Ihanat kamalat lasten kaverit..

  • Viestiketjun aloittaja äiti vieraalta maalta
  • Ensimmäinen viesti
äiti vieraalta maalta
Onhan se kiva, kun lapsilla on kavereita, mutta nyt täytyy kyllä sanoa, että mistä meidän lapset ovatkaan löytäneet niin hermoille käyviä sellaisia..
Vanhimman lapsen kaksi parasta kaveria ovat molemmat ainoita lapsia, pilalle hemmoteltuja, huomionkipeitä. Yrittävät koko ajan määräillä. Toinen heistä käy erityisesti minun hermoilleni, koska kulkee meillä ollessaan mun perässä kyselemässä, neuvomassa tai kertomassa jotain omia juttujaan. Se saattaa oikeasti neuvoa mua vaikkapa tiskikoneen tyhjäämisessä. "Jos ei oo kunnolla puhdistunut, niin kannattaa vaan raaputtaa ne liat pois. Ei niitä kannata uusiksi pesuun laittaa". Huoh.. Tyyppi on 10-vuotias ja minä yli 20 vuotta vanhempi. Ehkäpä osaan kuitenkin itse astiani tiskata..

Toinen lapsi taas onnistuu löytämään rinnalleen aina niitä luokan äänekkäimpiä, yleensä yksinhuoltajien lapsia, jotka ovat valtavan itsenäisiä ja ylisosiaalisia. Omat lapset ovat rauhallisia, joten olen tottunut siihen, että meillä on rauhallista ja mukavaa, mutta auta armias, kun jompi kumpi noista kavereista saapuu meille. Alkaa ihan hirveä älämölö. Juoksentelevat ja tuo kaveri availee kaappien ovia, vinkuu miten on nälkä ja haluaa ruokaa, kyselee herkkuja, käy itse pakastimella etsimässä jäätelöä. Ei kunnioita minua eikä meidän kotia. Monta kertaa on sanottu, että meillä vieraat ei mene kaapille ja meillä herkut syödään viikonloppuna. Ruoka on silloin kun meillä on ruoka-aika enkä ala erikseen lasten kavereille ruokia laittamaan. Joku leipä, jogurtti tai hedelmä välipalaksi on eri asia, mutta kun ne ei kelpaa, kun on iso nälkä..

Olenkohan mä ihan kamala äiti, kun väsyn lasteni kavereihin? Haluaisin olla äiti, jonka kotiin on aina lasten ystävät tervetulleita, mutta kun ne on tuollaisia energiasyöppöjä. Huh huh.
 
"ahaa"
MInä en tarjoile kavereille enää ruokaa edes ruoka-aikoina. Menkööt kotiinsa syömään. Välipalaa saatan antaa. ja tosiaan nuo perässä lampsivat, kyselevät kaverit ovat niitä ärsyttävimpiä. Minä haluan kotona olla rauhassa!
 
Äiti vieraalta maalta
Osaltaan käy hermoille myös tuon perässä kulkevan kaverin vanhemmat. Kaveri asuu vähän kauempana, joten tulee meille yleensä koulusta suoraa ja isänsä tai äitinsä sitten hakee kotiin sovittuna aikana. Nyt on kuitenkin heillä alkanut kovasti lipsumaan homma ja on ollut monta kertaa tilanne etteivä tule ajallaan mutta mulle ei ilmoteta mitään. Jos on luvattu hakea vaikka viideltä ja kello tulee jo puoli kuusi, kysyn lapsen kaverilta että onkohan isi nyt unohtanut hakea, kun on jo puoli tuntia myöhässä. Kaveri sanookin, että kyllä isi soitti, mutta halusin vielä olla ja sanoi että hakee seitsemältä. Siis sopivat keskenään tuollaista eikä kukaan kysy minulta mitään. Tuollainen käy hermoon. Eilenkin oli meillä niin myöhään, että melkein saman tien kun lähti, piti jo alkaa laittamaan pienempiä nukkumaan. Monta kertaa huomauteltiin, että nyt kyllä kello on jo niin paljon että pitäisi kotiin lähteä, mutta kun "Isi tulee hakemaan sitten kun tulee harrastuksestaan". No se harrastus tosiaan kesti sinne lähemmäs kahdeksaan..
 
Auktoriteetin puute
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti vieraalta maalta;29823358:
Osaltaan käy hermoille myös tuon perässä kulkevan kaverin vanhemmat. Kaveri asuu vähän kauempana, joten tulee meille yleensä koulusta suoraa ja isänsä tai äitinsä sitten hakee kotiin sovittuna aikana. Nyt on kuitenkin heillä alkanut kovasti lipsumaan homma ja on ollut monta kertaa tilanne etteivä tule ajallaan mutta mulle ei ilmoteta mitään. Jos on luvattu hakea vaikka viideltä ja kello tulee jo puoli kuusi, kysyn lapsen kaverilta että onkohan isi nyt unohtanut hakea, kun on jo puoli tuntia myöhässä. Kaveri sanookin, että kyllä isi soitti, mutta halusin vielä olla ja sanoi että hakee seitsemältä. Siis sopivat keskenään tuollaista eikä kukaan kysy minulta mitään. Tuollainen käy hermoon. Eilenkin oli meillä niin myöhään, että melkein saman tien kun lähti, piti jo alkaa laittamaan pienempiä nukkumaan. Monta kertaa huomauteltiin, että nyt kyllä kello on jo niin paljon että pitäisi kotiin lähteä, mutta kun "Isi tulee hakemaan sitten kun tulee harrastuksestaan". No se harrastus tosiaan kesti sinne lähemmäs kahdeksaan..
Ei ihme jos vanhemmat kuin lapsetkin kävelevät sinun milipiteidesi yli :D
Luo nyt itse mitä kirjoitat katso peiliin ja mitippä sitten uudelleen.
 
"hotmama"
Mä suosittelen että opettelet määräämään rajasi ja erityisesti opettelet kommunikoimaan ne muille.

Sanot ihan reippaasti niille kavereille, että haluat tehdä kotityöt rauhassa. Että teillä ei mennä kaapeille. Että teillä ei huudeta sisällä.

Kun rajat ovat kaikille,selvät, niin sitten toistoa toistoa toistoa vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
vieras..
Minäkin tottunu siihen että lapset touhuaa omiaan eikä roiku kokoajan perässä. ja kyllä ahdistaa tuollaiset jotka ei osaa mennä leikkimään. Suurin osa lasten kavereista toki sellasia että katoavat lasten kans omiin touhuihin. Sitte on nää muutama jolle ei kelpaa mikään tekeminen ja kuljetaan mun perässä.
Toki vietetään omien lasten kans yhteistä aikaa. Esim istutaan nuorison kans olohuoneessa pari tuntia juttelemassa, mut sen aika ei ole silloin kun kaverit on kylässä.
 
"hmh"
Siis nuohan vanhemmat käyttää tein kotia iltapäiväkerhona...

Jotain rotia. Viet vaikka mukulan itse kotiin jos ei kukaan tule hakemaan. Soita suoraan sille isälle ja ilmoita että noutoajat sovitaan sinun kanssa, ei lapsen.
 
minä yh
Minä satun olemaan yh ja minun lapseni ovat rauhallisia ja meillä käy ihan ydinperheestä välillä lapsia jotka ovat todella törkeitä, menevät jus jääkaapille, pyytävät herkkuja ja pitävät ihme älämölöä, että voipi olla toisinkin päin :D ettei kannata yleistää...
 
  • Tykkää
Reactions: Laina elämää
Äiti vieraalta maalta
Meillä on sanottu heti alusta saakka jokaiselle lapsen kaverille, että meidän kodissa on kaksi tärkeää sääntöä ja ne on ettei sisällä juosta ja että meillä ei mennä kaappeja ja laatikoita tutkimaan. Muut kaverit kunnioittavat tuota kaappi-/laatikkosääntöä, mutta tuo yksi ei, vaan monta kertaa olen löytänyt sen kodinhoitohuoneesta pakastimelta jäätelöä etsimästä ja olen komentanut pois sekä muistuttanut että meillä ei kaapeille mennä itse eikä herkkuja syödä kuin viikonloppuisin.

Sen myönnän etten tuolle perässäkulkijalle kehtaa kovin napakasti sanoa suoraa, että jättisi minut rauhaan, mutta olen kyllä siinä kotitöitä tehdessäni yleisesti kehottanut (siis kaikkia lapsia), että menisivät leikkimään vaikka leikkimökkiin tai omaan huoneeseen niin että saan siivottua. Omat lapset yleensä tulevatkin sitten pyytämään tuon perässäkulkijan leikkeihin, mutta ei mene kauaakaan kun on taas minun perässä kulkemassa.

Tuon perässäkulkijan vanhemmat ovat kovia harrastamaan ja tosiaan välillä tuntuu, että käyttävät osittain meidän kotia lapsensa hoitopaikkana. Tästä on ollut heidän kanssaan sen verran puhetta, että olen sanonut kaverin olevan meille tervetullut, mutta ei joka päivä ja pari-kolme tuntia kerrallaan. Eilen oli silti meillä kuusi tuntia ilman että minulta kysyttiin vaihtuneesta aikataulusta. Tuo isä soittaa siis aina tyttönsä puhelimeen eikä minulle ja tuo tyttö ei sitten edes kerro minulle isän soittaneen ellen erikseen ala ihmetellä miten ei ole haettu. Minä itse en välttämättä kovin helpolla pääse lähtemään tyttöä viemään kotiin, kun on pienempiäkin lapsia kotona ja mies myöhään töissä. Muutenkaan en mielelläni ala kuskaamaan toisten lapsia kun omienkin lasten kuskaamista on enemmän kuin tarpeeksi.
 
"hmh"
Porttarin (määräaikaisen tai pysyvän) voi laittaa vieraalle lapselle käytöksen takia, ja noutamatta jätetyn lapsen vanhemmalle voi esittää ihmettelynsä että mites tää tällaiseksi on mennyt, olisko paikallaan laittaa vaikka kuuden viikon tauko näille vierailuille.
 
Äiti vieraalta maalta
Alkuperäinen kirjoittaja minä yh;29823451:
Minä satun olemaan yh ja minun lapseni ovat rauhallisia ja meillä käy ihan ydinperheestä välillä lapsia jotka ovat todella törkeitä, menevät jus jääkaapille, pyytävät herkkuja ja pitävät ihme älämölöä, että voipi olla toisinkin päin :D ettei kannata yleistää...
En tarkoittanut negatiivisessa mielessä yleistää, ja uskon että sinun lapsesi ovat rauhallisia. Meillä nyt kuitenkin sattuu kaikki lasten kaverit, jotka ovat yh:n lapsia olemaan tuollaisia ylisosiaalisia. Olen itse ajatellut sen niin, että kun ei ole sisaruksia eikä isää lähellä ja äiti käy kuitenkin töissä, niin ei ehkä aina saa huomiota riittävästi ja hakee sitten sitä huomiota koulussa ja kavereillaan. Ja kun ainakin nämä meidän lasten kaverit joutuvat olla äitiensä kolmivuorotyön takia paljon yksin kotona, niin ovat tottuneet olemaan itsenäisiä ja sen takia sitten menevät meilläkin itse kaapeille jne.

Kun luin tuon ekan viestini, niin kirjoitin kyllä tosiaan sellaisella sävyllä, kuin tahtoisin aliarvioida yh:n kasvatustaitoja. Se ei ollut tarkoitukseni ja vilpittömästi pahoittelen sitä.
 
Auktoriteetin puute
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti vieraalta maalta;29823471:
Meillä on sanottu heti alusta saakka jokaiselle lapsen kaverille, että meidän kodissa on kaksi tärkeää sääntöä ja ne on ettei sisällä juosta ja että meillä ei mennä kaappeja ja laatikoita tutkimaan. Muut kaverit kunnioittavat tuota kaappi-/laatikkosääntöä, mutta tuo yksi ei, vaan monta kertaa olen löytänyt sen kodinhoitohuoneesta pakastimelta jäätelöä etsimästä ja olen komentanut pois sekä muistuttanut että meillä ei kaapeille mennä itse eikä herkkuja syödä kuin viikonloppuisin.

Sen myönnän etten tuolle perässäkulkijalle kehtaa kovin napakasti sanoa suoraa, että jättisi minut rauhaan, mutta olen kyllä siinä kotitöitä tehdessäni yleisesti kehottanut (siis kaikkia lapsia), että menisivät leikkimään vaikka leikkimökkiin tai omaan huoneeseen niin että saan siivottua. Omat lapset yleensä tulevatkin sitten pyytämään tuon perässäkulkijan leikkeihin, mutta ei mene kauaakaan kun on taas minun perässä kulkemassa.

Tuon perässäkulkijan vanhemmat ovat kovia harrastamaan ja tosiaan välillä tuntuu, että käyttävät osittain meidän kotia lapsensa hoitopaikkana. Tästä on ollut heidän kanssaan sen verran puhetta, että olen sanonut kaverin olevan meille tervetullut, mutta ei joka päivä ja pari-kolme tuntia kerrallaan. Eilen oli silti meillä kuusi tuntia ilman että minulta kysyttiin vaihtuneesta aikataulusta. Tuo isä soittaa siis aina tyttönsä puhelimeen eikä minulle ja tuo tyttö ei sitten edes kerro minulle isän soittaneen ellen erikseen ala ihmetellä miten ei ole haettu. Minä itse en välttämättä kovin helpolla pääse lähtemään tyttöä viemään kotiin, kun on pienempiäkin lapsia kotona ja mies myöhään töissä. Muutenkaan en mielelläni ala kuskaamaan toisten lapsia kun omienkin lasten kuskaamista on enemmän kuin tarpeeksi.
Et sitten saanut kuitenkaan suutasi auki kun lapsi tultiin hakemaan "myöhässä"? :O
Sano isälle vanhemmille suoraan,
sano että se olet sinä joka teillä päättää kuinka pitkään vieraat teillä on eikä vieraat lapset.
Jos et tuota saa sanottua se on vaan kestettävä että olette ilmainen lastenhoitopalvelu.
 
Blue
Älä mene kaapille ilman lupaa.

En tarvitse sinua kotihommien teossa, mene leikkimään.

Nyt ulos välillä leikkimään kaikki.

Nyt ei ole tarjolla mitään, kotiin syömään jos on nälkä.

Nyt meiltä pitää lähteä, soitanko minä hakijan vai soitatko itse.

Jne jne.
 
Äiti vieraalta maalta
Et sitten saanut kuitenkaan suutasi auki kun lapsi tultiin hakemaan "myöhässä"? :O
Sano isälle vanhemmille suoraan,
sano että se olet sinä joka teillä päättää kuinka pitkään vieraat teillä on eikä vieraat lapset.
Jos et tuota saa sanottua se on vaan kestettävä että olette ilmainen lastenhoitopalvelu.
En ollut paikalla. Lapset leikkivät ulkona, kun isänsä oli tullut hakemaan ja minä olin sisällä imettämässä. En edes nähnyt milloin isä ajoi pihaan.

Myönnän, että olen ujo ja minun on vaikea sanoa napakasti aikuisille ihmisille omasta mielestäni itsestäänselvistä asioista. Mutta en perustanutkaan tätä ketjua miksikään psykologiketjuksi, jossa pohditaan minun luonnettani ja toimiani, vaan kerroin vaan miksi lasten kaverit ja heidän vanhempansa ärsyttävät.

Minun heikkouteni on olla ujo ja välillä liiankin kiltti. Heidän heikkoutensa on olla ymmärtämättä mielestäni ihan peruskohteliaisuusasioita. Siis, että lapsi haetaan ajallaan tai jos ei pystytä, niin ilmoitetaan MINULLE.

Olettaisin myös aikuisten ihmisten ihan omatoimisesti ymmärtävän, että ei lapsensa voi antaa lusmuta kavereillaan kuusi tuntia putkeen varsinkin kun meillä on vauva ja muitakin pieniä lapsia. Eikö normaaleissa lapsiperheissä aleta iltatoimille jo kahdeksan maissa.

Tuo kaveri kun tuli eilen meille koulusta suoraa ja oli iltakasiin, niin siinä ehti olla välissä välipalat, päivälliset sun muut. En minä ainakaan oleta, että oma lapseni aina automaattisesti ruokitaan kylässä, huolehditaan läksyistä jne. Minulle on ihan itsestäänselvää, että lapsi haetaan kotiin syömään ellei ole erikseen sovittu, että syö kaverillaan ja muutenkin haetaan kotiin paljon ennen iltatoimiaikaa tekemään mahdollisesti tekemättä jääneet läksyt ja syömään iltapala.
 
"hmh"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti vieraalta maalta;29823601:
En ollut paikalla. Lapset leikkivät ulkona, kun isänsä oli tullut hakemaan ja minä olin sisällä imettämässä. En edes nähnyt milloin isä ajoi pihaan.

Myönnän, että olen ujo ja minun on vaikea sanoa napakasti aikuisille ihmisille omasta mielestäni itsestäänselvistä asioista. Mutta en perustanutkaan tätä ketjua miksikään psykologiketjuksi, jossa pohditaan minun luonnettani ja toimiani, vaan kerroin vaan miksi lasten kaverit ja heidän vanhempansa ärsyttävät.

Minun heikkouteni on olla ujo ja välillä liiankin kiltti. Heidän heikkoutensa on olla ymmärtämättä mielestäni ihan peruskohteliaisuusasioita. Siis, että lapsi haetaan ajallaan tai jos ei pystytä, niin ilmoitetaan MINULLE.

Olettaisin myös aikuisten ihmisten ihan omatoimisesti ymmärtävän, että ei lapsensa voi antaa lusmuta kavereillaan kuusi tuntia putkeen varsinkin kun meillä on vauva ja muitakin pieniä lapsia. Eikö normaaleissa lapsiperheissä aleta iltatoimille jo kahdeksan maissa.

Tuo kaveri kun tuli eilen meille koulusta suoraa ja oli iltakasiin, niin siinä ehti olla välissä välipalat, päivälliset sun muut. En minä ainakaan oleta, että oma lapseni aina automaattisesti ruokitaan kylässä, huolehditaan läksyistä jne. Minulle on ihan itsestäänselvää, että lapsi haetaan kotiin syömään ellei ole erikseen sovittu, että syö kaverillaan ja muutenkin haetaan kotiin paljon ennen iltatoimiaikaa tekemään mahdollisesti tekemättä jääneet läksyt ja syömään iltapala.
Niin no. Tervetuloa tähän maailmaan. Se mikä sinulle (ja monelle) on itsestäänselvää, ei itsestään selvästi ole joillekin sitä. Silloin kai täytyy avata suu ja sanoa?

Anteeksi että neuvoin. Ilmeisesti haluat tilanteen vain pysyvän tällaisena, että saat valittamisen aihetta.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti vieraalta maalta;29823601:
En ollut paikalla. Lapset leikkivät ulkona, kun isänsä oli tullut hakemaan ja minä olin sisällä imettämässä. En edes nähnyt milloin isä ajoi pihaan.

Myönnän, että olen ujo ja minun on vaikea sanoa napakasti aikuisille ihmisille omasta mielestäni itsestäänselvistä asioista. Mutta en perustanutkaan tätä ketjua miksikään psykologiketjuksi, jossa pohditaan minun luonnettani ja toimiani, vaan kerroin vaan miksi lasten kaverit ja heidän vanhempansa ärsyttävät.

Minun heikkouteni on olla ujo ja välillä liiankin kiltti. Heidän heikkoutensa on olla ymmärtämättä mielestäni ihan peruskohteliaisuusasioita. Siis, että lapsi haetaan ajallaan tai jos ei pystytä, niin ilmoitetaan MINULLE.

Olettaisin myös aikuisten ihmisten ihan omatoimisesti ymmärtävän, että ei lapsensa voi antaa lusmuta kavereillaan kuusi tuntia putkeen varsinkin kun meillä on vauva ja muitakin pieniä lapsia. Eikö normaaleissa lapsiperheissä aleta iltatoimille jo kahdeksan maissa.

Tuo kaveri kun tuli eilen meille koulusta suoraa ja oli iltakasiin, niin siinä ehti olla välissä välipalat, päivälliset sun muut. En minä ainakaan oleta, että oma lapseni aina automaattisesti ruokitaan kylässä, huolehditaan läksyistä jne. Minulle on ihan itsestäänselvää, että lapsi haetaan kotiin syömään ellei ole erikseen sovittu, että syö kaverillaan ja muutenkin haetaan kotiin paljon ennen iltatoimiaikaa tekemään mahdollisesti tekemättä jääneet läksyt ja syömään iltapala.
Ne on lapsia. Lapsilla on tapa käyttää toisten heikkouksia hyväksi ja testata rajat joka paikassa. Tässä kohtaa sitä ettet sano vastaan/kiellä. Sama koskaa aikuisia. Olettavat että sulle sopii kun et ole kieltänyt tai sanonut vastaan. KESKUSTELE, aseta säännöt ja komenna niin ne kaverihirviöt vanhempineen muuttuvat kivoiksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Äiti vieraalta maalta
Kyllä minä kiellän noita lapsia. Kiellän ettei kaapeille saa mennä. Kiellän ettei sisällä saa juosta. Minulla ei ole mitään ongelmia kieltää ja tarvittaessa jopa kunnolla korottaa ääntäni lapsille, mutta aikuisten seurassa taas olen ujo ja sellainen, että jos alan napakasti heille sanomaan, niin ensin pitää kerätä rohkeutta jonkun aikaa.

Kielloista huolimatta tuo yksi lapsi kaapeille eksyy. Menee siis aina salaa, koska tietää ettei meillä saisi kaapeille mennä.

Saa minua neuvoa, mutta tämän ketjun tarkoitus oli nyt vaan päästellä höyryjä ja kertoa miksi nuo kaverit ja vanhempansa ärsyttävät.

Tiedän, että asiat varmasti muuttuisivat ja elämäni helpottuisi, jos oppisin sanomaan napakasti noille vanhemmille, mutta ei se ole ihan helppoa tälläiselle kuin minä. Onneksi mieheni on toista maata. Se uskaltaa kyllä sanoa ja on sanonutkin, mutta harmi kun se on melkein aina pois kotoa. Muuten nakittaisinkin homman sille.
 
22v
kannat sieltä kaapilta niskavillasta taluttaen pois vaan.. kyllä ne eläin emotkin "murahtaa" jos ei mene perille.
oma arvioni tilanteesta on se että sinä menet ennen tätä kaappien kaivelijaa rikki.
 
"Pilvi"
[QUOTE="hmh";29823617]Niin no. Tervetuloa tähän maailmaan. Se mikä sinulle (ja monelle) on itsestäänselvää, ei itsestään selvästi ole joillekin sitä. Silloin kai täytyy avata suu ja sanoa?

Anteeksi että neuvoin. Ilmeisesti haluat tilanteen vain pysyvän tällaisena, että saat valittamisen aihetta.[/QUOTE]

Nuo ap:llä rampaavat lapset ovat huonosti kasvatettuja. Kuten näköjään sinäkin olet. Ap keskustelee asiallisesti, sinä vittuilet, ja päälle sanot vielä että kumma kun ei vittuilut kelpaa.
 
"hmh"
[QUOTE="Pilvi";29823811]Nuo ap:llä rampaavat lapset ovat huonosti kasvatettuja. Kuten näköjään sinäkin olet. Ap keskustelee asiallisesti, sinä vittuilet, ja päälle sanot vielä että kumma kun ei vittuilut kelpaa.[/QUOTE]

Ai jaaha. Hyvin kasvatetut haukkuvat toisia ihmisiä ja heidän lapsiaan selän takana, arvostelevat ja pitävät huonoina ihmisinä, koska toimintakulttuurinsa on erilainen; katsovat, että muiden ihmisten tulee lukea heidän ajatuksensa ilman että itse täytyy osallistua viestintään mitenkään. Jos on pakko viestiä, pistetään mies viestimään.

Olen mieluummin sitten rehellinen suoraan sanoja kuin hyvin kasvatettu, mikäli hyvin kasvatetun määritelmä on tuo. Itselleni hyvä kasvatus tosin merkitsee jotain aivan muuta, joten tietty semanttinen ero kielenkäytössämme on.
 
åpoiu
Tiedän tunteen. Mulla meni hermot siten, että se kaveri, joka piiloutui vaatehuoneesen meidän vaatteiden sekaan, yritti ulos paljain jaloin kielloista huolimatta (remppakamat pihalla, nauloja ym) jne, sai porttarin. Tai siis, meillä lapset kysyy aina et käykö kaverin tulla, ja sen kaverin kohdalla sanoin loppuvuoden että ei käy. Seuraavana vuonna kokeiltiin uudelleen ja meno oli ihan eri, jatkossa kaveri sai käydä j aongelmia ei ole ollut.
Yksi lapsen kaveri oli meillä pari vuotta melkein joka iltapäivä, tuntui ettei kukaan kaivannu kotiin. Ärsytti usein, meillä muitakin lapsia ja sairastelua ym, mutta otin sen kannan, että voi olla meillä, annan välipalan ja toivon, että se tuo turvallisuutta tuon lapsen elämään. Nyt kun ovat isompia, tuo lapsi on edelleen omani ystävä, ja kun tulee käymään niin "kuuluu kalustoon" eli tietää meidän tavat ja toimii niiden mukaan. Oikein kiva lapsi.

Eli toki saa ärsyttää, mutta toisaalta niiden ärsyttävienkin kavereiden kestäminen, voi olla pitkässä juoksussa ihan hyvä juttu, ainakin lasten kannalta.
 
"Pilvi"
[QUOTE="hmh";29823849]Ai jaaha. Hyvin kasvatetut haukkuvat toisia ihmisiä ja heidän lapsiaan selän takana, arvostelevat ja pitävät huonoina ihmisinä, koska toimintakulttuurinsa on erilainen; katsovat, että muiden ihmisten tulee lukea heidän ajatuksensa ilman että itse täytyy osallistua viestintään mitenkään. Jos on pakko viestiä, pistetään mies viestimään.

Olen mieluummin sitten rehellinen suoraan sanoja kuin hyvin kasvatettu, mikäli hyvin kasvatetun määritelmä on tuo. Itselleni hyvä kasvatus tosin merkitsee jotain aivan muuta, joten tietty semanttinen ero kielenkäytössämme on.[/QUOTE]

Oletko tyhmä, vai todella tyhmä? Ap on kertonut selvästi että puuttuu. Ja tänne on hyvä tehdä aloituksia asiaan joihin haluaa neuvoja. Se ei kenestäkään tee selän takana puhujaa kun kukaan ei edes tiedä kenestä on kyse.

Toimintakulttuuri erilainen :D...voihan sen kai noinkin asetella..
 
"hmh"
[QUOTE="Pilvi";29823867]Oletko tyhmä, vai todella tyhmä? Ap on kertonut selvästi että puuttuu. Ja tänne on hyvä tehdä aloituksia asiaan joihin haluaa neuvoja. Se ei kenestäkään tee selän takana puhujaa kun kukaan ei edes tiedä kenestä on kyse.

Toimintakulttuuri erilainen :D...voihan sen kai noinkin asetella..[/QUOTE]

Olen selkeästi ilmaissut, että itse en tuollaista kotonani katselisi. Enkä ole katsellut: joku vieras lapsi on meillekin joskus hankkinut minulta porttikiellon määräajaksi, koska ei ole osannut käyttäytyä. Lasten vanhempien kanssa olen pystynyt viestimään suoraan omat toiveeni ja kotini tavat, ei ole tarvinnut ketään pitää idioottina eikä tyhmänä, kun on selkeästi neuvoteltu miten asiat sovitaan ja miten löydetään se sinusta niin hauskanen asia nimeltä yhteinen toimintakulttuuri.

Ja samantapaista viestintää ehdottaisin aloittajallekin. Mitäs hyvää kasvatusta se sitten on jos ei osaa suoraan asioista neuvotella muiden ihmisten kanssa, vaikkapa lastensa kavereiden vanhempien kanssa?
 
Äiti vieraalta maalta
[QUOTE="hmh";29823849]Ai jaaha. Hyvin kasvatetut haukkuvat toisia ihmisiä ja heidän lapsiaan selän takana, arvostelevat ja pitävät huonoina ihmisinä, koska toimintakulttuurinsa on erilainen; katsovat, että muiden ihmisten tulee lukea heidän ajatuksensa ilman että itse täytyy osallistua viestintään mitenkään. Jos on pakko viestiä, pistetään mies viestimään.

Olen mieluummin sitten rehellinen suoraan sanoja kuin hyvin kasvatettu, mikäli hyvin kasvatetun määritelmä on tuo. Itselleni hyvä kasvatus tosin merkitsee jotain aivan muuta, joten tietty semanttinen ero kielenkäytössämme on.[/QUOTE]
En ole mielestäni haukkunut lasteni kavereita enkä heidän vanhempiaan. Olen vain kertonut, että heidän toimintansa ottaa päähän. Siinä on mielestäni iso ero. Enkä missään kohdassa ole ketään sanonut huonoksi ihmiseksi. Ihmettelen vain miten aikuiset ihmiset eivät itse ymmärrä mikä on soveliasta ja mikä ei.

Mitä ihmeen ajatustenlukua? Ainakin kahdessa kohtaa olen jo maininnut, että olen kyllä kertonut lapsen vanhemmille, että meille saa tulla, mutta ei joka päivä ja vain 2-3 tunniksi kerrallaan. Olen siis kohteliaasti kertonut, mitkä ovat säännöt. Ei ole ollut tarvetta muidenkaan kavereiden vanhemmille vääntää sen enempää rautalangasta tai alkaa ilkeämmin sanomaan. Niin se taitaa kyllä olla, ainakin kun tätä palstaa lukee, että nykyään pitää tokaista ilkeästi ennen kuin asia ymmärretään..
 
Äiti vieraalta maalta
Tuolle perässähiipijätytölle en nyt kuitenkaan porttikieltoa ole laittamassa. Eihän se hänen vikansa ole etteivät vanhemmat tajua hakea ajoissa. Toisen tyttöni villeille kavereillekkaan en mielelläni porttikieltoa anna, koska hänellä ei niitä kavereita niin kamalasti ole. Nuo kaksi tyttöä, sekä oma serkku. En halua oman tyttöni kärsivän yksinäisyydestä sen takia, että minä en siedä hänen kavereitaan.

Avasin tämän ketjun alunperin ihan vain siksi, kun eilen tosiaan tuo tyttöni kaveri oli niin pitkään meillä ja se otti vielä tänäaamunakin päähän. Kyllä minä siis ärsytyksestä huolimatta noita kavereita kestän enkä siis halua kieltää heiltä meille tulemista. Olisin vaan halunnut vähän purkaa tänne ketutusta, mutta lähti ketju vähän väärille urille kun ketuttaa vaan enemmän..
 

Yhteistyössä