vaikuta aamu- tai iltavirkkuuteen.
 
lkajsdl
Olen selvä aamuihminen, viikonloppuisinkin pitää laittaa varmuuden vuoksi herästyskello soimaan viimeistän klo 8 tai muuten menee koko päivä ihan plörinäksi. Pedantti ihminen en todellakaan ole, mutta en kauhean taiteellinenkaan.
Aamuisin saa asioita tehtyä ja jo aamupalan jälkeen alan hyytyä, mutta mitään päiväuniakaan en ota, ne on turhuutta.

Saa nähdä millaisia noita lapsista tulee, sillä mä en kestä sitä, että mun talossa nukutaan puolille päivin, alan kyllä herättelemään ihan varmasti noita jo 10 aikoihin viimeistään kun teineiksi kasvavat.
 
"hillla"
En sanoisi että enää nykyään maailma pyörii aamuihmisten ehdoilla. Yhä useampia asioita voi suorittaa mihin kellonaikaan tahansa ja työnsäkin voi valita sen perustein sopiiko itselle paremmin aamuvuorot, illat vai yöt.
 
iu
Iltayöihminen taidan olla (skarpeimmillani tossa iltayhdeksän ja puolenyön välillä), mutta en mä kyllä silti kovin vähällä unella tule toimeen enkä ole mitenkään silmiinpistävän luovakaan.
 
"joo"
[QUOTE="poikia3";29803039]Minä olen iltaihminen ja tehokkaimmillani työpaikalla siinä vaiheessa, kun pitäisi lähteä kotiin. Saan kuitenkin työpäiväni aikana aikaiseksi enemmän kuin keskiverto aamuihminen, mitähän se sitten*kertoo*niistä aamihmisistä?[/QUOTE]

Minulla iltaihmisenä samanlainen vireystilan nousu työpäivän loppua kohti.

Olen muuten aikoinaan tehnyt pelkkää yövuoroa ja se silloin luontaiselle yökukkujalle sopi paremmin kuin hyvin. Nykyään herään arkisin klo 7 ja viikonloppuisin klo 9 ja menen nukkumaan noin klo 22. Olen onnistunut luomaan itsestäni päivärytmiin sopeutuneen. Tärkeintä on että herää aina samoihin aikoihin. Ja touhuaminen kiihtyy iltaa kohden joten tärkeää on myös rauhoittaa itsensä noin parituntia ennen nukkumaan menoa koska muuten vireystila on liian korkea nukahtamiseen.
 
"hmm"
No luokaa yöihmiset sitten ihan oma yöihmisten maailma niin ei tartte syytellä toisia...
olipas taas ihan hemmetin nokkela argumentti. sinua tai muutakaan aamuihmistä ei kukaan syytä, vaan yhteiskuntaa, joka on aikoina, jolloin valoisuus vielä merkitsi töiden aikaansaamisen kannalta paljon, luonut aamurytmillä kulkevan yhteiskunnan. jos sitäkään voi mitenkään syyttämiseksi sanoa, keskustelua ja arvostelua enemmänkin.

en viitsi sitten viestisi asiasisältöön sen typeryydessä edes koskea.
 
aamuihminen
[QUOTE="hmm";29803466]olipas taas ihan hemmetin nokkela argumentti. sinua tai muutakaan aamuihmistä ei kukaan syytä, vaan yhteiskuntaa, joka on aikoina, jolloin valoisuus vielä merkitsi töiden aikaansaamisen kannalta paljon, luonut aamurytmillä kulkevan yhteiskunnan. jos sitäkään voi mitenkään syyttämiseksi sanoa, keskustelua ja arvostelua enemmänkin.

en viitsi sitten viestisi asiasisältöön sen typeryydessä edes koskea.[/QUOTE]

Heh heh. Yhteiskunta on joku tuntematon jota voi syytellä...

Yhteiskunta olemme me ihmiset. Tämä on ehkä uusi asia sinulle.
 
"hmm"
Heh heh. Yhteiskunta on joku tuntematon jota voi syytellä...

Yhteiskunta olemme me ihmiset. Tämä on ehkä uusi asia sinulle.
luuletko sinä muruseni, että vaikka yli puolet suomen kansasta niin haluaisi, voitaisiin luoda joku "uusi yörytmillä kulkeva maailma" koska meitä huvittaa? jo LAIT kieltävät monia paikkoja ja virastoja olemasta auki miten lystää. se, että osuus suomen kansasta, vaikka olisi toista puolta isompi, haluaa tehdä jotain, ei riitä tässä hassussa tosimaailmassa (johon sinunkin kannattaisi tutustua ennenkuin teet itsestäsi idiootin) muuttamaan asioita.
 
aamuihminen
[QUOTE="hmm";29803494]luuletko sinä muruseni, että vaikka yli puolet suomen kansasta niin haluaisi, voitaisiin luoda joku "uusi yörytmillä kulkeva maailma" koska meitä huvittaa? jo LAIT kieltävät monia paikkoja ja virastoja olemasta auki miten lystää. se, että osuus suomen kansasta, vaikka olisi toista puolta isompi, haluaa tehdä jotain, ei riitä tässä hassussa tosimaailmassa (johon sinunkin kannattaisi tutustua ennenkuin teet itsestäsi idiootin) muuttamaan asioita.[/QUOTE]

Paljon täällä maailmassa on tosiaan kaikenlaista menossa öisinkin, kyllä sinne vaan voi hypätä elämän sekaan, jos nimittäin oikeasti haluaa.

Sanottakoon nyt, että vaikka olen tässä nimimerkillä "aamuihminen" saan itseni siihen rytmiin mihin milloinkin tarvitaan. Olen tehnyt yötöitä sairaanhoitajana, päivystyksiä lääkärinä, vapaaehtoispartiointia nuorten parissa ja hoitanut sekä omia että muiden lapsia kaikkina vuorokaudenaikoina. Ja osallistunut päätöksentekoon ja maailman pyörittämiseen viimeiset lähes neljäkymmentä vuotta, koko aikuisikäni. Ei tää homma kato mee vaan niin että kitistään kotona että joku yhteiskunta tekis jotain. Itse se on lusikka otettava kauniiseen käteen: tehdään se mitä kyetään ja muutetaan se mikä ei miellytä. Saa nähdä tuleeko teistä nuoremmista oikeesti ikinä yhtään mitään.
 
Yökukkuja
Yöihminen minäkin. Aaamuisin ei vaan aivot toimi ollenkaan ja olen jumalattoman väsynyt koko päivän jos on pitänyt nousta aamulla "liian" aikaisin vaikka ois millaiset yöunet takana. Opiskellessa aamuluennot oli ihan turhia, en oppinut mitään ennen klo 10 vaikka kaikkeni yritin. Kaikki tentteihin luvut ja esseiden kirjotukset tein aina yöllä, lopputulos oli paras. Aamupäivällä oli ihan turha yrittää saada mitään järkevää aikaiseksi.

Monet yöihmisiin liitetyt seikat pitää muutenkin paikkansa. Tarkkaavaisuus ja ongelman ratkaisu ja oppimiskyky on joskus testattu ja oli parhaimmillaan 23-03 välisenä aikana. Minulle vähäiset yöunet eivät ole suuri ongelma jos aamulla saa nukkua edes muutaman tunnin. Sopudun vähään uneen paljon paremmin kuin aamuheräämisiin. Mulle klo 7 aamulla on vielä yötä :D

Monet näistä aamu- ja iltaihmisiin esitetyistä väittämistä on ihan tieteellisesti todistettu ja koen monien niistä pitävän pitävän paikkansa omalla kohdallakin. On myös tutkittu että aamuihmisten on helpompi muuttaa vuorokausirytmiään kuin iltaihmisten. Iltaihmisille rytmin väkisin muuttaminen aiheuttaa helpommin fyysisiä oireita mm. sydänkohtausriskin kasvaminen, masennus

Kun joku tuossa väitti ettei rytmi muka ole sisäsyntyinen kun kerran voi siirtyä aikavyöhykkeeltä toiselle, niin ei se nyt ihan noin mennyt. Unirytmi on yksilöllinen ja sisäsyntyinen eikä sitä voi väkisin muuttaa. Toiset soputuvat helpommin rytmin muutoksiin (aamuihmiset) kuin toiset. Unirytmiä säätelee valoisuus joka vaikuttaa aamuihmisiin enemmän kuin iltaihmisiin. Jokaisen sisäinen vuorokausi rytmi sopeutuu kyllä uuteen valoisuusrytmiin esimerkiksi aikavyöhykkeeltä toiselle siirtyessä, mutta siihen menee aikaa useita viikkoja. Kun sisäinen kello on sopeutunut valoisuus rytmiin se toimii edelleen aamu tai ilta rytmin mukaisesti.
 
Tässä nyt jotkut tuntuvat puhuvan yöihmisistä ikäänkuin he valvoisivat kaiket yöt ja nukkuisivat päivät. Eiköhän tavallisempaa ole, että on ns illanvirkku, aamuntorkku. Eli ~5t eri rytmissä kuin ympäröivä yhteiskunta.

Itselleni on aina ollut vaikeaa nousta varhain, ja olen aamupäivisin tehottomampi kuin iltapäivällä. Luovaa työtä, kuten kirjoittamista, pystyn tekemään parhaiten 18-23. Mikäli minun ei tarvitse mennä jonnekin tiettyyn aikaan, herään mieluiten 10-11 aikaan, ja menen nukkumaan 02 jälkeen.

Pidän siitä, että monet asiat voi nykyään hoitaa kokonaan tai osittain verkossa valitsemanaan ajankohtana. Voi esim varata lääkärinajan verkossa sen sijaan, että nousee silmät ristissä puhelinjonoon 08.00.

En ole taiteellinen enkä ole pedantti, mutta älykäs olen. Uskon, että nuo ominaisuuteni eivät ole sidoksissa luontaiseen vuorokausirytmiini =)
 
vierasa
Tiesittekö yöihmiset että jos teillä on suuria vaikeuksia herätä aikaisin eikä rytmin kääntäminen millään onnistu saatatte kärsiä ihan oikeasta syndroomasta nimeltään delayed sleep phase syndrome? Ihmiseltä pystytään ihan fysiologisesti mittaamaan unirytmi hormoneista ja ruumiinlämmöstä. Kyseisestä syndroomasta kärsivillä unirytmi on tunteja keskimääräistä myöhäisempi. Jos kuitenkin olet vain yöihminen etkä kärsi paljon tilanteesta ja pystyt tarvittaessa nousemaan aikaisiin, sinulla ei ole syndroomaa vaan olet vain yöihminen.
 
Tiesittekö yöihmiset että jos teillä on suuria vaikeuksia herätä aikaisin eikä rytmin kääntäminen millään onnistu saatatte kärsiä ihan oikeasta syndroomasta nimeltään delayed sleep phase syndrome? Ihmiseltä pystytään ihan fysiologisesti mittaamaan unirytmi hormoneista ja ruumiinlämmöstä. Kyseisestä syndroomasta kärsivillä unirytmi on tunteja keskimääräistä myöhäisempi. Jos kuitenkin olet vain yöihminen etkä kärsi paljon tilanteesta ja pystyt tarvittaessa nousemaan aikaisiin, sinulla ei ole syndroomaa vaan olet vain yöihminen.
Aika jännä, onkohan mulla toi :snotty: Mulla kun särkee pää aina kun herään aikaisin, ihan sama paljonko mulla on unta takana. Sitten kun saan herätä puolen päivän jälkeen niin on ihan sama olenko nukkunut 4 vai 10 tuntia ni olen silti pirteä.
 
"yökyöpeli"
Olen tullut omien summailujen jälkeen siihen tulokseen, että olen yöihminen. Persoonallisuuteni on hieman sellainen taiteilijasielu ja taivaanrannanmaalari. Tykkään ajatella asioita monelta kantilta ja miettiä jokainen mahdollinen teoria niiden ympäriltä. Olen muut huomioon ottava, rauhallinen "kaikkien isä".
Mitä tulee nukkumiseeni, nukahtaminen ennen puolta yötä ei ole moneen vuoteen tullut kuuloonkaan. Olen yrittänyt ns. korjata rytmiä aikaisilla herätyksillä, tuloksetta. Yleensä siinä 21-22 aikoihin tulee sitä virtaa ja innovaatiota toteuttaa itseään. Pidän myös yöllä ulkona liikkumisesta, kaupungin kadut ammottavat tyhjyyttään ja saan tunteen kuin olisin yksin koko maapallolla. Voin vapaasti haistella ilmaa ja katsella tähtitaivasta. Tähtien tuijotteluun olen monta yötä kuluttanut, kun jokin siinä on niin taianhohtoista, että koukkuunhan siinä jää.
Kello on nyt n. 5:30 aamuyöllä ajattelin tämän postauksen jälkeen painua pehkuihin kun muu maailma herää ympärillä, aurinko on jo alkanut nousta ja ulkona on valoisaa.
Joskus jatkan tästä tilanteesta päivän toimiin nukkumatta ja seuraavana iltana sitten nukuttaakin jo ennen ysiä ja jopa nukkuukin. Joka tapauksessa loppupeleissä ajaudun tähän yökyöpelin tehtävään. Välillä tuntuu raskaalta pysyä muun maailman tahdissa, mutta olen alkanut hyväksyä osani yön herrana. Usein myös saan tunteen, että en ole ihminen tai ainakaan kotoisin maapallolta.
Päivisin kun vietän aikaa kavereiden seurassa ajaudun usein omiin ajatusmaailmoihin. Keskityn ihmisten kehon kieleen enemmäb kuin itse suusta päästettyyn sanomaan. Usein myös kiinnitän huomioni pieniin yksityiskohtiin ympäröivästä maailmasta, kuten vaikkapa eläinten käyttäytymiseen(saatan siis käyttää tunteja jonkun västäräkin seuraamiseen) tai siihen, että kaverin kauluspaidassa on viisi nappia tai miten hän käyttäytyy katsoessaan TV:tä.
 

Yhteistyössä