onko täällä muita jotka ulkoiluttavat koiriaan asutuksen keskellä ilman hihnaa??

  • Viestiketjun aloittaja "sipe"
  • Ensimmäinen viesti
”Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.” (Metsästyslaki 51 §)

Koirani ovat välittömästi kytkettävissä.
 
vvvvvv
”Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.” (Metsästyslaki 51 §)

Koirani ovat välittömästi kytkettävissä.
Metsästys laki toki jatkuu...
" Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa."
 
"sipe"
Ellaah että kaikki maailman lapset pitää opettaa olemaan ulkona hiljaa jotta koirat ei pelästy. ET sitten taida olla kuitenkaan ihan varma koiriesi käytöksestä tällaisessa tapauksessa...ja mä en todellakaan rupea lenkkipolulla sanomaan vieraalle mitään, maailma täynnä hulluja itsekkäitä ihmisiä..
 
"hanna"
En koskaan KESKELLÄ ASUTUSTA pidä koiria vapaana. Mutta puistossa, metsissä ja pururadalla pidän silloin tällöin. Olen kyllä tietoinen, ettei lain mukaan saisi. Toinen tulee luokse salamana huudettaessa, toisella vielä joskus "jää korvat" jälkeen (n. 1 v penikka).

Ilman harjoittelua kuitenkaan mahdotonta opettaa koiraa kulkemaan turvallisesti ilman hihnaa ja tulla luokse heti kun huudetaan. Kukaan ihminen ei ole vielä pahastunut jos tuollainen höntsä collien penikka on käynyt nuuskaisemassa häntä heiluen. Olen tietenkin esittänyt tällöin pahoittelut ja kertonut että tässä penskaa vasta treenataan. :)
lapseni pelkää koiria yli kaiken. Ollaan yritetty päästä koirapelosta ja nyt jo ohittaa vastaantulevan hihnassa olevan koiran suht hyvin.

mutta tulisi paniikki jos joku idiootti päästäisi höntsän koiransa nuuhkasemaan.

sen jälkeen tämä kiukkunen akka tekisi siitä isomman jutun ja jäisi höntsien ja vähemmän höntsien koirien hihnaton koulutus siltä omistajalta.
 
kyllä
En siis missäön nimessä hyväksy tuollaista, että jolkotetaan muka innokkaana pentuna toisten luo. Koira pitää olla hallinnassa ja tuntemattomien luo juokseva koira ei sitä ole. Naapurin koira on tosiaan irti lenkilläkin. Sitä ei juuri huomaa ennen kuin ihan vieressä. Pysyy siis ihan rinnalla koko ajan, ihan kuin hihnassa kulkiessa. Tuollaiset irti hökälehtävät muka kiltit koirat aiheuttavat niitä pelkoja.
 
tuota
Tässäpä se järjestyslain kohta koiria koskien, löytyy Finlexistä, jos epäilette että kirjoittelen omiani:

"Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä."
 
"Sirkkeli"
Pidänhän mä irti. Rannassa, metsässä, pellolla, niityllä. Alamäessä pururadalla. On välittömästi kytkettävissä. Ja kun näen ihmisiä tai eläimiä, pistän kiinni. Ei haittaa kettään mun koira ja toiminta.
 
Ette siis kulje taajamissa? Koska taajamissa laki vaatii pitämään koiran kiinni.
Jos kuljen koiran kanssa taajamassa ihan tavallisella kävelytiellä, on molemmat koirat kiinni tietysti. Metsässä ja avoimella kentällä tmv paikassa, kun niitä koulutetaan ne ovat vapaina.

Mä haluaisin nähdä esim luoksetulon koulutusta remmissä olevan koiran kanssa, mitenköhän onnistunee? :)
Mentiin me minne vain noiden koirien kanssa, ollaan aina varuillaan ja tarkistetaan ettei lähistöllä ole muita.
 
minä ja muut
"Minun mustini ei tee kellekään pahaa ja tulee kutsuttaessa ainakin yhdeksän kertaa kymmenestä, eli minähän pidän ne taajama-alueella vapaana jos haluan" -ajattelu antaa valitettavasti samalla logiikalla saman oikeuden kenelle tahansa idiootille hermoheikkoisine ja kouluttamattomine/tottelemattomine koirineen.

Missä se näkyy, että näistä juuri samalla tavalla ajattelevista ihmisistä joku ei ole se idiootti? Kun ottaa sen oikeuden omiin käsiinsä, viestii samalla että kuka tahansa muukin saa niin tehdä.
 
Xxxxccccc
Mun koirani ei hyväksy ketään koiria, ärisee ja saattaisi jopa käydä kiinni. Rasittavaa, tiedän! Mutta kenen vika pn jos jos jonkun irti oleva puudeli tulee minun kytketyn koirani lähelle ja mun koira käy kiinni?!? Uskon että me saadaan syytteet.. Mä huudan aina ettei saa päästää luokse mutta kas kummaa kun koirat ei tottele tai sit ulkoiluttajana on joku pikkulapsi joka ei jaksa pidellä koiraansa.
 
tuota
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;29803815:
Jos kuljen koiran kanssa taajamassa ihan tavallisella kävelytiellä, on molemmat koirat kiinni tietysti. Metsässä ja avoimella kentällä tmv paikassa, kun niitä koulutetaan ne ovat vapaina.
No minusta tuo on ihan ok. Koska ulkoilutat kuitenkin kytkettynä, ja kouluttaessa huolehdit, ettei lähistöllä ole ketään, jota homma häiritsisi.

Kritiikki kohdistui juuri niihin, joiden koirat ulkoilee vapaana, kun ne ei muka ketään häiritse... kun eihän se nyt tietenkään ketään voi haitata kun se oma koirakulta vaan on niin söpö ja kiltti ja vaan ilosta hyppii vasten ja kuolaa vaatteille ja hinkaa irtokarvat vaatteisiin ja lämii paskaiset tassunjäljet uuteen kevättakkiin...
 
[QUOTE="jemina";29803559]Itse pelkään myös koiria ja vapaana juokseva koira säikäyttää todella voimakkaasti. En voi ymmärtää ihmisiä jotka pitävät taajamissa koiriaan vapaana, kannattaisi vähän ajatella muita.[/QUOTE]

Meidän esikoinen pelkää koiria, ja koko pelko on saanut alkunsa typerän koiranomistajan irlanninsusikoirien takia. Pelkoa on vaikea kitkeä pois, ja nämä "ei se mitään tee" ja "anna sen haistella, se on kiltti" - koiranomistajat pahentaa asiaa.

Ja kyllä on alkanut ärsyttää. Kerran tuli ärähdettyä tällaiselle klassiselle "ei se höpsis sentään mitään tee" - tyypille ihan kunnolla. MINÄ päätän, tuleeko koira minun luokseni vai ei. Pidän koirista, mutta olen ottanut tämän linjan. Se ei ole kivaa, että kura-aikana housunlahkeet on likaiset kun joku hyppää jalkoihin, eikä ole kivaa että juoksen ohi ja isot koirat hyppii hihnassaan kohti (ja omistaja mulkoilee minua). Tämä buumi on mennyt ihan yli, ihmisillä hämärtyy jotenkin se raja että eläin on eläin. Vai millainen ihminen loukkaantuu siitä, kun sanon etten nyt halua koiraa lähelleni? Saati koirapelkoisen lapsen lähelle, jolla todellakin pitää olla se päätös itsellään meneekö lähelle koiraa vai ei mene.
 
Viimeksi muokattu:
chihun omistaja
Joo pidän, metsässä tai lenkkipolulla. Tulee kutsuttaessa luokse, jos ei tule niin juoksee vastaantulijoita karkuun, koska ei luota vieraisiin tippaakaan. Lähinnä pelkään että joku korppi tulee ja nappaa tuon rottavauvani silloin kun ei oo hihnassa.

Ja sit samaan hengenvetoon totean kuitenkin että en yhtään hyväksy että pidetään irti sellaisia koiria jotka tulee luokse haistelemaan vierasta koiraa ja pyytämään rapsutuksia ym, etenkin jos nää koirat on luokkaa vasikka. Pari tommosta jolkotellu vastaan eikä se hirveesti mieltä lämmitä. Jos koira uskoo isäntäänsä eikä kato meihin päinkään niin sit ihan sama mulle vaikka ois vapaana.
 
Purtu
Ihan parasta, kun täällä useampikin julistaa pitävänsä koiransa lenkkipolulla vapaana, siis paikassa, jonne täällä Helsingissä ainakaan ei saisi tuoda koiria ollenkaan.
 
"Katti"
Tähän ketjuun on viesteistä päätellen vastannut ihmisiä joilla ei ole paljon kokemusta koirista. Kaikki koirat eivät suinkaan vapaana ollessaan juokse vastaantulijoiden luokse tervehtimään heitä innokkaasti ja odottamaan rapsutuksia. Oma koirani suhtautuu hyvin välinpitämättömästi vieraisiin ihmisiin, oli se sitten remmissä tai irti. Koska se on vielä nuori, toiset koirat kiinnostavat kyllä, siksi yleensä otan sen kiinni jos vieraita koiria tulee vastaan.

Niinkuin useimmat muutkin koiranomistajat ovat tässä vastanneet, pidän koirani kiinni kävelyteillä ja muilla vilkkaammin liikennöidyillä paikoilla, mutta metsäpoluilla ja pelloilla se saa juosta vapaana, on ihanaa katsoa kuinka se nauttii siitä.
 

Yhteistyössä