Sain adhd lääkityksen! Kokemuksia Concertasta?

  • Viestiketjun aloittaja Adhd tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
Toinen tyyppi
Toimii hyvin, annostus pitää ihan vaan kokeilemalla saada sitten kohdalleen. Haittavaikutukset mitä mulla ainakin on, on suun kuivuminen ja se, että ruokahalu saattaa ainakin alussa mennä. Mun kohdalla toi vika ei kyllä ole mikään ei-toivottu vaikutus :D
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
keps
Kyllä toimi ihan hyvin, tosin annos per päivä oli silloin 107 mg/vrk, kahteen osaan jaettuna. Mutta sitten tuli liikaa ikäviä sivuoireita (rintakipua mm. ja ikävä "lasku"ahdistus), joten vaihdettiin toiseen.
 
Add
Pitemmän päälle on aika masentava lääke. Aluksi oli ihan ok, mutta nykyään lamaa enemmän kuin auttaa. On varmaan hyvä Hypereille, kaltaiseni ihmiselle jolla on muutenkin ongelmia toiminnanohjauksessa tämä on huono.

Törkeän kallis KELA korvauksenkin jälkeen.
 
keps
Pitemmän päälle on aika masentava lääke. Aluksi oli ihan ok, mutta nykyään lamaa enemmän kuin auttaa. On varmaan hyvä Hypereille, kaltaiseni ihmiselle jolla on muutenkin ongelmia toiminnanohjauksessa tämä on huono.

Törkeän kallis KELA korvauksenkin jälkeen.
Mä olen kanssa add, ja kyllä mulla auttoi. Tosin ehdin käyttää muutaman kk ja sen jälkseen vaihdettiin sivuvaikutusten vuoksi. Mutta yksilöllisiä juttuhan nuo on.
 
Add
Kyllä varmaan vuoden auttoi, sitten vaihto Medikinetiin (40mgX2). KELA korvausten takia taas Concerta 36mg x2. Eikä riitä. Ei edes vaikka 20mg lyhytvaikutteista rinnalla. Olen hoidossa julkisella ja saan reseptit terveyskeskuksesta joten lääkkeitä ei niin vain vaihdellakaan.
 
Pitää ehdottomasti muistaa syödä, vaikkei nälättäisi. Juodakin täytyy paljon. Edellämainittujen laiminlyönnistä voi seurata erittäin huono olo. Vältä muiden stimulanttien runsasta käyttöä samanaikaisesti (kofeiini yms).

Oikean annoksen löytäminen voi olla aika vaikeaa joskus, kärsivällisyyttä siihen. Vaikutus vaihtelee monien tekijöiden seurauksena, joten parin päivän kokeilun perusteella ei kannata vetää vielä kovasti johtopäätöksiä. Toki sen huomaat heti, toimiiko lääke ylipäätään.

Ei siitä välttämättä mitään superkeskittymiskykyä saa, vaan sellaisen melko normaalin mikä tietenkin on lähtötilanteeseen nähden huippujuttu. Liian isolla annoksella menee jumitteluksi herkästi.

Laskut voi olla julmat varsinkin aluksi, en sopisi aloituspäivälle mitään kovin tärkeää hommaa iltapäiväksi/illaksi. Enkä päiväksikään, voi väsyttää kovasti. Niitä laskuja voi oppia loiventamaan esim. syömällä ja juomalla oikein, tai ne voi tottuessa helpottaa.

Kaiken kaikkiaan tosi yksilöllistä, miten hyvin toimii ja millaisilla annoksilla, ja miten haittavaikutukset tulee tai ei tule. Ei kannata säikähtää näitä mun varoituksia :)

27 mg on vielä tosi vähän, joten mitään hirveän radikaalia ei välttämättä tapahdu. Toisilla kyllä toimii pienilläkin annoksilla.
 
Concerta on kuin ankeuttaja joka imee ilon ja muut mukavat tunteet ihmisestä.
Jos siitä tulee masennusta, niin sitten se ei sovi. Masennus on kuitenkin hyvä erottaa siitä, että tietysti elämästä tulee väistämättä tylsempää kun ei enää ehkä elä koko ajan ihan reunalla. Se on lääkityksen tavoitekin, mutta kaikki eivät ole sillä lailla sittenkään onnellisia.
 
Jos siitä tulee masennusta, niin sitten se ei sovi. Masennus on kuitenkin hyvä erottaa siitä, että tietysti elämästä tulee väistämättä tylsempää kun ei enää ehkä elä koko ajan ihan reunalla. Se on lääkityksen tavoitekin, mutta kaikki eivät ole sillä lailla sittenkään onnellisia.
Hankala muutenkin löytää hyvää lääkettä kun on vaikea-asteinen masennus lisäksi, mut ainakin itellä oli tuosta Concertasta semmonen, että kaikki oma-aloitteisuus ja elämänilo vaan katos, eikä se sitten palannutkaan vaikka miten sitä annostusta muuteltiin. Medikinet ja Stratteraki kokeiltu, mutta mitäpä sitä niitäkään syömään kun ei Kela korvaa kun toi viimeisimpiä on ollu ainut sopiva tähän mennessä ja se on suunnattu lapsille ja nuorille. No menipä Kelan tädille 30 e siitä hyvästä, että tuli kotiin lappu missä luki "sinä olet aikuinen". No harmin paikka... :/ 5 vuotta nyt ilman lääkitystä ja ihan ok menee ku on pakko.
 
zurp
Mulla ei tullut muuta sivuvaikutusta kuin vähän heikentynyt ruokahalu, tai ainakin pysyin pari kiloa kevyempänä nappeja vetäessä. Olihan se kivaa, kun sai vihdoin yliopistolla kursseja tehtyä, ja muiden ihmisten kanssa toimiminen helpottui kun pystyi kuuntelemaan pidempään kuin 30 sekkaa.

En tällä hetkellä käytä mitään lääkkeitä, mutta jos seuraavassa (toivottavasti) opinahjossa alkaa liikaa takkuamaan niin pitää harkita uudestaan.
 
Adhd tyyppi
Otin reilu tunti sitten ensimmäisen Concertan, ainakaan vielä ei tunnu mitään muutosta olossa. Onko muilla Consertan ymv. käyttäjillä yksi taukopäivä viikossa? mulle lääkäri määräsi sunnuntaini taukopäiväksi.
 
Onneks tiiät miten kenenkin kohdalla lääke vaikuttaa. Kerroin kokemukseni kun sitä kysyttiin.
Jos puhuu vain omasta kokemuksestaan, kannattaa sitten mainita siitä, eikä puhua samoin, kuin puhuttaessa yleisellä tasolla. Vai miten lukijan tulisi erottaa se, että puhutko omasta kokemuksestasi, vai yleisellä tasolla?

On ihan totta, että omia kokemuksia täällä kyseltiin, mutta lähes poikkeuksetta näihin ketjuihin tulee joku huutelemaan "tottuksia". Tästä syystä olisi ihan jopa järkevää kertoa, että kyseessä on tosiaan ne omat kokemukset.
 
Otin reilu tunti sitten ensimmäisen Concertan, ainakaan vielä ei tunnu mitään muutosta olossa. Onko muilla Consertan ymv. käyttäjillä yksi taukopäivä viikossa? mulle lääkäri määräsi sunnuntaini taukopäiväksi.
Mä en koskaan tunne muutosta olossa. Huomaan eron lähinnä silloin, kun jätän ottamatta. En siis koe mitään WOW-efektiä, mutta huomaan kyllä, kun lääke on jäänyt syömättä. Lähinnä vireystason lasku kesken päivää on se "näkyvin" oire silloin.

Mua lääkäri ohjeisti niin, että lääkettä syödään joka ikinen päivä, eli hänen suositustensa mukaan taukoja ei pidetä.

Enkä kyllä suostuisikaan pitämään. Kun jätän lääkkeen ottamatta, olen aivan kuoleman väsynyt. Lääkekokeilun aikana kokeiltiin myös miten lääkityksen käyttö vaikuttaa käytön lopetuksen jälkeen, enkä voi sanoa olleeni tuolloin elämäni vireessä. Nukuin joka päivä 3-4 tunnin päiväunet lähes 2 viikon ajan. Olin niin loppu, kun voi ihminen vaan loppu olla. Ennen lääkityksen aloitusta nukuin 1-3 tunnin päiväunet 3-5 kertaa viikossa, lääkityksen kanssa en tarvitse päiväunia lainkaan.
 

Yhteistyössä