Mikä h*lvetin PUSKURIRAHASTO?!

Siis onko tuo joku palstamammojen uusi muotisana joka pitää tunkea joka keskusteluun? Kun joku mainitsee, että ei ole varaa ostaa jotain niin heti on joku räkyttämässä että eikö teillä ole PUSKURIRAHASTOA? :LOL:
 
"vieraana"
Ei ole mikään uusi sana, ja on ihan tarpeellinen asia. Yllättäviä tilanteita tulee ja menee ja jos on pieni summa edes säästössä näihin hätätilanteisiin ei tarvitse ihmetellä mistä lapselle lääkkeet tai millä ostetaan ruokaa kun pesukone hajosi.

Vielä muutama vuosikymmen sitten pidettiin Suomessa hulluna ihmistä jolla ei ollut kellarissaan talveksi perunoita. Nyt kun olemme ulkoistaneet kaiken ruoan hankinnan niin että ruoka ostetaan kaupasta jostain syystä ei haluta varautua edes viikon menoihin.
 
ei oo
tuohan on vanha käsite, mut vissiin vasta nyt siitä puhutaan. se on siis summa (ihanteellisissa tapauksissa 3xkuukausipalkka, yleensä ei) joka on jossain tallessa jos tarvitaan.

ennen puhuttiin pahan päivän varalle säästämisestä tai sukan varteen laittamisesta.
 
"vieras."
Mitä väliä sillä on miksi sitä kutsuu pointtihan on se, että rahaa on säästössä enemmän kuin euron verran jos tulot loppuu kuin seinään niin pystyy maksamaan vuokransa ja laskunsa vielä ensi kuussa.
 
vieras*
No, mulla oli ns puskurirahasto jo silloin kun olin oikeasti köyhä. Siis todella köyhä, olin kaksi vuotta toimeentulotukiasiakas koska Kelan lääkäri oli eri mieltä työkyvyttömyydestäni hoitavan yksikön kanssa. Silloin se oli tosin käteisenä syystä että toimeentulotuesta ei saisi laittaa rahaa sivuun.
Mä kyllä kutsuin sitä hätävaraksi.
Eipähän tarvitse ostella osamaksuilla, ottaa pikavippejä tai miettiä, koska lapsilisät tulee :kieh:
 
Kauko Vartiainen
Voisihan sitä ajatella ns. sukanvarteen keräämistä. Kun on edunvalvonnassa niin
sehän se pitelee kiinni niistäkin rahoista, ettei voi tehdä hankintoja. Jos tarvii hankkii
auton niin nopeemmin sen saa hankituks lainarahoituksella kuin keräämällä puskuri-
rahastoo vuosikausia. Kun on tarve akuutti; ei puskurista ole apua. Tämä puskusrahasto pitäisi alkaa kerään siitä alkaen kun lapsilisät loppuu. Eläkkeellä ollessaan ei ihmeellisiä rahastoja kerkee keräämään.
Tämä puskurirahasto on edunvalvoja poloistenkin käyttämä muotisana!
 
Ei lainoille
Noin 2000 € on hyvä puskurirahasto. Valitettavasti mies meni tuhlaamaan ne.

Nyt jos sattuisi yllättävä meno, lemmikin sairastuminen, auton rikkoutuminen, niin oltaisiin peukalo keskellä kämmentä. Stressaavaa. Puskuri meinaa että voi puskuroida pahimmat yllättävät vastoinkäymiset.
 
Olen innokkaasti opiskellut talousasioita ja kyllä melkein joka opettajalta tulee ohje säästää noin 6kk:n tuloja vastaava summa vararahastoksi ja sen ylimenevä osuus sitten sijoitetaan. Itse tosin tykkään pitää isompaa vararahastoa (35 000€), kun en kuitenkaan tarpeen vaatiessa raaski osakkeita lähteä myymään.

Jos sitten yt:t iskee työpaikalle tai haluan uuden auton tms. niin ei tarvitse hämmästellä, mistä rahat. Jos menetän työpaikan, haluan rauhassa toipua ja suunnitella ainakin vuoden tai pari. En kuitenkaan siedä taloudellista epävarmuutta, joten asuntolainarahat pitää olla valmiiksi säästettynä. Tosin saanhan tietty ansiosidonnaisen päivärahan ja perhe-eläkkeet, mutta eihän sitä rahaa ikinä liikaa ole.
 
"hmmm"
Olen innokkaasti opiskellut talousasioita ja kyllä melkein joka opettajalta tulee ohje säästää noin 6kk:n tuloja vastaava summa vararahastoksi ja sen ylimenevä osuus sitten sijoitetaan. Itse tosin tykkään pitää isompaa vararahastoa (35 000€), kun en kuitenkaan tarpeen vaatiessa raaski osakkeita lähteä myymään.

Jos sitten yt:t iskee työpaikalle tai haluan uuden auton tms. niin ei tarvitse hämmästellä, mistä rahat. Jos menetän työpaikan, haluan rauhassa toipua ja suunnitella ainakin vuoden tai pari. En kuitenkaan siedä taloudellista epävarmuutta, joten asuntolainarahat pitää olla valmiiksi säästettynä. Tosin saanhan tietty ansiosidonnaisen päivärahan ja perhe-eläkkeet, mutta eihän sitä rahaa ikinä liikaa ole.
On kyllä melkoinen vararahasto. Itse en kyllä kaipaa muutamaa tonnia isompaa, Suomessa on kuitenkin niin hyvä turva jos jää työttömäksi tms. Eri asia sitten jos asuisi esim. jenkeissä. Sijoittamalla suurimman osan säästöistä voin jäädä aikaisin eläkkeelle :)
 
vierass
Sitä mäkin, eikö voi puhua säästöistä. Tai ehkä ne on säästöjä sitä varten, jos vaikka autosta tippuu puskuri, ja pitää ostaa uusi.
Koska säästöt on ainakin mulla eri asia. Säästöt on rahastoissa ja osakkeissa. Niitä ei voi likvidioida (hiano sana) heti ja ei niitä kannatakaan. Puskuriraha on taas tavallinen tili, jossa on suunnilleen aina summa X. Sieltä voi ottaa rahnaa jos tarvitsee ostaa jotain isompaa ja sitten kerrytellä rahat sinne pikku hiljaa takaisin.
 
Oho!
Useimmissa perheissä on puskirirahasto. Vielä 90-luvulla moni eli kädestä suuhun mutta lama opetti että 10-20000 eur puskuri antaa huomattavan lisäturvan.
Niinkö vähän? Meillä on 120 000 €:n puskurirahasto ja 200 000 € oikeissa rahastoissa ja osakkeissa. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka työttömyys kohtaisi hyvin toimeentulevaa perhettäkin.
 
"viekas"
Mua vähän ärsyttää että puskurirahastossani ei ole riittävästi jotta voisin sijoittaa haluamiini osakkeisiin. Elämäntilanne on vähän tyhjän päällä ja ei oikein tiedä missä on ja mitä tekee puolen vuoden päästä, ja mistä sitten saa edes sitä rahaa, joten puskurini todellakin tarvitsen. Vähän niinkuin turvatyyny sitten kun törmää ja lujaa. Sen sijaan pankkitätini minua ahdistelee jatkuvasti puhelimitse, sinulla on tilillä rahaa miksi et sijoittaisi... Joo olihan ne soitot kivoja ekat pari kertaa, mutta olen jo viisi kertaa asiaani sinne selittäny että ei nyt, niin silti soitellaan joka halvatun kuukausi.
 
Häääh?
[QUOTE="viekas";30371905]Mua vähän ärsyttää että puskurirahastossani ei ole riittävästi jotta voisin sijoittaa haluamiini osakkeisiin.....[/QUOTE]

Ai... kerrotko mikä osake on niin kallis, ettei sulla ole siihen säästöissä rahaa?
 

Yhteistyössä