Käyköhän nuo somalinaiset töissä ollenkaan? Työasu ongelmaa

  • Viestiketjun aloittaja Pieni olen
  • Ensimmäinen viesti
Pieni olen
Noilla somalinaisilla kun on sellaiset "perinne asut" niin miten ne pystyvät työskennellä esim.tehtailla tuotantolinjoilla, tai ylipäätänsä töissä missä vaaditaan pitämään työnantajan tarjoamaa työasuja?
 
Heh heh.
No tiukkaa tekee esim. ton meidän mainostoimiston somalinaiselle, kun ei mahdu hipsteripipo huivin päälle. Paksusankaiset silmälasit kun suostui sitten laittamaan, niin sai pitää AD:n paikkansa.
 
"sairaanhoitaja"
No jos lapsesi sairastuu niin vakavasti että joutuu maamme johtavaan lsstensairaalaan, voit sinäkin nähdä ammattilaisen työssään, ihan sairaanhoitajan asussa, huivi vain hiusten peittona . Työkavereina 3 somalinaista
 
"mää vaan"
esim.tehtailla tuotantolinjoilla, tai ylipäätänsä töissä missä vaaditaan pitämään työnantajan tarjoamaa työasuja?
No heitä vaaditaa pitämään näitä työnantajan työasuja. Hyvin yksinkertaista, työnantaja sen päättää mitä pidät. Ei tuotantolinjoilla yksinkertaisesti voi pitää omia vaatteita, sen kieltää jo laki. Se, että tarjoaako työnantaja sitten näille erityyppiset työasut, on kokonaan työnantajan oma asia.
 
oma kokemus
Pk-seudulla olen nähnyt nuoria somalinaisia esim kaupan kassoilla, sairaanhoitajina, lähihoitajina, pari kertaa vartijoina auloissa ja järjestötyössä. Mutta nuoret yleensä pitävätkin vain pientä huivia ja kaupan kassalla ei sellainen haittaa työtä mitenkään. Myös muita muslimityttöjä olen nähnyt huivit päässä asiakaspalvelussa. Olen myös nähnyt huivittomia nuoria somalinaisia työasussa esimerkiksi nuo näkemäni vartijat olivat sellaisia.
 
vierass
Somali ei ole mustaihoisen synonyymi. Somalit on huhujen mukaan Afrikan mustalaisia. Eli laiskan maineessa jo syntyperänsä vuoksi.
En tiedä laiskan maineesta mutta ylpeitä ja ylimielisiä he ovat. Eivät välttämättä kaikki mutta voivat syrjiä muita mustia afrikkalaisia tai oman maansa mustia. Tästä ehkä kertoo myös jotain se, että somaleita ei paljon näy siivoustöissä vaikka muita afrikkalaisia kyllä näkee niissäkin hommissa.
 
viera.s
[QUOTE="mää vaan";30084586]No heitä vaaditaa pitämään näitä työnantajan työasuja. Hyvin yksinkertaista, työnantaja sen päättää mitä pidät. Ei tuotantolinjoilla yksinkertaisesti voi pitää omia vaatteita, sen kieltää jo laki. Se, että tarjoaako työnantaja sitten näille erityyppiset työasut, on kokonaan työnantajan oma asia.[/QUOTE]

Ei ole ihan näin yksiselitteistä. Jos työnantaja ilman asiallista perustetta kieltää huivin käytön, se voidaan tulkita syrjinnäksi. Huivista on harvassa hommassa mitään haittaa. Työnantaja voi joko tarjota firman väreihin sopivan huivin (tällaisia olen nähnyt esim. siivoojilla) tai antaa työntekijän käyttää omaansa.

Somalit ovat pukeutumisensa suhteen useimmiten huomattavasti joustavampia, kuin esim. suomalaiset romanit. Useimmilla siis pukeutuminen ei ole työllistymisen este. Enemmän esteitä tulee siitä, että vanhempi polvi on heikosti koulutettua ja kielitaidotonta. Nuoret naiset taas ovat äitiys- ja hoitovapailla pitkiä aikoja.
 
"lissu"
En ole ikinä nähnyt yhtäkään somalinaista tekemässä töitä, täällä meilläpäin monet pienet lapset pelästyvät mustakaapuja heidät nähdessään ja rupeavat itkemään.
 
juujuu
[QUOTE="sairaanhoitaja";30084446]No jos lapsesi sairastuu niin vakavasti että joutuu maamme johtavaan lsstensairaalaan, voit sinäkin nähdä ammattilaisen työssään, ihan sairaanhoitajan asussa, huivi vain hiusten peittona . Työkavereina 3 somalinaista[/QUOTE]

Etkä varmaankaan ole töissä yksityisessä sairaalassa...
 
Somalien työttömyys% on 55 ja työllisyys% 21, ja sinä näet "paljon somaleita tekemässä töitä eri aloilla".

Suomen somalit – Wikipedia
Täällä Helsingissä näin on. Kaupoissa näkee, rakennuksilla näkee, sosiaalialalla näkee, neljään eri tulkkiin törmännyt puolen vuoden aikana nuorisotyössä, heitä on muuten aika paljon nuorisoalalla töissä ja siivoojia näkee useasti eri puolilla. Mieheni työpaikalla oli somaleja kuusi henkeä ja lisää palkattiin kun mies lähti opiskelemaan. Suomessa on myös somaliyrittäjiä.
 
oma kokemus
Mun mielestä noista työllisyysluvuista on vähän hassu puhua jos ei puhu myös somaleista jotka on Suomen kansalaisia. Heitä on n. puolet Suomessa olevista somaleista ja he todennäköisesti myös ovat työllistyneet paremmin. Tossa linkissähän puhutaan vaan somalian kansalaisista.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
joopajoo:D
Täällä Helsingissä näin on. Kaupoissa näkee, rakennuksilla näkee, sosiaalialalla näkee, neljään eri tulkkiin törmännyt puolen vuoden aikana nuorisotyössä, heitä on muuten aika paljon nuorisoalalla töissä ja siivoojia näkee useasti eri puolilla. Mieheni työpaikalla oli somaleja kuusi henkeä ja lisää palkattiin kun mies lähti opiskelemaan. Suomessa on myös somaliyrittäjiä.
Kaksi kymmenestä on sun mielestä paljon.:D

Kerros muuten miten erotat somalin kenialaisesta ja sudanilaisesta?
 

Yhteistyössä