onko täällä muita jotka ulkoiluttavat koiriaan asutuksen keskellä ilman hihnaa??

  • Viestiketjun aloittaja "sipe"
  • Ensimmäinen viesti
"jeps"
En. Ja ottaa aivoon ihmiset, jotka esimerkiksi pururadalla pitävät koiriaan irti. Toissapäivänä pururadalla kirmasi irti collie, joka alkoi murista, kun kuuli ja näki minun lähestyvän juosten. Omistaja huusi minulle "lopeta heti juokseminen, tää voi käydä kiinni". Siis pururadalla. Haistatti minulle v.tut, kun sanoin, ettei koiraa saisi pitää siellä irrallaan. Sama collie on rei'ittänyt mieheni lenkkihousujen persustan samaisella pururadalla.

Kunhan arki tulee, niin viemme asiaa eteenpäin, omistaja kun ei selkeästikään kykene asialliseen keskusteluun. Naapureillamme samanlaisia kokemuksia.

Ja ei, omaa koiraani en ulkoiluta asutuksen keskellä ilman hihnaa. Pellolla ja metsässä (ellei omaa) on irti vain maanomistajan luvalla.
 
"laalaa"
Vapaana oleva koira on eläin, ja siksi käyttäytyy eläimen tavoin. Se saattaa mm.
- Pelästyä tilanteessa, jossa ette pysty ennakoimaan sitä, ja käyttäytyä sen mukaisesti (=puolustautua eli hyökätä, oli vaara todellinen tai ei, tai karata)
- Kohdata yllättäin aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen/aikuisen (oikeasti tai eläimen tulkinnan mukaan) tai toisen eläimen ja reagoida vaistojensa mukaisesti (ks. yllä)

Nämä kaksi saattavat tapahtua kenelle tahansa koiran omistajalle paikassa, jossa liikkuu muista ihmisiä. Siksi koirat on pidettävä kiinni, kuten laki velvoittaa!! Enkä nyt tarkoita kunnon metsikköä (joka ei ole se kerrostalon takapiha vaikka siellä kasvaisikin 5 puuta) enkä koulutustapahtumia tms. vaan liikkumista taajamassa, oli se sitten lenkkipolku tai kävelytie tai mikä tahansa.

Koirista minulla ei ole valtavasti kokemusta, mutta hevosista päivittäistä kokemusta 18 vuoden ajalta ja ymmärrys siitä, että koulutetuinkin ja ihmiseen leimaantuneinkin eläin on kuitenkin eläin.
 
"harmaa"
Minä koulutan parhaillaan meidän koirastamme terapiakoiraa. Koulutukseen kuuluu mm. että koiran pitää pysyä rinnalla irti myös kun ympärillä on häiriötekijöitä ja luoksetuleminen kutsuttaessa. En siltikään koskaan pidä koiraani irti paikoissa, jossa se ei ole sallittua tai joissa en pidä sitä koiralle turvallisena, esim. jos on liikennettä.

Muutamille, jotka sanoivat, että heidän koiransa pelkäävät isoja koiria tai jotka itse pelkäävät, sanoisin, että koiran voi kouluttaa pois pelosta. Meidän koiramme on rescue-koira, joka meille tullessaan pelkäsi isoja koiria niin, että suorastaan kiljui kauhusta kun näki sellaisen. Nyt koira ohittaa isot koirat ongelmitta. Pelokas koira ei ole kenenkään etu. Se voi päästä karkuun tai sillä voi esiintyä pelkoaggressiota. Jos omistaja itsekin pelkää, koulutus on viisainta aloittaa omasta pelosta, sillä omistaja välittää pelkonsa koiralleen.
 
"laalaa"
Pitänee vielä sanoa, että olen itse lapsena valitettavasti joutunut kahdenkin "kiltin, ei se mitään tee kenellekään" -koiran hyökkäyksen kohteeksi. Koirat olivat luonnollisesti vapaana ja omistajansa hyvin hämmästyneitä. Eläimelle oli liikaa lapsen luonnollinen reaktio, eli juosta pakoon kirkuen ja huutaen. Ne lähtivät jahtaamaan ja yrittivät hyökätä, onneksi toisella kertaa olin kiivennyt isäni olkapäille ja toisella kertaa omistaja sai koiransa kiinni ennen kuin mitään ehti tapahtua.

Juuri näin yhden aivottoman koiran omistajan lenkittävän metsän keskellä kulkevalla vilkkaalla kävelytiellä kolmea koiraansa. Naisihminen käveli kovaa vauhtia edellä ja koirat vapaina "mukana". Säntäilivät siis edestakaisin kävelytiellä ja metsässä, ja välillä juoksivat matamin kiinni. Katsoin tapahtumaa ikkunasta aitiopaikalta, kun nainen teki useamman lenkin muutaman kilometrin mittaisella kävelytiellä, ja olisin todellakin mennyt keskustelemaan asiasta, ellen olisi ollut lapsen kanssa kaksin kotona ja lapsi unilla.

Katsoin kellosta, että viitisen minuuttia oli nainen ollut poissa näkyvistä, kun kolmas koira säntäili vielä siinä ikkunan alla kuin päätön kana ja kävi haistelemassa useampaakin kävelytiellä liikkujaa. Oikeasti ei ollut tällä koiranomistajalla mitään käsitystä lemmikkinsä liikkeistä, eikä myöskään mitään vastuunottoa niistä.
 
Vi eras
[QUOTE="hmmm";29804986]Vi eras, tohon tepsii terapia, ei koko maailman muutto sun pelkojen ja mukavuuksien mukaan.

Oltiin tänään leikkipuistossa ja yhdellä perheellä oli koira mukana. Juoksi viereisellä pellolla pallon perässä ja muuten makas puiston reunalla puun alla, VAPAANA. Siis hui. Ja silti me kaikki mahduttiin tähän maailmaan ja siihen puistoon, kaikilla oli mukavaa ja kaikki nautittiin lämpimästä kesäpäivästä. :) eipä tullut mieleenkään valittaa kun kukaan ei ollut häiriöksi. suomalaisilla nyt on tapana kieltää kaikki ja nurista jo ennalta kaikesta naama väärinpäin.[/QUOTE]

Ai se on mukavuutta kun yrittää tolkuttaa muille, kuinka niiden koirien kanssa PITÄISI liikkua? Että niiden tulee olla kytkettyinä.
Eikä koko maailmaa pidä muuttaa, ainoastaan noudattaa yleistä ohjeistusta..

Mä oon kolmesti saanut "kiltin" koiran päälleni. Kovin pahasti ei onneksi ole käynyt, pahin vamma on tullut ranteeseen, iho rikki, kova turvotus ja koko ranne mustana.
Terapiaa en harkitse koska nekin tilanteet olisi vältetty sillä, että nämä koirat olisi pidetty kiinni.
 
-.-.-
Itselläni oli vanha viron rescue, jota pystyi pitämään vapaana, vaikka kaupungin ydinkeskustassa jos olisin halunnut. Ei reagoinut mitenkään ihmisiin, olivat ne sitten kiljuvia lapsia tai pyöräilijöitä tai äkäisesti huutavia palstamammoja. Eikä rähisevistä koirista ollut moksiskaan. Venäjän kieltä kun kuuli niin höristeli vähän korviaan, mutta antoi asian sitten olla.
En kuitenkaan pitänyt sitä vapaana muuta kuin metsässä, pellolla ja eräällä pyörätiellä.

Nykyiset vinkul... eiku ehehehehheeee pikkukoirat eivät kulje vapaana lenkillä, mutta ovat kyllä aitaamattomalla pihalla ihan kiltisti. Ja pääsyynä ei ole nämä koiravihaajat, vaan minullekin se hihna jotenkin antaa sitä turvallisuudentunnetta haukkoja ja pöllöjä vastaan :D
 
Doggie Dog
Mulle on kuulkaa ihan sama, jos jossain korvessa (siis ihan oikeassa metsässä, ei missään 20m kehä kolmosen rajalta olevalla pururadalla) juoksuttaa ja kouluttaa koiraa irti. Kunhan ne koirat sitten saadaan kerättyä sieltä matkaan etteivät jää susien syötiksi tai tule hakemaan ihmisten pihoilta muristen ruokaa. Mutta muualla ne koirat kuuluu olla kiinni. Näitä "ei se pure, se vaan haluaa haistella, kyllä se on koulutettu"-tapauksia on kyllä nähty. Älkää ihmiset jauhako sontaa. Kaikki kunnolla asiaan vihkiytyneet koiraihmiset tiedostaa sen, että koira on eläin. Vaikka olis kuinka koulutettu. Joskus voi napsahtaa, aivan niin kuin ihmisilläkin voi joskus napsahtaa. Älyttömin koiranomistaja, mihin olen törmännyt vieläpä useaan otteeseen, on eräs nainen jolla on järkyttävän kokoinen tanskandoggi. Se saa kulkea vapaana jopa linja-autoasemalla, eikä naisella ole MINKÄÄNLAISTA kontrollia elukkaan. Vaikka se olisi remmissä, se vie naista kuin räsynukkea. Että kyllä tähän jotain koulutustakin ehkä vaadittaisiin.. Ihmisille JA eläimille. Tähän koulutukseen sais jumaliste kuulua myös "koiranpaskojen keräämisen ABC".

Ja tosiaan, MINÄ päätän milloin koira saa tulla haistelemaan ja tutustelemaan ulkona, ei koira tai sen tyhjäpäinen isäntäväki, joka antaa koiran tehdä mitä tahtoo.
 
"Nasu"
Metsässä on vapaana kun ei ole porukkaa eikä ketään mailla halmein. Ei tosin mene vieraan luo paitsi jos tämä kutsuu koiraa luokseen. Eniten koiran kanssa lenkkeillessä ärsyttää nämä pyöräilijät jotka syöksyvät takaa ohi. Minulla koira kevyenliikenteen väylällä flexissä ja jos näen tai kuulen muita liikkujia otan koiran lähelle, muuten saa rauhassaan nuuskia hiekkatien laitoja. Näitä pyöräilijöitä vaan ei aina näe tai kuule ja polkevat sata lasissa hiekkaväylällä. Ovat pari kertaa kiilanneet pienet pyöräilevät tyttöni pusikkoon ja vetäneet flexissä yli niin että paukkuu. Että kietoo. Eivät sitten edes pysähdy kun runttaavat 3vuotiaan pusikkoon. Olen useaan kertaan pohtinut, että olisi turvallisempaa pitää koira vapaana ja antaa sen kulkea puskassa poissa pyöräilijöiden tieltä kuin joutua niiden yli ajamaksi.
 
oma laki
minäkin ajelen sitten autolla pyörätietä pitkin töihin koska tulee lyhyempi matka ja enhän minä kenenkään päälle aja..j
joo laki on laki ja kaikille sama menkää juoksuttamaan ne koirat jonnekin missä se on sallittua!
on niin monta vaaratilannetta tullut kun joku "ei se mitään tee" koira on tullut omien koirieni iholle ja urokseni on antanut äkkilähdöt kilpailijalle.
 
nykyinen koira on kytkettynä tässä kaduilla kulkiessa, ei mene ihmisten eikä toisten koirien luo olman lupaa, mutta ei voi vastustaanäitä cityoravia.
Edellinen (saksanpaimenkoira) kulki oikeastaan aina ilman hihnaa, ei mennyt mihonkään ilman lupaa, ei tervehtimään ketään, ja kulki lapa minun vasempaa jalkaa hipoen vaikka koiralauma olisi tullut vastaan.
Ei muuten lähtenyt otteesta koskaan, eli käytöss näkymätön hihna nimeltä koulutus.
Hitsi kun tuolla pikkupiskillä on tuo metsstysvietti.
 
........
Minulla on kaksi isoa koiraa. Ne ulkoilevat aina kytkettynä, enkä anna niisen edes haistella muita ihmisiä, ellei joku itse halua koiriani silittää. Käymme juoksemassa pururadalla koirien kanssa, purtsilta kerään koiranpaskat jos niitä tulee, usein ei koska juoksemme lähes koko matkan, haistelu lenkit on sitten erilseen. Jos joku tulee vastaan, otan koirat lyhyelle hihnalle polveni viereen. Koirat ovat tottuneita juoksioita ja pitävät siitä. Ja sinä joka olit sitä mieltä, että koiralla ei ole asiaa pururadalle, niin ainakin kotikaupungissani pururadalla on kyltti, joka kieltää koiran ulkoilutuksen radalla ainoastaan talvella, kun siellä on hiihtoladut. Talvisin hölkötämme siis katuja pitkin :)
 
[QUOTE="jijo";29803550]Miksei monetkaan noudata rärä lakia? Pitäis olla myös se kuonokoppa pakollinen.[/QUOTE]

Kato kun tässäkin asiassa tehään niinku mä haluun. Viis laista kun mää haluun eikä mun sesse koskaan. En pelkää koiria,mutta silti ne on oltava kytkettynä. Ihmiset on hyviä kiertämään lakia ja sääntöjä sillä lapsellisella haluamissyyllä.
 
Huutelen puskista
Edellinen koirani alkoi vihata ja pelätä muita koiria tasan sinä päivänä, kun joillain s*atanan hipeillä oli afgaani, vinttikoira tai joku vastaava pitkäkinttuinen koira irti. Tämä koirahan sitten huomasi minun perhoskoirani ja alkoi jahdata sitä. Ensin juoksi hihnansa jalkojeni ympärille solmuun yrittäessään piiloutua itseään paljon isompaa koiraa. Nappasin sitten koirani hädissäni syliin ja nostin niin korkealle kuin uskalsin, koska tuollainen vinttikoira tms. hyppii yllättävän korkealle. Omistajia vain nauratti, kun pääsivät paikalle. Minua ei.

Vastaus kysymykseen: koirani ei ole ikinä irti ulkona.
 

Yhteistyössä